Vraag over de huidige financieringsregeling bij KLM FA

Dozaboza

New member
Goedendag allemaal,

Na hierover research gedaan te hebben op het internet heb ik maar besloten om een topic te maken op dit forum, wellicht dat iemand het hier weet.

In het kort zal ik mijn persoonlijke situatie eerst toelichten:

Zeven jaar geleden, ik zat toen in 6V, heb ik voor het eerst selectie gedaan en ben ik afgevallen bij PO2. Ik ben op het VWO twee keer blijven zitten (2e en 5e klas) en hoewel ik door de capaciteitentest heen was gekomen, was ik voor de psychologen destijds nog niet volwassen genoeg en leek er een gebrek te zijn aan motivatie. Achteraf kan ik natuurlijk zeggen dat dat op dat moment helemaal fair was. Daarna ben ik uit huis gegaan en ben ik begonnen aan een studie, maar na een half jaar ben ik weer gestopt. Vervolgens een jaar gewerkt en gereisd om daarna de studie weer op te pakken. Het jaar daarop mijn propedeuse gehaald, maar het zat mij niet lekker dat ik zoveel geld aan het lenen was bij DUO.. ik viel namelijk in het befaamde leenstelsel en mijn ouders zijn niet zo welvarend dat ze mij iedere maand konden 'helpen' met de huur o.i.d. De studieschuld is in die 1,5 jaar behoorlijk opgelopen. In samenspraak met de studieadviseur besloten dat het beter was om deeltijd te gaan studeren en te gaan werken. Sindsdien fulltime aan het werk en zo goed als klaar met mijn studie!

Echter, die schuld bij DUO staat nog steeds open. Ik kan hem in principe aflossen, maar het is immers de goedkoopste lening die ik waarschijnlijk ooit zou afsluiten, dus het is fiscaal onaantrekkelijk om hem af te lossen. Ik wil mij snel aanmelden bij de KLS, maar ik vroeg mij dus af of er studenten zijn, of andere mensen, die mij kunnen vertellen hoe dit precies zit met de huidige financieringsregeling. Wat ik heb begrepen is dat in ieder geval voorheen je studieschuld werd afgetrokken van wat je kon lenen. Dat lijkt mij ook logisch, want voorheen was lenen bij DUO niet met zo'n lage rente. Sinds het leenstelsel is dat echter totaal anders. Als je de schuld bij DUO af gaat lossen zouden de maandelijkse kosten nauwelijks merkbaar moeten zijn. Het geld wat ik heb gespaard zou ik echter veel liever gebruiken om de schuld bij KLM af te lossen, dan die van DUO i.v.m. de rente. De vraag is dus of ik die schuld bij DUO open zou kunnen laten staan.

Zou iemand mij hiermee verder kunnen helpen?
 
Ben geen financieel adviseur, verre daarvan.
Ik vind dat je die lening zo snel mogelijk af moet lossen. Dat het een goedkope lening is vind ik geen argument.
 
Last edited:
Je kan deze vraag het beste kort per e-mail stellen aan de KLS.

Voorheen werd je DUO-schuld inderdaad afgetrokken van het bedrag dat je bij de bank kon lenen voor de financiering. Op de website van de KLS staat niet hoe dat in de nieuwe situatie is. Je bent niet de enige met een DUO-schuld, dus zou goed zijn als het antwoord in een FAQ komt.

Het is zeker verstandig om het geld op je rekening te houden en niet bij DUO af te lossen. Je moet immers twee of drie jaar levensonderhoud betalen tijdens de opleiding. Houd wel in je achterhoofd dat de rente bij DUO maar vijf jaar vast staat en in de toekomst dus >0% gaat worden.
 
Ben geen financieel adviseur, verre daarvan.
Ik vind dat je die lening zo snel mogelijk af moet lossen. Dat het een goedkope lening is vind ik geen argument.
In het algemeen klopt dat wel, maar als je weet dat je binnenkort weer veel geld nodig hebt en daarvoor een duurdere lening moet afsluiten kun je beter die goedkopere lening open laten staan. Hoef je minder bij te lenen tegen een hoger percentage. Uiteindelijk is dat voordeliger.

Blijft de vraag of je wel geld voor je vliegopleiding kunt lenen als er al een andere grote lening open staat. Maar die vraag kan de bank wel beantwoorden.
 
In het algemeen klopt dat wel, maar als je weet dat je binnenkort weer veel geld nodig hebt en daarvoor een duurdere lening moet afsluiten kun je beter die goedkopere lening open laten staan. Hoef je minder bij te lenen tegen een hoger percentage. Uiteindelijk is dat voordeliger.

