Vragen en antwoorden Australië / Nieuw Zeeland

Vloog van de week trouwens met een captain die ook instructeur is bij CTC en hij vertelde dat er een Nederlander in opleiding zit (19 jaar!) en voor de rest veel Engelsen, Ieren en Fransen en nog een handvol Italianen, Spanjaarden en Duitsers.
 
Voor lowtimer jobes kun je altijd kijken op www.afap.org.au (Australian Federation of Air Pilots). Staan vaak ook erg veel low time jobs tussen als Grade 3 instructor, maar ook FO op Metro, dangerous goods, de bush in, noem maar op. Mocht je vragen hebben, dan zal ik ze dit keer wel beantwoorden daar er eindelijk weer eens fatsoenlijk Internet is (hoewel ik nu op mijn hotelkamer in Mumbai zit;))
 
Kan ik makkelijker Australie binnenkomen doordat ik daar een oom/tante heb? En had jij ook een bsc gedaan? Ik ben er nl. geweest (Perth/Kalbarri) en het is echt een prachtig land
 
Kan je ook gewoon zonder HK passpoort toch de cadetscheme volgen van CX of is het toch exclusief voor HK?

First the Last

EDIT: Is de scholarship nog steeds geldig op FTA?
 
Om dit topic puur op Oz/NZ te houden, open ik binnenkort wellicht een CX cadet topic. Maar op het moment alleen voor mensen met een HK ID (dus geen permanente citizenship, alleen een verblijfsvergunning)

laaats
 
Hoi Korupilot,

Ik ben ook van plan mijn opleiding in NZ te doen in Christchurch. Ik krijg namelijk het NZ citizenship omdat m'n moeder er geboren is. Maar hoe is het leven daar? Misschien wil ik er wel blijven wonen als ik klaar ben, ben er nog niet uit of ik erna weer naar Europa wil of daar wil blijven.
 
Allereerst wil ik jullie even bedanken voor alle informatie!
Ik ben net KLS afgestudeerd maar zoals jullie wellicht weten bestaat er een wachtlijst bij de KLM. Nu heb ik via mijn moeder een verblijfsvergunning voor Nieuw-Zeeland en wil ik graag in NZ of AUS een baan vinden, aangezien er in de EU werkelijk waar NIETS te vinden is. Ik vraag mij alleen af of er down under uberhaupt wel iets te vinden is, zelfs in de outback. Weten jullie hier iets meer van? Ik heb namelijk begrepen dat het omzetten van een JAA CPL ME/IR nog een behoorlijke klus is...

Bij voorbaat dank!
 
Ik heb het ook nog even opgezocht en je moet minimaal 200 uur flight time hebben. Die 200 uur dienen opgemaakt te zijn van 100 uur PIC (vliegtuigen, maar ook gliders of helicopters), 100 uur in een geregistreerde kist van een ICAO land, 20 uur cross country in een geregistreerde kist van een ICAO land en 10 uur Instrument Time in een geregistreerde kist van een ICAO land.

Waar heb je dat gevonden? Als ik voor CPL-H dit document er op na sla, wordt er het volgende gezegd:

AERONAUTICAL EXPERIENCE
Meets aeronautical experience requirements (CAR 5.127) of 125* hours total flight time in a helicopter. The 125 hours must include:
♦ 25 hours of general flight time as PIC
♦ 40 hours dual flying
♦ 25 hours cross country flight time that includes 10 hours as pilot in command


Nu is het me niet helemaal duidelijk wat je precies moet hebben. Die 125 uren, of 200?
 
Nogmaals een kijkje genomen in dit topic, aangezien de banenjacht voor mij steeds dichterbij komt. Nu is het zo in australie dat je, wanneer je wilt werken in het land, een visum moet zien te bemachtigen. Nu kan dit in australie door middel van een sponsorship zoals al eerder genoemd hierboven. Wanneer het beroep op de ENSOL(Employer Nomination Scheme) kan je met dat beroep zo'n visum te pakken krijgen.

Tot zover is het me duidelijk. Nu heb ik gehoord dat er drastische veranderingen gaan plaatsvinden de komende tijd met betrekking tot het migratie programma. Heeft een van de vliegers 'down under' (of is het nou 'up above'?) enig idee of men iets gaat veranderen aan het beroep 'aircraft pilot'. (gaat het van de ENSOL af enz..)

