Flying Kiwi
New member
Hoi allemaal,
Ik heb de laatste tijd best wel veel vragen gekregen wat betreft het vliegen in Australië. Ik dacht dan ook dat het misschien handig is om een topic aan te maken waar je vragen kunt geven en waarop ik antwoord kan geven cq informatie verschaffen. Ik zal dan ook eerst wat standaard vragen hier behandelen.
Vliegen in Australië of Nieuw Zeeland is zeer goedkoop. Al je ratings tot aan je Flight Instructor Licence ben je in Australië ongeveer AUD$60,000 (35.000 euro) kwijt en in Nieuw Zeeland moet je rekenen op zo'n NZD$90,000 (40.000 euro). Dit is exclusief huisvesting en levensonderhoud. Nieuw Zeeland is spotgoedkoop als je het vergelijkt met Australië. Ik zou dan ook in Australië ongeveer AUD$20,000 (12.000 euro) en in Nieuw Zeeland ook NZD$20,000 (9.500 euro) erbij leggen. Al met al moet je er met 50.000 euro makkelijk mee weg komen.
Vliegen in Australië en Nieuw Zeeland is geweldig, maar je kunt het absoluut niet vergelijken met vliegen in Europa. Er zijn ontzettend veel verschillen, zo ook met de verschillende licences. Zodra je begint met vlieglessen en je start met je PPL, dan begin je eerst met je GFPT (General Flying Progress Test), ook wel ab initio training genoem. Dit is niets minder dan de basisbeginselen leren zoals stijgen, landen, steep turns, stalls, bochten, etc. Komt er op neer dat je hier de basisbeginselen mee krijgt. Zodra je geslaagd bent voor je GFPT kun je verder voor je PPL en dan wordt de nadruk gelegd op VFR navigation. Zodra je je PPL hebt, kun je beginnen voor je CPL. Als je dit gehaald hebt, dan kun je voor een aantal dingen kiezen. Je kunt bij een charter in the outback gaan vliegen alleen overdag en als het mooi weer is om zo ervaring op te doen of je haalt je Command Instrument Rating en / of Flight Instructor Rating. Je kunt er dus voor kiezen om bij een charter te vliegen en er betaald voor krijgen en via dat bedrijf je CIR halen of je koopt een CIR en eventueel een FIR. In ieder geval als je alles hebt, dan moet je je ATPL subjects halen. Dat is in principe een beetje hetzelfde als in Europa. Nadruk wordt alleen op andere dingen gevestigd en Air Law zal op een aantal vlakken niet overeenkomen met dat in Europa.
Ok, je hebt je brevetten en je wilt in Australië werken. Wat voor mogelijkheden zijn er op dit vlak. In the outback (Northern Territory) in Darwin zitten heel veel charter maatschappijen die vaak veel mensen zoeken. Het komt steeds vaker voor dat Aussies geen zin hebben om in the outback te vliegen daar het er nog eens flink kan spoken. Er zullen dus ongetwijfeld bedrijven zitten die bereid zijn foreigners te sponsoren. Air Frontier is bijvoorbeeld opzoek naar piloten op hun single pilot operations kisten en je hoeft maar 250TT te hebben. Weet je waarom die eisen zo belachelijk laag zijn voor toch een job waar je best veel ervaring voor nodig hebt ? Omdat Aussies hun leven in principe niet op het spel willen zetten, om maar heel erg te overdrijven. Weet dus waar je aan begint. En als je op zoek gaat naar een sponsor, hou het dan niet bij emailtjes, maar ga naar ze toe. Zo dwing je ook respect af bij een bepaalde werkgever. Een andere mogelijkheid is natuurlijk een Aussie girl aan de haak slaan en daar heb je je permanent residence ship. Let ook hier op dat die kaart initieel voor twee jaar geldig is en als je dan nog steeds getrouwd bent, dan pas ben je permanent citizen.
De meesten die pilot willen worden, hebben een baan bij een major airline voor ogen. Welke airlines / regionals heb je in Australia ? Qantas, Qantas link, V Australia, Virgin Blue, Skywest, Aero Pelican, REX, Jetstar, Ozjet, Tiger airways, Australian Airlines, Airnorth, Macair Airlines, Skippers en Skyairworld. Daarnaast zijn er natuurlijk kleine charterbedrijven, maar dat zijn er zo veel dat je dat maar ff op google moet zoeken
De meeste airlines hebben als eis dat je 1500TT hebt met waarond 500ME en 100IFR. Deze ervaring doe je dus veelal op bij charterbedrijven of als Flight Instructor.
