Wat vinden we van de plannen?

mensen die we al beter en langer kennen.

Je bedoelt het zoontje van Piet " de 737 captain". Het achterneefje van Klaas "de training manager" en de dochter van Roos "de secretaresse"?

Want zoals ik al eerder gevraagd heb, wat zijn jullie selectie criteria?
 
Waar ik even benieuwd naar ben of men als MUC based dan ook belasting gaat betalen in Duitsland? Zo ja dan ben je met die E3200,- brutto wel even het haasje in MUC. Netto ga je E2018,- overhouden.

Als MUC based en woonachtige piloot in de zuidelijke "Freistaat" kan ik je vertellen dat wonen goed aan de prijs is bij ons. Huurprijzen tussen de E12,- en E15,- per vierkante meter, en dan heb ik het niet over een A Location in München zelf maar in de voorsteden. Gezien er denk ik veel ab initio co's op gaan reageren die de maandelijkse alimentatie aan de ABN moeten overmaken wil ik ze hierbij een kleine heads up geven.
 
Bobermo, waarom is dat een probleem? Bedoel je dat dergelijke arbeidsvoorwaarden marktverziekend zijn omdat wanhopige werkloze vliegers ze wel accepteren? FYI: wij nemen geen mensen aan die al jaren werkloos thuis zitten dus die komen er niet eens voor in aanmerking. Ik zie de issue ook niet: de salarisstijging jaar op jaar is ook in MUC net zo steil als in NL. En die is ook steil, vergeleken met de meeste andere airlines.

Onder het mom van het is ook nooit goed, zijn de arbeidskosten "laag" dan zijn ze marktverziekend en tegelijkertijd zijn ze dat ook niet volgens anderen want HV is "natuurlijk" geen echte low-cost maatschappij. Heerlijk :dozey:

OK IZ, het zijn zeker niet de allerslechtste voorwaarden, maar er is dus wel een -10% verslechtering ten opzichte van de Nederlandse voorwaarden. Dit wordt mogelijk gemaakt door de enorme hoeveelheden vliegers die thuiszitten. Die pakken deze kans, terecht, met beide handen aan. Ook is het terecht dat Transavia de cockpit probeert te vullen met 10% minder salaris. Je tweede opmerking is dan ook terecht, 'het is ook nooit goed.'

Maar vanuit een werknemers oogpunt is -10% gewoon geen goede ontwikkeling, hoe je het ook wendt of keert. Ik denk dan ook dat daar JC zijn opmerking vandaan komt of je in het management zit..

Overigens goed om te lezen dat de tq nog steeds betaald wordt!
 
Je bedoelt het zoontje van Piet " de 737 captain". Het achterneefje van Klaas "de training manager" en de dochter van Roos "de secretaresse"?

Iz weet meer over de selectiecriteria, maar zo selectief vriendjespolitiek zoals jij het omschrijft is het in ieder geval niet.
 
Iz, klopt het dat je in NL een 13e maand + vakantiegeld hebt? In dat geval is MUC dus ongeveer 18% minder.
Daarnaast, op NL zou je met een beetje ervaring (1200hr / 800 MP) instromen op E3, dat is 46/4700 pm?
4600 x 13,9 of 12,9 x 3200 is toch wel eventjes een verschil van zo'n 22000 Euro. Dus je TQ heb je in het eerste jaar al ruim terugbetaald, zeker ZFTT. Het is misschien niet het slechtste van het slechtste. Maar goed is het zeker ook niet.
 
J.I.P, by all means, je hoeft ook niet te solliciteren :)

Sky757, de selectiecriteria staan netjes op de sollicitatiesite. Zo zijn ze ook. En nee, ik heb geen zoontjes of neefjes van voorbij zien komen maar wel bijvoorbeeld iemand die bij ons op een andere afdeling heeft gewerkt. Kijk, het interesseert mij niet heel veel of iemand fantastisch een ILS kan vliegen of gewoon normaal goed. Het gaat er mij meer om wat voor persoon hij (m/v) is, of hij de juiste attitude en karakter heeft en bij onze bedrijfscultuur past. En collega's van een andere afdeling zijn wat mij betreft een betere referentie dan de paar mensen die op z'n CV staan die toch wel zeggen wat een goede peer hij is. Want we vinden bij Transavia de employee waardering belangrijk en willen dat mensen graag een lange carrière bij ons hebben, liefst tot hun pensioen. Dat in tegenstelling tot veel airlines die vliegers gewoon als productiemiddel en een liability zien en graag makkelijk van iemand af willen.

In the end gaat het er ook om dat we efficient selecteren, dus weinig uitval of anders gezegd, een zo groot mogelijke kans dat iemand de selectie goed doorloopt zonder in te boeten op kwaliteit.

