Vragen om modulair mijn fATPL te halen

Dreamer101

New member
Hoi Iedereen,

Ik heb besloten om mijn droom om piloot te worden, te gaan proberen.
Ook heb ik al besloten dat ik dit modulair wil gaan doen. Hiermee kan ik het goed combineren met mijn werk.
Heb al flink wat onderzoek gedaan naar het modulair behalen van een fATPL, bijvoorbeeld door andere posts te lezen, maar toch heb ik nog wat vragen dus hoop dat jullie mij kunnen helpen deze te beantwoorden.

Ik wil mijn PPL in Nederland behalen. Dit komt het beste uit met mijn werk plus met corona is dat wat makkelijker denk ik. Ik ben niet heel bekend als het gaat om alle vliegscholen in Nederland maar heb wel een aantal kunnen vinden. Het viel mij op dat ik bij een ATO een volledige training kan doen (theorie en praktijk) of bij een DTO alleen de praktijk en ergens anders de theorie, dit zou het mogelijk goedkoper kunnen maken. Hierdoor dus de vragen:
1.Is het beter een PPL bij een ATO te halen of de praktijk bij een DTO en theorie ergens anders? Wat zijn de voor- en nadelen?​
2. Als het gaat om het halen van een PPL in Nederland hebben mensen daar ervaring mee en wat zijn deze? plus als het gaat om een keuze maken tussen vliegscholen wat is het belangrijkste om op te letten?​

Als het gaat om het vervolg na de PPL ben ik open om in het buitenland brevetten te halen, ik gelezen heb dat dit in de de kosten kan schelen. Daar heb ik ook wat vragen over:
3. Als ik mijn PPL in Nederland heb behaald. En dan in het buitenland mijn NQ of CPL wil behalen kan dit zomaar? En hoe gaat dit dan qua registreren moet dat allemaal via het KIWA of loopt dat dan anders?​
4. Ik ben dus open om in het buitenland mijn CPL, ATPL theorie etc te halen. Hebben mensen ervaringen met vliegscholen in het buitenland of zijn er ergens lijsten waar ik alle vliegscholen kan zien?​

Ik heb ook voor mezelf een soort "route" uitgestippeld naar de fATPL, dit komt voort uit verschillende verhalen/ervaringen die ik heb gelezen en gehoord. De route is:
  • Medische keuring
  • PPL
  • Hour building 100 uur (mogelijk tegelijk met ATPL theorie)
  • ATPL theorie
  • NQ
  • ME+IR
  • CPL
  • MCC/JOC
  • UPRT
  • PBN
5. Bevat deze route de juiste en benodigde brevetten om mijn fATPL te halen?​
6. Zijn de UPRT en PBN ook nodig voor een fATPL?​

Tot slot mijn laatste vragen:
7. Wanneer ik mijn PPL is het nodig/ handig om de SE/IR te halen of is het behalen van de IR tijdens de ME verstandiger?​
8. Wat zijn een beetje de prijzen waar ik aan moet denken per brevet, om er een beter beeld van te krijgen wat het mij gaat kosten?​
9. Zijn er nog andere sites waar ik informatie vandaan kan halen of ervaringen kan lezen over het modulair behalen van de fATPL?​


Een heel rijtje aan vragen dus! Mocht er nog wat informatie nodig zijn vraag gerust!
Alvast mijn dank voor het lezen van mijn vragen!
 
1. Geen idee. Ik heb mijn PPL boeken thuis (in NL) gelezen en mijn examens bij de vliegschool (in de VS) gemaakt. Ik heb niet daadwerkelijk lessen gevolgd bij de vliegschool.

2. Reisafstand kan belangrijk zijn. Ik heb voor mijn PPL 34 vluchten gemaakt. Als je 34 x 200km moet reizen dan gaat dit aardig wat invloed op je budget hebben. Verder zou ik vooral op m'n gevoel afgaan. Bezoek de vliegscholen, stel tientallen vragen en vertrouw je onderbuikgevoel! De optie tot het bezoeken van vliegscholen in NL is een luxe die je niet hebt bij buitenlandse scholen.

3. Ik had een UK CAA PPL en heb mijn NQ op Cyprus gedaan. Na de NQ heb ik alle papieren, mijn originele logboek en mijn originele brevet aangetekend naar de UK opgestuurd. Na een aantal weken had ik mijn nieuwe UK PPL + NQ in de brievenbus. Ik neem aan dat dit ook bij het KIWA zo werkt. De buitenlandse vliegscholen weten ook hoe dit werkt en als je het helemaal zeker wilt weten, bel of mail het KIWA dan. De afgifte van mijn UK CPL/ME/IR ging op dezelfde manier. Belangrijk is dat de juiste formulieren worden gebruikt (in mijn geval was dat een UK CAA Examiner Report). Dus ja, met een NL PPL kan je gerust in het buitenland nieuwe ratings halen als het papierwerk maar klopt.

