Vragen over de selectie van de KLM Flight Acadamy

AlexOdB

New member
Hallo mede enthousiastelingen,

Na 5 jaar als psycholoog te hebben gewerkt, heb ik recentelijk de knoop doorgehakt en besloten om mijn lang bestaande droom te gaan nastreven, piloot worden. Ik wil binnenkort proberen om door de selectie van de KLS (oude naam, i know) te komen en zodoende ben ik mij nu daarop aan het voorbereiden. Ik heb voor nu 3 concrete vragen:

-Kan iemand wellicht voorbeelden geven van de rekenvaardigheid die ze toetsen in de selectie? Ik heb echt geen idee wat ik kan oefenen om me hierop voor te bereiden.
-Heeft iemand ervaring met een selectietraining? Bevelen jullie het aan?
-Welke oefensites voor de capaciteiten test bevelen jullie aan? Ik ken eigenlijk alleen 123tests.nl, maar er zijn vast nog vele anderen.

Vriendelijke groet,

Alex
 
Hoi Alex, tof dat je die stap gaat nemen!

Dit zijn categorieën die veelvoorkomend zijn bij assessments van vliegscholen/KLu:
https://www.assessment-training.com/nl/ltp-assessment

Dus als je via bovengenoemde of andere websites de logica van oplossen kunt oefenen is dat zeker fijn. Verder zou ik aanraden om hoofdrekenvaardigheden en 'oude' staartdelingen + vermenigvuldigingen op papier te oefenen, evenals rekenen met decimalen (optellen/aftrekken/vermenigvuldigen/delen).

Succes met de selectie!
 
Hallo mede enthousiastelingen,

Na 5 jaar als psycholoog te hebben gewerkt, heb ik recentelijk de knoop doorgehakt en besloten om mijn lang bestaande droom te gaan nastreven, piloot worden. Ik wil binnenkort proberen om door de selectie van de KLS (oude naam, i know) te komen en zodoende ben ik mij nu daarop aan het voorbereiden. Ik heb voor nu 3 concrete vragen:

-Kan iemand wellicht voorbeelden geven van de rekenvaardigheid die ze toetsen in de selectie? Ik heb echt geen idee wat ik kan oefenen om me hierop voor te bereiden.
-Heeft iemand ervaring met een selectietraining? Bevelen jullie het aan?
-Welke oefensites voor de capaciteiten test bevelen jullie aan? Ik ken eigenlijk alleen 123tests.nl, maar er zijn vast nog vele anderen.

Vriendelijke groet,

Alex
Hi Alex,

Ik ben benieuwd of je inmiddels al gestart bent met de selectieprocedure. Mocht je nog niet gestart zijn heb ik wel wat tips.

Groet
 
Wat mij heel erg geholpen heeft bij het voorbereiden van de selectie was de website www.pilotenselectietraining.nl
Deze website richt zich, zoals de naam ook doet vermoeden, op de selectie voor piloten, en in het bijzonder de KLM FA.

Ik vond het capaciteitenonderzoek uiteindelijk erg meevallen. Enige waar ik wat minder op scoorde was het onderdeel technisch inzicht, maar gelukkig wel voldoende om door te mogen.

Wat betreft rekenvaardigheid komt dit op twee manieren terug in het onderzoek, I. rekenreeksen & II. rekensommen. Voor beide onderdelen is het verstandig om goed te oefenen omdat het vooral gewoon het toepassen van rekenkundige truckjes is.

Veel succes!
 
Hallo allen,

Bedankt voor de info/tips. Ik kon een tijd niet inloggen, dat is nu opgelost. Wel zo leuk om jullie te laten weten dat ik inmiddels de volledige selectie heb doorlopen en zodra er een nieuwe klas op de KLM FA gaat starten, ik daarbij ben!

Groeten,

Alex
 
Hallo allen,

Bedankt voor de info/tips. Ik kon een tijd niet inloggen, dat is nu opgelost. Wel zo leuk om jullie te laten weten dat ik inmiddels de volledige selectie heb doorlopen en zodra er een nieuwe klas op de KLM FA gaat starten, ik daarbij ben!

Groeten,

Alex
Gefeliciteerd!! Zou je misschien je selectie ervaringen kunnen delen? Ik ga over 1.5 jaar ook selectie doen bij KLM FA :)
 
Gefeliciteerd!! Zou je misschien je selectie ervaringen kunnen delen? Ik ga over 1.5 jaar ook selectie doen bij KLM FA :)
Hey Loulou22,

Dat is nogal een brede vraag. Over het algemeen kan ik stellen dat, zeker na al een aantal jaren niet met technische vakken gewerkt te hebben, de selectie zeker pittig was, maar met een gedegen voorbereiding ook absoluut mogelijk is en ook heel leerzaam is voor jezelf. Op Airwork Staat al veel beschreven over hoe de selectie eruit ziet en dat klopt grotendeels nog. Verder heb ik elders beschreven hoe ik me heb voorbereid, dus doe er je voordeel mee!

succes over 1,5 week!
 
Back
Top