Wie doet het licht uit?

Toch vreemd dat de Kebabkoning van de Fokker50 het schip al heeft verlaten.
Had ik niet van je verwacht :eek: Wel verstandig....

Je was niet de enige die dat niet had verwacht... ikzelf ook nl. niet!:eek: Ik had me een beetje verkeken op 't verlopen van m'n OPS check die maar tot 31 december 2009 geldig was (FCL was nog wel geldig tot en met 18 juni 2010). Daar kwam nog bij dat ik blijkbaar zowieso weer verplicht de sim in zou moeten na m'n outsourcing bij Air Astana (KLM policy). Aangezien niemand meer naar de 5-tig sim mocht zat de blauwe 5-tig besturen er per 1 januari er niet meer in voor mij.:mad: Dacht 't dus rustig aan te gaan doen tot mijn startdatum in mei voor de Embraer... wellicht 'n beetje bijklussen via KLC's klussenbank hier en daar, maar dat is inmiddels veranderd. Kreeg 4 januari 'n telefoontje van Cockpit Planning & Rotation of ik 6 januari wilde beginnen met de TQ voor de Embraer, aangezien 'n collega om medische redenen helaas niet kon beginnen (sterkte buddie!). Heb toen ja gezegd, de volgende dag intropraatje van Chiefpilot Embraer gehad en boeken gehaald en meteen aan 't studeren gegaan. Vandaag simsessie 5 van 8 achter de rug en 28 januari examen doen en dan meteen door met circuitjes en route-training. Vanwege het gebrek aan voorbereidingstijd waren de eerste 2 weken een regelrechte hel. Veel studeren en weinig slapen (ja... nog minder voor degenen die me kennen!) om de schade zo veel mogelijk in te halen. N-1's na V1 waren serieus ff wennen voor mij (veel te grof met rudder+aileron inputs door 'F50 muscle memory' ..... leek Walibi Flevo wel!), maar dat is inmiddels onder controle. Voor de rest gaat 'ie lekker... al mis ik m'n vertrouwde turbopropsound ontzettend. Tis allemaal niet zo gelopen als gepland, maar aangezien ik een onvergetelijke laatste F50 vlucht heb mogen beleven in Kazachstan heb ik m'n eigen F50 tijdperk met een super goed gevoel af kunnen sluiten.... al zal ik ongetwijfeld wel weer 'n traantje wegpinken op onze F50 Farewell Party op 28 maart!!!:traantjes

Met Vliegende Groet,

Comandante Kebab :cool:
 
Welkom bij de ducted prop, F50 climb pitch during landing en kisten die beschreven worden aan de hand van hun software versie (de McAffee waarschuwingen op de schermen tijdens het opstarten wennen vanzelf). Power steering went snel genoeg, het panorama raam is heerlijk. En wacht maar tot je straks tijdens de routetraining de geur van vers gebakken broodjes ruikt, you won't wanna go back :). Zet display 2 en 4 uit en het is gewoon weer een F50, maar dan met Q400 motoren. Dan ANR off op je headset en dan is het ook niet meer doodstil. Of je trekt de RAT, dan heeft de co in ieder geval nog die turboprop ervaring. En met de daling smelt het ijs op het alu rond de voorruit, dan lijkt het net weer op een lekkende zijruit van de vijftig.

Geen plakkende of lekkende boots meer, geen kruipen naar je kruishoogte, geen gepruts door de buien, geen volledig doortochtende pijp meer zonder verwarming tijdens winterse turnarounds, geen 10 minuten naar volmets luisteren meer tijdens slecht weer. Ik vergelijk het altijd met het inruilen van een Lelijke Eend voor een Lexus. En ja, een lelijke eend is eigenlijk wel erg leuk met al z'n karakter trekken (niet dat de wii190 dat niet heeft). Grouphuddle op de 28e maart!
 
Geen plakkende of lekkende boots meer, geen kruipen naar je kruishoogte, geen gepruts door de buien, geen volledig doortochtende pijp meer zonder verwarming tijdens winterse turnarounds, geen 10 minuten naar volmets luisteren meer tijdens slecht weer. Ik vergelijk het altijd met het inruilen van een Lelijke Eend voor een Lexus. En ja, een lelijke eend is eigenlijk wel erg leuk met al z'n karakter trekken (niet dat de wii190 dat niet heeft). Grouphuddle op de 28e maart!

