Vragen en antwoorden Australië / Nieuw Zeeland

Goed,

Naar nu blijkt is het dus zeer goed mogelijk om met een NZ visum aan de bak te komen in Australie. Een NZ visum geeft je het recht om te wonen en werken in Australie voor onbeperkte tijd.

Om aan zo'n NZ visum te komen moet je een bepaald aantal punten halen om in aanmerking te komen. Punten behaal je door een goede (erkende) vooropleiding, leeftijd en nog veel meer. Aangezien 'Aircraft Pilot', 'Heli Pilot' en 'Aircraft Instructor' allen bekend staan als Skilled Migration (A), heb je gelijk al een hele berg punten binnen.

Zelf heb ik even contact opgenomen met het bureau dat over alle inkomende migratie gaat in NZ, waarbij ik vooral vragen had over de lening en de leeftijd van de migrant. Men gaf daar aan dat, wanneer je met een lening het land in wil komen, je minimaal een job offer moet hebben(min. salaris van NZ$55.000) en tevens moet je (bij voorkeur) onder de 29 zijn op moment van aanvragen. Ben je dit niet, heb je nog wel een kans, maar de kans is veel kleiner geworden.

Voor wat specifiekere informatie moet iedereen maar even kijken op de site van immigration NZ.
(www.immigration.govt.nz/)

Nog over die erkende vooropleiding die je de broodnodige punten oplevert. De ATPL opleiding staat minimaal gelijk aan een bachelor opleiding, maar men wist niet zeker of het misschien zelfs meer 'waard' is. Het mooie is dat je met een JAA ATPL gewoon in aanmerking komt voor deze punten. Pas wanneer je daar bent hoef je je dus pas (echt) zorgen te gaan maken over het converteren van je brevet naar een NZ ATPL. Hiervoor heb je een minimum aantal uren nodig. Hiervoor verwijs ik dan ook naar de luchtvaartautoriteit van NZ:(http://www.caa.govt.nz/pilots/Eng_Lang_Prof.htm)

Mocht je deze hoeveelheid uren niet halen en wil je toch vliegen in NZ/Australie is het aan te raden om minimaal je CPL te laten converten, aldus een medewerker aldaar. Met een CPL kan je bij een groot aantal airlines aan de bak. Enige probleem daarbij is, of ik niet zeker weet of je dan ook wel weer de uren kan schrijven om zo later in aanmerking te komen voor de NZ ATPL, maargoed.

Ik hoop dat dit iedereen weer een wat helpt.
 
Aan de bak in NZ? veel geluk... gaat erg moeilijk worden... Er is een enorm overschot aan vliegers daar.
Meeste kiwi's wijken uit naar Oz of verder. Je hebt 750uur nodig om charter te mogen vliegen in NZ zelf.
 
Ik heb het hier over hoe je in aanmerking kan komen voor een baan in Oceanie, niet alleen NZ. Dit is een van de manieren om makkelijker bij de grote maatschappijen in Oceanie aan de bak te komen. Dat het in NZ nu erg lastig is, dat is mooi pech inderdaad. Maar het gaat hier gewoon erom hoe het zou kunnen, mochten er banen beschikbaar zijn.
 
Ik heb het hier over hoe je in aanmerking kan komen voor een baan in Oceanie, niet alleen NZ. Dit is een van de manieren om makkelijker bij de grote maatschappijen in Oceanie aan de bak te komen. Dat het in NZ nu erg lastig is, dat is mooi pech inderdaad. Maar het gaat hier gewoon erom hoe het zou kunnen, mochten er banen beschikbaar zijn.
Ok prima, wilde even duidelijk maken dat het niet zo rooskleurig is...Wellicht nog moeilijker dan in NL aan de bak komen, als NL-er in Oz/NZ.
Je moet natuurlijk wel een joboffer hebben dus om in aanmerking te komen voor een NZ visum om in Oz/NZ aan de slag te kunnen.
Als ab-initio in NZ dus bijna helemaal niet (tenzij instructeur of 750+ uur voor charter werk) hou daar rekening mee, als je dus zoiets planned.

Verder kost licence conversion (niet van toepassing natuurlijk als je je opleiding daarzo doet) ook weer poen, let's say NZ. Typerating voor elk type vliegtuig dat je wilt vliegen (ja zelfs voor verschillende types SEP <5700kg) Mountain flying course..etc. dat soort dingen kosten allemaal geld.