4.) Ik heb zelf goede ervaringen gehad met Naples Air Center (Florida, 50hrs), SkyAfrica (Johannesburg, 50hrs), Nemax Pilot Training (Cyprus, NQ), Bartolini Air (Polen, CPL/ME/IR), Simtech (Ierland, MCC/JOC). Mijn ATPL theorie heb ik in Nederland gedaan via Orbit Groundschool (distance learning) waar ik ook goede ervaringen mee heb gehad, al was het wel aan de dure kant. Voornamelijk omdat de examens zo duur waren, waar Orbit dan weer niets aan kan doen. Ik was min of meer verplicht om dit in NL te doen aangezien mijn baas deze opleiding deels vergoedde, mits ik mijn ATPL theorie bij een Nederlands opleidinginstituut zou volgen. Als ik heb zelf moest betalen had ik mijn examens in het buitenland gedaan.

5.) 6.) Ja, dit is alles wat je nodig hebt. In mijn tijd (2013-2015) waren een UPRT/PBN/MCC/JOC niet benodigd voor de afgifte van een fATPL. MCC is wel nodig voordat je aan je eerste Type Rating kunt beginnen. Van de UPRT en PBN eisen heb ik geen verstand. Zit de PBN tegenwoordig niet in de IR cursus? Ik heb, nadat ik mijn fATPL al had, voor mezelf een UPRT gedaan bij Wings Over Holland in Lelystad. Geweldige cursus, leuke school en zeer intensief.

7.) Geen idee

8.) Ik heb voor alle cursussen mijn prijsinformatie via websites en mailcontact met vliegscholen gekregen. Daarna heb ik gekeken wat ik kwijt zou zijn aan reizen, accomodatie, leefkosten etc. Deze berekeningen voorafgaande aan de cursussen waren altijd vrij accuraat (-10% tot +10%). Onderstaande prijzen zijn een ruwe schatting all-in (incl. reiskosten, leefkosten, papierwerk, uitrusting etc.):
  • PPL NL: in 2012 heb ik een schatting gemaakt dat dit voor mij persoonlijk tussen de 19.000 en 22.000 euro zou gaan kosten
  • ATPL DL in NL: 5000 euro (incl. 14 examens)
  • Hour Building: 5000-7000 euro voor 50hrs (3 weken buiten Europa). Mijn persoonlijke all-in kosten voor 100hrs lagen op 130 euro per vlieguur
  • NQ + SEP revalidation: 1500 euro (5 dagen buiten NL, al kan dit tegenwoordig ook in NL zelf volgens mij)
  • CPL+ME+IR: 15.000 euro (7 weken buiten NL)
  • MCC/JOC: 5000 euro (10 dagen buiten NL)
9.) Ik heb alleen Airwork gebruikt, geen andere fora. Wel ontzettend veel op Google opgezocht, en alle informatie verwerkt in Excel sheets. Ik heb er honderden draft versies van planningen berekeningen aan overgehouden.
 
1. ATO of DTO maakt voor de PPL theorie niet uit. De laatste tijd zie je veel distance learning door covid. Omdat de scholen dat meestal niet zelf aanbieden zie je veel mensen naar bv Orbit gaan.

2. Hoe lang bestaat de school al, reputatie. Beschikbaarheid van instructeurs en toestellen. Leeftijd van toestellen. Ouder is goedkoper maar heeft ook nadelen. Op dit moment hebben de scholen in NL het erg druk, mensen hebben tijd en geld over (geen uitgaven voor vakantie)

3. In principe binnen EASA ja. Voor zekerheid zie Kiwa.

4. Ik heb zelf alleen ervaring met de theorie in het buitenland. In Oostenrijk gedaan. Die hebben examen lokaties in andere landen. Waaronder in Arnhem bij Orbit. Prijzen van de examens zijn de helft van via het CBR.

5. Redelijk compleet.
6. PBN zit tegenwoordig bij IR. Zowel voor de theorie als praktijk. UPRT is nodig wil je ooit aangenomen worden.

7. Ik doe de SE/IR wel. Met de gedachte dat ik daar IR met relatief lage kosten kan bijhouden. ME IR vliegen is een stuk duurder. En de beschikbaarheid van ME toestellen is moeizaam.

8. Prijzen van Sigs zijn een goede indicatie. Ik denk dat de PPL wel wat hoog ingeschat is. Ik zou 15000 aanhouden. De prijzen van de onderdelen die hij buiten NL heeft gedaan zijn waarschijnlijk in NL hoger.

9. Websites van de vliegscholen. En ga eens praten met jouw plan erbij bij een ATO. (DTO kan je alleen met de eerste stap helpen.
 
Back
Top