Bobermo, tuurlijk zit niemand op een salarisverlaging te wachten. Maar we beseffen ons ook dat we als NL-vliegers niet de goedkoopste zijn in de kosten (zie je wel meer in de AFKL groep) en dus is met de VNV overeengekomen dat de arbeidsvoorwaarden anders worden ingericht. Een onderdeel daarvan is een lager niveau maar ook introductie van flight pay. Anders dan bij sommige airlines krijg je altijd een gegarandeerd aantal en wordt je netjes doorbetaald bij ziekte, geen gelul. En als je 95 uur per maand vliegt zit je 20% boven het gemiddelde salaris. Eindsalaris van 13K+ bij 80 uur in de maand is ook niet echt vies natuurlijk.

Maar wat betreft de "management" opmerking, Bobermo, ik vind het alleen maar goed dat we als medewerkers ook beseffen dat we een substantieel aandeel in de kosten hebben (want onze arbeidsvoorwaarden bij HV zijn, ook al scheelt het veel met KLM, verre van slecht). Dat we ook zien dat er in deze tijd niet alleen maar gegraaid kan worden, vind ik een volwassen attitude. Vakbonden die ongeacht de realiteit maar blijven inzetten op meer, meer, meer, dat vind ik niet meer van deze tijd. Je krijgt dan wel eens de opmerking "je moet als vakbond niet op de stoel van het management gaan zitten" maar dat is wat mij betreft te kortzichtig..
 
"wel bijvoorbeeld iemand die bij ons op een andere afdeling heeft gewerkt."

Ik werkte bij Transavia. Ik deed vol enthousiasme en trots mijn best. Ik was niet iemand die tot vervelends toe bij vliegdienst op de deur klopte, maar ze kende me wel en wisten dat ik graag de cockpit in wilde en deden ook beloftes.

Echter, toen ze weer aan gingen nemen werden alleen mensen van buiten aangenomen (van mijn school) die Transavia niet kende en alleen maar op hun gat hadden gezeten. Als ik ze dan aansprak zeiden ze, "oh sorry, volgende ronde zit jij erbij!" Maar ook de volgende ronde gebeurde dat niet en dat gold ook voor mijn collega afgestudeerde vliegers die op andere afdelingen werkten.

Ik hoop dat wat IZ zegt waar is en ze nu wel hun eigen mensen waarderen.

Overigens ben ik achteraf blij dat ik niet verder gegaan ben bij Trans want ik ben veel beter terecht gekomen. Maar draag ze nog altijd een warm hart toe.
 
Ik hoop dat wat IZ zegt waar is en ze nu wel hun eigen mensen waarderen.

Overigens ben ik achteraf blij dat ik niet verder gegaan ben bij Trans want ik ben veel beter terecht gekomen. Maar draag ze nog altijd een warm hart toe.

Ja wat Iz zegt is zeker waar, kan ik beamen :)
 
Hmmm,, had ik dus toch die baan als concierge bij Tranasavia moeten aannemen.
Dan waren mijn kansen om als FO te kunnen beginnen in ieder geval groter geweest dan nu.

Kan ik trouwens die €50 terug krijgen die ik moest betalen om in jullie sollicitatie database te mogen staan?
 
Last edited:
Ik heb ook 50€ betaald.

Ik ben overigens uiteindelijk wel een keer gebeld toen ik al heel wat jet uurtjes had, super verdiende en lekker onder de zon woonde. Toen had ik uiteraard geen zin meer om me voor hun voor minder geld om 3:30 te melden voor de Canarische eilanden.

Zo zie je maar, ooit deed ik een moord om bij ze te beginnen. Alle teleurstellingen in het leven kunnen later een zegening zijn. Dat geld ook voor het feit bv dat ik niet bij KLM exel ben aangenomen om een ATr type rating te betalen vlak voor ze failliet gingen.

En nog moet ik me maar afvragen hoe het leven er over een paar jaar uitziet. In deze industrie weet je het nooit. Kijk maar naar Martinair.
 
Over ouwe koeien, die 50 euro, dat is al jaren niet meer zo. En ik was het ook niet eens met betalen voor sollicitatie, heb ik ook intern aangegeven.

Inmiddels zit er een volledig ander recruitment team. Ander beleid en daar is dit jaar afgesproken om eenmalig mensen die een vliegopleiding hebben gedaan een kans te geven, ook als ze bijvoorbeeld al meer dan 2 jaar klaar waren. Eenmalig, welteverstaan, om te voorkomen dat er een run komt op bijvoorbeeld cabineplekken door werkloze vliegers in de hoop dat het een opstapje is.
 
om te voorkomen dat er een run komt op bijvoorbeeld cabineplekken door werkloze vliegers in de hoop dat het een opstapje is.

Wat is daar mis mee dan? Dat is toch juist goed voor beide partijen. Geef die mensen die laten zien dat ze graag willen een kans.
 
Ik vind wel dat je jezelf erg tegenspreekt, Iz.

