Weer onderzoek naar Faro???

Uiteraard maken "wij" fouten... Gelukkig wel zou ik bijna zeggen.
Maar waarom is dat uit een eerder onafhankelijk onderzoek niet naar voren gekomen, dat is meer de vraag.
 
Uiteraard maken "wij" fouten... Gelukkig wel zou ik bijna zeggen.
Maar waarom is dat uit een eerder onafhankelijk onderzoek niet naar voren gekomen, dat is meer de vraag.

Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.
Vraag is echter of iets is misgegaan (onbewust) of misgedaan (bewust).
Overste b.d. (ik citeer AD dd. 11/02/11 nog maar een keer): 'vermoedt dat "bewust belangrijke gegevens zijn weggelaten" uit het officiële rapport'.
Als dat inderdaad zo is, dan is er dus eerder geen sprake geweest van een onafhankelijk onderzoek, dan is er iets misgedaan.

PS: Overigens volgt uit de uitspraak van advo Jan Willem Koeleman over 'bewuste roekeloosheid' van de kant van de cockpitcrew, dat door de vliegers van alles zou zijn misgedaan. Dat lijkt mij onzin. Dat er het e.e.a is misgegaan is een ander verhaal en als dat zo is en wat dat dan is zal Overste b.d. (zoals Art reeds stelde) aan moeten tonen als de zaak inderdaad voor de rechter komt.
 
Last edited:
Uiteraard maken "wij" fouten... Gelukkig wel zou ik bijna zeggen.
Maar waarom is dat uit een eerder onafhankelijk onderzoek niet naar voren gekomen, dat is meer de vraag.

Geen idee. Maar bestaat er werkelijk zoiets als onafhankelijk onderzoek? En betekent onafhankelijk gelijk dat het onderzoek foutloos en alleszeggend is? Waarom komen bijvoorbeeld de Nederlandse onderzoekers tot een andere eindconclusie over de Tenerife-ramp dan de Spanjaarden en de Amerikanen?
 
Offtopic,

Amateurs van Cargolux!! nieuw in het verre oosten????

Orchards towers worden alleen door newbies zo genoemd
de streetname is "four floors of Wh.res!!!

prutsers

rant over, btw eind van de maand zit ik 36 uur in SIN, en Onassis wij zien ons op de 11e in HKG!!
 
[/All Off-topic]

Kliko, ga toch niet zeggen dat daar whores te vinden zijn? Wat moet Diana wel niet denken? Die heb ik verteld dat ik nog maagd ben :eek:

Ik kom niet op de hogere etages Kliko: hoe hoger je gaat hoe meer omgebouwden (behalve dan die russische tent)..niets voor mij..

Geweldig, SIN-city..standaard rondje: knagen in Fatty's, Singapore Sling in Raffles, Crewbiertje in de Cave, live band in Insomnia, afzakkertje(s) in de Ipanema (FFFoW)...
Tot de ochtend gecovered, kan je de rest van je 36 uurtjes lekker in je nest je kater uitstinken..
Lang leve longhaul! :yeehaa:
Alleen thuis vertel je natuurlijk dat je de deur niet uit bent geweest en een boek hebt gelezen..

C u de 11e.

Sorry voor de sidestep..terug naar Faro-topic

[/Onassis Out]
 
Wat ik me altijd heb afgevraagd is, wat is er met de piloten gebeurd? Hebben die na de crash in Faro nog voor Martinair gevlogen of betekent een accident als deze het einde van je carrière?
 
rechtszaak

rechtszaak

En dan is nu de zitting geweest. Uitspraak op 26-2.

De Overste b.d. heeft duidelijk aangetoond dat 'de mannen' stuurfout op stuurfout hebben gestapeld, slecht vliegmanschap hebben getoond, feiten stelselmatig hebben genegeerd en uiteindelijk zelf de oorzaak waren van het vreselijke ongeluk.
Hoe kun je zulke stuurfouten maken vraag je je als pro af! Naast de baan geland!
En nee, er was geen sprake van 'microburst' o.i.d. alleen lichte turbulentie en een redelijk stabiele afname van drukhoogte.

Daarbij valt op te merken dat van een strafvervolging geen sprake meer kan zijn vanwege verjaring (hoe zuur!).

Verder blijkt dat NL onderzoeksrapporten incompleet zijn en soms zelfs foute data gebruiken dan wel relevante data weglaten!

De vraag is echter een juridische en ik ken het antwoord al: kan er nu sprake zijn van een hogere schadeloosstelling voor de passagiers? Nee!
Door hard "Nietes!" te roepen legt de advocaat van MP de bewijslast bij de eisers. En ik denk dat dit particuliere rapport als partijdig en irrelevant zal worden bestempeld door de rechter. Alle moeite voor niets dus.
 
Weer onderzoek naar Faro!!!

Weer onderzoek naar Faro!!!

Voor degene die het nog interesseert, hier een lezing zoals 'ie is gegeven in de Rechtbank van Amsterdam:
- Presentatie Rechtbank te Amsterdam op 13 jan. 2014

en even voor de duidelijkheid;
De zaak in Amsterdam is tegen Martinair en gaat om het openbreken van de vaststellingsovereenkomsten zoals die in 1994 gedwongen zijn getekend door de slachtoffers. (gedwongen, omdat men zich anders allemaal failliet kon verklaren doordat er geen inkomsten waren) Hierin staat dat er geen gerechtelijke procedures mogelijk zijn tenzij is aangetoond dat er sprake is van bewust roekeloos handelen van de piloten.

