wieder steuerfragen!

marauder

New member
hallo da vliegende hollanders,
ik ben ook zelf werkzaam in duitsland en probeer mijn weg te vinden in het steuer doolhof.
Ik heb al menig maal het search orakel hier geraadpleegd en wilde Marco Duesmann al gaan bellen voor info, maar ik zie dat het daar ook een beetje stormt. Ik krijg gewoon iedere maand mijn hongerloon hier en betaal daar standaard duitse belastingen en premies overheen, ik heb echter ook negatief inkomen(wie niet?) in NL opgebouwd en zoek een manier om dat te compenseren. 2 belastingadviseurs in NL, en 1 hier konden mij ook echter ook niet verder helpen. Is het nou voordeliger om in de administratieve molen te springen en proberen iets terug te krijgen hier in Duitsland, of gaat 'de baet niet voor de kost'?
Ben zelf in Hamburg gestationeerd en heb begrepen van het finanzambt dat ik zowieso dan geen grenzganger kan zijn aangezien ik uit Ams kom. Heb mij ook laten vertellen dat er een manier moet zijn om de pensioen afdragen naar NL over te hevelen. Alle info/suggesties van harte welkom.....

Ben zelf nog niet zo lang in HAM, dus als hier nog meer NLérs zitten, kunnen we 's wat afspreken ...gaan we heineken drinken en klompendansen ofzo........gruss marauder
 
Je kunt je studieschuld hier ook opgeven als negatief inkomen en daarnaast is de rente van de schuld onbeperkt aftrekbaar. Afhankelijk van je situatie kan het dus interessant zijn alles hier volledig te verrekenen. Als je deels nog in Amsterdam woont kun je de de kosten van je woning hier opvoeren als onkosten en tevens de reiskosten aftrekken. Dit geldt overigens voor Bayern; Hamburg weet ik niet....

Kortom, mogelijkheden te over afhankelijk van jouw situatie dus ik zou gewoon één keer een belastingburo betalen om het voor jou situatie uit te zoeken en hun uitwerking de volgende jaren gebruiken voor je aangifte.

Waar werk je trouwens als ik vragen mag?
Air Berlin?
 
bedankt voor de info Barberpole! ik ben nog bezig om een goede belastingadviseur hier te vinden, en ik zal Duesmann een belletje geven. Ik zit zelf bij Germania, taxivluchtjes vliegen voor HLX.
gruss uit 't grijze noorden

Marauder
 
ola,
vraagje: ik heb vorige week fr. kruse gebeld om haar mede te delen dat ik vanaf dit jaar geen gebruik meer wil maken van de 50-50% regeling. Waarop zij doodleuk vertelde dat ik dat niet meer terug kan draaien. Ik moet nu hiermee door blijven gaan of mij op een of andere manier in DL inschrijven. Hierover was ik erg verbaasd. Hebben meerdere van jullie dit ook al meegemaakt? Reden dat ik weer 100% in DL belasting wil betalen is, dat ik nauwelijks nog iets heb aftetrekken van de belasting in NL. Des te meer in NL.
Mzl
 
Zever, JIJ beslist of je Doppelsteuer wil doen of niet, daar heeft niemand anders over te beslissen ! Terug 100% in DL belasting betalen is geen enkel probleem, ze hadden waarschijnlijk (weer eens) geen zin (bij RP) om een beetje Einsatz te tonen...Groetjes !
 
Dat zeg jij wel zo overtuigd. Alleen was dat niemand van RP die dat mij heeft verteld. Maar Frau Kruse van het Finanzamt!!
 
Moet je eens zoeken naar het formulier Grenzpendler EU/EWR. Volgens mij kan je daar wel wat mee. Mag je als je getrouwd bent ook steuerklasse 3 nemen.

Mashol Jurgen
 
http://www.intax.nl/duitse.grens.arb.htm

In het geval dat je getrouwd bent mag je het alleen gebruiken als of minimaal 90% van het gezamelijke inkomen duits is of maximaal € 12.272 buitenlands loon. Zoek maar eens op google naar grenzpendler eu/ewr. Heb zelf nog negatief inkomen, dus schijnhuwelijk kan nog even wachten ;)

Rocco
 
Als je je in Duitsland (waarschijnlijk Düsseldorf?) aanmeldt bij het MeldeBehördeamt, (3 dingen vragen-> Normale melding, Freizügigkeitsgenehmigung, en de Lohnsteuerkarte) dan ben je binnen. Die (lohnsteuer)kaart stuur je vervolgens naar RP2, en het hele Finanzamt für Grossunternehmen Hamburg heeft geen ruk meer met jou te maken.
 
ehmm... Over welk buitenland hebben we het? Nederland voor het duitse Finanzamt, of Duitsland, voor de nederlandse copiloot?

Zolang je in bijv. DUS een huurcontract hebt, voor een standby-woning ofzo, is het op zich geen probleem. Je moet alleen een huurcontract kunnen laten zien, waar je geloofwaardig kan maken dat je daar woont. Hoeft zelfs je naam er niet op te staan. In mijn geval heb ik gezegd "ik woon bij mijn vriendin in, maar het huurcontract is niet aangepast". Was als verklaring o.k.

Als je je in NL niet uit wilt laten schrijven, dan weet ik niet hoe de nederlandse belastingdienst erop reageerd, maar je kunt in principe aan het eind van het jaar laten zien dat je geen "wereldinkomen" hebt, want je betaalt de belasting in DL 100%. Voor zover ik weet moet je dan wel opgeven wat je verdient hebt, maar hier geen belasting over betalen.
 
Back
Top