Wat is de eerste stap voor PPL ?

Nasja

New member
Wat is de beste stap om te nemen ?
een theorie opleiding elders volgen dan waar de praktijk gedaan wordt ?
of alles onder 1 dak doen ? Medical en theorie examens ? Hoe kan ik in belgie me eamen afleggen (het is goedkoper) terwijl ik in NL me PPL doe ?
 
Wat is de beste stap om te nemen ?

De eerste stap is http://privatepilotblueprint.com/ bezoeken, het boek bestellen en lezen. Dat behoedt je voor een serie vergissingen die je kunt maken.

Daarna zou ik met wat vliegscholen gaan praten en eventueel wat proeflessen nemen. Medical heb je pas nodig als je solo gaat, dus tenzij je bezig bent met een beroepsopleiding of medische problemen hebt zou ik daar even mee wachten.
 
Met alle respect, ik zie dat precies omgekeerd. Doe eerst en vooral je "initial" medische keuring. Het zal je maar overkomen dat je je daarvoor pas later aanmeldt, en dan verneemt dat er toch ergens een detail niet in orde is; dan is iedere cent die je hebt uitgegeven weggegooid geld.
De medical moet toch gebeuren, het kan maar net zo goed ineens gelijk van de baan zijn.
 
dan is iedere cent die je hebt uitgegeven weggegooid geld.

Als je de vliegopleiding beschouwt als een beroepsopleiding is dat zeker zo. Als je privévlieger wil worden is het deel voordat je solo gaat echt ook heel leuk en het geld dubbel en dwars waard. Het zal dan nooit tot een brevet leiden, maar je kunt blijven lesvliegen zolang je dat leuk vindt. Dat is geen weggegoooid geld en je hebr er geen medical voor nodig.
 
Dank je allen voor de reacties.
Hoe zit het met de theorie examen ? Ik kom vaak Orbit en blubird tegen, die geven de theorieopleidingen en je kan examen bij ze afleggen gelookf ik. Maar ik meende dat de examens altijd bij de CBR afgelegd moesten worden ??

Als je dan naar Orbit of Blubird kijkt, moet je er dan vanuit gaan dat de vliegscholen zelf geen theorie opleidingen geven ?? En zoja, wat is het verschil tussen de theorieopleiding van een vliegschool en die van Orbit en Bludbird ?
 
Als je dan naar Orbit of Blubird kijkt, moet je er dan vanuit gaan dat de vliegscholen zelf geen theorie opleidingen geven ?? En zoja, wat is het verschil tussen de theorieopleiding van een vliegschool en die van Orbit en Bludbird ?

Alle vliegscholen geven theorieles. Sommige mensen kiezen er voor om naar een aparte theorieopleiding te gaan. Het examen is altijd bij het CBR. Mocht je die kant op willen, kijk dan wel even naar praktijkopleidingen en wat ze er van vinden als je de theorie elders doet. Het kan zijn dat ze bij de theorie speciefieke zaken toevoegen voor hun eigen toestellen of hun eigen procedures rondom de vlucht, de hangar, afspraken over het binnenzetten van de toestellen, enz., en die informatie mis je dan. Overleg het dus eerst.
 
Het examen is altijd bij het CBR.

Dit is niet correct. De examens kunnen in principe in elk EASA land worden gedaan. In de praktijk zal IL&T vast een aantal landen makkelijker accepteren.

In Nederland is het CBR gebruikelijk maar ook Belgie/Brussel komt voor omdat het examen daar ook in het Nederlands kan worden gedaan.

Orbit is examenlocatie voor de Oosterijkse authoriteit. Het examen is dan in het Engels.

Alle drie hebben voor en nadelen. Prijs, reisafstand, taal van het examen en flexibiliteit (welke van de 7 examens doe je in één keer) zijn allemaal verschillend. Het blijft een persoonlijke keuze.
 
Als je de vliegopleiding beschouwt als een beroepsopleiding is dat zeker zo. Als je privévlieger wil worden is het deel voordat je solo gaat echt ook heel leuk en het geld dubbel en dwars waard. Het zal dan nooit tot een brevet leiden, maar je kunt blijven lesvliegen zolang je dat leuk vindt. Dat is geen weggegoooid geld en je hebr er geen medical voor nodig.
Nogmaals met alle respect, maar dit vind ik toch maar een gekke redenering. Wie wil gaan vliegen zonder een pilotenbrevet te hebben of ooit te kunnen behalen, die kan toch veel beter aan de eerste de beste privepiloot aanbieden om de helft van zijn brandstof te mogen betalen om mee te vliegen? Win/win, geen instructeur te betalen, geen dure vliegschool te betalen.
 
Gevoelsmatig is er natuurlijk wel een verschil tussen "mee" vliegen en "zelf" vliegen. Maar voor Nasja als topic starter hopelijk niet relevant en is de medical geen probleem.
 
De eerste stap is http://privatepilotblueprint.com/ bezoeken, het boek bestellen en lezen. Dat behoedt je voor een serie vergissingen die je kunt maken.

Daarna zou ik met wat vliegscholen gaan praten en eventueel wat proeflessen nemen. Medical heb je pas nodig als je solo gaat, dus tenzij je bezig bent met een beroepsopleiding of medische problemen hebt zou ik daar even mee wachten.

Op zich geen slecht idee als je een Amerikaans brevet wil, maar behandelt dat boek ook de EASA brevetten?

Mijn tip, doe alvast een paar vakken theorie, zonde als je opleiding daar op blijft hangen. Ik heb dat gewoon in Nederland gedaan bij Orbit en de examens (destijds) bij het CBR in Utrecht. Dat kan nu ook voordeliger in België. Zorg dat je voldoende middelen hebt om even door te lessen, elke week één of twee keer lessen is veel effectiever dan ééns in de maand.

De ultieme voorbereiding is natuurlijk eerst te gaan zweefvliegen.
 
Op zich geen slecht idee als je een Amerikaans brevet wil, maar behandelt dat boek ook de EASA brevetten?

Dit boek behandelt helemaal geen brevetten. Het is geen theorieboek. Het gaat over alle valkuilen waar je in terecht kunt komen als je zomaar zonder kennis vooraf naar een willekeurige vliegschool stapt. De schrijver is zelf instructeur en legt duidelijk uit wat er allemaal bij komt kijken om een brevet te halen en wat er allemaal mis kan gaan.
 
Ik heb het boek niet gelezen en het zal vast geen kwaad kunnen, maar voor een PPL moet je het ook niet ingewikkelder maken dan het is, denk ik.
 
Back
Top