Eerst geef je aan dat je liever mensen de kans geeft die al bij Transavia werken. Dan geef je aan dat er geen run moet komen op mensen die denken dat ze dmv. een kantoorbaantje of een plek in de cabine een opstapje kunnen verwachten.
In mijn ogen creëer je zo wel de verwachting.

Eerst geef je aan geen vliegers aan te nemen die langer dan 2 jaar niet gevlogen hebben en vervolgens vertel je dat jullie hebben besloten het eenmalig wel te doen.

En over die 50€, die mag je me altijd nog terug overmaken. Ik neem aan dat jullie precies weten wie er betaald heeft en wie niet (heb er trouwens nooit een factuur van gekregen). Als je het er toen zo oneens mee was en nu in de positie bent om er iets aan te doen lijkt het mij een kleine moeite om die paar 100 mensen hun geld terug te geven. Hopelijk is het bij een paar 100 gebleven...
 
Ik vind wel dat je jezelf erg tegenspreekt, Iz.

Eerst geef je aan dat je liever mensen de kans geeft die al bij Transavia werken. Dan geef je aan dat er geen run moet komen op mensen die denken dat ze dmv. een kantoorbaantje of een plek in de cabine een opstapje kunnen verwachten.
In mijn ogen creëer je zo wel de verwachting.

Eerst geef je aan geen vliegers aan te nemen die langer dan 2 jaar niet gevlogen hebben en vervolgens vertel je dat jullie hebben besloten het eenmalig wel te doen.

En over die 50€, die mag je me altijd nog terug overmaken. Ik neem aan dat jullie precies weten wie er betaald heeft en wie niet (heb er trouwens nooit een factuur van gekregen). Als je het er toen zo oneens mee was en nu in de positie bent om er iets aan te doen lijkt het mij een kleine moeite om die paar 100 mensen hun geld terug te geven. Hopelijk is het bij een paar 100 gebleven...

Mijnsinzien bedoelt Iz dat een baan in de cabine leuk is en van goede motivatie toont , maar dat niet al die goed bedoelde intenties moeten gaan verwachten dat ze dan automatisch een baan in de flightdeck 'krijgen'. En dat geldt ook een beetje voor die €50.. Gaan je dan straks ook zeggen dat als je op assessment mag, maar daar wel €400 voor moet betalen je dan wel een kans moet krijgen in de flightdeck want je bent zo gemotiveerd? En als je dan niet wordt aangenomen wil je die €400 ook zeker terug? Bovendien; alles is altijd een vrije keuze geweest , toch?
 
Sky757, jemig, begrijpend lezen is ook een vak he. Ik geef helemaal niet aan liever mensen aan te nemen die bij Transavia werken. Wat ik zeg is dat er *éénmalig* mensen die anders niet aan de (school-)criteria voldoen, een KANS hebben gekregen (dus uitgenodigd voor selectie) omdat we ze al kennen.

Als je denkt dat we de verwachting scheppen dat je in de toekomst kans maakt op een cockpitbaan door bij ons in de cabine te gaan staan, dan is dat ook alleen maar jouw verbeelding die spreekt. Ik heb duidelijk gezegd dat dit eenmalig was en als je op selectie voor cabine (of een andere baan) komt, dan zal je duidelijk worden medegedeeld dat je geen voorrang zult krijgen op selecties voor vlieger.

Het is overigens ons "prerogative" om te besluiten om een uitzondering te maken, we hoeven daar aan niemand verantwoording over af te leggen, zeker niet aan jou. Was overigens ook niet mijn beslissing.

Maar de frustratie zit je blijkbaar hoog, beetje jammer. Ik zou een mooie brief naar Transavia sturen om je 50 euro terug te claimen. Die je overigens vrijwillig hebt betaald. Succes ermee.
 
Hallo IZ,

Dankje voor je snelle reactie, stel ik zeer op prijs, maar niet te persoonlijk worden hè!!

Ik zie er echter vanaf om een brief te schrijven om mijn 50€ terug te krijgen (krijg niet eens een antwoord op een sollicitatie). Die €50 schenk ik jullie daarom bij deze! Ik heb het hier "onder de zon" prima naar mijn zin en ik denk dat jullie die 50€ nog hard kunnen gebruiken.

Ik wens Transavia al het beste toe!
 
Mijn bedrijf stimuleert afgestudeerde piloten ervaring op te laten doen in andere delen van het bedrijf en heeft een programma om mensen de strenge selectie in te gaan.

Ik denk dat het van Transavia een grote zwakte is om hier niets mee te doen. Het is niet mijn toko maar ik denk dat als je als hr afdeling daar geen gebruik van maakt je het toch niet echt begrepen hebt. Ik zeg niet dat je ze een baan moet geven, maar als iemand aan de eisen voldoet geef ze dan een kans in de selectie!
 
Back
Top