En wat betreft het land der kiwi's, hier werkt men voorzover ik weet ook met een soort van ENSOL. Enige afwijkende is dat je hierbij niet alleen een beroep moet kiezen dat op die lijst staat, maar ook dat je een bepaalde (accredited) employer moet vinden. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachtigen?

Bvd, Cheers!
 
Uit je post te lezen, lijkt het alsof je een aantal mogelijkheden door elkaar haalt.
Piloot is al een tijdje van de lijst af van beroepen waarvoor je punten kreeg toegewezen (60 of 50) waarmee het makkelijker was om aan het minimaal benodigde totaal punten te komen voor een Skilled Migration visum.

Piloot staat nog wel op de lijst maar 0 punten. Je hebt dus een werkgever nodig (Employer Nomination Scheme) die je een baan aanbiedt, maar het probleem is dat de meeste werkgevers dit pas doen na het hebben van een visum. Dus je ziet dat je in een cirkeltje terecht komt.
 
Ik ben behoorlijk op de hoogte van de werking van de SOL & ENSOL. Dat er geen punten meer te behalen zijn als piloot was me inderdaad al bekend. Helaas is nu dan bevestigt dat het zeer lastig gaat worden om een geschikte werkgever te vinden in Australie.

Toch maar hopen dat Kiwi gelijk heeft dat er in de outback nog wel wat bedrijfjes zijn die bereid zijn te sponsoren. Thanks for the reply F/O!
 
Voor wat Australië betreft is het er moeilijker op geworden. Ken niet precies de ins en outs, maar voor zover ik van mijn contacten (zowel werknemer als werkgever) begrijp, is het een flink stuk lastiger geworden om als buitenlander een visum als piloot in Australië te krijgen. E.e.a. heeft met ingang van dit jaar plaatsgevonden.

Ken je mij (desnoods via PM) op de hoogte houden van je ontwikkelingen?
 
Ik zie dat je zelf down under zit, heerlijk lijkt me.
Mocht je nog enige extra informatie hebben/krijgen over hoe alles in zijn werk gaat dan hoor ik natuurlijk graag van je.

Zo zal ik ook mijn bevindingen/ontwikkelingen beschrijven in dit topic, zodat iedereen die dit ook van plan is er wat van kan opsteken. To be continued..
 
voor AUS zijn er diverse visa opties met werkvergunning:

tourist (max 1 jaar wanneer onder 30 + max 6mnd zelfde werkgever)
temporary resident/business visa (max 4 jaar)
permanent residency (skilled migration)

Voor zowel temp als permanent kun je kiezen voor employer sponsored of independent optie, beide met verschillende criteria (zie www.immi.gov.au), de employer sponsored optie is de enige realistische optie, ik zag net dat skilled migration zonder employer sponsering niet meer in behandeling wordt genomen door DIAC. Een vriend van mij heeft dit begin dit jaar geprobeerd, hij voldoet aan alle criteria, maar kreeg te horen dat hij pas over 3 jaar opnieuw beoordeeld zal worden. Ik denk dat het te maken heeft met bet beschermen van de lokale werknemer.

Het grootste probleem is dat sinds Spt/09 de inkomensgrens voor een business visa $45.500 is (was al zo), maar dat sinds die datum ook de employment Award (CAO) boven deze grens moet liggen, en geloof het of niet, maar voor junior piloot/ junior instructor is de award fors lager dan deze inkomensgrens (startsalaris basispiloot single engine rond de $33000, FI $37000. DIt is een realistisch startsalaris wat je aangeboden zult krijgen als je ergens een baantje probeert te vinden om je uren op te krikken (je kunt er NIET van leven als je nog ergens een lening hebt, tenzij iemand je van goedkope accomodatie voorziet). Ik woon nu een paar jaar in AUS en het leven is hier in een paar jaar tijd flink duurder geworden, en mijns inziens bijna even duur als in NL, al ben ik daar inmiddels een paar jaar weg.

