Vragen en antwoorden Australië / Nieuw Zeeland

Flying Kiwi

New member
Hoi allemaal,

Ik heb de laatste tijd best wel veel vragen gekregen wat betreft het vliegen in Australië. Ik dacht dan ook dat het misschien handig is om een topic aan te maken waar je vragen kunt geven en waarop ik antwoord kan geven cq informatie verschaffen. Ik zal dan ook eerst wat standaard vragen hier behandelen.

Vliegen in Australië of Nieuw Zeeland is zeer goedkoop. Al je ratings tot aan je Flight Instructor Licence ben je in Australië ongeveer AUD$60,000 (35.000 euro) kwijt en in Nieuw Zeeland moet je rekenen op zo'n NZD$90,000 (40.000 euro). Dit is exclusief huisvesting en levensonderhoud. Nieuw Zeeland is spotgoedkoop als je het vergelijkt met Australië. Ik zou dan ook in Australië ongeveer AUD$20,000 (12.000 euro) en in Nieuw Zeeland ook NZD$20,000 (9.500 euro) erbij leggen. Al met al moet je er met 50.000 euro makkelijk mee weg komen.

Vliegen in Australië en Nieuw Zeeland is geweldig, maar je kunt het absoluut niet vergelijken met vliegen in Europa. Er zijn ontzettend veel verschillen, zo ook met de verschillende licences. Zodra je begint met vlieglessen en je start met je PPL, dan begin je eerst met je GFPT (General Flying Progress Test), ook wel ab initio training genoem. Dit is niets minder dan de basisbeginselen leren zoals stijgen, landen, steep turns, stalls, bochten, etc. Komt er op neer dat je hier de basisbeginselen mee krijgt. Zodra je geslaagd bent voor je GFPT kun je verder voor je PPL en dan wordt de nadruk gelegd op VFR navigation. Zodra je je PPL hebt, kun je beginnen voor je CPL. Als je dit gehaald hebt, dan kun je voor een aantal dingen kiezen. Je kunt bij een charter in the outback gaan vliegen alleen overdag en als het mooi weer is om zo ervaring op te doen of je haalt je Command Instrument Rating en / of Flight Instructor Rating. Je kunt er dus voor kiezen om bij een charter te vliegen en er betaald voor krijgen en via dat bedrijf je CIR halen of je koopt een CIR en eventueel een FIR. In ieder geval als je alles hebt, dan moet je je ATPL subjects halen. Dat is in principe een beetje hetzelfde als in Europa. Nadruk wordt alleen op andere dingen gevestigd en Air Law zal op een aantal vlakken niet overeenkomen met dat in Europa.

Ok, je hebt je brevetten en je wilt in Australië werken. Wat voor mogelijkheden zijn er op dit vlak. In the outback (Northern Territory) in Darwin zitten heel veel charter maatschappijen die vaak veel mensen zoeken. Het komt steeds vaker voor dat Aussies geen zin hebben om in the outback te vliegen daar het er nog eens flink kan spoken. Er zullen dus ongetwijfeld bedrijven zitten die bereid zijn foreigners te sponsoren. Air Frontier is bijvoorbeeld opzoek naar piloten op hun single pilot operations kisten en je hoeft maar 250TT te hebben. Weet je waarom die eisen zo belachelijk laag zijn voor toch een job waar je best veel ervaring voor nodig hebt ? Omdat Aussies hun leven in principe niet op het spel willen zetten, om maar heel erg te overdrijven. Weet dus waar je aan begint. En als je op zoek gaat naar een sponsor, hou het dan niet bij emailtjes, maar ga naar ze toe. Zo dwing je ook respect af bij een bepaalde werkgever. Een andere mogelijkheid is natuurlijk een Aussie girl aan de haak slaan en daar heb je je permanent residence ship. Let ook hier op dat die kaart initieel voor twee jaar geldig is en als je dan nog steeds getrouwd bent, dan pas ben je permanent citizen.

De meesten die pilot willen worden, hebben een baan bij een major airline voor ogen. Welke airlines / regionals heb je in Australia ? Qantas, Qantas link, V Australia, Virgin Blue, Skywest, Aero Pelican, REX, Jetstar, Ozjet, Tiger airways, Australian Airlines, Airnorth, Macair Airlines, Skippers en Skyairworld. Daarnaast zijn er natuurlijk kleine charterbedrijven, maar dat zijn er zo veel dat je dat maar ff op google moet zoeken ;)

De meeste airlines hebben als eis dat je 1500TT hebt met waarond 500ME en 100IFR. Deze ervaring doe je dus veelal op bij charterbedrijven of als Flight Instructor.

