voorbereiding vliegerselectie

jester

New member
Vliegerselectie testen

Ik was bezig met de selectie bij EPST (European Pilot Selection & Training) te
Maarssen en kwam tot de laatste fase waarin je een simulator test
van circa 40 minuten moet volbrengen. Van te voren werd er gezegd ervaring (welke ik ook 0% had) was niet verreist voor deze test. Dus ik vol goede moed de simulator
test in. Helaas ik kreeg de simulator en mijn zenuwen nog geen minuut onder
controle en na 30 minuten zei de instructeur dat hij wel genoeg had gezien.
Ik kreeg nog eenmaal de kans om deze test uit te voeren en daarnaast het adres van IST Flight Training. Ik had er nog nooit van gehoord en dacht ik ga eerst eens op internet kijken <a href="http://www.istflighttraining.nl" target="_blank">www.istflighttraining.nl</a> . IST Flight Training heeft een aantal simulatoren waar je per uur onder begeleiding kunt trainen.

na het bekijken van de site heb ik gebeld en een afspraak gemaakt en 12 juli was het zover. Na de nodige uren thuis achter de PC met fs2000 aan de gang geweest te zijn
(overigens ook een goede voorbereiding voor de sim test bij EPST). Was het
nu tijd voor de echte simulator. We begonnen met een rondleiding door het
pand met Paul Spijker, oprichter en eigenaar, van IST. Dhr. Spijker heeft alle
simulatoren zelf gebouwd en is momenteel bezig om een complete cockpit van
een Fokker F-28 om te bouwen tot simulator. Alle simulatoren zijn
gecertificeerd dhr. Spijker is bekend met de testen van EPST en na een
korte uitleg zijn we begonnen op een 2 motorige simulator. De training was
heel interessant je leert veel (zeker als alles nieuw is) technieken en trucjes die het vliegen op een simulator een stuk inzichtiger en plezieriger maakt. De tijd vloog voorbij, en ik heb vervolgens nog en sessie van 1.20uur gedaan de dag voor de EPST test. 2 sessies van 1.20 vond ik zelf te weinig maar vanwege de tijd (ik was vrij kort voor de test bij EPST begonnen) heb ik maar 2 sessies gedaan, ik had zelf geen tijd i.v.m. werk e.d voor nog meer sessies, persoonlijk had ik meer sessies gedaan
maar dat is per persoon verschillend denk ik. Toen ik voor de tweede keer
bij EPST de simulator test ging doen, was ik een stuk vertrouwder met het
gevoel van de simulator en wist wat te doen. Dit ging ook vele malen beter
met als resultaat dat ik de test heb gehaald. Mede dankzij de trainingen en uitleg van
dhr. Spijker van IST Flight Training Ik raad iedereen aan die voor een vlieg opleiding in
de selectiefase een simulator test gaat doen om langs te gaan bij IST. Het
geeft je een stuk meer zekerheid en een goede voorbereiding is absoluut
noodzakelijk om de testen goed af te ronden tenzij je een natuur talent
bent. Ook al zeggen de meeste opleidingen dat ervaring niet verreist is, is
dit grote onzin vind ik zelf. Vrijwel niemand gaat er in een keer doorheen
die nog nooit in een simulator of heeft gezeten. Ik ken veel mensen die
testen hebben gedaan voor diverse vlieg opleidingen en ik hoor en zie overal
hetzelfde. Dus maak gebruik van deze kans en zorg dat je goed bent voor
bereid als je voor de simulator test gaat.
 
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citaat:<hr /><font size="2" face="Verdana, Arial">Oorspronkelijk gepost door jester:
<strong> Vliegerselectie testen

Ik was bezig met de selectie bij EPST (European Pilot Selection & Training) te
Maarssen en kwam tot de laatste fase waarin je een simulator test
van circa 40 minuten moet volbrengen. Van te voren werd er gezegd ervaring (welke ik ook 0% had) was niet verreist voor deze test. Dus ik vol goede moed de simulator
test in. Helaas ik kreeg de simulator en mijn zenuwen nog geen minuut onder
controle en na 30 minuten zei de instructeur dat hij wel genoeg had gezien.
Ik kreeg nog eenmaal de kans om deze test uit te voeren en daarnaast het adres van ITS Flight Training. Ik had er nog nooit van gehoord en dacht ik ga eerst eens op internet kijken <a href="http://www.istflighttraining.nl" target="_blank">www.istflighttraining.nl</a> . ITS Flight Training heeft een aantal simulatoren waar je per uur onder begeleiding kunt trainen.