Blijft de vraag of je wel geld voor je vliegopleiding kunt lenen als er al een andere grote lening open staat. Maar die vraag kan de bank wel beantwoorden.
Eerste alinea ben ik het uit persoonlijke principes niet mee eens.
Ik vindt dat je rekening moet houden met toekomstige tegenslagen ( 9-11, COVID) waardoor je niet meer aan je betalingsverplichtingen zou kunnen voldoen. Begin met een schone lei.
Lage rente en/of belasting voordeel is om het je iets makkelijker te maken, niet bedoeld om het eindeloos open te laten staan.
In any case, mijn principe en het is waard wat je ervoor betaald hebt.
 
@Europe-American - Ik ben het in principe met je eens, maar een DUO lening is geen "gewone" lening zoals die die je bij een bank afsluit. De maandelijkse betalingsverplichting is gekoppeld aan je inkomen. Geen inkomen = geen betalingsverplichting. Een situatie waarin je niet aan betalingsverplichtingen kan voldoen kan dus nooit ontstaan. Daarnaast kun je de aflossing voor 60 maanden pauzeren en wordt de restschuld na 15 of 35 jaar kwijtgescholden, afhankelijk van wanneer OP gestudeerd heeft.

Afhankelijk van de situatie kan het kan dus een voordeel zijn om de terugbetaling zo lang mogelijk uit te stellen. Het kan ook nadelen hebben zoals bij het afsluiten van een andere lening of hypotheek.
 
Gevoelsmatig ben ik het met Europe-American eens. Ik hou niet van schulden en van de risico's die ze met zich meebrengen. Ik ben eigenlijk verbaasd, dat airlines piloten in dienst nemen die comfortabel zijn met grote risico's, zoals een ton schuld zonder onderpand of baangarantie. Dat is toch precies niet wat je zoekt in iemand die de verantwoordelijkheid draagt over honderden passagiers, of in elk geval een vele miljoenen kostend vliegtuig?

Maar Dozaboza bekijkt het puur zakelijk.
De vraag was of je (ik noem maar wat) 5000 schuld bij DUO kan hebben en dan nog 15.000 mag bijlenen bij de KLS.
In plaats van eerst 5000 af te lossen bij DUO en daarna de volle 20.000 bij KLS te lenen tegen een hogere rente.

In beide gevallen heb je 20.000 euro schuld, alleen bij DUO betaal je minder rente. Dat is hoe ik Dozaboza's bericht lees.

Als dat klopt, dan kan het toch goedkoper zijn om die 5.000 bij DUO te laten staan en dat bedrag dan minder te lenen bij de KLS, of als nood-potje op de bank te laten. En minder risicovol, vanwege de gunstige betalingsregeling.

Hoe dan ook is de enige die het antwoord heeft op die vraag, dus waarschijnlijk de KLS zelf.
 
Mega lang geleden alweer, maar gezien hier toch wat onduidelijkheid over was zal ik het antwoord delen, zodat mensen er in de toekomst - in ieder geval zolang de huidige financiële regeling geldt - wellicht wat aan hebben.

@Europe-American 100% eens! Een lening zou je in principe altijd z.s.m. moeten aflossen. In dit specifieke geval ligt de situatie echter iets anders, precies zoals anderen hebben geschetst in hun reacties. De vraag was dus of het mogelijk was om de studieschuld bij DUO te laten staan en of dit invloed had op het bedrag dat je kon krijgen van KLM voor de financiering. Het antwoord is ja. Als je in het leenstelsel valt, is dat geen probleem. De studieschuld wordt dan niet meer afgetrokken van het bedrag dat men kan lenen.

@Miko Toen ik de KLS deze vraag stelde had ik inderdaad ook aangegeven dat het wellicht een vraag kon zijn voor de FAQ! Klaarblijkelijk denken zij daar anders over.

Update over mijn eigen situatie:

Inmiddels de selectie doorlopen en helaas afgevallen bij de COVA. Heel erg balen, maar ik denk dat andere overgebleven kandidaten simpelweg beter waren. Mochten mensen vragen hebben over de selectie en hoe ik die heb ervaren, kunnen jullie die aan mij stellen! :)
 
Goedendag allemaal,

Na hierover research gedaan te hebben op het internet heb ik maar besloten om een topic te maken op dit forum, wellicht dat iemand het hier weet.

