voor AUS zijn er diverse visa opties met werkvergunning:
tourist (max 1 jaar wanneer onder 30 + max 6mnd zelfde werkgever)
temporary resident/business visa (max 4 jaar)
permanent residency (skilled migration)
Voor zowel temp als permanent kun je kiezen voor employer sponsored of independent optie, beide met verschillende criteria (zie
www.immi.gov.au), de employer sponsored optie is de enige realistische optie, ik zag net dat skilled migration zonder employer sponsering niet meer in behandeling wordt genomen door DIAC. Een vriend van mij heeft dit begin dit jaar geprobeerd, hij voldoet aan alle criteria, maar kreeg te horen dat hij pas over 3 jaar opnieuw beoordeeld zal worden. Ik denk dat het te maken heeft met bet beschermen van de lokale werknemer.
Het grootste probleem is dat sinds Spt/09 de inkomensgrens voor een business visa $45.500 is (was al zo), maar dat sinds die datum ook de employment Award (CAO) boven deze grens moet liggen, en geloof het of niet, maar voor junior piloot/ junior instructor is de award fors lager dan deze inkomensgrens (startsalaris basispiloot single engine rond de $33000, FI $37000. DIt is een realistisch startsalaris wat je aangeboden zult krijgen als je ergens een baantje probeert te vinden om je uren op te krikken (je kunt er NIET van leven als je nog ergens een lening hebt, tenzij iemand je van goedkope accomodatie voorziet). Ik woon nu een paar jaar in AUS en het leven is hier in een paar jaar tijd flink duurder geworden, en mijns inziens bijna even duur als in NL, al ben ik daar inmiddels een paar jaar weg.
Terug naar het topic: Ook al vind je een werkgever die meer dan $45500 voor je wil neertellen dan nog verandert de award voor piloot niet en is het kringetje weer rond en krijg je geen visum
De enige manier om toch binnen te komen op een business visa/permanent is aanname/sponsoring door een grote maatschappij in een RPT/Charter functie waarvan de award boven de inkomenstreshold ligt en ja, dan moet je bij de meeste maatschappijen toch de nodige uren in je logbook meenemen. Daar komt bij dat er voor de werkgever een hoop papierwerk bij komt kijken voor sponserg. Dit zullen ze alleen willen doen als het voor hen een voordeel oplevert. Je zult ze dus moeten overtuigen dat ze de extra mijl voor je moeten gaan.
Helaas! Het is een mooi land, al doet Melbourne in winter me te veel aan de West-europese winter denken
Snowman