Bij Qantas waar ik werk, begin je als SO op de 747, A330 of 767. Zodra er meer A380 binnen zijn, is de kans ook groot dat je als SO op de A380 begint of op de 787. Op dit moment worden de meeste SO's geplaatst op de A330 aangezien er veel gasten van de A330 geboden hebben op een plek op de A380. Hoelang zul je ongeveer SO blijven zal men zich nu wel afvragen ? Dat hangt helemaal af van vraag en aanbod, pensioneringsgolf, etc. Je zult in ieder geval minimaal 3 jaar SO zijn. Dit komt namelijk omdat de domestic routes worden uitgevoerd door Jetconnect en Qantas Link en je bouwt geen senioriteit daar op als je bij Qantas zit noch bouw je senioriteit op als je bij Jetconnect of Qantas Link zit. Na die 3 jaar kun je bieden voor FO op de 767 of A330. Je kunt er ook voor kiezen 5 jaar SO te blijven en dan FO 747. Op dit moment is het allemaal maar af wachten op de orders van de A380, 787 en er gaan geruchten dat er 773 of A350 worden besteld, maar dat is min of meer een big battle tussen Boeing en Qantas resp Airbus en Qantas :yeehaa: . Om bij Qantas te solliciteren is het overigens een dikke pré als je een bachelor hebt in iets (maakt niet uit wat) plus je moet level 12 wiskunde hebben. Met andere woorden je moet minimaal 4 jaar wiskunde gehad hebben.
Het leven in Australië is ''no worries'' zoals veel Aussies het omschrijven. Het leven is vergeleken met Europa goedkoop, maar als je het vergelijkt met Nieuw Zeeland schrikbarend duur! Je salaris zal in het begin bij een charter rond de
AUD$40,000 per jaar bruto zijn. Dat is ongeveer 23.000 euro bruto per jaar, ofwel rond de 1.900 euro bruto per maand. In Europa zou je op een houtje moeten bijten, maar hier is dat ronduit genoeg om van te kunnen leven. Je kunt hier al vanaf AUD$300,000 een mooi vrijstaand huis hebben met een zwembad. Omgerekend naar euro's is dat iets van 170.000 euro. In Nederland woon je dan in een rijtjeshuis met te weinig parkeerplek voor je auto :grijns: (no offence verder hoor, verlang ook wel eens terug naar die tijd). Zodra je bij een regional binnen bent, zul je ongeveer AUD$60,000 bruto binnenharken en bij Qantas begin je met AUD$75,000 met uitlopers als baas ICA tot AUD$400,000 (reken er op dat je de 50 dan al gepasseerd bent).
Misschien dat mensen zich afvragen wat voor rosters je hebt bij Qantas en op welke bestemmingen je vliegt. Ik vlieg op de 747 als SO en we vliegen niet heel erg veel destinations aan. Bestemmingen die we aanvliegen zijn London via BKK, LAX, HKG, SIN en binnenkort via NRT. Andere bestemmingen zijn in de zomer AKL, JFK via LAX, JNB, FRA via SIN, BKK of HKG en sinds november gaan we Buenos Aires ook aandoen. Dit zijn vooral de bestemmingen op de 747. Bestemmingen op de A330 en 767 zijn vooral PEK, HNL, veel binnenlandse vluchten ook, AKL, NRT, BOM en MNL. Rosters verschillen heel erg. Als we London aandoen via Hong Kong is het 9 dagen heen en weer en dan 12 daggen off duty. JNB daarentegen is 5 dagen op en 4 dagen af. JFK is weer 9 dagen op en 10 dagen af. Er gaan overigens geruchten dat er steeds meer bestemmingen aangedaan gaan worden waaronder Dubai, meer bestemmingen in Noord- en Zuid-Amerika en er gaan geruchten dat er een basis wordt geopend op LAX of LHR. In LHR is er al een basis voor cabin crew, maar mogelijk wordt er ook een basis geopend voor flight crew!
