Wat vinden we van de plannen?

Eindelijk eens een keer een visie...

Hoe makkelijk cq. moeilijk die te realiseren is in de al verzadigde Europese prijsvechter markt is een tweede. Even afwachten tot volgende week dus.
 
Eindelijk eens een keer een visie...

Hoe makkelijk cq. moeilijk die te realiseren is in de al verzadigde Europese prijsvechter markt is een tweede. Even afwachten tot volgende week dus.
O .. vechten kunnen ze bij HV! Maar dan baseer ik me op wat ik lees in het 'Naar aanleiding van arrestatie van JP' topic :rolleyes:
 
Het lijkt erop dat AF-KL eindelijk eens vaart wil maken met het optuigen van een serieuze concurrent van Ryanair, easyJet, Vueling, Germanwings etc.

Maarrr, ik zie wel een paar beren op de weg:

- Ze hebben een paar jaar achterstand op de rest en marktaandeel veroveren buiten Frankrijk en NL zal heel lastig worden.

- De bedrijfsstructuur en mentaliteit is bepaald niet ingericht op succesvol (lees: winstgevend of i.i.g. break-even) opereren als low-cost carrier.

- Transavia heeft buiten Frankrijk en NL nauwelijks naamsbekendheid / 'brand awareness'.

- Transavia heeft geen ervaring met het opzetten en beheren van buitenlandse bases en een internationaal netwerk.

Het reorganiseren zal eerder veel geld kosten dan opleveren op de korte termijn, en dat is nog los van de onvermijdelijke gevechten met het personeel binnen AF-KL en HV die bepaald niet lijken te steigeren van enthousiasme om harder te gaan werken voor minder geld (en da's wel nodig om concurrerend te zijn met de rest).

Gaat interessante taferelen opleveren denk ik...
 
Tal van kogelijkheden.
Kijk maar hoe Austrian dat bijvoorbeeld deed /doet met haar 777's
Iberia met iberia express.

Kan zo met cityhopper /transavia NL een sterfhuiscontsructie opgezet worden en vervolgens met een nieuwe bv machines kopen en bemannen.

Daarbij staan er straks wellicht 200 vliegers te popelen om die olaats in te nemen, maar dat hangt even van vanavond af.
 
- Transavia heeft buiten Frankrijk en NL nauwelijks naamsbekendheid / 'brand awareness'.

Ik was tijdje terug met een Roemeense kapitein aan het taxien op Ams, kijkt hij me opeens verbaasd aan en vraagt "Transavia, wat is dat voor komische naam?".
Blijkt dat in Roemenie Transavia een merk gegrilde kip is. :D
Sindsdien de flying chicken carrier.

On topic: ik hoop dat ze er wat van kunnen maken maar het klinkt mij nogal groots in de oren op een oververzadigde markt.
 
Tsja. Is misschien nog een handiger imago, marketingtechnisch gezien, dan de Tokkiebus naar Malaga...

Spaanse collega's kijken altijd grinnikend naar reclameborden van de Rabobank. 'Rabo' is namelijk Spaans slang voor iets waar je vrouw/vriendin o.a. haar handdoek aan kan hangen.

Back on topic:

Sterfhuisconstructies bij bestaande onderdelen van AF-KL zullen niet snel worden opgezet. De VNV schittert door holle retoriek en apathie bij de halvering van Martinair ("Het is schandalig, we gaan over tot KEIHARDE onderhandelingen!!1!"), maar dat wordt voornamelijk veroorzaakt doordat een bereikt onderhandelingsresultaat door een kleine groep intriganten werd gesaboteerd. Overigens, als het RVA nog bestond was er nu een aantal KLM-vliegers boventallig/overtollig.

Ik denk dat de tegenstand bij de bonden in Frankrijk en NL groot zal zijn. De Fransen hebben al aangekondigd te gaan staken van 15-22 september.
 
Temeer omdat ze juist expliciet aangeven geen geld te hebben voor vervanging van de MD11.

Ik denk ook wel dat het plan is om Transavia uiteindelijk meer lijndiensten te geven om de hubs Parijs en Amsterdam te feeden, desnoods met een soort van Europe Business Class zoals GWI dat nu doet. Goedkope lokale vliegers en cabine vanuit MUC of MAD vluchten naar AMS uit laten voeren scheelt natuurlijk ook weer dure KLM crew en dure nightstops. Ik denk dat er een verdeel en heer tactiek t.o.v. de VNV/VNC en lokaal personeel de boventoon gaat voeren.

Zoals we al bij het MP verhaal hebben gezien zit er meestal meer achter een bepaalde visie dan dat het management de buitenwereld (lees vakbonden) wil laten geloven.
 
[[ off topic ]]



huhuh. Roast chicken, wellicht? Met de ELP ook wat moeite gehad..? ;)

ach tomatoe tomato :biertje:

OT:
Idd is het interessant om te weten hoe ze dat willen betalen.
Daarbij ook of er kansen zijn voor NLse vliegers om bij Trans Europa te werken, er popelen genoeg mensen.... :)
 
trekken ze gewoon weer een blik mensen open op een seizoen contract.
Goedkope krachten genoeg dezer dagen.... :(
 
Ondanks een forse groei van het aantal pax en een prima bezettingsgraad in augustus toch een operationeel verlies:

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/airfrance-klm/23054377/__Flinke_groei_bij_Transavia__.html

In Frankrijk probeert AF met Transavia te voorkomen dat EZY teveel marktaandeel van ze afsnoept, maar ten koste van een verlies dat niet makkelijk te verkleinen valt (kosten reduceren in Frankrijk is een 'mission impossible'...).

We kunnen met bier en chips klaar gaan zitten voor een stevige bitchfight tussen de directie en de bonden vrees ik.
 
Ik verbaas me iedere keer weer hoe de directie van AF-KLM zo heeft kunnen zitten slapen. Jarenlang is er aangemodderd met Martinair wat maar verlies blijft draaien en nu komt de omschakeling bij Transavia ook weer veels te laat. easyJet en Ryanair zijn al jaren winstgevend en hebben een zeer dominante positie op de Europese lowcost markt. Daar ga je niet nu ineens even tussen komen.
Komt nog bij dat er met de Fransen totaal niet te onderhandelen valt en je dus een zeer hoge kostenpost blijft houden.

Leveren de topmannen ook een deel van hun salaris in? Denk dat we daar allemaal al het antwoord op weten....
 
Nee, de VNV was druk met de ratificatie van de Arke CAO. :biertje:

Zoals ik al hierboven schreef treft het KLM Europa wel degelijk. Wat men niet begrijpt is dat de VNV buiten de ledenraad 90% stille diplomatie is, zeker nu de nieuwe CAO onderhandelingen weer beginnen.
 
Back
Top