VTO Fixed wing [F-16] : Sheppard Air Force Base

Diana

Active member
Na de EMVO gaan de wannabevliegers die F-16 als assignment hebben gekregen naar Sheppard AFB in Texas om de Euro Nato Joint Jet Pilot Training, beter bekend als ENJJPT (spreek uit: en-djept) te volgen. Het deel van de vliegopleiding in Amerika wordt als zeer zwaar beschouwd. Je bent behoorlijk druk met studie, vliegen en het vergt zowel fysiek als mentaal het nodige van de leerlingvlieger. Geen zorgen: hard werken = hard ontspannen en dat komt ook wel goed.

De opleiding wordt gevolgd door vliegers uit verschillende NAVO-landen, waaronder Nederland, Noorwegen, Duitsland en Italie. Per jaar worden rond de 200 vliegers opgeleid. Zo'n 40% van de leerling-vliegers en instructeurs is afkomstig uit het buitenland.

De ENJJPT vliegsyllabus is anders dan die op de andere Amerikaanse trainingsbases, met meer uren en complexere low level en formatie fases. Dit komt met name door de hogere eisen die de NATO partners stellen. De Amerikaanse leerlingen op ENJJPT pikken dit mee als een bonus.

==Sheppard Air Force Base==
Op Sheppard wordt het ENJJPT programma uitgevoerd door de 80th Flying Training Wing, mede gefinancierd door de NAVO. Het eerste gedeelte van de training, waarin je je wings haalt, duurt 55 weken en is speciaal gericht op het vliegen op jachtvliegtuigen. De Amerikanen noemen dit deel UPT (Undergraduate Pilot Training). Na het behalen van de wings volgt dan nog het 2,5 maanden durende Introduction to Fighter Fundamentals programma, waar men een introductie krijgt op het gebied van luchtgevechten en grondaanval. De eerste fase van de opleiding bereidt de leerling voor op vliegen. Theorieles over het menselijk lichaam tijdens het vliegen (vergelijkbaar met in Nederland behandelde stof), het oefenen met de ”ejection seat” en een "vlucht" in een drukkamer (altitude chamber) maken deel uit van deze eerste drie weken.

===T-6 Texan II: Primary Flight Training===
Fase 2 duurt ongeveer zes maanden en leert de studenten de basics van het vliegen op de T-6 Texan II. Eerst moet er natuurlijk wat theorieles gevolgd worden (niet moeilijk). Onderwerpen zijn o.a. vliegtuigsystemen, aerodynamica, IFR, meteorologie, navigatie en het vliegen op lage hoogte. De leerlingen gaan dan voor het eerst de lucht in met de al genoemde T-6. Deze is erg vergelijkbaar met de PC-7, alleen met meer vermogen en wat modernere systemen. De T-37 waar deze fase vroeger op gevlogen werd is verleden tijd.

De opleiding bestaat uit 5 fasen:

1. Basic contact
Basis VFR vliegen (op zicht en niet je instrumenten dus), het oefenen van starts en landingen, touch & go's, flapless landingen, noodlandingen, motorstoringen. Het bovenwerk omvat overtrek-oefeningen en vrilles (spin). Je begint altijd met een G-Ex, waarin je in een bocht even gaat kijken of je de G-krachten een beetje aan kan die dag, of dat je toch nog last hebt van je kater van het weekend ;)
Aerobatics horen er uiteraard ook bij en ga je vanaf dag 1 al oefenen. Na ongeveer 15 tot 20 uur ga je voor het eerst solo!

t6_xl_rnd_2.jpg


2. Instruments
Deze fase begint met theorie van het basis instrumentvliegen, waarna je je kennis toepast in een simulator en in het vliegtuig. Je gaat met een instructeur overland vliegen en oefent instrument-naderingen op andere velden. Leuk aan deze fase is dat je een aantal out & backs doet, waarbij je ook op het andere veld land, met je instructeur gaat lunchen bij Hooters ofzo en 's middags weer terugvliegt. Nadeel is wel dat dat meer planningstijd kost. Ook vlieg je twee of drie nachtvluchten die onder deze fase gerekend worden. Tevens ga je een keer een weekend cross country, waarin je in twee vluchten bijvoorbeeld naar Colorado kan gaan vliegen en een dagje kan skien (als het er het seizoen voor is), of je kan misschien naar Vegas gaan om te stappen. Vrijdag vertrekken en zondagochtend weer terug.