Ik zeg niet dat het niet lukt.. wees wel realistisch.. gaat je bloed, zweet en tranen kosten, maar bovenal een hoop poen.
Vooruitzichten bij de "grotere maatschappijen" in Oz/NZ ook al niet te mooi overigens.
 
@ lollercopter: bedankt voor de aanvullende informatie, appreciate it.

EDIT:

Overigens over het als ab-initio vliegen in NZ met een europese opleiding in de pocket: NO GO. je kan niet je JAA ATPL om laten zetten naar een NZ ATPL als je nog geen 1000h TT hebt of 500 PIC. Behaald NA de opleiding. Je hebt dus zeker 1250 uur in de pocket als je NZ binnenkomt.
 
Last edited:
Maar is het überhaupt mogelijk om, indien afgestudeerd bij de KLS, Australië binnen te komen en dan bij bijv Qantas te gaan vliegen? Lijkt me niet, aangezien je die lening, die zo schrikbarend veel is in AUS dollar omgerekend naar Euro's, en ook nog rond moet komen. Ik zou juist het idee hebben om, omdat er hier toch geen werk te vinden is, daar mijn eerste uren te maken, zodat ik daarna hier in Holland, zo begin dertig, weer kan gaan settelen. 't is dus meer tot je dertigste hier en daarna naar Australië, of niet?
 
Dat kan zonder probleem, Quantas heeft een contract met Europa dat je met 200 uur gelijk binnen kunt rollen. Visum is daarbij gelijk geregeld. Ivm hoge studieschuld is het salaris 1,5x Nett Pay Scale AUD van FOB. ALLES mag belastingvrij naar Nederland overgezet worden. Prima dus. Selecties hoeven niet doorlopen te worden vanwege hoge kwaliteit van Europese vliegers. Na 6 jaar mag je verticaal (dus zonder de 7 jaar horizontale binding) doorstromen naar de KL ICA, je senioriteit mag meegenomen worden zodat je geen paycut krijgt. Ben er zelf ook mee bezig, volgende week naar SYD.

Kijk ook eens het Quantas A380 Sponsor Scheme, wellicht is dat de juiste oplossing voor je.

Succes ermee!
 
Weer een waardevolle bijdrage, zo komt er veel duidelijkheid over de mogelijkheden in australie, top dat velen bereid zijn mee te denken.:)

Enige vraag die naar boven kwam bij mij was de volgende :
Voor een (australisch) sponsorship-visum moet je minimaal 3 jaar werkervaring hebben in het vakgebied wil je ervoor in aanmerking komen, 3 jaar full-time. Dat zou betekenen dat je minimaal 1500 uur zou moeten hebben. Of doet qantas het handig door ervoor te zorgen dat je niet officieel in Australie geregistreerd hoeft te staan, maar bijvoorbeeld in London?

Of zit ik er helemaal naast en is die minimale werkervaring waar ik het over heb helemaal niet een vereiste als piloot zijnde? Oftewel, je kan dus als ab-initio, mits er vraag naar is, aan de slag in Australie?
 
Weer een waardevolle bijdrage, zo komt er veel duidelijkheid over de mogelijkheden in australie, top dat velen bereid zijn mee te denken.:)

Enige vraag die naar boven kwam bij mij was de volgende :
Voor een (australisch) sponsorship-visum moet je minimaal 3 jaar werkervaring hebben in het vakgebied wil je ervoor in aanmerking komen, 3 jaar full-time. Dat zou betekenen dat je minimaal 1500 uur zou moeten hebben. Of doet qantas het handig door ervoor te zorgen dat je niet officieel in Australie geregistreerd hoeft te staan, maar bijvoorbeeld in London?

Of zit ik er helemaal naast en is die minimale werkervaring waar ik het over heb helemaal niet een vereiste als piloot zijnde? Oftewel, je kan dus als ab-initio, mits er vraag naar is, aan de slag in Australie?
zou ik die roze bril van je kop mogen trappen :haha:
lovely naudjuh!
 
1. ik ben ermee bekend dat Qantas niet aanneemt. Qantas Link daarentegen wel.
2. A380 sponsorscheme slaat nergens op.

