VLM overgenomen door AirFrance-KLM

AF-KLM neemt VLM Airlines over voor EUR 180 mln--media
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Air France-KLM heeft EUR 180 miljoen betaald voor de overname van VLM Airlines. Dat meldt de Belgische krant De Tijd maandag.
Het luchtvaartconcern maakte de overname in december bekend, zonder financiele details te noemen. VLM was in 2007 goed voor een omzet van iets meer dan 100 miljoen euro, aldus de krant.

VLM Airlines is een lokale luchtvaartmaatschappij voornamelijk gericht op zakenmensen. Het bedrijf heeft een vloot van 16 Fokkers en e e n BAE-toestel. VLM zal actief gaan samenwerken met CityJet, een dochterondernemeing van Air France. De aankoop heeft vooral te maken met de landingsrechten, oftewel slots, die de regionale luchtvaarder heeft op het vliegveld London City.


http://www.dft.nl/bedrijven/airfran...kostte_Air_France-KLM_180_miljoen_rsquo_.html
 
Een waar bericht maar niet compleet. Feitelijk heeft AirFrance aan CityJet een bedrag van 180mln euro gegeven om CityJet VLM te laten kopen. Zoals CityJet een subsidiary van AirFrance is, zal VLM na totale goedkeuring door Brussel van deze overname een subsidiary van CityJet zijn. Klinkt raar, maar waar. Tzt zal VLM de minder succesvolle routes van CityJet gaan uitvoeren en CityJet op de volle vluchten van VLM (LCY-AMS) een of meerdere RJ85's plaatsen. Tijdsbestek: een jaar.

Good times.
 
Tzt zal VLM de minder succesvolle routes van CityJet gaan uitvoeren en CityJet op de volle vluchten van VLM (LCY-AMS) een of meerdere RJ85's plaatsen. Tijdsbestek: een jaar.

Good times.

Met die laatste opmerking zal je flink wat VLM-ers op de kast krijgen.
 
Enige reden is de capaciteit. Lijkt me niet meer dan logisch? Moet het natuurlijk allemaal nog zien.

Excuses voor het krijgen van lichtelijke hartkloppingen bij het idee dat ik naar m'n enige echte thuishaven zou kunnen gaan vliegen (en er gebaseerd kunnen gaan worden?).
 
capaciteit? op een volle vlucht een rj inzetten helemaal goed en wat te doen met de vlucht van een half uur later? de slots waren toch zo waardevol? en de verdeling van 12 vluchten op een dag maakte vlm ams toch tot een succes?
kebab heeft helemaal gelijk dat er op ams heel wat mensen boos worden van die opmerking.
 
Kallum, kallum...

Met alle respect: AF / CityJet heeft niet het plan opgevat om VLM over te nemen puur als aanvulling op het eigen netwerk. CityJet wil fors uitbreiden vanaf LCY en daarvoor hebben ze meer slots nodig, enerzijds om het schema te optimaliseren en anderzijds om nieuwe routes te kunnen openen. Capaciteit optimaliseren betekent nou eenmaal dat je de juiste kist op het juiste moment moet inzetten, dus: op de piektijden heb je een grotere bak nodig (heb hier al eens eerder gezegd: 1 RJ85 = 2 FK50). Iedereen die wel eens op LCY komt weet dat capaciteit een probleem is tijdens de ochtend- en avondspits, er kunnen dan geen kisten meer bij (het nieuwe platform is waarschijnlijk ook al volgeboekt). De enige manier om dan de capaciteit te vergroten is een kist met meer stoelen.

Hoe de toekomst eruit ziet voor VLM? Even afwachten wat de uitspraak van de mededingingsautoriteiten gaat zijn. Als de overname wordt goedgekeurd denk ik dat er een reshuffle van kisten en schema komt, zoals ik al zei: om het product van CityJet te optimaliseren. Weer met alle respect: VLM is de overgenomen partij en de shots zullen dus door CityJet gecalled worden. CityJet gebruikt de Do328's van Scot op de routes waar de loads geen RJ rechtvaardigen, met de Fokkers van VLM gaat hetzelfde gebeuren. Ik heb er persoonlijk een hard hoofd in dat alle kisten van VLM gespaard blijven, ik denk niet dat alle Fokkers eruit gaan maar denk ook niet dat ze allemaal zullen blijven. Wacht het gewoon even af, dat er wat dingen gaan veranderen bij VLM na een overname staat vast maar het hoeft voor de vliegers bij VLM niet noodzakelijk allemaal slecht te zijn. Winstgevende routes zullen echt wel gespaard blijven, en het kan prima zo zijn dat er met de Fokkers die van toekomstige RJ-routes worden afgehaald nieuwe dingen gedaan worden. VLM heeft na een overname een groot voordeel: onderdeel zijn van de AF/KLM-groep (boekingssysteem, frequent flyerprogramma, financiele armslag).

We zullen zien.

SJ

P.S. Kebab & Camiel: waarom zou je twee FK50-vluchten per uur van AMS naar LCY uitvoeren als je hetzelfde aantal mensen met één RJ kan vervoeren met één vluct per uur. Pure winst als je bekijkt hoeveel handling/landing fees je uitspaart.
 