Bij Qantas waar ik werk, begin je als SO op de 747, A330 of 767. Zodra er meer A380 binnen zijn, is de kans ook groot dat je als SO op de A380 begint of op de 787. Op dit moment worden de meeste SO's geplaatst op de A330 aangezien er veel gasten van de A330 geboden hebben op een plek op de A380. Hoelang zul je ongeveer SO blijven zal men zich nu wel afvragen ? Dat hangt helemaal af van vraag en aanbod, pensioneringsgolf, etc. Je zult in ieder geval minimaal 3 jaar SO zijn. Dit komt namelijk omdat de domestic routes worden uitgevoerd door Jetconnect en Qantas Link en je bouwt geen senioriteit daar op als je bij Qantas zit noch bouw je senioriteit op als je bij Jetconnect of Qantas Link zit. Na die 3 jaar kun je bieden voor FO op de 767 of A330. Je kunt er ook voor kiezen 5 jaar SO te blijven en dan FO 747. Op dit moment is het allemaal maar af wachten op de orders van de A380, 787 en er gaan geruchten dat er 773 of A350 worden besteld, maar dat is min of meer een big battle tussen Boeing en Qantas resp Airbus en Qantas :yeehaa: . Om bij Qantas te solliciteren is het overigens een dikke pré als je een bachelor hebt in iets (maakt niet uit wat) plus je moet level 12 wiskunde hebben. Met andere woorden je moet minimaal 4 jaar wiskunde gehad hebben.

Het leven in Australië is ''no worries'' zoals veel Aussies het omschrijven. Het leven is vergeleken met Europa goedkoop, maar als je het vergelijkt met Nieuw Zeeland schrikbarend duur! Je salaris zal in het begin bij een charter rond de
AUD$40,000 per jaar bruto zijn. Dat is ongeveer 23.000 euro bruto per jaar, ofwel rond de 1.900 euro bruto per maand. In Europa zou je op een houtje moeten bijten, maar hier is dat ronduit genoeg om van te kunnen leven. Je kunt hier al vanaf AUD$300,000 een mooi vrijstaand huis hebben met een zwembad. Omgerekend naar euro's is dat iets van 170.000 euro. In Nederland woon je dan in een rijtjeshuis met te weinig parkeerplek voor je auto :grijns: (no offence verder hoor, verlang ook wel eens terug naar die tijd). Zodra je bij een regional binnen bent, zul je ongeveer AUD$60,000 bruto binnenharken en bij Qantas begin je met AUD$75,000 met uitlopers als baas ICA tot AUD$400,000 (reken er op dat je de 50 dan al gepasseerd bent).

Misschien dat mensen zich afvragen wat voor rosters je hebt bij Qantas en op welke bestemmingen je vliegt. Ik vlieg op de 747 als SO en we vliegen niet heel erg veel destinations aan. Bestemmingen die we aanvliegen zijn London via BKK, LAX, HKG, SIN en binnenkort via NRT. Andere bestemmingen zijn in de zomer AKL, JFK via LAX, JNB, FRA via SIN, BKK of HKG en sinds november gaan we Buenos Aires ook aandoen. Dit zijn vooral de bestemmingen op de 747. Bestemmingen op de A330 en 767 zijn vooral PEK, HNL, veel binnenlandse vluchten ook, AKL, NRT, BOM en MNL. Rosters verschillen heel erg. Als we London aandoen via Hong Kong is het 9 dagen heen en weer en dan 12 daggen off duty. JNB daarentegen is 5 dagen op en 4 dagen af. JFK is weer 9 dagen op en 10 dagen af. Er gaan overigens geruchten dat er steeds meer bestemmingen aangedaan gaan worden waaronder Dubai, meer bestemmingen in Noord- en Zuid-Amerika en er gaan geruchten dat er een basis wordt geopend op LAX of LHR. In LHR is er al een basis voor cabin crew, maar mogelijk wordt er ook een basis geopend voor flight crew!