Tuurlijk weet ik dat er een boel crap in staat, daarom is de enige vraag die ik stelde de volgende: kan je uberhaupt wel voor hour-building naar australie. Omdat velen hierover iets zeggen, maar aangezien het mij onmogelijk lijkt i.v.m. de migratie-wetgeving.

lach je eerst maar even rot, beoordeel me als naief op basis van 1 reply, maar ga daarna weer over op het beantwoorden van de vragen in dit topic.:)
 
Tuurlijk weet ik dat er een boel crap in staat, daarom is de enige vraag die ik stelde de volgende: kan je uberhaupt wel voor hour-building naar australie. Omdat velen hierover iets zeggen, maar aangezien het mij onmogelijk lijkt i.v.m. de migratie-wetgeving.

Beetje tegenstrijdig. Als ik jullie allebei probeer te begrijpen maak ik dit op:

1. Hourbuilding (met de bedoeling om terug te keren naar NL) is lastig.
2. Emigreren naar AUS en daar blijven na afronding KLS is wel goed mogelijk bij qantas.
 
Dat kan zonder probleem, Quantas heeft een contract met Europa dat je met 200 uur gelijk binnen kunt rollen. Visum is daarbij gelijk geregeld. Ivm hoge studieschuld is het salaris 1,5x Nett Pay Scale AUD van FOB. ALLES mag belastingvrij naar Nederland overgezet worden. Prima dus. Selecties hoeven niet doorlopen te worden vanwege hoge kwaliteit van Europese vliegers. Na 6 jaar mag je verticaal (dus zonder de 7 jaar horizontale binding) doorstromen naar de KL ICA, je senioriteit mag meegenomen worden zodat je geen paycut krijgt. Ben er zelf ook mee bezig, volgende week naar SYD.

Kijk ook eens het Quantas A380 Sponsor Scheme, wellicht is dat de juiste oplossing voor je.

Succes ermee!

Deze is goud waard! Voor het eerst dat ik om een forum-reply zo hard heb gelachen!
 
Beetje tegenstrijdig. Als ik jullie allebei probeer te begrijpen maak ik dit op:

1. Hourbuilding (met de bedoeling om terug te keren naar NL) is lastig.
2. Emigreren naar AUS en daar blijven na afronding KLS is wel goed mogelijk bij qantas.

optie 1. is inderdaad voorzover ik weet onmogelijk. Zowel een visum als een Aussie ATPL kan je niet krijgen zonder enige ervaring. Je moet voor een Aussie CPL minimaal al 250 uur ervaring hebben NA einde opleiding.
2. Qantas wordt lastig. Daarvoor moet je al een australisch burger zijn of permanent inwoner, oftewel je moet een visum hebben. Deze kan je als piloot alleen krijgen als je een baan aangeboden krijgt. Van Qantas krijg je die dus niet als je geen burger/permanent inwoner bent. Dus moet je via een andere maatschappij binnenkomen, permanent resident worden, om daarna te proberen om bij Qantas binnen te komen. Lange weg om te volgen.

Wat je ook kan doen is het volgende. Je scoort een visum voor Nieuw-Zeeland. Dit is beduidend makkelijker dan in AUS, aangezien je als piloot al snel voldoende punten hebt om sowieso overwogen te worden, wat je een flinke voorsprong geeft op anderen. Wanneer het je lukt om een visum te bemachtigen mag je hiermee werken in AUS.

Enige is weer dat je ook voor een NZ CPL minimaal 250 uur ervaring moet op hebben gedaan NA einde opleiding. Deze ervaring heb je ook nodig voor de 'skills recognition' tbv het visum. Kortom, het wordt dus eerst ervaring opdoen in andere regio's, om daarna te moven naar down under. Voila.
 
optie 1. is inderdaad voorzover ik weet onmogelijk. Zowel een visum als een Aussie ATPL kan je niet krijgen zonder enige ervaring. Je moet voor een Aussie CPL minimaal al 250 uur ervaring hebben NA einde opleiding.
2. Qantas wordt lastig. Daarvoor moet je al een australisch burger zijn of permanent inwoner, oftewel je moet een visum hebben. Deze kan je als piloot alleen krijgen als je een baan aangeboden krijgt. Van Qantas krijg je die dus niet als je geen burger/permanent inwoner bent. Dus moet je via een andere maatschappij binnenkomen, permanent resident worden, om daarna te proberen om bij Qantas binnen te komen. Lange weg om te volgen.