Als je in Nieuw Zeeland wilt werken als low timer dan heb je hele dikke pech. Regionals als Nelson Air, Eagle Air vragen 1500TT om te vliegen op een Beech1900D. Dit komt omdat er in Nieuw Zeeland heel veel gasten zijn met hun vliegbrevetten, maar er weinig vraag naar is. Nieuw Zeeland is niet groot en er wonen iets van 4 miljoen mensen. Veel mensen die dan ook willen vliegen in Nieuw Zeeland, verkassen naar Afrika of Australië om ervaring op te doen. Om bij Air New Zealand binnen te komen, heb je echt heel veel pech. ANZ bestaat grotendeels in handen van de overheid en ongeveer 20% bij aandeelhouders. Om daar binnen te komen dien je minimaal 3000TT te hebben voor plek als SO op de 747 of 777 of FO op de 733. Ik vergelijk het een beetje met een maffiosi tent, want ze nemen per jaar ongeveer 30 mensen aan en die 30 mensen worden vaak binnengemoffeld door personeel. Je moet zelfs een application form via de mail aanvragen. Heb ooit een mailtje gestuurd met ervaring enzo en nooit wat van teruggehoord... Ze verwachten overigens ook dat je bij een van hun dochterbedrijven hebt gewerkt (Eagle Air, Mount Cook, Nelson Air, etc..). Heb je dat niet, dan word je niet eens uitgenodigd. Ik vergeet overigens ook te vermelden dat je 100 uur IFR time in Nieuw Zeeland moet hebben gedaan en niet daarbuiten! Dat vind ik al vreemd genoeg aangezien er maar heeeeeel weinig IFR baantjes zijn in New Zealand! :stapelge: Maar vliegen in New Zealand is wel erg gaaf, vooral als je in de buurt van Queenstown bent! In Queenstown is er ook gefilmd voor de Lord of the Rings en het is daar echt fantastisch, al is het alleen maar om met een Cessna te raggen! Doen zou ik zeggen, echt een bestemming op de ''to-do-lijstjes'' in New Zealand!
En ja als je die eindstreep gehaald hebt en werkt in Australië en zeeën van vrije tijd hebt, dan is het natuurlijk niet verkeerd om te gaan leren surfen of duikcursussen te volgen! :grijns: Oja, did I already mention, soaring is best thing to do here! Heb vorig weekend voor het eerst in een zweefvliegtuig gezeten en het is echt zo gaaf om te doen! Dat is echt zo ontzettend leuk en ik heb eigenlijk wel wat besef waarom je als zweefvlieger op dit board bovenaan de AGP staat. Heb alleen nog geen brevet, maar deze zomer hoop ik in ieder geval solo te gaan :grijns:
Ik heb niet echt een hele goede foto, maar hier vanaf ons terrasje, van zo'n uitzicht, tussen de bomen lekker de avond doorbengen of nog ff lekker de benen strekken als je moe je bed uitkomt, dat kan je toch niet weigeren! :biertje:
EDIT: Shit, heb het in het verkeerde subforum geplaatst!
Ik heb de laatste tijd best wel veel vragen gekregen wat betreft het vliegen in Australië. Ik dacht dan ook dat het misschien handig is om een topic aan te maken waar je vragen kunt geven en waarop ik antwoord kan geven cq informatie verschaffen. Ik zal dan ook eerst wat standaard vragen hier behandelen.
Vliegen in Australië of Nieuw Zeeland is zeer goedkoop. Al je ratings tot aan je Flight Instructor Licence ben je in Australië ongeveer AUD$60,000 (35.000 euro) kwijt en in Nieuw Zeeland moet je rekenen op zo'n NZD$90,000 (40.000 euro). Dit is exclusief huisvesting en levensonderhoud. Nieuw Zeeland is spotgoedkoop als je het vergelijkt met Australië. Ik zou dan ook in Australië ongeveer AUD$20,000 (12.000 euro) en in Nieuw Zeeland ook NZD$20,000 (9.500 euro) erbij leggen. Al met al moet je er met 50.000 euro makkelijk mee weg komen.
Vliegen in Australië en Nieuw Zeeland is geweldig, maar je kunt het absoluut niet vergelijken met vliegen in Europa. Er zijn ontzettend veel verschillen, zo ook met de verschillende licences. Zodra je begint met vlieglessen en je start met je PPL, dan begin je eerst met je GFPT (General Flying Progress Test), ook wel ab initio training genoem. Dit is niets minder dan de basisbeginselen leren zoals stijgen, landen, steep turns, stalls, bochten, etc. Komt er op neer dat je hier de basisbeginselen mee krijgt. Zodra je geslaagd bent voor je GFPT kun je verder voor je PPL en dan wordt de nadruk gelegd op VFR navigation. Zodra je je PPL hebt, kun je beginnen voor je CPL. Als je dit gehaald hebt, dan kun je voor een aantal dingen kiezen. Je kunt bij een charter in the outback gaan vliegen alleen overdag en als het mooi weer is om zo ervaring op te doen of je haalt je Command Instrument Rating en / of Flight Instructor Rating. Je kunt er dus voor kiezen om bij een charter te vliegen en er betaald voor krijgen en via dat bedrijf je CIR halen of je koopt een CIR en eventueel een FIR. In ieder geval als je alles hebt, dan moet je je ATPL subjects halen. Dat is in principe een beetje hetzelfde als in Europa. Nadruk wordt alleen op andere dingen gevestigd en Air Law zal op een aantal vlakken niet overeenkomen met dat in Europa.
