Vliegen in Amerika

6

676$

Guest
==Welk brevet heb ik nodig?==
Indien je in de VS werkzaam wilt zijn moet je minimaal in het bezit zijn van een FAA CPL + ME/IR.

==Welke school staat hoog aangeschreven in de VS==
In de VS maakt het bijna niet uit op welke school je hebt gezeten. Sterker nog, in de afgelopen 5 sollicitatie gesprekken is het me geen een keer gevraagd. Brevet = brevet. Het enige waar een maatschappij naar kijkt hier is:

- Ervaringsuren
- Kunnen wij een 4-daagse trip met je overleven
- Laat hij/zij de sim heel tijdens de grading.

Schoolnaam zegt hier he-le-maal niets. Sterker nog, mensen die hier een ervarings programma doen, of 200 uur + CRJ type rating hebben (gekocht op school) worden hier vaak scheef aangekeken en hebben het een en ander uit te leggen tijdens hun sollicitatie gesprek.

==Visa==
De overheid weet zelf niet eens wat nou links over rechts is als het aankomt op visa voor piloten (in opleiding) dus ik wens je daar veel plezier mee! Het enige wat ik weet is dat als je een J visum hebt, dat je dan in je vakgebied mag blijven werken voor de duur van je visum. Na verloop van tijd mag je verandering van status aanvragen naar een H1 visum. Dit wil overigens niet zeggen dat je hem krijgt. Je zult moeten bewijzen dat je een yank + 2 waard bent.

===H-1===
Op een H1 visum mag je max 6 jaar VOOR DE AANVRAGER/SPONSOR van je visum blijven werken. Mocht je een H1 hebben is het legaal om de green card procedure te starten. Dit wil niet zeggen dat je hem krijgt.

===M-1===
Als je binnen 6 maanden van school wisselt, hoef je het land NIET uit voor een nieuw visum. Dit kunnen de scholen onderling zelf regelen via het SEVIS computer systeem. School A moet uiteraard wel akkoord gaan dat je naar school B gaat. Het heeft niet te maken met modules, maar alleen om de tijd dat je in het land bent. Je kan het volgende dus doen;
FAA PPL (of meer) bij een school, vervolgens bij een andere school je JAA PPL conversie.

===Visa geregeld door opleiding===
In Amerika ga je gewoon naar de school van je keuze, je betaalt voor de opleiding en je kan beginnen. Let wel, er zijn twee soorten scholen de part 141 en part 61 scholen. Alleen de part 141 kan visa voor je aanvragen cq verstrekken!!!

Je hoeft hiervoor geen 18 jaar te zijn, als je maar 18 bent ten tijde van je praktijk CPL examen.

Voor Part 141 scholen zijn de certificatie en controle regels veel strenger dan voor Part 61 scholen. In ruil daarvoor krijg je korting op de trainings uren. Part 61 CPL 250 uur Total Time nodig (inclusief CPL trainings uren) voordat je examen kan doen. Part 141 heb je 190 uur Total Time nodig (inclusief CPL trainings uren) voordat je examen kan doen.

===Green card===
Er zijn maar een paar mogelijkheden om een greencard te krijgen;

- Via 1ste graads familie die Amerikaans staatsburger zijn. Dus vader of moeder. Oom/tante/neef/nicht kan ook maar dan duurt het langer en heb je een lagere prioriteit.

- Via huwelijk, echt of schijnhuwelijk. De Immigratie dienst is ook niet gek dus daar zijn ze flink wat strenger in geworden. US partner kan max. 5 jaar gevangenis straf krijgen. Buitenlandse partner wordt uitgezet met een "immigration violation", dit houdt in dat je 5 of 10 jaar de US niet meer inmag.

- Via een witness protection program. Maar je moet kennis hebben van een organisatie die de ondergang van de VS als doel heeft. Een paar voorbeelden, diegene die Saddam Hoessein verlinkt heeft zal wel in de VS zitten met een nieuwe naam en een greencard.