Wat je ook kan doen is het volgende. Je scoort een visum voor Nieuw-Zeeland. Dit is beduidend makkelijker dan in AUS, aangezien je als piloot al snel voldoende punten hebt om sowieso overwogen te worden, wat je een flinke voorsprong geeft op anderen. Wanneer het je lukt om een visum te bemachtigen mag je hiermee werken in AUS.

Enige is weer dat je ook voor een NZ CPL minimaal 250 uur ervaring moet op hebben gedaan NA einde opleiding. Deze ervaring heb je ook nodig voor de 'skills recognition' tbv het visum. Kortom, het wordt dus eerst ervaring opdoen in andere regio's, om daarna te moven naar down under. Voila.

Lijkt me duidelijk, dan wordt het NZ voor mij. Die 250 uur, in wat voor klasse toestel moeten die gevlogen zijn (ik weet het, het is écht een domme vraag, maar ach, ik ben al weer een stuk wijzer geworden en voor mijn 2e dag...)
 
aussie,

zoals eerder al verteld, er is een overschot aan (ervaren en zeker low houred) vliegers in NZ, lijkt me dus sterk dat je een baan kan vinden om je visum te krijgen, dan heb je aan die punten ook niet veel.... wees realistisch....

ooo en wat betrek qlink, ze hebben nog wat van hun eigen (Qantas) cadets klaar staan die nog steeds aan het wachten zijn (sinds 2008) op een plekje... als je geen ex-Qantas cadet bent heb je 500 multi nodig.

veel succes, hoop ooit nog wat van die roze brillen kapot te kunnen trappen
 
aussie,

zoals eerder al verteld, er is een overschot aan (ervaren en zeker low houred) vliegers in NZ, lijkt me dus sterk dat je een baan kan vinden om je visum te krijgen, dan heb je aan die punten ook niet veel.... wees realistisch....

ooo en wat betrek qlink, ze hebben nog wat van hun eigen (Qantas) cadets klaar staan die nog steeds aan het wachten zijn (sinds 2008) op een plekje... als je geen ex-Qantas cadet bent heb je 500 multi nodig.

veel succes, hoop ooit nog wat van die roze brillen kapot te kunnen trappen

Waarom nou :kiss:? Zelf zit je wel bij Cathay maar misschien dan wel zonder roze bril meer..
 
Hah! ik kom er wel. 250 multi engine, en weet je wat het mooiste is, ik weet zelfs wat dat betekent. Hoe dan ook, tijden veranderen. Ik geloof best dat er vliegers zitten te wachten, en achter de bagage lopende band staan, maar kom op, eer dat ik 250 multi gemaakt heb na de KLS, zal er, ook in NZ, een hoop veranderd zijn. waar ik wel redelijk wat vanaf weet is economie, namelijk.
 
Hah! ik kom er wel. 250 multi engine, en weet je wat het mooiste is, ik weet zelfs wat dat betekent. Hoe dan ook, tijden veranderen. Ik geloof best dat er vliegers zitten te wachten, en achter de bagage lopende band staan, maar kom op, eer dat ik 250 multi gemaakt heb na de KLS, zal er, ook in NZ, een hoop veranderd zijn. waar ik wel redelijk wat vanaf weet is economie, namelijk.

Zelfs ik als 'leek'/wannabe moet hier wel heel hard om lachen:biertje:
 
aussie,

zoals eerder al verteld, er is een overschot aan (ervaren en zeker low houred) vliegers in NZ, lijkt me dus sterk dat je een baan kan vinden om je visum te krijgen, dan heb je aan die punten ook niet veel.... wees realistisch....

ooo en wat betrek qlink, ze hebben nog wat van hun eigen (Qantas) cadets klaar staan die nog steeds aan het wachten zijn (sinds 2008) op een plekje... als je geen ex-Qantas cadet bent heb je 500 multi nodig.

veel succes, hoop ooit nog wat van die roze brillen kapot te kunnen trappen

Ik ben me er van bewust dat je dit eerder hebt gezegd. Uit mijn laatste post valt ook niet te halen dat ik aangeef dat het nu goed te doen is om zo australie in te komen. Ik probeer alleen voor W0LF duidelijk te maken wat de opties allemaal zijn. Mocht de markt veranderen in de komende jaren is dit de makkelijkste weg om te bewandelen.
 
Back
Top