Wetgeving op Bonaire? EASA of Antillen of ??

Arthurk

New member
Al een tijdje probeer ik erachter te komen welke wetgeving van toepassing is op Bonaire (bijzondere gemeente NL), er is een luchtvaartwet BES maar ik krijg niet er niet duidelijk uit of ik hier mag vliegen. Punt is dat ik hier woon met een EASA PPL en ze hier alleen N-REG toestellen hebben. In de FAA wetgeving staat dat je met een lokaal brevet op een N-REG mag vliegen als je binnen dat land blijft. Dus als EASA hier van toepassing is dan mag ik met een N REG vliegen boven Bonaire en dat is wat ik wil. Er is hier geen ATO, dus die kunnen mij niet helpen. Uiteindelijk wil ik ook een FAA gelijkstelling halen, maar ik verwacht komend half jaar of jaar niet naar de USA te mogen ivm COVID. Ik heb al een aantal keren ILT geprobeerd, die verwijzen naar KIWA en KIWA verwijst naar FAA. Nu opnieuw ILT geprobeerd, maar ze geven geen antwoord op mijn vraag. Weet iemand (wetgevingsspecialist?) hoe het hier zit sinds dat Bonaire sinds 10-10-10 een bijzondere gemeente van Nederland is?
 
Ik denk dat je hier een kreukel in de 4e dimensie heb gevonden. Met andere woorden ik denk dat hier geen antwoord op is behalve de FAA gelijkstelling.
Ik denk dat de FAA regel die je aanhaalt niet van toepassing is omdat je niet binnen de landsgrenzen van NL blijft....letterlijk.
 
Je kan ook checken bij de Curaçaose ‘ caa’ , die hebben ervaring in de regio en waren voor 10.10.2010 ook verantwoordelijk voor Bonaire. Als de aeroclub actief is (BON en/of CUR ) is er mogelijk ook iemand die antwoorden heeft. Je zou denken dat boven Bonaire de Nederlandse autoriteiten gelden net als boven Teuge, maar politiek gezien is de constructie enigszins bizar. Succes!
 
Yes! Vandaag duidelijk antwoord gekregen vanuit ILT!

In Artikel 1.2 lid c van de Wet luchtvaart is bepaald dat brevetten uitgegeven onder de Nederlandse verantwoordelijkheid (Hoofdstuk 2 van de WL) ook geldig zijn op Bonaire. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005555/2020-07-01

Indien u dus in het bezit bent van een door onze Minister (door het KIWA) uitgegeven brevet wordt ons inziens voldaan aan de bepalingen van de FAR 61.3.


In de FAA wetgeving staat:
FAR 61.3 (vii) When operating an aircraft within a foreign country, a pilot license issued by that country may be used.
 
Mag je daarmee dus ook naar of boven Curacao en Aruba vliegen omdat ze allemaal tot hetzelfde koninkrijk behoren?
 
Misschien niet helemaal on topic maar lees ik nu in de post van AHK dat je dus een N-reg in Nl gewoon met een Nederlands brevet mag vliegen? En kan je dat dan breder opvatten dat je dus met een Europees brevet op een N-reg mag vliegen in heel Europa?
 
Misschien niet helemaal on topic maar lees ik nu in de post van AHK dat je dus een N-reg in Nl gewoon met een Nederlands brevet mag vliegen? En kan je dat dan breder opvatten dat je dus met een Europees brevet op een N-reg mag vliegen in heel Europa?

Nee, er staat dat dat van de FAA mag. Dat wil niet zeggen dat het van de Nederlandse overheid ook mag. Een paar jaar geleden hebben ze die mogelijkheid geschrapt. Je moet in Europa een EASA brevet hebben om te mogen vliegen.
 
Nee, er staat dat dat van de FAA mag. Dat wil niet zeggen dat het van de Nederlandse overheid ook mag. Een paar jaar geleden hebben ze die mogelijkheid geschrapt. Je moet in Europa een EASA brevet hebben om te mogen vliegen.

De wens was de vader van de gedachte... Ik heb een EASA brevet en hoopte dat dat voldoende was om ook op een N-reg te mogen vliegen. Ooit had ik ook nog een Amerikaanse gelijkstelling maar dat was toen het Nl brevet nog een ouderwets A1 brevet heette. Die gelijkstelling verwijst helaas niet naar mijn huidige EASA en ik had geen zin in het gedoe om weer een nieuwe gelijkstelling te regelen...
 
Back
Top