- Jaarlijkse greencard loterij. Als Nederlander heb je officieel een kans van 1: 67.000

- Via een werkvisum. Er zijn maar drie visa die eventueel de mogelijkheid bieden op een green card.
1. E1/E2 visum, dit is een investeerders visum. Je moet minstens $100.000 investeren. Kan oneindig verlengd worden als je aantoont dat je business groeit en geld verdiend en genoeg Amerikanen in dienst heeft. Om voor een greencard in aanmerking te komen moet je daarna tenminste een miljoen dollar investeren.
2. H1B visum, een tijdelijk werkvisum, kan maximaal verlengd worden tot 6 jaar. Werkgever moet het visum voor je aanvragen. Minimaal een 4-jarige Universiteits opleiding of 12 jaar relevante werkervaring nodig.
Je kan op basis van je werk de green card procedure in, maar je werkgever moet wel aan kunnen tonen dat ze voor jou positie geen geschikte Amerikaan kunnen vinden. Voor piloot gaat dat dus niet op. Procedure kan tot 5 jaar duren.
H1B visa zijn nu op een jaarlijks quota van 65.000 max. In april kan je de aanvraag doen. Dit jaar was na 2 weken het quota gevuld. Weinig kans dus.
3. L1 visum, dit is voor een "inter company transferee". Houd in dat je voor een bedrijf werkt wat jou nodig heeft in de VS. Bijvoorbeeld, IBM, Microsoft, Proctor & Gamble etc. Je moet wel minstens al een jaar voor het bedrijf werkzaam zijn. Je kan natuurlijk een eigen bedrijf oprichten en jezelf naar de VS sturen. Moet wel aantonen dat het een echt bedrijf is met klanten/winst/belasting aangiftes etc etc etc. Kan dus vrij lang duren.

Dit is in het kort ongeveer een hele bibliotheek aan regelgeving.

Heb je een greencard? Congrats, je mag nu officieel gaan en staan waar je wilt in de VS en werken voor iedereen. Je mag niet stemmen en hoeft niet te komen op dagen voor jury duty, wat wil je nog meer.

Tip: begin je aan bovenstaand visa spelletje, neem dan een advocaat in de hand! Goedkoop is duurkoop in deze!

(copy paste van mn antwoord in het militaire gedeelte)

==Mag vriendin mee naar de VS als je ik voor je studie zit?==
Je vriendin zou een 'long term' toeristen visum (B2) kunnen aanvragen. Je dient hiervoor forumulieren DS-156 en DS-157 in te vullen (even Googlen op Amerikaans consulaat amsterdam) plus een verklaring zwart op wit te zetten over wat je gaat doen in de VS en hoe je financieel gaat overleven, aangezien je niet mag werken daar, en hiervoor zoveel mogelijk bewijs voor aanvoeren.

Vervolgens daarmee naar het Amerikaans consulaat in Amsterdam gaan voor een persoonlijk interview. Krijg je je B2, mag je 10 jaar lang, elke keer 6 maanden in de VS blijven. Dus na 6 maanden moet je of A) een dag het land uit daarna weer terugkeren of B) een brief naar de INS sturen met een request erin om nog 6 maanden te blijven en waarin je ook weer moet uitleggen wat je gaat doen in die periode en hoe je jezelf gaat onderhouden.

Maar je kunt er rustig op rekenen dat als je 1x per jaar 2 jaar lang 1 dag het land uit gaat en weer terug keert, of hier blijft en elke keer om de 6 maanden gaat. Vroeg of laat krijg een belletje/bezoekje van de INS, aangezien die dan ook achter hun oren beginnen te krabben over het hoe en wtf je doet 2 jaar lang zonder te werken...
Je entree en exit worden gerigistreerd, dus er valt niet te cheaten met het systeem. Op het illegaal werken en/of het langer verblijven zonder juiste papieren staat celstraf gevolgd door deportatie + een mooi stempeltje in je paspoort dat je 10 jaar niet meer welkom bent in de VS. Dat is niet handig. Probeer vandaag de dag maar eens aan MP uit te leggen dat je niet in de VS welkom bent en dat scheduling dus maar rekening met jou moet houden....

==FAA brevet en FAR regelgeving==
Hier is een elektronische versie van de FAR-s, de "Federal Aviation Regulations"
http://ecfr.gpoaccess.gov/cgi/t/tex...c=ecfr&tpl=/ecfrbrowse/Title14/14cfrv2_02.tpl

Part 61= Brevetten (uren nodig voor PPl/CPl/IR enz.)
Part 67= Medical requirements
Part 91= Operating rules (algemeen, VFR en IFR)
Part 830= accident reporting
Part 135 = charter en airtaxi requirements.