Damn, I do love the Fokker 50!!
 
WTF OVER???

Gaan we hier nou ff met z'n allen de gouwe ouwe Fokker 50 afzeiken?

Ja, hij heeft wat "karakterestieke eigenschappen" (als ik dat zo goed schrijf) maar daarom hoef je er nog niet op te bitchen!:)

Er zijn nu eenmaal situaties waarbij wat andere eigenschappen heel goed van pas komen. Ik zit ff af te wegen of ik daar bewijs van op AW ga zetten, maar het is er wel!

Nee mannen, over 10 jaar zit je dan de jonge Co's naast je te vertellen over die ouwe vertrouwde Fokker 50. Waar altijd wel wat aan mankeerde, maar als je dan in de MEL ging lezen bleek keer op keer dat je er gewoon mee weg kon.

Eigenlijk kan de MEL een stuk dunner, er zou moeten staan dat als de motoren draaien en de flightcontrols werken, dan kan je er mee weg :D

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ik zit er niet op te bitchen, dat zijn juist die leuke karaktertrekken aan de 50 operatie. Een lelijke eend is langzaam, simpel, het trilt, maakt herrie, lekt aan alle kanten, maar is gewoon (onder andere daardoor) gewoon leuk. Je ziet nog eens wat, neemt de kleine, rustige binnendoorweggetjes en geniet gewoon. De wii jet is meer als een Lexus. Berg vermogen, stil, smooth, comfy, warm en met een massa leuke automatische gadgets. Maar je neemt alleen de snelweg op langere, saaie stukken, meer in de file met de rest van de glasbakken, en je moet af en toe alles rebooten vanwege software nieuwigheidjes. Ja, dan ga je die lekke, tochtige, simpele lelijke eend op bepaalde punten toch best wel missen. Zeker als je naast een co zit die van de trippel komt en klaagt over het frisse tochtwindje dat uit een kiertje van de slurf komt. Die kan zich niet voorstellen hoe het voelt om alle 6 de deuren en hatches wijd open te hebben, zonder mooie slurf en zonder APU (en zonder FMS, autoland, autothrottle, electrische trim op het stuur, ACARS etc). Vroegah, op de vijftig, dat waren nog eens tijden!
 
Zeker als je naast een co zit die van de trippel komt en klaagt over het frisse tochtwindje dat uit een kiertje van de slurf komt. Die kan zich niet voorstellen hoe het voelt om alle 6 de deuren en hatches wijd open te hebben, zonder mooie slurf en zonder APU (en zonder FMS, autoland, autothrottle, electrische trim op het stuur, ACARS etc). Vroegah, op de vijftig, dat waren nog eens tijden!

Nou... dat ga ik waarschijnlijk aan het einde van het jaar bekijken. Hoe het op de tripple is gesteld....
 
Geen plakkende of lekkende boots meer, geen kruipen naar je kruishoogte, geen gepruts door de buien, geen volledig doortochtende pijp meer zonder verwarming tijdens winterse turnarounds, geen 10 minuten naar volmets luisteren meer tijdens slecht weer.

Grappig dat je er ook zo tegenaan kijkt. Het argument om turboprop vliegers minder te betalen dan jetjockeys (niet bij KLC die krijgen best lekker betaald), was toch omdat het zoveel moeilijker is om jet te vliegen.... zucht....
 
Grappig dat je er ook zo tegenaan kijkt. Het argument om turboprop vliegers minder te betalen dan jetjockeys (niet bij KLC die krijgen best lekker betaald), was toch omdat het zoveel moeilijker is om jet te vliegen.... zucht....

Het wordt voor ons alleen maar makkelijker inderdaad. En dan hebben we het nog niet eens over gusty crosswind landingen en N-1 gehad. Het is groot en het gaat snel, dus zal het wel heel moeilijk zijn... ik denk dat dat het idee is over jets.
 
Het wordt voor ons alleen maar makkelijker inderdaad. En dan hebben we het nog niet eens over gusty crosswind landingen en N-1 gehad. Het is groot en het gaat snel, dus zal het wel heel moeilijk zijn... ik denk dat dat het idee is over jets.

Hoezo makkelijker... dat kan niet. Bij een N-1 trap je tot de stop en dan weet je dat je nog teweinig hebt gedaan. Makkelijker kan niet lijkt me zo :grijns:
 
Back
Top