3. Low-level
In deze fase ga je het (relatief) laagvliegen oefenen. De meeste tijd ben je hierbij kwijt met het voorbereiden van je kaarten. Gelukkig hoef je ze niet meer met de hand te tekenen zoals vroeger maar kan je het mooi op de computer plannen, alleen werkt dat niet altijd even goed. Natuurlijk moet je er ook rekening mee houden dat er op de route die jij wil vliegen te veel vogels zijn of slecht weer en moet je dus ook nog een backup kaart voorbereiden (dus meer werk!). Het vliegen zelf is dan wel weer erg leuk, op 500 voet boven de grond. Na een aantal vluchten mag je ook nog gebruik maken van de GPS die je precies vertelt wat je groundspeed is, erg handig om uit te vogelen hoe de wind staat.

4. Advanced Contact
Vergelijkbaar met de Basic contact fase, alleen met met geavanceerdere aerobatics. In deze fase vlieg je ook weer twee of drie solo's.

5. Formation
In deze fase vlieg je in formatie met een vliegtuig van een van je klasgenoten. Je taxiet en doet de start in formatie. Daarna ga je diverse manoeuvres doen in formatie. Je oefent het vliegen als "lead" en als "wingman". Nadat je het basic formatievliegen onder de knie hebt (na 8 vluchten) vlieg je 1 solo-vlucht (tegen een solo instructeur, geen andere leerling) als wingman. Deze is erg gaaf. Hierna ga je ook tactical formatie vliegen, met grotere afstand tussen de vliegtuigen en leer je geometrie gebruiken om positie en/of afstandsproblemen op te lossen.

Iedere fase wordt afgesloten met een checkride, een evaluatie. Dit omvat niet alleen een evaluatie van je vliegprestaties, maar ook een vraag-en-antwoord sessie met degene die jou beoordeelt.
Er wordt in totaal rond de 115 uur op de T-6 gevlogen. Na iedere vlucht wordt je door de instructeur beoordeeld. Op het beoordelingsformulier kan hij met een schaal van unsatisfactory (U) tot excellent (E) aangeven hoe je scoort. Als je 3x een U haalt, krijg je een initial progress check. Kom je hier niet doorheen, dan volgt een final progress check. Kom je daar ook niet doorheen, dan moet je voor de Training Review Board verschijnen die je verhaal aanhoort en dat van anderen, en bepaalt of je nog een kans krijgt of niet. Dit alles kan binnen een week gebeurd zijn. Als je een checkride niet haalt ga je meteen naar een progress check. De progress checks zijn echter anders van aard dan de gewone checkrides. In een progress check kijkt men of je uberhaupt wel opleidbaar bent en dat zijn Nederlanders over het algemeen wel. In totaal ga je helaas maar iets van 5 of 6 keer solo op de T-6, veel minder dan vroeger op de T-37. Naast de 5 genoemde fases vlieg je ook nog 4 vluchten two ship low level op de T-6. Hierbij combineer je het vliegen uit de low level fase met het tactisch formatie vliegen. Hier volgt geen checkride op, dit is dus eigenlijk een soort bonus en ook erg leuk (ondanks het kaarten maken/plannen).

t-38-pilot.jpg


===T-38 Talon: Advanced Flight Training===
Nadat je de T-6 fase hebt afgerond ga je door naar de T-38 Talon. In de T-38 leer je eigenlijk precies hetzelfde, alleen nu in een jet waarin alles bijna twee keer zo snel op je afkomt en met nog wat ingewikkeldere systemen. Zo begint het al meer op een jachtvliegtuig te lijken. Deze opleiding is onlangs grondig gereorganiseerd en bestaat nu uit de volgende fasen:

1. Contact
Dit is gewoon weer back to basics: oftewel, hoe start ik dit ding, hoe land ik en hoe gaat ie over de kop. Vanuit een T-6 is het een flinke stap en even wennen aan de hogere snelheid en de frappante eigenschappen van deze vliegende baksteen. Maar al snel snap je dat je toch echt tien duizend voet boven je nodig hebt voor een simpele looping en dat je hem echt door de final turn heen moet sleuren. En erg rap, na 8 vluchten al, ga je dan voor het eerst solo in dit apparaat. Er volgen nog een paar vluchten maar deze fase is al snel afgerond, zonder checkride.

2. Instruments
De instruments fase is tegenwoordig nog maar 6 vluchten. Hierbij zit je achterin met een hood over de kap net als in de PC-7 zodat je niet naar buiten kan kijken terwijl je je instrument approaches schiet. Ondertussen houdt de instructeur voorin alles in de gaten. Na zes vluchten is deze fase al afgelopen, ook nu zonder checkride.