Als je in Nieuw Zeeland wilt werken als low timer dan heb je hele dikke pech. Regionals als Nelson Air, Eagle Air vragen 1500TT om te vliegen op een Beech1900D. Dit komt omdat er in Nieuw Zeeland heel veel gasten zijn met hun vliegbrevetten, maar er weinig vraag naar is. Nieuw Zeeland is niet groot en er wonen iets van 4 miljoen mensen. Veel mensen die dan ook willen vliegen in Nieuw Zeeland, verkassen naar Afrika of Australië om ervaring op te doen. Om bij Air New Zealand binnen te komen, heb je echt heel veel pech. ANZ bestaat grotendeels in handen van de overheid en ongeveer 20% bij aandeelhouders. Om daar binnen te komen dien je minimaal 3000TT te hebben voor plek als SO op de 747 of 777 of FO op de 733. Ik vergelijk het een beetje met een maffiosi tent, want ze nemen per jaar ongeveer 30 mensen aan en die 30 mensen worden vaak binnengemoffeld door personeel. Je moet zelfs een application form via de mail aanvragen. Heb ooit een mailtje gestuurd met ervaring enzo en nooit wat van teruggehoord... Ze verwachten overigens ook dat je bij een van hun dochterbedrijven hebt gewerkt (Eagle Air, Mount Cook, Nelson Air, etc..). Heb je dat niet, dan word je niet eens uitgenodigd. Ik vergeet overigens ook te vermelden dat je 100 uur IFR time in Nieuw Zeeland moet hebben gedaan en niet daarbuiten! Dat vind ik al vreemd genoeg aangezien er maar heeeeeel weinig IFR baantjes zijn in New Zealand! :stapelge: Maar vliegen in New Zealand is wel erg gaaf, vooral als je in de buurt van Queenstown bent! In Queenstown is er ook gefilmd voor de Lord of the Rings en het is daar echt fantastisch, al is het alleen maar om met een Cessna te raggen! Doen zou ik zeggen, echt een bestemming op de ''to-do-lijstjes'' in New Zealand!

En ja als je die eindstreep gehaald hebt en werkt in Australië en zeeën van vrije tijd hebt, dan is het natuurlijk niet verkeerd om te gaan leren surfen of duikcursussen te volgen! :grijns: Oja, did I already mention, soaring is best thing to do here! Heb vorig weekend voor het eerst in een zweefvliegtuig gezeten en het is echt zo gaaf om te doen! Dat is echt zo ontzettend leuk en ik heb eigenlijk wel wat besef waarom je als zweefvlieger op dit board bovenaan de AGP staat. Heb alleen nog geen brevet, maar deze zomer hoop ik in ieder geval solo te gaan :grijns:

Ik heb niet echt een hele goede foto, maar hier vanaf ons terrasje, van zo'n uitzicht, tussen de bomen lekker de avond doorbengen of nog ff lekker de benen strekken als je moe je bed uitkomt, dat kan je toch niet weigeren! :biertje:



EDIT: Shit, heb het in het verkeerde subforum geplaatst!
 
Last edited:
Inderdaad leuke informatie Flying Kiwi, bedankt!
Weet je toevallig ook hoe je eventueel met een JAA (f)ATPL in Australië aan de slag zou kunnen? Welke omscholingen moet je daarvoor volgen?
 
Op de site van CASA vind je de eisen waaraan je moet voldoen om het te converteren naar een CASA licence. Voor UK CAA en NZ CAA licence holders vergt het uitsluitend wat papierwerk. Meer informatie vind je hier

Ik heb het ook nog even opgezocht en je moet minimaal 200 uur flight time hebben. Die 200 uur dienen opgemaakt te zijn van 100 uur PIC (vliegtuigen, maar ook gliders of helicopters), 100 uur in een geregistreerde kist van een ICAO land, 20 uur cross country in een geregistreerde kist van een ICAO land en 10 uur Instrument Time in een geregistreerde kist van een ICAO land. Als je aan deze minima voldoet, dan mag je je licence overzetten. Om echter nog te vliegen in Australië zul je een Command Multi Engine Instrument Rating halen om hier IFR te vliegen en tweemotorig. Hier moet je ook examen voor doen en een IR uitgegeven door de JAA wordt niet als gelijk beschouwd in principe. Je moet dan ook nog Australian CPL Flight Rules and Air Law exam gedaan hebben. Je ATPL theorie zul je dacht ik ook over moeten doen, maar ik dacht dat je er ook wat credit op kreeg. Zeker weten weet ik het niet...
 