Er zijn een paar belangrijke verschillen in het loggen van je uren FAA of JAA. Belangrijk om in de gaten te houden als je na je FAA opleiding een JAA conversie wil doen.

Het belangrijkste is het verschil in Pilot In Command (PIC) uren. Onder FAA mag je PIC loggen als je gebrevetteerd bent voor het vliegtuig(type). Bijvoorbeeld:
Je hebt een PPL SEL (Single Engine Land).
Je mag nu de IFR trainingsuren loggen als PIC, dus uren met Instructeur.
Voor een JAA conversie moet je deze uren van je totale PIC tijd aftrekken omdat uren met een Instructeur onder JAA alleen als "Dual received" kan loggen.
Dual Cross countries voor je CPL mag je onder FAA ook als PIC loggen omdat je wederom gebrevetteerd bent voor die kist. Voor JAA moet je deze uren weer aftrekken van je totale PIC tijd.

Onder FAA mag je de uren op een Multi engine met Instructeur loggen als PIC als je Instructeur je een PIC endorsement heeft gegeven. Je logt die uren dan als PIC en als dual received. Onder JAA kan dit niet.

Onder FAA log je over het algemeen de uren dat je echt in bewolking vliegt, "actual instrument conditions".
Onder JAA log je de uren op een IFR vliegplan.
Over het algemeen is misschien 15% van je IFR tijd echt in de wolken.

Safety-pilot time;
Onder FAA mag je safety-pilot time loggen.
Als je zelf Instrument vliegen wilt oefenen met een trainings maatje kan dat.
Jij vliegt met een "hood" op zodat je alleen de instrumenten kan zien. Je passagier mag nu PIC tijd loggen als safety-pilot omdat hij/zij nodig is om ander verkeer te kunnen zien en te ontwijken. De safety pilot moet wel minimaal gebrevetteerd zijn voor de kist waar je op vliegt.
Op deze manier kan je dus goedkoop vliegtijd delen.
Voor de FAA moet dit op een speciale manier gelogd worden.
Aleen in de PIC kolom en de Total time kolom. In de "remarks" section, ' safety pilot for John Doe (vul de naam in) certificate # XXXX1234'
Je tekent dus elkaars logboek om de uren te certificeren.

Onder JAA regels bestaat "safety-pilot time" NIET.
Bij conversie moet je al deze uren van je totale PIC tijd aftrekken.
Ari-Ben Aviation in Fort Pierce bijvoorbeeld biedt goedkope Multi tijd aan door gebruik te maken van deze "safety-pilot" regel. Als je daar een 100 uur multi pakket vliegt tellen onder JAA maar 50 uur.

Voor je JAA CPL moet je een minimum hebben van 190 uur waarvan 100 uur PIC.
Voor een FAA CPL heb je ook 100 uur PIC nodig, maar door de verschillen tussen de beide regels is 100 uur PIC FAA niet bij definitie gelijk aan 100 uur PIC JAA.

Hoe is dit op te lossen/voorkomen?
Ik ken mensen die tijdens hun hele training twee logboeken hebben bijgehouden, een FAA en een JAA. Dit is een hoop extra werk. Het is eenvoudiger om het anders te doen.
In de meeste FAA logboeken zijn een paar lege kolommen die je zelf een functie kan geven. Maak een van die lege kolommen " IFR flightplan". Maak een andere kolom "JAA PIC". Kan je tijdens je training alles mooi bijhouden en is de kans op problemen met de IVW (of CAA of LBA) minimaal."

==Medical==
Op deze pagina van de FAA website kan je zoeken naar FAA medical examiners overal ter wereld:
http://www.faa.gov/pilots/amelocator/. Hier het zoek resultaat voor Nederland:
http://ame.cami.jccbi.gov/amelist.asp

==Cool, ik heb m'n CPL, waar is m'n baan?==
Gefeliciteerd, je kunt nu aan de slag. Zorg er voor dat je LEGAAL in de VS kunt werken. Zeker na 9/11 kun je in een hoop shit terecht komen als je dit niet doet. Hoe en wat over visa kom ik later op terug.

Ruim 90% van de pas afgestudeerde CPL piloot haalt hier in de VS eerst zn instructie bevoegdheden (CFI/CFII) voordat men naar een baan gaat zoeken. Voor ruim 90% is het instructeur zijn dan ook zijn of haar eerste baantje in de commerciële luchtvaart.