Terug naar het topic: Ook al vind je een werkgever die meer dan $45500 voor je wil neertellen dan nog verandert de award voor piloot niet en is het kringetje weer rond en krijg je geen visum

De enige manier om toch binnen te komen op een business visa/permanent is aanname/sponsoring door een grote maatschappij in een RPT/Charter functie waarvan de award boven de inkomenstreshold ligt en ja, dan moet je bij de meeste maatschappijen toch de nodige uren in je logbook meenemen. Daar komt bij dat er voor de werkgever een hoop papierwerk bij komt kijken voor sponserg. Dit zullen ze alleen willen doen als het voor hen een voordeel oplevert. Je zult ze dus moeten overtuigen dat ze de extra mijl voor je moeten gaan.

Helaas! Het is een mooi land, al doet Melbourne in winter me te veel aan de West-europese winter denken :)

Snowman
 
Winter in Melbourne: fog en koufronten aan de orde van de dag. En anders is het wel SEV TURB over de Great Divide.

En toch is het goed vertoeven.
 
Super dat er op dit forum mensen zitten als (o.a.) Snowman die de tijd nemen om te helpen. Dank daarvoor! Dit maakt alles weer heel wat duidelijker.

Gelijk eens even wat informatie door gaan spitten, en nu blijkt dat het inderdaad lastig is om die threshold te halen als F/O. Absolute minimumsalaris is ruim $28,000, dit dan wel op een single engine tot 1360kg. Zoals op de site van de 'australian federation of air pilots' vermeld staat. Wanneer je op een Dash8 of groter vliegt haal je de threshold wel, ook als first officer op types als de BAe-146 en de fokker 100 verdient men meer dan de threshold. (tevens ook als second officer op een wide-body).

Nu vindt ik deze informatie van de AFAP heel mooi, maar vraag ik me af in hoeverre je hier iets aan hebt. Persoonlijk vindt ik dit wat te precies, en betwijfel ik dus ook of dit wel een compleet beeld geeft van de werkelijke situatie.

Anyway, deze gehele post ter info. Mocht je het zelf alles nog eens rustig door willen kijken, het hele boekwerk is op het volgende adres te vinden. : http://www.afap.org.au/html/s02_article/article_view.asp?id=267&nav_cat_id=195&nav_top_id=74
 
Ik ben behoorlijk op de hoogte van de werking van de SOL & ENSOL. Dat er geen punten meer te behalen zijn als piloot was me inderdaad al bekend. Helaas is nu dan bevestigt dat het zeer lastig gaat worden om een geschikte werkgever te vinden in Australie.

Toch maar hopen dat Kiwi gelijk heeft dat er in de outback nog wel wat bedrijfjes zijn die bereid zijn te sponsoren. Thanks for the reply F/O!


In het verleden ben ik nogal wat ozzies tegengekomen die hun vliegcarriere bijna allemaal in Kununurra begonnen zijn met rondvluchten over de bungle bungles (C208 en dat soort werk).

Ik zou zeggen pak je rugzak in en ga het eens bekijken.

Succes
 
Wat een (Duitse) collega van me heeft gedaan in Oz een tijd terug:
Hij was goed bevriend met de eigenaar van een charterer. Charterer bood hem een baan aan, maar kon geen visum voor hem aanvragen, aangezien er een overschot aan vliegers is in Oz. Advertenties in de krant dat het bedrijf een vlieger zocht die Duits sprak (zgn voor Duitse toeristen), niemand die aan de voorwaarden voldeed.. Dus dat betekende dus dat ze hem mochten aannemen.
 
De ideeën stromen langzamerhand binnen, wat super mooi is. Dank aan iedereen die meedenkt met de 'wannabe-bush-pilots'/'wannabe-aussie-pilots'.

Zelf heb ik even wat contact opgenomen met een nederlandse heli vlieger, die ergens in de outback zijn brood verdient met scenic flights over alle mooie plekjes van de (centrale) outback. Hij gaf aan dat het halen van een (permanent) NZ visum een goede manier is om ook in Australie aan de bak te komen/mogen als vlieger, zonder gebruik te hoeven maken van het ENS.

Zelf kan ik door omstandigheden redelijk makkelijk aan een NZ visum komen, en ga ik me dan ook de komende tijd wat meer verdiepen in deze 'migratie-materie'. Alle informatie die ik tegenkom zal ik gelijk even hier neerzetten omde andere wannabe's te helpen.
 
Back
Top