Nog een toevoeging:

Mocht het zo zijn dat je een Ozzie of Kiwi citizenship hebt "gekregen" om welke reden dan ook, kan je in NZ een lening aanvragen met vrij goede voorwaarden voor je vliegopleiding bij bevoegde vliegscholen in NZ.

Verder is Regional Airline vliegen in Oz vvrij uitdagend vergeleken met Europa. REX bijvoorbeeld maar ook Qantas Link vliegt redelijk wat CTAF veldjes aan. Veldjes waar niet eens een restaurant oid is. NDB approaches Outside Controlled Airspace en dat soort dingen.

Wonen en leven hier is kwa kosten goed te doen, mits niet te luxe. Midden in de stad en in een Porsche rijden oid. Benzine vergeleken met NL is alleen valutateken als verschil. (rond de 1 AUD = 0.6EUR) Communicatie is wel duur. Je betaalt je krom aan telefoon en internet.

De 60000 AUD voor een CPL + QFI vind ik overigens vrij optimistisch. Rondom een grote stad (middle of nowhere is in Oz echt middle of nowhere) op een "opleidingsveld" (zogenaamde GAAP CTR's) en bij een "grotere" vliegschool (meer flexibiliteit, betere (niet alleen luxe) faciliteiten) ben je op het moment meer kwijt. Maar nog steeds minder dan NL.
 
Het komt steeds vaker voor dat Aussies geen zin hebben om in the outback te vliegen daar het er nog eens flink kan spoken. Er zullen dus ongetwijfeld bedrijven zitten die bereid zijn foreigners te sponsoren. Air Frontier is bijvoorbeeld opzoek naar piloten op hun single pilot operations kisten en je hoeft maar 250TT te hebben. Weet je waarom die eisen zo belachelijk laag zijn voor toch een job waar je best veel ervaring voor nodig hebt ? Omdat Aussies hun leven in principe niet op het spel willen zetten, om maar heel erg te overdrijven. Weet dus waar je aan begint. En als je op zoek gaat naar een sponsor, hou het dan niet bij emailtjes, maar ga naar ze toe. Zo dwing je ook respect af bij een bepaalde werkgever. Een andere mogelijkheid is natuurlijk een Aussie girl aan de haak slaan en daar heb je je permanent residence ship. Let ook hier op dat die kaart initieel voor twee jaar geldig is en als je dan nog steeds getrouwd bent, dan pas ben je permanent citizen.

Bedankt voor de informatie Kiwi, maar hoe werkt dat sponsoren eigenlijk. Krijg je dan een werkvergunning voor x aantal jaren en kan dat dan permanent worden?

En nog een vraag, wat zijn goede vliegscholen en is er ook een soort airwork.au?

En is het lastig om een sponsor te krijgen als je klaar bent met je CPL? Hoe heb jij dat gedaan?
 
Last edited:
Als je in Nieuw Zeeland wilt werken als low timer dan heb je hele dikke pech. Regionals als Nelson Air, Eagle Air vragen 1500TT om te vliegen op een Beech1900D. Dit komt omdat er in Nieuw Zeeland heel veel gasten zijn met hun vliegbrevetten, maar er weinig vraag naar is. Nieuw Zeeland is niet groot en er wonen iets van 4 miljoen mensen. Veel mensen die dan ook willen vliegen in Nieuw Zeeland, verkassen naar Afrika of Australië om ervaring op te doen. Om bij Air New Zealand binnen te komen, heb je echt heel veel pech. ANZ bestaat grotendeels in handen van de overheid en ongeveer 20% bij aandeelhouders. Om daar binnen te komen dien je minimaal 3000TT te hebben voor plek als SO op de 747 of 777 of FO op de 733. Ik vergelijk het een beetje met een maffiosi tent, want ze nemen per jaar ongeveer 30 mensen aan en die 30 mensen worden vaak binnengemoffeld door personeel. Je moet zelfs een application form via de mail aanvragen. Heb ooit een mailtje gestuurd met ervaring enzo en nooit wat van teruggehoord... Ze verwachten overigens ook dat je bij een van hun dochterbedrijven hebt gewerkt (Eagle Air, Mount Cook, Nelson Air, etc..). Heb je dat niet, dan word je niet eens uitgenodigd. Ik vergeet overigens ook te vermelden dat je 100 uur IFR time in Nieuw Zeeland moet hebben gedaan en niet daarbuiten! Dat vind ik al vreemd genoeg aangezien er maar heeeeeel weinig IFR baantjes zijn in New Zealand! :stapelge: Maar vliegen in New Zealand is wel erg gaaf, vooral als je in de buurt van Queenstown bent! In Queenstown is er ook gefilmd voor de Lord of the Rings en het is daar echt fantastisch, al is het alleen maar om met een Cessna te raggen! Doen zou ik zeggen, echt een bestemming op de ''to-do-lijstjes'' in New Zealand!