Last edited:
1 RJ is duurder dan 2x F50 (zowel in aanschaf als op operating costs)? Ik weet het ook niet hoor, ik ben geen econoom en heb geen kostenoverzicht...
 
capaciteit? op een volle vlucht een rj inzetten helemaal goed en wat te doen met de vlucht van een half uur later? de slots waren toch zo waardevol? en de verdeling van 12 vluchten op een dag maakte vlm ams toch tot een succes?
kebab heeft helemaal gelijk dat er op ams heel wat mensen boos worden van die opmerking.

Volgens mij snap je het zelf niet helemaal wat betreft het slot-verhaal Camiel... En fijn dat je hier post hoeveel mensen er in AMS rood aanlopen. Maar je wilt mij dus verbieden blij te zijn met positieve ontwikkelingen binnen mijn maatschappij? Begint bijna te lijken op de algemene afgunst van VM'ers jegens KLM'ers. Verder goed verhaal van SlimJim (en Beer).
 
Denk dat de reden van dit soort reacties een beetje is dat het klinkt alsof de Cityjet jongens al precies weten wat er met VLM gaat gebeuren, en wij horen niks. Verder sluit ik me aan bij Beer, we zien het wel.
 
Toch een misschien wel opmerkelijke vergelijking:
Alitalia: 138 miljoen
VLM: 180 miljoen

(Alhoewel exclusief de extra's voor Alitalia)
 
Honeywell heeft gelijk, er wordt hier geschreven door mensen alsof de rollen reeds verdeeld zijn. Die zullen misschien verdeeld zijn, maar de vliegers zullen dat echt niet als eerste te horen krijgen. Ik verbied hier niemand zijn vreugde, wel mensen die het wiel denken uit te hebben gevonden, er zijn meerdere lezers!! collega
 
Last edited:
Als je een RJ op de route zet van twee F50's heb je een slot over. Die gaan de nieuwe eigenaars (van LCY) niet ongebruikt laten. De achterlijke drukte 's avonds wordt heus niet opgelost, de slot zal enkel voor weer een andere bestemming worden gebruikt.

Veel mensen zitten bij de VLuM zitten er vanwege elke avond thuis en/of vanuit NL vliegen. Als je dus nu schrijft dat daar verandering in komt zijn er wel mensen die denken hé what the.... omdat we zelf nog geen flauw idee hebben wat de toekomst allemaal gaat brengen.

We zullen wel zien he.
 
Ik ben geen econoom, maar is het niet zo dat 10 keer de omzet van een bedrijf een redelijke vuistregel is voor een overname? Bij Alitalia is dat natuurlijk een ander verhaal (en KLM, maar dat is weer een andere discussie), maar VLM was een winstgevend bedrijf. Iemand enig idee waarom er (wellicht) zo weinig voor is betaald?
 
Ben ook geen econoom, maar weet wel vrij zeker dat twee keer heen en weer met een Fokker 50 duurder is dan 1 keer met een RJ als je alles meerekent...

Voor de duidelijkheid: ik heb geen inside info, alles wat ik hier speculeer is op basis van wat ik om me heen zie gebeuren en wat ik in de krant lees.

VLM is inderdaad (nog) winstgevend, maar voor de toekomst zijn er investeringen nodig. Daarbij denk ik in de eerste plaats aan vlootvernieuwing, VLM en KLM (en Denim) zijn de enige carriers die ik zo kan bedenken die nog met de FK50 vliegen, waarbij de KLM al hard naar een vervanger zoekt. Als directie kun je dan kiezen: de tent verkopen wanneer hij nog goed draait en iemand anders de investeringen laten doen of zelf geld proberen te regelen.

Gun iedereen een steady job en een steady future maar je kunt in de luchtvaartwereld ook niet verwachten dat alles altijd maar blijft zoals het is!

We zullen zien.

SJ
 
Last edited:
Wat dachten jullie wat er met de crews gebeurd als er F50 uitgaan?
WX heeft gigantische crews te kort en WX zal die crews echt heel goed kunnen gebruiken (van F50 naar RJ)dus dit zal wat onrust weg nemen hoop ik.

Nogmaals welkom binnen de club.

Let the good times begin

Janus
 
Slimjim, KLM is op het moment helemaal niet op zoek naar vervanging van de vijftigs, het zijn regelrechte moneymakers die zeker nog wel een jaartje of 5 mee kunnen. Verder zijn er nog wel wat maatschappijen wereldwijd die er nog mee vliegen (air baltic, oceanair (brazilie), malaysian bv)
 
Dude, ik had het over a-merken in Europa. Daarvan vliegt bijna iedereen in modernere/nieuwere kisten dan de FK50. FlyBe, Luxair, Austrian Arrows, SAS (niet meer) hebben allemaal (hagelnieuwe of erg jonge) Dash8en. De enige turboprops die er nog rondvliegen bij AF zijn de ATRs van Airlinair. De FK50 is een prima kist, maar hij begint oud te worden en er moet worden nagedacht over een vervanger en daar zijn ze óók bij KLM over bezig. Los daarvan: als je ze over vijf jaar wil vervangen dan moet daar nu kapitaal voor worden gereserveerd. Da's dus iets wat de directie van VLM ook wel weet, en da's één van de redenen (denk ik) waarom ze zichzelf in de etalage hebben gezet.
 
Back
Top