na het bekijken van de site heb ik gebeld en een afspraak gemaakt en 12 juli was het zover. Na de nodige uren thuis achter de PC met fs2000 aan de gang geweest te zijn
(overigens ook een goede voorbereiding voor de sim test bij EPST). Was het
nu tijd voor de echte simulator. We begonnen met een rondleiding door het
pand met Paul Spijker, oprichter en eigenaar, van ITS. Dhr. Spijker heeft alle
simulatoren zelf gebouwd en is momenteel bezig om een complete cockpit van
een Fokker F-28 om te bouwen tot simulator. Alle simulatoren zijn
gecertificeerd dhr. Spijker is bekend met de testen van EPST en na een
korte uitleg zijn we begonnen op een 2 motorige simulator. De training was
heel interessant je leert veel (zeker als alles nieuw is) technieken en trucjes die het vliegen op een simulator een stuk inzichtiger en plezieriger maakt. De tijd vloog voorbij, en ik heb vervolgens nog en sessie van 1.20uur gedaan de dag voor de EPST test. 2 sessies van 1.20 vond ik zelf te weinig maar vanwege de tijd (ik was vrij kort voor de test bij EPSTbegonnen) heb ik maar 2 sessies gedaan, ik had zelf geen tijd i.v.m. werk e.d voor nog meer sessies, persoonlijk had ik meer sessies gedaan
maar dat is per persoon verschillend denk ik. Toen ik voor de tweede keer
bij EPST de simulator test ging doen, was ik een stuk vertrouwder met het
gevoel van de simulator en wist wat te doen. Dit ging ook vele malen beter
met als resultaat dat ik de test heb gehaald. Mede dankzij de trainingen en uitleg van
dhr. Spijker van ITS Flight Training Ik raad iedereen aan die voor een vlieg opleiding in
de selectiefase een simulator test gaat doen om langs te gaan bij ITS. Het
geeft je een stuk meer zekerheid en een goede voorbereiding is absoluut
noodzakelijk om de testen goed af te ronden tenzij je een natuur talent
bent. Ook al zeggen de meeste opleidingen dat ervaring niet verreist is, is
dit grote onzin vind ik zelf. Vrijwel niemand gaat er in een keer doorheen
die nog nooit in een simulator of heeft gezeten. Ik ken veel mensen die
testen hebben gedaan voor diverse vlieg opleidingen en ik hoor en zie overal
hetzelfde. Dus maak gebruik van deze kans en zorg dat je goed bent voor
bereid als je voor de simulator test gaat. [/quote]Dhr. Spijker is een aardige man. IST is hier 5 min vandaan en als de huizen er niet stonden kon ik het zo zien.

Ik ben er ook een keer geweest voor simulator sessie en heb ze F-28 gezien, leuk ding :)
 
Wel een beetje reklame gevoelig zo.......


Je kunt ook echt wel zonder die sim training door de testen komen. Ze kijken vooral hoe je dingen op pakt en hoe je er uit komt. Minder naar hoe je vliegt, hoogte koers ed. Dat leer je immers in de opleiding wel......
 
Kijk, daarzie je dus de verschillen in de selecties van de verschillende vlieopleidingen. Bij de KLS heb je een sim-grading van 3x 2 vluchten per dag van verschillende moelijkheidsgraad waardoor ze je aanleg proberen vast te stellen. Ik ben van mening dat bij EPST in 40 min. alleen het instapniveau kan worden beoordeeld. In dit geval loont een goede voorbereiding zeker de moeite.
 
Het zal em inderdaad in de verschillen van sim-sessies zitten bij de diverse scholen. Ik denk dat die 40 minuten bij EPST zeker voorbereiding vereist. Vooral omdat dit het verschil kan zijn tussen een verdere carriere als Airline Pilot of niet.

Vooral de tips & tricks die je meekrijgt bij ITS kunnen je goed helpen. EPST laat je wel achter een "glass cocpit" zitten, dus even weten hoe dit in elkaar steekt kan ook geen kwaad voor je.
 
Als ik het goed begrijp krijg je bij EPST maar 1 vluchtje. Bij de KLS krijg je zoals gezegd 3x2 vluchten van ongeveer 35 min. Ik had helemaal niks geen ervaring, en volgens mij zelfs de laatste vlucht nog 2 resets...maar ben dr wel doorheen gekomen. Denk dus dat bij de KLS veel meer op progressie boeken wordt gelet dan bij EPST.
 
De groenten aan Paul. Krijg je nog steeds een fles wijn als je iemand anders binnen brengt? Zo ja, dan verdien jij een kistje met deze reclame. Echter doe het dan wel goed en noem de toko IST ipv ITS.
Veel suc6 verder in ieder geval.
 
Back
Top