Vliegtuig huren in Melbourne?

True Track

New member
In november ga ik voor enkele maanden voor een project bij E&M Qantas in Melbourne werken. Graag zou ik met mijn PPL in de weekenden het mooie Australie willen verkennen. Zijn er mensen die mij een vliegclub of school aan kunnen raden waar ik een Cessna 172 of Piper kan huren als ook eventuele mooie bestemmingen om naar toe te vliegen?
Als er mensen zijn die mij nog andere leuke dingen aan kunnen raden om te doen als ik daar ben dan hoor ik dat graag.

TT
 
In november ga ik voor enkele maanden voor een project bij E&M Qantas in Melbourne werken. Graag zou ik met mijn PPL in de weekenden het mooie Australie willen verkennen. Zijn er mensen die mij een vliegclub of school aan kunnen raden waar ik een Cessna 172 of Piper kan huren als ook eventuele mooie bestemmingen om naar toe te vliegen?
Als er mensen zijn die mij nog andere leuke dingen aan kunnen raden om te doen als ik daar ben dan hoor ik dat graag.

TT

Ik heb helaas geen ervaring met vliegen in de buurt van Melbourne, wel met allerlei toeristische dingen daar en nog wat andere gebieden in Australië. Als je wilt kan ik daar nog wel een DM over sturen.
Geen idee of het huren van een vliegtuig mogelijk is, maar ik heb 20 minuten rondgevlogen in de buurt van Airlie beach, en dat was echt geweldig!
 
disclaimer: Ik heb hier geen ervaring mee, alleen van horen zeggen en zo....

Ik heb mij een keer laten vertellen dat een (toen nog JAR-FCL PPL) niet zonder meer geaccepteerd wordt als geldig brevet down-under. Ik zou dat dus zeker eerst even uitzoeken, anders kan je nog voor vervelende verrassingen komen te staan.

Mijn logica zegt dat een Brits brevet daar wel geaccepteerd zou moeten worden, maar ook dat weet ik niet zeker.
 
CASA is geen JAR / EASA dus dat dat niet als gelijke wordt gezien is begrijpelijk. Op de CASA website is te vinden hoe je gelijkstelling kan aanvragen voor de verschillende soorten brevetten.
 
Moorabbin is een enorm druk GA veld. Essendon is meer zakelijk gericht met dure landingsgelden. Verder plenty of kleine veldjes around buiten Melbourne. Waar ga je wonen? (Welke suburb)
 
@FotoJunky, @Jeehaa, in Australië heb je een gelijkstelling nodig voor je JAR-FCL PPL namelijk Certificate of Validation. Redelijk makkelijk aan te vragen, kopieën maken van brevet, medical en een aantal pagina's van je logbook. Daarna een vragenlijst invullen en $150,- betalen, 6 weken wachten en de gelijkstelling is binnen.

@Radix, ik ga wonen in Essendon. Ik ben op Essendon airfield geweest toen ik voor appartementen aan het kijken was op een zondag. Vliegveld volledig uitgestorven, op een helikopter die aan het proefdraaien was, na. Alle bedrijven gesloten en geen vliegende kist te zien. Is dus ook niet gezellig..

Kan je een vliegclub/school/verhuurder aanraden?
 
Ik zou eens op Point Cook of Melton gaan kijken. Moorabbin is iets langer rijden, maar daar is plenty. Warriors, C172's de hele mikmak. Tot parallele runways aan toe.

In Essendon heb je waarschijnlijk in de verkeerde hoek gekeken. Is ook niet echt jouw caliber. Meer zakelijk.

Verder is er op Lilydale veel te beleven, is ook heel mooi gelegen, aan de voet van de Great Dividing Range. Maar dat is nog iets verder rijden. (1-1,5 uur in traffic)
 
ik zou zeker eens kijken op Lilydale of Coldstream (Yarra Valley) beide hebben een locale aeroclub waar je een toestel (C172/warrior) kunt huren.

Mooie omgeving en buiten CTA. Ik zou Moorrabbin en Essendon vermijden, tenzij je fors wilt betalen voor je landing of met 2 x 7 internationale studenten in het circuit wilt vliegen. Uiteraard hoort een rondje over de stad op je wish-lijst te staan, maar dat kan gewoon op verzoek in CTA.

Verder op de recommended lijst:
- vlieg eens naar Ballarat, je kunt overnachten op de aeroclub, mooi goudzoekersmuseum
- naar Torquay en over The Great Ocean road, leuk museumpje en je kunt er een tochtje in een Tiger Moth maken
- Leongatha, op werkdagen druk met agricultural activiteiten
- Mansfield, wel even opletten voor het omliggende terrein. Vlucht brengt je door de Yarra Valley langs The great divide (low level langs "The Cathedrals"is prachtig).
- bij al deze bestemmingen gegarandeerd een prachtig uitzicht met zeer wisselende landschappen en alles binnen een uurtje aan te vliegen
- denk er wel even aan dat vooral The Great Divide "Tiger country"is in het kader van emergency preparedness

veel plezier gewenst "down under"

Snowman
 
Hi Snowman,

leuk dat je er naar informeert. Probeer naast het project dat ik hier doe tijd vrij te maken om te vliegen. Af en toe is het 7 dagen in de week werken maar het is me toch al gelukt om een uur of 15 op een Warrior te vliegen.
Ben uiteindelijk bij de Lilydale Flying School terecht gekomen. Aardige mensen, behulpzaam en goed onderhouden vliegtuigen. Na de check out nog een keer met een instructeur gevlogen om beter bekend te worden met de ' lokale' gebruiken. Dit is dan vooral het radioverkeer met Unicom/CTAF en de procedures bij ongecontroleerde velden. Heb verschillende vluchten gedaan in de omgeving naar Leonghata, Torque, Point Cook en Moorabbin. Die laatste was wel apart met 5 banen die elkaar kruisen. Morgen ga ik een rondvlucht doen over Mount Bullfight (4980ft), French Island en Philips Island. Dit is een mooi en gaaf land om te vliegen, de uitzichten zijn geweldig en de hoeveelheid velden waar je naar toe kan binnen 1-2 uur vliegen is groot.

Nog bedankt voor de tips en ik ga het komend jaar meerdere malen terugkomen dus ga de andere items die je voor had gesteld zeker uitproberen. Je bent hier duidelijk bekend en bent waarschijnlijk ook regelmatig in Melbourne, misschien een keer leuk om samen een vlucht te maken?

gr.

TT
 
Back
Top