Wat bij verlies medical? (SFI, Sim instructie, ...)

Radar

New member
Beste collega's,

Even een vraagje hier.
Kan iemand me even uitleggen wat de mogelijkheden zijn om toch in de luchtvaart te blijven indien je je medical zou verliezen.

En daarmee doel ik vooral op het lesgeven in de simulator.

Hoe werkt SFI juist? Heb je daarvoor een geldige medical nodig?
Is een SFI gekoppeld aan een specifieke Type?

Ik zou me een beetje willen beschermen moest ik ooit men medical verliezen.
Zijn er mogelijkheden dat ik alsnog in de simulator les kan geven? En wat kan ik nu reeds concreet doen om me veilig te stellen?

Alvast bedankt!
 
Ik denk wel dat dat mogelijk moet zijn.

Mijn MCC instructeur had door migraine zijn medical/baan verloren, maar geeft op de dag van vandaag nog steeds les op een FFS 737.
 
Volgensmij, (correct me if i'm wrong)

hoef je als SFI geen medical te hebben, als TRE wel..

Heb ik ooit ergens gehoord..
 
In de sim mag je voor typeratings alleen lesgeven als je je full ATPL (dus > 1500 TT
) hebt.
Voor MCC weet ik het niet zeker.
 
Jeroentje ;) waar zit jij deze zomer?

MCC moet je bij sommige vliegscholen ook een full ATPL hebben
 
De vraag is dus, wat kan je met een SFI? (zonder medical)

Enkel MCC, of kan je ook Type Rating training in de sim geven?
En moet je dan ook de Rating zelf gehad hebben?
 
Wil je een MCCI of een SFI rating halen, dan is een unfrozen ATPL verplicht. Min. 1500 uur en de hele reut moeten dus behaald zijn en daar heb je een Class 1 medical voor nodig.

Even een uitsplitsing:
- MCCI geeft het recht om, hoe kan het ook anders, MCC instructie te geven.
-SFI geeft je het recht om op te leiden voor een bepaald type toestel, mits jij zelf ook een rating voor dit toestel in bezit hebt.

Als TRE mag je examans afnemen voor een bepaald type.

Maar dit is, zoals ik al zei, een zijstapje.
 
Ok, en als je je medical verliest nadat je de 1500h grens hebt bereikt?

Heb je dus voor de sim ook een klasse I nodig?
 
Uit de JAR-FCL 1:
Pagina 1-H-8

JAR–FCL 1.405 Synthetic flight instructor authorisation (aeroplane)
(SFI(A)) – Privileges
(See JAR-FCL 1.261(d))
[(See Appendix 1 to JARFCL 1.520 & 1.525)]

The privileges of the holder of a SFI(A) authorisation are to carry out synthetic flight instruction: [ ]
[(a) For type rating;
(b) For multi-crew co-operation (see JARFCL1.261(d)); and
(c) During:

(i) the basic phase of training of the MPL(A) integrated training course (see
Appendix 1 to JAR-FCL 1.520 & 1.525), provided he holds or has held a FI(A) or
an IRI(A) rating and the requirements of JAR-FCL 1.310(d) are met.

(ii) intermediate and advanced phases or training of the MPL(A) integrated
training course (see Appendix 1 to JARFCL 1.520 & 1.525), provided the
requirements of JAR-FCL 1.310(d) are met.]

[Amdt.1, 01.06.00; Amdt.7, 01.12.06]
JAR–FCL 1.410 SFI(A) – Requirements
(See Appendix 1 to JAR– FCL 1.240)
(See Appendix 1 to JARFCL 1.365)
(See AMC FCL 1.365)

(a) An applicant for a SFI(A) authorisation shall:

(1) hold or have held a professional pilot licence issued by a JAA Member State or
a non JAR–FCL professional licence acceptable to the Authority;
(2) have completed the simulator content of the applicable type rating course at
an approved FTO or TRTO;
(3) have at least 1500 hours flying experience as pilot on multi-pilot aeroplanes;
(4) have completed an approved TRI(A) course (see Appendix 1 to JAR-FCL
1.365 and AMC FCL 1.365);
(5) have conducted on a complete type rating course at least 3 hours of flight
instruction related to the duties of a TRI(A) on the applicable type of aeroplane under the supervision and to the satisfaction of a TRI(A) notified by the Authority for this purpose;
(6) have completed within a period of 12 months, preceding the application, a
proficiency check as set out in Appendix 1 and 2 to JAR–FCL 1.240 on a flight simulator of the applicable type; and
(7) (i) have completed within a period of 12 months, preceding the application, at
least three route sectors as an observer on the flight deck of the applicable type or similar type as agreed by the Authority , or
(ii) have completed within a period of 12 months preceding the application, at
least 2 LOFT based simulator sessions conducted by qualified flight crew as an
observer on the flight deck of the applicable type or similar type as agreed by the
Authority.

These simulator sessions shall include:

(A) flight between 2 different airports of at least 2 hours duration each, and
(B) associated pre-flight planning and de-briefing.
The requirements above are fulfilled if the applicant has been issued a specific
authorisation in accordance with Appendix 1 to JAR-FCL 1.300 and comply with the
requirements of JAR-FCL 1.415.

(b) If the privileges are to be extended to further types of multi-pilot aeroplanes the holder shall have:

(1) satisfactorily completed the simulator content of the relevant type rating
course; and
(2) conducted on a complete type rating course at least 3 hours of flight
instruction related to the duties of a TRI(A) on the applicable type of aeroplane under the supervision and to the satisfaction of a TRI(A) notified by the Authority for this purpose.
 
Last edited:
Ook uit de JAR-FCL 1:
Pagina 1-H-8 en verder.

JAR–FCL 1.415 SFI(A) – Revalidation and renewal (See Appendix 1 to JARFCL 1.240)
(See Appendix 1 to JARFCL 1.365)
(See AMC FCL 1.365)

(a) For revalidation of a SFI(A) authorisation the applicant shall within the last
12 months of the validity period of the authorisation :

(1) conduct one simulator session of at least 3 hours as part of a complete type
rating/refresher/recurrent training course and
(2) have completed a proficiency check as set out in Appendix 1 and 2 to FCL
1.240 on a flight simulator of the appropriate type.

(b) If the authorisation has lapsed the applicant shall have:

(1) completed the simulator content of the applicable type rating course
(2) successfully completed an approved TRI(A) course as agreed by the Authority (see Appendix 1 to JAJAR-FCL 1.365 and AMC FCL 1.365)
(3) conducted on a complete type rating course at least 3 hours of flight
instruction ralated to the duties of a TRI(A) on the applicable type of aeroplane under the supervision and to the satisfaction of a TRI (A) notified by the authority for this purpose.
(4) have completed a proficiency check as set out in Appendix 1 to JAR-FCL 1.240 on a flight simulator of the appropriate type.
 
Back
Top