Zendingsvlieger

Diana

Active member
Voor degenen die met hun vliegcapaciteiten iets willen bijdragen tot de wereld, bestaan er diverse organisaties - al dan niet op christelijke leest geschoeid - die met behulp van vliegtuigen mensen in afgelegen gebieden (derde wereld landen) helpen.
Soms wordt een vlieger in loondienst aangenomen, zende-lingenwerk gaat op vrijwilligersbasis. In dit laatste geval verwacht men dan ook dat de vlieger in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien gedurende zijn ver-blijf in het betreffende land. Soms worden zendingsvliegers voor een deel financieel bijgestaan door de kerkelijke gemeente waar ze werken. De meeste organisaties zijn Amerikaans, maar internationaal georiënteerd.

__FORCETOC__

==Eisen==
Aan kandidaten wordt soms ook een A&P licence gevraagd, wat staat voor Airframe & Powerplant vergunning. Dit houdt in dat de vlieger ook enig onder-houd aan het vliegtuig kan verrichten, wat van pas komt in de gebieden waar gevlogen wordt en waar geen onderhoudsbedrijven zijn. Vergelijkbare niet-Amerikaanse vergunningen of certificaten worden vaak ook toegestaan, omdat er veel buitenlandse vliegers voor deze organisaties werken. De adres-gegevens van genoemde organisaties staan achterin dit boek.

==Mission Aviation Fellowship (MAF)==
Zo bestaat er de Amerikaanse organisatie M.A.F., wat staat voor ”Mission Aviation Fellowship”. MAF vliegt in 19 landen in Afrika, Azië, Eurazië en Zuid-Amerika, vanaf 42 bases en met 84 vliegtuigen. Naast diverse eisen met betrekking tot het christelijk geloof, lidmaatschap van een kerk, bijbelstudie e.d. wordt er ook verwacht dat de vlieger zichzelf financieel kan bedruipen of geld kan inzamelen om zijn verblijf in het buitenland te bekostigen. De gewenste leeftijd ligt tussen de 21 en 40 jaar.
De gebruikte vliegtuigen variëren van Cessna 172 tot 402, tweemotorige King Air’s and de Hughes 500C helikopter. De vliegers opereren vanuit de jungle, woestijn, bergen en af en toe ook een normaal vliegveld. Zowel passagiers (zendelingen, medici, patiënten, evangelisten, dorpelingen) als vracht wordt gevlogen. De vracht is zeer divers, van bouwmaterialen tot butaangas en van varkens, eenden en kippen tot bijbels. Dit behoort dan tot de routinevluchten. Iets ongewoner wordt het wanneer er politieke vluchtelingen aan boord zijn, baby’s aan boord worden geboren of tien pygmeeën aan boord zijn (met vijf volwassenen en vijf kinderen makkelijk onder het maximum gewicht voor een C-206 vliegtuig). Varkens al bijzonder aan boord? Nee, dan alligators, vijfentwintig schapen en complete bijenkorven mèt 10.000 bijen. De eerste dierlijke biopsie van het beruchte Ebola virus werd uit Congo gevlogen door MAF-vliegers, in melk-containers in nitrogeen bevroren.

==Royal Flying Doctor Service (RFDS)==
Niet helemaal op zijn plaats in het hoofdstuk ”Zendingsvlieger”, maar de beroemde Flying Doctor Service in Australië vliegt wel naar afgelegen gebieden om daar de bevolking medische assistentie te verlenen, zij het zonder specifiek christelijke motieven. Het is de oudste en grootste organisatie op zijn gebied. De vloot bestaat voornamelijk uit Beechcraft King Airs en de Pilatus PC XII. Vacatures voor vliegers worden lokaal geadverteerd en soms op het Internet en de concurrentie is groot. Ondanks de minieme kans om daar te vliegen, toch hier de eisen, zodat je kunt zien wat er vereist wordt voor een dergelijke zware baan.

==African Medical and Research Foundation (AMREF)==
De AMREF vliegt in Oost-Afrika voor medische doeleinden. De vloot bestaat uit drie tweemotorige en twee eenmotorige vliegtuigen en er zijn vier vliegers. Er wordt voornamelijk gevlogen in Kenya en Tanzania, soms ook naar andere omringende landen.

==Stichting Piloten Zonder Grenzen==
Piloten Zonder Grenzen NL is een Nederlandse hulporganisatie op luchtvaart-gebied die sinds 1987 bestaat en onderdeel is van de internationale organisatie Aviation Sans Frontieres. De organisatie zendt vliegers uit naar ontwikkelingslanden die daar dan voor lokale hulpverleningsvliegdiensten werken.
Een andere belangrijke activiteit is de ”escortservice”: het begeleiden van zieke kinderen (hartpatientjes) uit derde wereldlanden naar Nederland waar ze geopereerd worden. Dit gaat met behulp van vrijwilligers uit de Nederlandse luchtvaart die tegen gereduceerd tarief kunnen reizen.
Daarnaast heeft Piloten Zonder Grenzen een eigen pakjesdienst, die pakjes medicijnen of belangrijke vliegtuigonderdelen voor hun vliegtuigen kan vervoeren naar de landen waar de organisatie actief is.
8fms9


==Flying Medical Service (FMS) ==
Tanzaniaanse afsplitsing van AMREF.
 
Last edited by a moderator:
een ervaring van een missievlieger

een ervaring van een missievlieger

Een poosje geleden heb ik via Piloten zonder Grenzen voor de katholieke missie in de Centraal Afrikaanse Republiek gevlogen. Daarbij kon ik ook Artsen zonder Grenzen, het Internationale Rode Kruis en andere NGO's van dienst zijn. Daarover heb ik een boek geschreven dat nu is uitgekomen.

De opbrengst gaat geheel naar Piloten zonder Grenzen.

Informatie over het boek kunt u vinden op de link
http://nieuwsbrief.iwes.nl/index.php?id=MjE5NjIzODg3NjAw

Titel: missie in Centraal Afrika
Auteur: Hans Swellengrebel
Genre: Ontwikkelingssamenwerking
ISBN: 978-90-484-0316-5 (dus ook in elke boekhandel verkrijgbaar)
Vaste prijs: € 18,95
Formaat: A5
Uitvoering: Paperback
Afwerking: Gelijmd gebrocheerd
Aantal pagina's: 190

Groeten,

Hans Swellengrebel
Haarlem
023-5244741 / 06-24217551

p.s. voor meer info zie :

. interview in het programma ‘de Ochtenden’: http://www.ochtenden.nl/afleveringen/32774869/
. interview met Afrikanieuws: http://vedm.net/click2?l=0Fb5O&m=6zFE&s=Nnt1Z3
. interview met onze zuiderburen: http://www.flyforfun.be/?q=missie
 

Attachments

  • cover_Swellengrebel_klein.jpg
    cover_Swellengrebel_klein.jpg
    6 KB · Views: 0
Back
Top