In het kort zal ik mijn persoonlijke situatie eerst toelichten:

Zeven jaar geleden, ik zat toen in 6V, heb ik voor het eerst selectie gedaan en ben ik afgevallen bij PO2. Ik ben op het VWO twee keer blijven zitten (2e en 5e klas) en hoewel ik door de capaciteitentest heen was gekomen, was ik voor de psychologen destijds nog niet volwassen genoeg en leek er een gebrek te zijn aan motivatie. Achteraf kan ik natuurlijk zeggen dat dat op dat moment helemaal fair was. Daarna ben ik uit huis gegaan en ben ik begonnen aan een studie, maar na een half jaar ben ik weer gestopt. Vervolgens een jaar gewerkt en gereisd om daarna de studie weer op te pakken. Het jaar daarop mijn propedeuse gehaald, maar het zat mij niet lekker dat ik zoveel geld aan het lenen was bij DUO.. ik viel namelijk in het befaamde leenstelsel en mijn ouders zijn niet zo welvarend dat ze mij iedere maand konden 'helpen' met de huur o.i.d. De studieschuld is in die 1,5 jaar behoorlijk opgelopen. In samenspraak met de studieadviseur besloten dat het beter was om deeltijd te gaan studeren en te gaan werken. Sindsdien fulltime aan het werk en zo goed als klaar met mijn studie!

Echter, die schuld bij DUO staat nog steeds open. Ik kan hem in principe aflossen, maar het is immers de goedkoopste lening die ik waarschijnlijk ooit zou afsluiten, dus het is fiscaal onaantrekkelijk om hem af te lossen. Ik wil mij snel aanmelden bij de KLS, maar ik vroeg mij dus af of er studenten zijn, of andere mensen, die mij kunnen vertellen hoe dit precies zit met de huidige financieringsregeling. Wat ik heb begrepen is dat in ieder geval voorheen je studieschuld werd afgetrokken van wat je kon lenen. Dat lijkt mij ook logisch, want voorheen was lenen bij DUO niet met zo'n lage rente. Sinds het leenstelsel is dat echter totaal anders. Als je de schuld bij DUO af gaat lossen zouden de maandelijkse kosten nauwelijks merkbaar moeten zijn. Het geld wat ik heb gespaard zou ik echter veel liever gebruiken om de schuld bij KLM af te lossen, dan die van DUO i.v.m. de rente. De vraag is dus of ik die schuld bij DUO open zou kunnen laten staan.

Zou iemand mij hiermee verder kunnen helpen?
Hi Dozaboza,
Voordat ik aan de KLM Flight Academy begon, heb ik ook nog een bachelor & master Fiscaal Recht behaald. Tijdens mijn studie heb ik maximaal geleend, maar niets daarvan uitgegeven. Zelf heb ik het als een soort van 'backup spaarpotje' gebruikt. Zoals je zei is het inderdaad de goedkoopste lening die je ooit zou krijgen, dus ik zou het persoonlijk aanraden om het terug betalen uit te stellen. Ruilen over tijd ;)

Ondanks dat ik al schuld had bij DUO, heeft het verder geen invloed gehad op de financiering van mijn vliegbrevet bij KLM.
 
Mega lang geleden alweer, maar gezien hier toch wat onduidelijkheid over was zal ik het antwoord delen, zodat mensen er in de toekomst - in ieder geval zolang de huidige financiële regeling geldt - wellicht wat aan hebben.

@Europe-American 100% eens! Een lening zou je in principe altijd z.s.m. moeten aflossen. In dit specifieke geval ligt de situatie echter iets anders, precies zoals anderen hebben geschetst in hun reacties. De vraag was dus of het mogelijk was om de studieschuld bij DUO te laten staan en of dit invloed had op het bedrag dat je kon krijgen van KLM voor de financiering. Het antwoord is ja. Als je in het leenstelsel valt, is dat geen probleem. De studieschuld wordt dan niet meer afgetrokken van het bedrag dat men kan lenen.

@Miko Toen ik de KLS deze vraag stelde had ik inderdaad ook aangegeven dat het wellicht een vraag kon zijn voor de FAQ! Klaarblijkelijk denken zij daar anders over.

Update over mijn eigen situatie:

Inmiddels de selectie doorlopen en helaas afgevallen bij de COVA. Heel erg balen, maar ik denk dat andere overgebleven kandidaten simpelweg beter waren. Mochten mensen vragen hebben over de selectie en hoe ik die heb ervaren, kunnen jullie die aan mij stellen! :)
Hi Dozaboza ik heb je een bericht gestuurd :)
 
Back
Top