Hallo Flying Kiwi,

Ik weet niet waar je deze informatie vandaan haalt omtrent het werken als commercieel piloot in New Zealand, maar je ''feiten'' hebben 0,0 betekenis en heb geen flauw idee hoe je aan die getallen komt.

Om jouw beweringen dan even recht te zetten. Ik vlieg zelf bijna 5 jaar voor Air New Zealand en sinds ongeveer 2 jaar ben ik FO op de B777. De eisen van Air New Zealand zijn in de jaren wat omhoog gegaan en dit staat gewoon allemaal op de site. Hieronder quotje ervan:

Minimum Qualifications for the Jet Fleet

To be eligible to submit an application for employment with the Air New Zealand Jet Fleet, pilots must:

Have a minimum of a NZ Commercial Pilot Licence (Aeroplane) with an English Proficiency endorsement.
Hold theory examination credits for issue of NZ Air Transport Pilot Licence (ATPL) or equivalent foreign licence as deemed by NZCAA.
Hold as a minimum, an educational qualification from a secondary school granting entrance to university.
Have a minimum of 2000 hours including 100 hours Air Transport Operations.
Hold a Multi-Engine Instrument Rating.
Hold a BGT Rating.
If not a New Zealand or Australian citizen, hold a permanent New Zealand or an Australian residency permit.
Hold an NZCAA Class 1 medical. Medical criteria for selection as Air New Zealand flight crew are the responsibility of Air New Zealand, and may not be equivalent to regulatory authority standards for licence renewal. Specialist reports will be required if there are restrictions on the medical certificate, other than a requirement to wear spectacles for distant or near vision.
To be eligible for an interview with the Air New Zealand Jet Fleet pilots must:

Have submitted an application on the Air New Zealand application Form.
Meet internal requirements, with regard to appropriate experience, as determined from time to time by the Air New Zealand management team.
Have a satisfactory reference check from previous employers

Zo zie je maar weer dat die 3000TT en 100 IFR in New Zealand verre van waar zijn. Overigens maakt het niet uit of je nou bij een van ANZ dochterbedrijven vandaan komt of vanuit een chartermaatschappij. Dat is ook complete onzin. Ik vlieg met SOs die net zijn aangenomen en bijvoorbeeld al die tijd flight instructor zijn geweest, sommigen komen van de military, sommigen hebben in Australië gevlogen, sommigen in Afrika, maar ook weer sommigen komen van ANZ dochterbedrijven zoals Eagle, Air Nelson, Mt. Cook, noem maar op. Tijdje terug kregen mensen die voor Jetconnect en Ansett Air een soort van monopolie m.b.t het selectiebeleid (i.v.m ex Jetconnect pilots die in het selectiecommissie zaten), maar al snel werd dat de grond ingeboord i.v.m bepaalde attitudes en een aantal van die ex Jetconnect pilots in de selectiecommissie zijn op nonactief gezet.

Nogmaals, ben zeer benieuwd hoe je aan die cijfers komt. 3000TT en 100 IFR, dan ben je redelijk competief, maar minimums zijn 2000TT waarvan 100 uur in Airline Operations. Toen ik werd aangenomen had ik 2700TT, 500IFR, 1300PIC en iets van 1000ME (29 jaar), maar er werden ook mensen aangenomen met een kleine 2000TT en een kleine 100 uur in Airline Operations. Ik was dan ook een ex-Eagle guy, zoals ze dat hier zeggen. Echter, er wordt van alles aangenomen. En IFR mag overigens overal zijn. IFR in New Zealand stelt t.o.v Europa niet veel voor en het is niet eens een eis dat je zoveel IFR time moet hebben. Je moet alleen je MEIR hebben en je BGT.

