Vliegerselectie testen
Ik was bezig met de selectie bij EPST (European Pilot Selection & Training) te
Maarssen en kwam tot de laatste fase waarin je een simulator test
van circa 40 minuten moet volbrengen. Van te voren werd er gezegd ervaring (welke ik ook 0% had) was niet verreist voor deze test. Dus ik vol goede moed de simulator
test in. Helaas ik kreeg de simulator en mijn zenuwen nog geen minuut onder
controle en na 30 minuten zei de instructeur dat hij wel genoeg had gezien.
Ik kreeg nog eenmaal de kans om deze test uit te voeren en daarnaast het adres van IST Flight Training. Ik had er nog nooit van gehoord en dacht ik ga eerst eens op internet kijken <a href="http://www.istflighttraining.nl" target="_blank">www.istflighttraining.nl</a> . IST Flight Training heeft een aantal simulatoren waar je per uur onder begeleiding kunt trainen.
na het bekijken van de site heb ik gebeld en een afspraak gemaakt en 12 juli was het zover. Na de nodige uren thuis achter de PC met fs2000 aan de gang geweest te zijn
(overigens ook een goede voorbereiding voor de sim test bij EPST). Was het
nu tijd voor de echte simulator. We begonnen met een rondleiding door het
pand met Paul Spijker, oprichter en eigenaar, van IST. Dhr. Spijker heeft alle
simulatoren zelf gebouwd en is momenteel bezig om een complete cockpit van
een Fokker F-28 om te bouwen tot simulator. Alle simulatoren zijn
gecertificeerd dhr. Spijker is bekend met de testen van EPST en na een
korte uitleg zijn we begonnen op een 2 motorige simulator. De training was
heel interessant je leert veel (zeker als alles nieuw is) technieken en trucjes die het vliegen op een simulator een stuk inzichtiger en plezieriger maakt. De tijd vloog voorbij, en ik heb vervolgens nog en sessie van 1.20uur gedaan de dag voor de EPST test. 2 sessies van 1.20 vond ik zelf te weinig maar vanwege de tijd (ik was vrij kort voor de test bij EPST begonnen) heb ik maar 2 sessies gedaan, ik had zelf geen tijd i.v.m. werk e.d voor nog meer sessies, persoonlijk had ik meer sessies gedaan
maar dat is per persoon verschillend denk ik. Toen ik voor de tweede keer
bij EPST de simulator test ging doen, was ik een stuk vertrouwder met het
gevoel van de simulator en wist wat te doen. Dit ging ook vele malen beter
met als resultaat dat ik de test heb gehaald. Mede dankzij de trainingen en uitleg van
dhr. Spijker van IST Flight Training Ik raad iedereen aan die voor een vlieg opleiding in
de selectiefase een simulator test gaat doen om langs te gaan bij IST. Het
geeft je een stuk meer zekerheid en een goede voorbereiding is absoluut
noodzakelijk om de testen goed af te ronden tenzij je een natuur talent
bent. Ook al zeggen de meeste opleidingen dat ervaring niet verreist is, is
dit grote onzin vind ik zelf. Vrijwel niemand gaat er in een keer doorheen
die nog nooit in een simulator of heeft gezeten. Ik ken veel mensen die
testen hebben gedaan voor diverse vlieg opleidingen en ik hoor en zie overal
hetzelfde. Dus maak gebruik van deze kans en zorg dat je goed bent voor
bereid als je voor de simulator test gaat.
Ik was bezig met de selectie bij EPST (European Pilot Selection & Training) te
Maarssen en kwam tot de laatste fase waarin je een simulator test
van circa 40 minuten moet volbrengen. Van te voren werd er gezegd ervaring (welke ik ook 0% had) was niet verreist voor deze test. Dus ik vol goede moed de simulator
test in. Helaas ik kreeg de simulator en mijn zenuwen nog geen minuut onder
controle en na 30 minuten zei de instructeur dat hij wel genoeg had gezien.
Ik kreeg nog eenmaal de kans om deze test uit te voeren en daarnaast het adres van IST Flight Training. Ik had er nog nooit van gehoord en dacht ik ga eerst eens op internet kijken <a href="http://www.istflighttraining.nl" target="_blank">www.istflighttraining.nl</a> . IST Flight Training heeft een aantal simulatoren waar je per uur onder begeleiding kunt trainen.
na het bekijken van de site heb ik gebeld en een afspraak gemaakt en 12 juli was het zover. Na de nodige uren thuis achter de PC met fs2000 aan de gang geweest te zijn
(overigens ook een goede voorbereiding voor de sim test bij EPST). Was het
nu tijd voor de echte simulator. We begonnen met een rondleiding door het
pand met Paul Spijker, oprichter en eigenaar, van IST. Dhr. Spijker heeft alle
simulatoren zelf gebouwd en is momenteel bezig om een complete cockpit van
een Fokker F-28 om te bouwen tot simulator. Alle simulatoren zijn
gecertificeerd dhr. Spijker is bekend met de testen van EPST en na een
korte uitleg zijn we begonnen op een 2 motorige simulator. De training was
heel interessant je leert veel (zeker als alles nieuw is) technieken en trucjes die het vliegen op een simulator een stuk inzichtiger en plezieriger maakt. De tijd vloog voorbij, en ik heb vervolgens nog en sessie van 1.20uur gedaan de dag voor de EPST test. 2 sessies van 1.20 vond ik zelf te weinig maar vanwege de tijd (ik was vrij kort voor de test bij EPST begonnen) heb ik maar 2 sessies gedaan, ik had zelf geen tijd i.v.m. werk e.d voor nog meer sessies, persoonlijk had ik meer sessies gedaan
maar dat is per persoon verschillend denk ik. Toen ik voor de tweede keer
bij EPST de simulator test ging doen, was ik een stuk vertrouwder met het
gevoel van de simulator en wist wat te doen. Dit ging ook vele malen beter
met als resultaat dat ik de test heb gehaald. Mede dankzij de trainingen en uitleg van
dhr. Spijker van IST Flight Training Ik raad iedereen aan die voor een vlieg opleiding in
de selectiefase een simulator test gaat doen om langs te gaan bij IST. Het
geeft je een stuk meer zekerheid en een goede voorbereiding is absoluut
noodzakelijk om de testen goed af te ronden tenzij je een natuur talent
bent. Ook al zeggen de meeste opleidingen dat ervaring niet verreist is, is
dit grote onzin vind ik zelf. Vrijwel niemand gaat er in een keer doorheen
die nog nooit in een simulator of heeft gezeten. Ik ken veel mensen die
testen hebben gedaan voor diverse vlieg opleidingen en ik hoor en zie overal
hetzelfde. Dus maak gebruik van deze kans en zorg dat je goed bent voor
bereid als je voor de simulator test gaat.