Woning Frankfurt

Delta Sierra

New member
Hallo,

Gelukkig heb ik in deze tijden toch een baan kunnen vinden bij CLH :yeehaa:

Aangezien mijn stationering in Frankfurt is, zal ik hier een woning moeten vinden. Dit wil ik al samen doen met een andere NL-er, maar we zijn beiden toch nog een beetje in het diepe gegooid.

Geen idee wat en waar iets goed is.

Wellicht mensen nog tips, en of een huis beschikbaar vanaf december?

Alvast bedankt!

DS
 
Hoi Delta Sierra,

Allereerst gefeliciteerd met de functie bij CLH.

Ik woon zelf nu ruim een jaar in Wiesbaden ( 40 minuten met de trein van FRA) en dit bevalt erg goed. Leuke stad en erg internationaal.

Als jullie gericht willen zoeken raad ik immobilienscout24 aan, zo hebben mijn vriendin en ik ook een appartement gevonden.

Succes met zoeken iig en laat maar weten als ik wat kan doen.

EG
 
Hee Super!
Ja kan ook Wiesbaden aanraden. Is wat kleiner en mooi gelegen. De mensen zijn tendentieel wat meer "posh", er wonen veel mensen met geld, en de rest werkt bij LH (op straat herkenbaar aan A&F en Hollister kleding :) ).

In Frankfurt: Bockenheim, Westend, Sachsenhausen. En ja, dat zijn ook de duurste stadsdelen. Het centrum is niet zo spannend, maar je kan wel beter uit gaan dan in Wiesbaden. Als je van een studentenstad en wijnbergen houdt, is Mainz ook wel aardig, ook met wat meer nachtleven dan Wiesbaden. Als je van fietsen houdt moet je naar Wiesbaden, absoluut het beste landschap met heuvels en bossen.
 
Ik heb zelf via Immobilienscout24.de een woning in Keulen gevonden (GWI). Echter had ik relatief veel reacties van mensen waarbij de kamer reeds vergeven was maar dat men problemen had om de advertentie van de website te vermelden. Maar na een paar belletjes had ik gelukkig wel iets moois gevonden.

In Duitsland is het begrip "WG" ook zeer bekend. Dit zijn zeg maar gemeenschappelijke huizen waarbij je de keuken/woonkamer deelt met anderen. Dit kunnen soort van studentenhuizen zijn met tot wel 15 man, maar ook appartementen waarbij de hoofdbewoner een lege kamer verhuurt. Zelf woon ik ook in een "WG" maar dan met 1 andere Duitser van mijn leeftijd. Dus woonkamer, keuken deel ik met iemand anders. Maar ik leef eigenlijk ook samen met deze kerel en avondeten is meestal ook samen (als ik er ben). Volgens mij als je googled op WG-gesucht dan kun je dus nog wel veel meer websites vinden waar je kamers kunt vinden.

In Duitsland is het veelal dat je via de makelaar provision moet betalen voor zijn geleverde diensten. Kan zomaar oplopen tot 2/3 maanden huur die je kwijt bent..... Dus bij voorkeur gewoon bij een particulier als "provisionsfrei". Soms nog wel borg in de vorm van "kaltmiete" (kale huur). Totale huurprijs is dan meestal wel met G/W/L en dergelijke.

Geen idee hoe het bij andere gemeenten is, maar in Keulen moest ik mij binnen 7 dagen bij de gemeente inschrijven. Ging heel gemakkelijk en ook parkeervergunning met Nederlandse auto was in Keulen totaal geen probleem. Als je in Nederland blijft wonen dan is je woning in Duitsland je tweede woning (Nebenwohnung). Je kunt dan via de belastingdienst geld terug krijgen op je belasting omdat dergelijke uitgaven direct in relatie staan tot je werk. Echter in Duitsland is het je eerste woning en dan wordt het wel als hoofdwoning (hauptwohnung) geregistreerd. Ben nu met een belastinginspecteur aan het uitzoeken hoe ik alles het beste kan regelen.

Succes!
 
Ik heb een tijdje in Mainz gewoond. Is ook echt een aanrader! 'S avonds erg gezellig, en de afstand tot FRA vanuit het centrum is circa 20 minuten met de s-bahn. Via www.wg-gesucht.de heb ik een woning gevonden in stadsdeel Bretzenheim. Ligt net iets buiten het centrum en is een stuk goedkoper (openbaar vervoer is er prima overigens). Wat betreft woningen zoeken in Frankfurt zou ik mee oppassen. Het is vaak duur, en de woningen die goedkoop zijn zitten vaak in wijken waar je liever niet wil wonen;). Succes!
 
Back
Top