werkgever & woonplaats

clown

New member
Beste mensen,

Ik heb al veel gelezen over vliegen en piloot worden, maar één ding is me eigenlijk nog niet volledig duidelijk. Stel dat je bij een buitenlandse maatschappij gaat werken, bijvoorbeeld British Airways of EasyJet of Lufthansa.
Is het dan zo dat het nodig is om naar het buitenland te verhuizen? En zo ja/nee, waarom dan wel/niet? Mocht het antwoord 'ja' zijn, is het dan wel mogelijk om in Nederland te blijven wonen, of -moet- je echt verhuizen?

Ben benieuwd, alvast bedankt

Vr.gr. Clown
 
Hangt van de werkgever af. De oude flagcarriers laten hun personeel in het buitenland wonen, maar de charters en de loco's willen je vaak 45min tot een uur van je base af hebben. Hangt min of meer van het rooster af of het mogelijk is, en of er een netwerk is waarmee je intern kan reizen.
 
In de meeste gevallen moet je verhuizen in de nabije omgeving van je standplaats. Air Berlin heeft nu vliegers nodig die op Amsterdam gestationeerd worden, dus dat kan mooi meevallen als je als NL vlieger daar werkt. Kom je in aanmerking voor Cathay, British of een andere dan moet je meestal verhuizen.
 
Volgens mij kun je altijd gaan wonen waar je wilt. Afhankelijk van je werkgever/rooster kan het voorkomen dat je zo vaak heen en weer moet gaan reizen dat je dat zelf niet meer aantrekkelijk vindt en daarom liever in de buurt van je werk woont. Ikzelf ben naar duitsland verhuisd omdat ik het zonde van mijn tijd vind om heen en weer te rijden/vliegen. Anderen wonen aan de grens of houden een kamer aan in duitsland bij de plek waar ze gestationeerd zijn. En daarnaast zijn er genoeg die ergens in Spanje of zelfs Brazilie wonen en dat schijnt ook prima te werken.
 
Ik denk dat je alleen kunt wonen waar je wilt wanneer je lange afstandsvluchten vliegt. Maar wanneer je op Europa of net daarbuiten vliegt zul je waarschijnlijk in het land en dicht bij de plaats moeten wonen waar je gebased wordt. Ik ken weinig zeg maar geen mensen die niet wonen waar ze werken die korte of middellange afstands vluchten vliegen.

Groetjes
 
Het kan prima wanneer je werkgever een deeltijdmodel aanbiedt. Als je voltijd werkt is het inderdaad lastiger.
 
Kan je niet echt voorbeelden geven van mn europese collega's maar zal je een voorbeeld geven over hoe het is aan de andere kant van de plas.

Ik ga za zelf binnenkort vliegen vanuit Memphis, Detroit en/of Minneapolis st paul . Ben echter echt niet van plan om daar te gaan wonen, dus ga ik 'commuten' .. Ik ga in een crashpad zitten op base (samen met paar andere piloten in een huis/apt die ook commuten) en op mn laatste dag pak ik een vlucht (met welke maatschappij dan ook) om naar huis te vliegen (Denver in dit geval nog)


Denk dat ruim 40% van de piloten in de VS het op bovenstaande manier doen..

Europa weet ik minder over, maar dacht dat het hele jumpseaten een stuk lastiger is en vaak niet gratis (heb er ooit eens een vraag over gesteld dacht ik in het KLM forum, doe maar een search)

Als je bij Cathay vliegt kun je als s/o een temp. base aanvragen (bijvoorbeeld AMS) en als senior f/o en captain kun je ams als base bieden..


Tevens kunnen captains bij china airlines AMS bieden als base, en kun je bij SIA cargo LHR proberen te krijgen. Moet je volgens mij wel dokken om thuis te komen (ID75) maar het is dicht bij huis, mocht dit belangrijk voor je zijn.

Zit bij Pinnacle (Northwest airlink) een Amerikaanse collega (based op MSP) die woont met zijn Nederlandse vrouw in NL, dus na elke 4/5-daagse trip, gaat hij voor 3/4 dagen naar huis in NL. Aangezien PCL voor Northwest/KLM vliegt, gaan er dagelijks vluchten van de 3 bases van en naar Amsterdam met Northwest/KLM dus is het met een senior rooster te doen om in NL te wonen mocht je dit willen.. je bent wel 1.5 a 2 dagen kwijt aan je commute..

Met een redelijk senior rooster is dat te doen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Maar als je niet bereid bent om te verhuizen voor je baan, hoop ik dat je het zinnetje; "wilt u daar friet bij?" inmiddels goed uit je hoofd kent.

En dan de extremen.. Heb gehoord van een captain (amerikaan) die in india op de 74 vliegt en de commute doet..

Of continental piloten die op Guam based zijn, en vanuit de VS naar Guam commuten via New York en Tokyo..

Tsja, als je snel grijze haren wilt krijgen, en de rest van je leven in de cabine van een vliegtuig wilt wonen..

Regards,
FD
 
Last edited:
Ik ken weinig zeg maar geen mensen die niet wonen waar ze werken die korte of middellange afstands vluchten vliegen.

Ken er zat.... inclusief mijzelf toen ik nog 73 vloog...
 
JO,

het hangt af van een enkele dingen.

voor mij zijn dit de punten waar ik op let

mijn situatie:
ik vlieg longhaul voor een bedrijf in Hong Kong.
trip lengte 6-12 dagen, daarna 6-12 vrij.
gebaseerd in Manchester, maar woonachtig in brabant


-wil je zelf na je werk snel thuis zijn of vind je het niet erg om te reizen.
-doe je veel standbys, en moet je daarvoor dicht bij het veld zijn.
-hoeveel dagen heb je vrij tussen trips.
-waar heb je je sociale leven bv vrouw die werkt, opas omas etc
-wat zijn de regels van je bedrijf.

voor mij maakt het nix uit, het reizen van en naar MAN. ik woon niet eens dicht bij een vliegveld.
Als ik naar mn werk ga in MAN, ga ik 1U.45min met de trein, dan klein uurtje vliegen , en dan sign on.

mijn bedrijf heeft geen standbys, maar op bepaalde dagen kan je gebeld worden en dan wordt er gevraagd hoe snel je in MAN kan zijn. voor mij is dat 12 uur, kan ik ook nog pitten.

wat ook meespeelt hoeveel je reizen gaat kosten, kan je ID mee, of full fare, ik kloot niet met ID90, ik koop altijd full fare

k.
 
Back
Top