Ok, je hebt je brevetten en je wilt in Australië werken. Wat voor mogelijkheden zijn er op dit vlak. In the outback (Northern Territory) in Darwin zitten heel veel charter maatschappijen die vaak veel mensen zoeken. Het komt steeds vaker voor dat Aussies geen zin hebben om in the outback te vliegen daar het er nog eens flink kan spoken. Er zullen dus ongetwijfeld bedrijven zitten die bereid zijn foreigners te sponsoren. Air Frontier is bijvoorbeeld opzoek naar piloten op hun single pilot operations kisten en je hoeft maar 250TT te hebben. Weet je waarom die eisen zo belachelijk laag zijn voor toch een job waar je best veel ervaring voor nodig hebt ? Omdat Aussies hun leven in principe niet op het spel willen zetten, om maar heel erg te overdrijven. Weet dus waar je aan begint. En als je op zoek gaat naar een sponsor, hou het dan niet bij emailtjes, maar ga naar ze toe. Zo dwing je ook respect af bij een bepaalde werkgever. Een andere mogelijkheid is natuurlijk een Aussie girl aan de haak slaan en daar heb je je permanent residence ship. Let ook hier op dat die kaart initieel voor twee jaar geldig is en als je dan nog steeds getrouwd bent, dan pas ben je permanent citizen.
De meesten die pilot willen worden, hebben een baan bij een major airline voor ogen. Welke airlines / regionals heb je in Australia ? Qantas, Qantas link, V Australia, Virgin Blue, Skywest, Aero Pelican, REX, Jetstar, Ozjet, Tiger airways, Australian Airlines, Airnorth, Macair Airlines, Skippers en Skyairworld. Daarnaast zijn er natuurlijk kleine charterbedrijven, maar dat zijn er zo veel dat je dat maar ff op google moet zoeken
De meeste airlines hebben als eis dat je 1500TT hebt met waarond 500ME en 100IFR. Deze ervaring doe je dus veelal op bij charterbedrijven of als Flight Instructor.
Bij Qantas waar ik werk, begin je als SO op de 747, A330 of 767. Zodra er meer A380 binnen zijn, is de kans ook groot dat je als SO op de A380 begint of op de 787. Op dit moment worden de meeste SO's geplaatst op de A330 aangezien er veel gasten van de A330 geboden hebben op een plek op de A380. Hoelang zul je ongeveer SO blijven zal men zich nu wel afvragen ? Dat hangt helemaal af van vraag en aanbod, pensioneringsgolf, etc. Je zult in ieder geval minimaal 3 jaar SO zijn. Dit komt namelijk omdat de domestic routes worden uitgevoerd door Jetconnect en Qantas Link en je bouwt geen senioriteit daar op als je bij Qantas zit noch bouw je senioriteit op als je bij Jetconnect of Qantas Link zit. Na die 3 jaar kun je bieden voor FO op de 767 of A330. Je kunt er ook voor kiezen 5 jaar SO te blijven en dan FO 747. Op dit moment is het allemaal maar af wachten op de orders van de A380, 787 en er gaan geruchten dat er 773 of A350 worden besteld, maar dat is min of meer een big battle tussen Boeing en Qantas resp Airbus en Qantas :yeehaa: . Om bij Qantas te solliciteren is het overigens een dikke pré als je een bachelor hebt in iets (maakt niet uit wat) plus je moet level 12 wiskunde hebben. Met andere woorden je moet minimaal 4 jaar wiskunde gehad hebben.
Het leven in Australië is ''no worries'' zoals veel Aussies het omschrijven. Het leven is vergeleken met Europa goedkoop, maar als je het vergelijkt met Nieuw Zeeland schrikbarend duur! Je salaris zal in het begin bij een charter rond de
AUD$40,000 per jaar bruto zijn. Dat is ongeveer 23.000 euro bruto per jaar, ofwel rond de 1.900 euro bruto per maand. In Europa zou je op een houtje moeten bijten, maar hier is dat ronduit genoeg om van te kunnen leven. Je kunt hier al vanaf AUD$300,000 een mooi vrijstaand huis hebben met een zwembad. Omgerekend naar euro's is dat iets van 170.000 euro. In Nederland woon je dan in een rijtjeshuis met te weinig parkeerplek voor je auto :grijns: (no offence verder hoor, verlang ook wel eens terug naar die tijd). Zodra je bij een regional binnen bent, zul je ongeveer AUD$60,000 bruto binnenharken en bij Qantas begin je met AUD$75,000 met uitlopers als baas ICA tot AUD$400,000 (reken er op dat je de 50 dan al gepasseerd bent).