De zaak in Den Haag gaat om het feit dat de Nederlandse Raad van Luchtvaart haar werk niet goed heeft gedaan en zelfs bewust een bepaalde draai aan het Nederlandse eindrapport heeft gegeven als het gaat om de uiteindelijke oorzaken van het ongeluk.
Aldus de advocaat van de slachtoffers.

Daarbij is er nog een verschil tussen schadevergoeding en smartengeld.
Bij overlijden wordt alleen de begraveniskosten vergoed.
Bij arbeidsongeschiktheid wordt alleen het percentage van de door UWV vastgestelde ongeschiktheid berekend op de maximale schadevergoeding zoals Martinair dat heeft laten vaststellen in hun contract bij de verzekeraar (250.000 gulden)
Waarbij voor zelfstandigondernemers geldt dat zij een aantal jaar aan boekhouding moeten kunnen aantonen, kunnen zij dat niet, dan krijgen zij geen vergoeding.
Bij geen schade hoort dus ook geen vergoeding.

De vraag is in hoeverre dit ook allemaal geldt als er wèl schade door schuld wordt vastgesteld.

Maar wat nou als je 21 jaar bent voorgelogen over de toedracht van het ongeluk door de vliegtuigmaatschappij en door het controlerende orgaan van de Nederlandse Overheid en dat bovendien het ongeluk voorkomen had kunnen worden door het maken van een doorstart?

Het begrip voor de slachtoffers is in de loop der jaren verdwenen als sneeuw voor de zon, maar is dat eigenlijk wel terecht?


Mijn persoonlijke mening over deze kwestie is het volgende.
Ik denk dat de zaak in Amsterdam geseponeerd gaat worden, maar die in Den Haag zal toegekend worden aan de slachtoffers. Hierdoor wordt er een nieuw onafhankelijk onderzoek ingesteld, waarbij op basis van de gegevens in het Nationaal Archief zal blijken dat er sprake is geweest van roekeloos handelen door de crew.
Met deze nieuwe onafhankelijke gegevens zal men in hoger beroep gaan tegen de uitspraak in Amsterdam, waarna er nog lang gebekvecht gaat worden of het roekeloos handelen bewust was of niet.
Als er dan gekeken gaat worden naar het aantal dodelijke slachtoffers, kan men niet anders stellen dan dat er inderdaad bewust roekeloos is gehandeld.
(immers: "vliegen is geen Russisch roulette")
 
Last edited:
Long Haul, Murphy en nu Boertje....jajaja, wat zit IK er vreselijk naast....;-)

Uw reactie is bijna exemplarisch te noemen.
Waarom niet "Ondanks dat het u duidelijk ontbreekt aan een aantal vlieguren wil ik u bedanken voor het delen van deze informatie, zodat ik mijn mening kan vormen of herzien over deze situatie aangaande mijn beroepsveld"?

Bovendien heb ik uw mening over deze situatie nog niet mogen/kunnen lezen in deze thread, die ik al geruime tijd volg. Wilt u misschien iets kwijt?
 
Wat heeft het aantal slachtoffers te maken met al dan niet "bewust" rorkeloos gedrag?
 
Er is in Nederland nooit een gerechtelijke uitspraak hierover gedaan met betrekking tot een dodelijke afloop. Alleen Engeland en Frankrijk hebben dat gedaan.

Alle uitspraken die bewust roekeloos gedrag toewijzen in Nederland, zijn gedaan bij zaken waar het alleen materiële schade betreft. Er is in die zaken gekeken hoe groot de kans zou zijn voor een goede afloop bij het juist handelen van piloten ten opzichte van het werkelijke handelen.

In Engeland en Frankrijk zijn de uitspraken met betrekking tot een dodelijke afloop niet met een kansberekening gedaan, omdat een mensenleven nou eenmaal zwaarder telt dan materiële schade.

Voor de Nederlandse Rechtspraak valt er dus enig "eer" te behalen om voor het eerst hier een uitspraak over te doen.


EDIT

Ik kwam toevallig een oude thread tegen met een interessante discussie, hierin werd het volgende medegedeeld:

"..."
Het punt is dat veel beroepsvliegers genoeg door de maatschappij worden gewaarschuwd over werk/vak gerelateerde zaken bespreken/posten op publieke fora. Helaas zijn er ook al genoeg hun baan door kwijt geraakt.
"..."

Had ik dit geweten, dan had ik denk ik het forum vanaf een afstand gevolgd en niet mijn extra informatie gedeeld.

Mijn oprechte excuses.
Ik behoud me van verder commentaar en zal het forum weer netjes verlaten.
 
Last edited:
3 kranten met hun eigen verslag en mening:

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenl...Rechtbank-wil-nieuw-onderzoek-Faro-ramp.dhtml
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22333985/__Geen_nieuwe_vergoeding_Faro__.html
http://www.nu.nl/binnenland/3712571/nabestaanden-vliegramp-faro-willen-21-jaar-waarheid-weten.html

Ik kan er geen soep van koken. Dan weer een kletsnatte baan die er niets mee te maken heeft, dan weer veel en bij een ander weinig turbulentie volgens de kranten...
Het is een tussen vonnis want er moeten nog een paar deskundigen gehoord worden, maar MP hoeft in elk geval niet een hoger bedrag aan smartengeld te betalen...

Wordt vervolgd ben ik bang.
 
Back
Top