Vliegtrip Lelystad - La Axarquía

The Quill

New member
Hallo allemaal,

Ik lees hier regelmatig allerlei leuke, spannende, grappige verhalen van wat men zoal meemaakt tijdens het vliegen. Ondanks dat ik zelf sinds 2005 vlieg, heb ik nooit echt veel bijzonders meegemaakt, afgezien van een tripje naar Engeland om wat vrienden op te halen ten tijde van de welbekende aswolk en dat ik en een collega om die reden niet terug konden vliegen naar Nederland, maar wel vrolijk in Engeland konden rondvliegen. En daarnaast alle ellende van EFTO, maar het is beter om deze oude koeien in de sloot te laten liggen ;)

Nu heb ik onlangs een trip naar La Axarquía gemaakt met een C150, een oud barrel, maar wat er ook gebeurde, hij liet je niet in de steek. Voor mij persoonlijk was deze vlucht een waanzinnige ervaring en dit wil ik graag met jullie delen.

Het hele verhaal is te lezen op marloeswesterbeek.weblog.nl :)
 
NIce trip.:)
Het radiogeneuzel in Frankrijk klinkt bekend.
Mijn meest herhaalde reply: "say again", Confirm.........".
Zo ook het gedoe met tankstops.
Tanken op Macon, bijvoorbeeld, kan enkel tot 12:00 Lt. daarna is het veld uigestorven.
Gratis tip van Flip voor de volgende keer, vliegplannen via FIO AMS regelen. Werkt prima en scheelt heen en weer lopen.
Greetz,
Rataplan
 
Altijd leuk om zulke verslagen te lezen, bedankt voor het posten. Ik heb op Lille trouwens positieve ervaringen, al kostte dat wel € 30,00 voor landing en behulpzame handling.

Dat het in Frankrijk vlotter/beter kan, hoop ik overigens wel voor de deelnemers aan de Coupe Breitling. 100 veldjes in Frankrijk in 24 uur... :yeehaa:
 
Lekker verteld, en mooie foto's. Bedankt!

Het valt me op hoe jullie je goed bewust waren van de taalkundige beperkingen, maar toch nergens melding maakt van een spiekbriefje met de meest gangbare begrippen in NL/EN/FR/ES - zoiets had ik toch echt wel gemaakt vooraleer aan zo'n tocht te beginnen met jullie (sorry hoor!) magere talenkennis.

Wel slim om de grotere vliegvelden/luchthavens op te zoeken, waar de kans het grootst was op Engelstalige aanspreekpunten - in jullie plaats had ik nooit op een klein veldje in FR of ES willen komen!

Ook valt me de leesbare ergernis op over de Fransen, terwijl het van de Spanjaarden maar normaal wordt bevonden dat ze niks dan Spaans kunnen. Daar waar het mij voorkomt dat de Fransen, evenals de Engelsen, zich de laatste 10-20 jaar beginnen te realiseren dat ze er echt niet meer komen met enkel hun eigen taal, en naarstig bijleren, ook al moeten ze van heel ver terugkomen. Daarentegen heb ik het beeld dat veel Spanjaarden nog steeds in hun glorieuze 16de eeuw leven, en geloven dat hun taal en cultuur volstaan om de wereld te beheersen. Let wel ik zeg Spanjaarden, daarbij de Catalanen buiten schot latend.

Zeker akkoord dat het vliegveld in Lezignan maar een doodse indruk maakt, ik passeerde er ooit met de auto. Toch is er daar een actieve vliegclub, ik denk dat het mogelijk moet zijn er een aangename tijd door te brengen; maar daar moet wel wat voorbereiding ingestoken worden, en enige kennis van de plaatselijke taal zal echt wel nodig zijn. Als goede drietalige Belg heb ik natuurlijk makkelijk praten, dat besef ik wel...
 
@ XanderFly: De JVO heeft een 100 pk motor. Of wat daar nog van over is... ;)

@ csaba: Onze talenkennis valt wel wat mee, mijn collega kon de Fransen ietwat beter verstaan dan ikzelf en ikzelf heb het Italiaans redelijk onder de knie, wat toch enigszins verwant is aan het Spaans. Maar je moet je voorstellen dat je daar staat en zij steken een heel verhaal tegen je af in een rap tempo. Dan kun je nog zo'n mooi lijstje hebben gemaakt, je hebt er niets aan :D Ondanks dat we een aantal grote velden hebben aangedaan, was het voornamelijk daar dat ze nauwelijks Engels spreken en niet bijster veel moeite doen om je te helpen, terwijl we op de kleinere veldjes juist hartelijk werden ontvangen (afgezien van Lézignan dan).

Uiteraard is het op het moment zelf vervelend dat je wat communicatie-problemen hebt als je bijv. ergens wilt tanken, maar als de reis helemaal vlekkeloos zou zijn verlopen, dan was het uiteindelijk veel minder leuk geweest! ;)
 
Leuk verslag van een leuke vlucht.
Leuk ook dat Willem van Lieshout nog altijd vliegt, rookt ie ook nog steeds van die stinksigaren ? Zingt hij nog onderweg in de kist ?
Ken hem nog van lang geleden (skyriders, ULVje).
 
Dat het in Frankrijk vlotter/beter kan, hoop ik overigens wel voor de deelnemers aan de Coupe Breitling. 100 veldjes in Frankrijk in 24 uur... :yeehaa:

OFF TOPIC:
We zijn niet voor niets al weken bezig met de voorbereidingen!
BACK ON TOPIC:

Fantastisch verslag van een fantastische trip! Ik ben zelf ook een aantal maal op La Axarquía geweest en was blij dat een Spaans sprekend persoon naast me zat! :)
 
Last edited:
Back
Top