Misschien dat mensen zich afvragen wat voor rosters je hebt bij Qantas en op welke bestemmingen je vliegt. Ik vlieg op de 747 als SO en we vliegen niet heel erg veel destinations aan. Bestemmingen die we aanvliegen zijn London via BKK, LAX, HKG, SIN en binnenkort via NRT. Andere bestemmingen zijn in de zomer AKL, JFK via LAX, JNB, FRA via SIN, BKK of HKG en sinds november gaan we Buenos Aires ook aandoen. Dit zijn vooral de bestemmingen op de 747. Bestemmingen op de A330 en 767 zijn vooral PEK, HNL, veel binnenlandse vluchten ook, AKL, NRT, BOM en MNL. Rosters verschillen heel erg. Als we London aandoen via Hong Kong is het 9 dagen heen en weer en dan 12 daggen off duty. JNB daarentegen is 5 dagen op en 4 dagen af. JFK is weer 9 dagen op en 10 dagen af. Er gaan overigens geruchten dat er steeds meer bestemmingen aangedaan gaan worden waaronder Dubai, meer bestemmingen in Noord- en Zuid-Amerika en er gaan geruchten dat er een basis wordt geopend op LAX of LHR. In LHR is er al een basis voor cabin crew, maar mogelijk wordt er ook een basis geopend voor flight crew!
Als je in Nieuw Zeeland wilt werken als low timer dan heb je hele dikke pech. Regionals als Nelson Air, Eagle Air vragen 1500TT om te vliegen op een Beech1900D. Dit komt omdat er in Nieuw Zeeland heel veel gasten zijn met hun vliegbrevetten, maar er weinig vraag naar is. Nieuw Zeeland is niet groot en er wonen iets van 4 miljoen mensen. Veel mensen die dan ook willen vliegen in Nieuw Zeeland, verkassen naar Afrika of Australië om ervaring op te doen. Om bij Air New Zealand binnen te komen, heb je echt heel veel pech. ANZ bestaat grotendeels in handen van de overheid en ongeveer 20% bij aandeelhouders. Om daar binnen te komen dien je minimaal 3000TT te hebben voor plek als SO op de 747 of 777 of FO op de 733. Ik vergelijk het een beetje met een maffiosi tent, want ze nemen per jaar ongeveer 30 mensen aan en die 30 mensen worden vaak binnengemoffeld door personeel. Je moet zelfs een application form via de mail aanvragen. Heb ooit een mailtje gestuurd met ervaring enzo en nooit wat van teruggehoord... Ze verwachten overigens ook dat je bij een van hun dochterbedrijven hebt gewerkt (Eagle Air, Mount Cook, Nelson Air, etc..). Heb je dat niet, dan word je niet eens uitgenodigd. Ik vergeet overigens ook te vermelden dat je 100 uur IFR time in Nieuw Zeeland moet hebben gedaan en niet daarbuiten! Dat vind ik al vreemd genoeg aangezien er maar heeeeeel weinig IFR baantjes zijn in New Zealand! :stapelge: Maar vliegen in New Zealand is wel erg gaaf, vooral als je in de buurt van Queenstown bent! In Queenstown is er ook gefilmd voor de Lord of the Rings en het is daar echt fantastisch, al is het alleen maar om met een Cessna te raggen! Doen zou ik zeggen, echt een bestemming op de ''to-do-lijstjes'' in New Zealand!
En ja als je die eindstreep gehaald hebt en werkt in Australië en zeeën van vrije tijd hebt, dan is het natuurlijk niet verkeerd om te gaan leren surfen of duikcursussen te volgen! :grijns: Oja, did I already mention, soaring is best thing to do here! Heb vorig weekend voor het eerst in een zweefvliegtuig gezeten en het is echt zo gaaf om te doen! Dat is echt zo ontzettend leuk en ik heb eigenlijk wel wat besef waarom je als zweefvlieger op dit board bovenaan de AGP staat. Heb alleen nog geen brevet, maar deze zomer hoop ik in ieder geval solo te gaan :grijns:
Ik heb niet echt een hele goede foto, maar hier vanaf ons terrasje, van zo'n uitzicht, tussen de bomen lekker de avond doorbengen of nog ff lekker de benen strekken als je moe je bed uitkomt, dat kan je toch niet weigeren! :biertje:
EDIT: Shit, heb het in het verkeerde subforum geplaatst!
Last edited: