Het lijkt erop dat AF-KL eindelijk eens vaart wil maken met het optuigen van een serieuze concurrent van Ryanair, easyJet, Vueling, Germanwings etc.
Maarrr, ik zie wel een paar beren op de weg:
- Ze hebben een paar jaar achterstand op de rest en marktaandeel veroveren buiten Frankrijk en NL zal heel lastig worden.
- De bedrijfsstructuur en mentaliteit is bepaald niet ingericht op succesvol (lees: winstgevend of i.i.g. break-even) opereren als low-cost carrier.
- Transavia heeft buiten Frankrijk en NL nauwelijks naamsbekendheid / 'brand awareness'.
- Transavia heeft geen ervaring met het opzetten en beheren van buitenlandse bases en een internationaal netwerk.
Het reorganiseren zal eerder veel geld kosten dan opleveren op de korte termijn, en dat is nog los van de onvermijdelijke gevechten met het personeel binnen AF-KL en HV die bepaald niet lijken te steigeren van enthousiasme om harder te gaan werken voor minder geld (en da's wel nodig om concurrerend te zijn met de rest).
Gaat interessante taferelen opleveren denk ik...