3. Transition
De transition fase is een van de belanrijkste nieuwigheden in de syllabus. Je kan pas aan deze fase beginnen als je contact en instruments afgerond hebt. Het idee achter Transition is dat je zowel contact als instrument oefeningen in 1 vlucht doet. Je gaat bijvoorbeeld VFR weg naar het oefengebied, doet daar wat aerobatics en komt terug met een holding en instrument penetration, om daarna nog het patroon in te gaan voor een paar visuele patterns. Het grootste deel van deze vluchten wordt gevlogen als Out & Backs, waarbij je dus weer naar een ander veld gaat, daar approaches doet en uiteindelijk land, en 's middags weer terugkomt naar het thuisveld. Op de heen of terugweg ga je dan de area in voor de aerobatics, en visual patterns kan je zowel thuis als op het andere veld vliegen. Deze fase wordt afgesloten met een checkride. Dit is ook een Out & Back, oftewel je hebt een Checkride van twee vluchten. Jij bent er ook verwantwoordelijk voor dat de kist goed geserviced wordt op het andere veld (dus ook ff de olie checken etc.). Deze checkride is de moeilijkste uit de T-38 fase en als je deze gehaald hebt ben je erg goed op weg. Na de checkride zijn er nog een paar vluchten die onder de transition noemer vallen, met 1 solo en 1 vlucht die bekend staat als de zoom & boom, waarbij je in full afterburner klimt naar ongeveer 38.000 voet en supersonisch gaat (door de NATO invloed is Sheppard de enige UPT basis waar de zoom&boom nog gevlogen wordt). Ergens in de instruments danwel transition fase ga je ook weer een keer cross country.

4. 2 Ship Formation
In deze fase ga je net als op de T-6 eerst basic (close) formation leren vliegen, en ook hier ga je na ongeveer 8 vluchten een solo vlucht tegen een instructeur maken. Daarna ga je ook hier tactical formation vliegen, waarbij je een mijl tussen de T-38s hebt zitten. In tegenstelling tot in de T-6 vlieg je op de T-38 ook nog een formatiesolo met tactical formation, erg gaaf.

5. Low-Level
Ook op de T-38 ga je op 500 voet low level routes vliegen. De eerste twee vluchten zijn alleen, maar daarna vlieg je de andere zes vluchten en de checkride tegen een andere leerling. De T-38C heeft een mooi GPS systeem en na de eerste twee vluchten mag je dit volledig gebruiken en zie je precies de corridor van de route, en het lijntje waar je over heen moet vliegen. En je keerpunten zijn mooi te zien als diamantjes in je Head Up Display. Grote gevaar is natuurlijk dat je een typefout maakt waardoor het systeem niet klopt, je er toch te veel op vertrouwt en alsnog verdwaald raakt, terwijl je een prima kaart bij je had.

6. Four-Ship
In deze fase maak je een zestal vluchten in formatie met vier vliegtuigen. De eerste twee blijf je de hele vlucht met de vier vliegtuigen samen en oefen je close en tactical formation met vier kisten. In de laatste vier vluchten en in je 4 ship checkride ga je met vier vliegtuigen naar de area, doe je een korte set tactical en splits je daarna in two ships om Heat to Guns te oefenen. Dit is een oefening die vroeger in de IFF geleerd werd maar nu naar voren gehaald is naar UPT. Het is een simpele oefening waarbij het andere vliegtuig een redelijk mak lammetje speelt en waarbij jij eerst een gesimuleerde Sidewinder raket schiet en vervolgens erop afgaat en hem gaat gunnen terwijl hij een rustig bochtje blijft maken. Erg leuk!

Met rond de 115 uur T-6 en rond de 90 a 95 uur T-38 krijg je dan eindelijk je vliegerwing! Maar je bent natuurlijk nog steeds een prutser :)

klu-vliegerwing.jpg


===Introduction to Fighter Fundamentals===
Na het afsluiten van UPT ga je verder met de Introduction to Fighter Fundamentals (IFF) cursus. Dit is een korte cursus waarbij de vliegers de beginselen leren van het gevechtsvliegen. Gedurende ongeveer twee en een halve maand wordt getraind in gevechtsmanoeuvres, tactisch manoeuvreren en bombarderen. Net als tijdens UPT vlieg je in een T-38C, de AT-38 van vroeger, die echte oefenbommetjes gooide, wordt niet meer gebruikt; alle wapens zijn gesimuleerd. Fases die je hierin vliegt zijn Offensive, Defensive en High Aspect BFM, Surface Attack, en Air Combat Manoeuvering (2 v 1). In totaal zijn dit 21 vluchten en een aantal sims.

==Initial Qualification Training==
Daarna gaat de opleiding verder met de Initial Qualification Training op Springfield Airforce base in Ohio. Dit is een 9 maanden durende opleiding waarbij je in de F-16 gaat vliegen. Je krijgt eerst grondschool, wat betekent dat je de boeken in gaat om de F-16 te leren kennen. Ook ga je de simulator in. Daarna volgt de praktijkopleiding op de F-16.

==Plaatsing bij squadron op Volkel of Leeuwarden==
Na Springfield volgt plaatsing bij een squadron in Nederland. Hier wordt de opleiding afgerond om je mission ready te krijgen als wingman. Dit duurt meestal nog wel een jaar.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top