Overigens wil ik ook even vermelden dat ik het nogal buiten proportie vind, om een club als ANZ een ''maffiosi'' tent te noemen. Er worden de komende twee jaar iets van 15 man per jaar aangenomen, maar om dan meteen de stempel te drukken met maffiosi tent. In 2010 - 2011 verwachten we de eerste 773ER, dus die zullen ook bemand moeten worden. 2015 verwachten we de eerste 787 series, dus die moeten ook bemand worden. Pensioengolfje, noem maar op. Die 30 man die jij noemde klinkt nogal veel, het waren er ongeveer 6 à 7 en dat waren ex Jetconnect guys uit Oz. Er was sprake van vriendjespolitiek aangezien de pilots in de selectiecommissie ook ex Jetconnect / ex Ansett Air waren. Hier is korte metten mee gemaakt. Ik wil je niet persoonlijk afvallen, maar ik kan me aan dit soort berichten nogal ''irriteren''.

Ik moet je wel gelijk geven met de environment in Queenstown. Wij wonen er sinds anderhalve jaar (ik commute vanaf ZQN) en het is er inderdaad ontzettend mooi! Vooral nu in de lente (ja, het is hier nu lente ;)) is het een prachtige omgeving. Je kunt er dan ook prachtige vluchten maken en vliegtuigen boeken voor gemiddeld NZD$122 per uur, dat is iets van 50 euro per uur uit mijn hoofd!
 
Last edited:
@ Flying Kiwi, Lollercopter, Korupilot,

Hoe zijn jullie Down Under terecht gekomen? Met jullie ouders op jonge leeftijd geemigreerd of hebben jullie zelf het hele traject doorlopen met CASA omzetting en het hele puntensysteem voor een skilled emigrant visa? Als jullie het zelf hebben gedaan, hoe dan?
Aircraft Pilot geeft je 0 points op de skilled occupation list.

Cheers
 
Last edited:
oboema,
Zelf zit ik hier in Adelaide maar voor een korte tijd en verruil ik Australie voor Hong Kong februari volgend jaar. Zit hier trouwens momenteel net over een jaar. Geemigreerd zou je me dus eigenlijk niet kunnen noemen.

Na mijn VWO ben ik hier terecht gekomen via het CX Cadetscheme.
Opzich wel een grote stap dus, maar eigenlijk ook weer niet, aangezien ik me in principe geen zorgen hoef te maken over lening, rente, contractuele issues met de school, wonen, noem maar op....

Omdat ik hier voor mijn opleiding zit, zit ik hier op een studentenvisum.
Heb hier mijn CPL ME/CIR gehaald volgens de HK Syllabus en heb dus verder geen CASA licences behalve een SPL met GFPT.

Trouwens over de emigrant visa, De school hier had een tijdje geleden wat Zuid-Afrikanen aangenomen. Deze groep was gesponsord door de school, toen er nog een groooooot instructeurs tekort was.

LC
 
Zo Lollercopter. Respect hoor dat je bent aangenomen bij CX cadetscheme en dat na je VWO getuigt m.i. dat je ontzettend veel doorzettingsvermogen hebt. Mijn complimenten! :kerst:

Oboema,

Ik ben hier denk ik eigenlijk met een dosis geluk en toeval terechtgekomen. In '94 ben ik door New Zealand gebackpackt nadat ik mijn VWO had gehaald en heb er ontzettend veel contacten aan over gehouden. Enfin, ik heb ongeveer 5 maanden gebackpackt en de bedoeling was om na die 5 maanden selectie te gaan doen bij de KLS. Ik denk dat het altijd verstandig is om na te denken wat je gaat doen als piloot worden er niet in zit en een van die plannen was om terug naar Nieuw Zeeland te gaan en hier te studeren. Het schooljaar begint in New Zealand in Februari, dus in november wilde ik selectie gaan doen, mocht het niet lukken, dan wil ik naar New Zealand terug en er gaan studeren. Uiteindelijk ben ik er in Driebergen uitgekickt en ondanks de teleurstelling, ben ik terug naar Nieuw Zeeland gegaan. Ik heb toen drie kaar Bedrijfskunde gestudeerd en tijdens die drie jaar heb ik gewerkt om mijn vliegbrevetten te bekostigen (collegegeld werd door de NZ overheid betaald met als voorwaarde dat je terug zou keren naar je land van herkomst tenzij je met een Kiwi het huwelijk intreedt). Tijdens je studententijd is het bier, bier en nog eens bier en heb in Auckland wat ik nu mijn vrouw mag noemen, ontmoet. Na studie voor NZD$35,000 (toen iets van 25,000 gulden) per jaar gewerkt als Flight Instructor. Al met al de sociale ladder beklommen door naast Instructing te werken als Scenic Pilot en meteen ook Tourist guide. Daarna terecht gewerkt als vliegende postbode voor Airwork (ja Airwork ;) ) ofwel de NZ post. Dit heb ik twee jaar gedaan en daarna aangenomen bij Eagle air op de Beech1900D en na anderhalf jaar upgrade en na twee jaar de tent verlaten voor ANZ. Bijna drie jaar gevlogen als FO op de B733 en na drie jaar kreeg ik upgrade naar B767, maar door uitval op de B777 vloot, kon ik kiezen of naar de B767 of naar de B777. Keuze gemaakt voor de B777 en nu vlieg ik bijna 2 jaar als FO op de B777.

