Waar zijn de centjes van EdV naar toe

THUNDERSTORM

New member
De Vlieger stak geld in V-Bird



HERMAN STIL



AMSTERDAM - De Exel Aviation Group (EAG) van Erik de Vlieger heeft vorig jaar geld gestoken in de wankelende Limburgse luchtvaartmaatschappij V-Bird. Twee weken voordat V-Bird failliet ging, betaalde EAG een kwart miljoen euro.

In september onderhandelden het luchtvaartbedrijf van Erik de Vlieger en Harm Prins in Limburg over de overname van V-Bird. De maatschappij, die budgetvluchten uitvoerde vanaf het Duitse vliegveld Niederrhein, stond door torenhoge schulden op het punt om te vallen.

Tijdens die onderhandelingen is, blijkt nu, geld betaald: De Vlieger stak op 28 september een kwart miljoen euro in V-Bird om faillissementsaanvragen door twee schuldeisers af te wenden.

Enkele dagen later trok Exel Aviation zich zonder opgaaf van redenen uit de onderhandelingen terug. Directeur Prins van Exel Aviation Group zei daarover dat V-Bird niet bij Exel paste. Het kwart miljoen steun bleef onbesproken.

14 oktober ging V-Bird alsnog failliet. Sindsdien heeft Exel Aviation niets meer van zich laten horen in Limburg. De Amsterdamse luchtvaartgroep, die nu zelf in surseance verkeert, heeft zelfs geen vordering bij curator Ben Meijs van V-Bird ingediend om die 250.000 euro terug te krijgen.

Volgens een woordvoerder van de bewindvoerders van Exel Aviation Group 'bestaat geen band tussen Exel en V-Bird' en valt de vordering ook niet binnen de surseance van de Amsterdamse luchtvaartgroep. Volgens Meijs is de 250.000 euro van De Vlieger afkomstig.

De kans dat het bedrag nog teruggkomt, is nihil. V-Bird heeft 18,5 miljoen euro schuld en nauwelijks bezittingen. Belangrijkste schuldeisers zijn de eigenaar van vliegveld Niederrhein (nu Airport Düsseldorf Regional) en de Duitse regio Weeze, die ruim vier miljoen euro in de maatschappij stak.

Meijs verwacht niet dat aan het einde van het faillissement iets zal worden uitgekeerd aan de schuldeisers. Gisteren werd in Maastricht de boedel van de maatschappij geveild, wat tienduizend euro opleverde.



Bergafwaarts

V-Bird ging vorig najaar failliet omdat de schulden tot veertig miljoen euro waren opgelopen. Uit het verslag van curator Meijs blijkt dat

V-Bird al in september 2003, ruim een maand voordat de eerste vlucht werd uitgevoerd, een tekort had van 830.000 euro.

In januari 2004, twee maanden na de eerste vlucht, was die schuld opgelopen tot vijftien miljoen euro.

Met de schulden liepen ook de spanningen in de directie op. In april 2004 leidden die tot het vertrek van directeur en oprichter Roberto Stinga. Met V-Bird ging het toen bergafwaarts. Stinga verkocht eerder zijn Air Exel aan De Vlieger, waarmee de basis werd gelegd voor De Vliegers Exel Aviation Group.

De financiële steun aan V-Bird betekent dat Exel Aviation Group vorig jaar bemoeienis had met drie Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Begin 2004 nam Exel delen uit de failliete boedel van Air Holland over, waarmee charterdochter Holland Exel werd gevormd.

Drie maal werd vorig jaar een poging ondernomen charteraar Dutchbird over te nemen. De tweede poging viel samen met de gesprekken bij V-Bird. Uiteindelijk kwam Dutchbird even in handen van Exel Aviation. Inmiddels is de chartermaatschappij ook failliet.


© Het Parool, 17-02-2005
 
Damn..Ik had nog twee lampen op NRN laten staan, van die mooie staande..zullen gisteren ook wel geveild zijn...maar ff 25euro per stuk eisen... :) alle gekheid op een stokkie...vind ik redelijke cijfers...wist niet dat er zulke slechte cijfers gedraaid werden..las in een verslag dat als je het omrekent, VBird per pax, 50 euro verlies maakte...

groeten
 
Back
Top