Heel verhaal, maar ik raad het denk ik niemand aan. Desondanks, zou ik het zelf zeker overdoen.
 
@ Lollercopter

Mag ik vragen hoe je daar terecht bent gekomen? Ik dacht dat je een Hong Kong resident moest zijn?
 
Heb het geluk gehad dat ik via mijn ouders een HK residentship heb gekregen.

Maargoed elk voordel hep se "nadeel": Bij het CX cadetscheme kom je op een local employed contract en ontvang je geen expat allowances, wat een behoorlijke pakket is. Maargoed, alles is relatief. Het is wel 1 van de makkelijkste manieren om in een career airline te komen, zonder torenhoge schuld (bond van 6 jaar).

Ik had de (luxe) keuze mogen maken tussen CX en een bekende school in NL.
Ik denk dat ik de goede keuze heb gemaakt. En ik hoop dat ik het bij t juiste end heb ;)

Edit: excuses voor het offtopic-en
 
Ik denk dat je inderdaad de juiste keuze hebt gemaakt. Je hebt geen torenhoge schuld en dat lijkt me een meer dan prettig gevoel.
Iedereen die voor dezelfde keuze staat en kiest voor vliegschool in NL verklaar ik voor gek.


En dan nu maar weer back on toppic.
 
zeer nuttig dit topic, dank aan allen die hieraan hebben bijgedragen!

Zelf ben ik er bijna uit wat ik ga doen, maar zit ik nog met 1 vraag. Ik vraag me namelijk af hoe het met selectie's en dergelijke zit. Ik ga ervan uit dat deze afgenomen worden in Australië/Nieuw-Zeeland. Kan iemand dit bevestigen of weet iemand of er misschien mogelijkheden zijn dit op een andere locatie te doen?

MvG,
 
Lollercopter,

Je hebt denk ik wel degelijk een juiste keuze gemaakt. Geen schuld, je begint bij een goede careerairline en ik denk dat je ze op een handje kunt tellen van Nederlandse jongens en meiden die een bepaalde baangarantie hebben, of in ieder geval een sponsorship. Knap hoor!

Aussie,

In Nieuw-Zeeland en Australië hoef je geen selectie te doen. Enige school is CTCwings, maar dat is dus een vliegopleiding gevestigd in Engeland en praktijk in Hamilton, NZ. Zij bieden je dus een baangarantie aan. Dat is de enige school waar je selectie voor kunt doen. Er zullen nog wel wat andere scholen zijn die een bepaalde selectie doen, maar dat stelt niets voor. Vaak is het meer om te kijken hoelang je er over doet om je PPL bijvoorbeeld te halen. Eigenlijk is Europa een van de uitzonderingen die juist selecties voeren alvorens je aan een opleiding start. In Australasia is dat niet het geval, maar in Amerika bijvoorbeeld ook niet.
 
Bij sommige programma's zijn er wel degelijk selecties. Qantas cadet programme bijvoorbeeld heeft de selecties in Sydney..
Maar inderdaad, de meeste normale scholen hebben geen selectie.
 
heren, bedankt voor het antwoord!

Ga zelf nog even kijken op de site van CTCwings, de verhalen die ik er hier over hoor zijn zeer goed! Er zal wel veel belangstelling voor zijn, maarja, niet geschoten is altijd mis!

Cheers Guys!
 
Zijn er al Dutchies die bij CTCWings in NZeeland in opleiding zijn?

Ben benieuwd naar hun ervaringen, en in het bijzonder hoe de instructeurs zijn
en hoe de instructie verder is.

Ze leiden vooral voor Easy Jet op begrijp ik?

GRtz VF
 
Back
Top