Je hebt nou eenmaal uren nodig voordat je verder kun in je carrière en op deze manier kom je snel aan uren. Het is geen Europa hier. School naam boeit niks. En 200 uur is te weinig om een baan als traffic watch pilot op een C172 mee te vinden. Als je bereid bent om van noord naar zuid en van west naar oost te verkassen zul je niet al teveel moeite hebben om de slag te komen als instructeur. In de meeste gevallen kun je makkelijk rond de 80 uur per maand boren en kun je dus verder naar de volgende stap..

Zodra je rond de 1000/1200 uur zit begin je interessant te worden voor de ‘next’ level. Je kunt nu gaan solliciteren bij regionale airlines (mits de vraag hoog is, anders moet je rond de 2500 TT meenemen naar een regional) en bij 135 charter/cargo outfits.

135 single pilot cargo vliegen is een heel goede manier om karakter en vlieger skills te ontwikkelen. De druk is hoog, en je staat er in je eentje voor de hele tijd.

Zo rond de 4000 TT begin je in aanmerking te komen voor banen bij LCC’s (Southwest, Airtran, Jetblue, Frontier etc) en voor major airlines mochten die aannemen.

==Nederlanders in de VS==
Over het algemeen zijn Nederlander zeer welkom in de VS. Ze vinden het prachtig dat je European bent, en ze vinden je accent geweldig (vrouwen helemaal, dont ask, snap het ook niet).

Vaak doen ‘wij’ niet moeilijk over het werken op vakantie dagen, omdat we koste wat het kost willen vliegen en ervaring willen opbouwen. Ook het feit dat jij uit Europa komt en net 2000 mile hebt gereden voor een CFI job waar ze je 10 bucks per uur betalen dwingt respect af bij een potentiële werkgever.

Kom niet met een grote bek hier aan dat je het blokschema van een a/p hebt leren tekenen tijdens je JAA ATPL theorie lessen. Dat boeit niemand hier wat. Plus dat diegene aan wie jij dat verteld ongetwijfeld rondjes om je heen kan vliegen met zn ogen dicht.

Als je een goede instelling hebt, bereid bent hard te werken, en to go where the jobs are in het begin zijn de mogelijkheden in de VS legio. In NL bestaat een ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ mentaliteit. Hier is het ‘de sky is the limit’ en als je er voor gaat kun je heel heel ver komen hier.

==Dual citizenship==
Amerika staat dual citizenship toe maar erkent jouw andere nationaliteit niet. Mocht er bijv. nog meer oorlog komen en er is meldingsplicht voor militaire dienst, kun je je niet beroepen op je Nederlandse paspoort.

Nederland staat geen dual citizenship toe, als je een paspoort aanneemt van een andere nationaliteit ben je in principe je NL nationaliteit kwijt. Uitzonderingen zijn: dual citizenship door het aannemen van de nationaliteit van je echtgeno(o)t(e) of als je hier geboren bent en nog een paar andere uitzonderingen (zoals als je de Turkse of Marrokaanse nationaliteit heb).

Amerikaans staatsburgerschap kun je aanvragen nadat je vijf jaar een Greencard / permanent residency drager bent.
Als je ooit terug wilt naar Nederland blijf je belastingplichtig in de VS. Niet vergeten.

De vraag is of het echt nodig is dual citizen te worden. Tenzij je de politiek in wilt (op laag niveau alleen), voor een overheidsbaan in aanmerking wilt komen of bepaalde directe familieleden wilt laten overkomen om in USA te gaan wonen. Voor de rest is er geen verschil, en zelfs makkelijker om een EU paspoort en een US greencard te hebben. Zeker als je veel buiten de US vliegt.

==Geld, geld, geld==
Financiering voor je FAA brevetten zul je zelf moeten regelen. Hou rekening met een goeie 60K (incl woonkosten) om al je FAA papieren te scoren. Waar je dat geld vandaan moet toveren? Probeer een lening af te sluiten met meerdere familie leden, deel van de bank, geld sparen met bij baantjes etc etc etc.

Bank wil harde garanties, of onderpand, zien. Niet makkelijk dus als je van plan bent naar de overkant van de plas te gaan.

==Netwerken, netwerken, netwerken==
Netwerken is de key!! Vanaf dag 1 dat je hier bent, het luchtvaart wereldje is een heel klein eiland!! 95% van de piloten zijn uit het zelfde hout gesneden en kun je makkelijk mee door een deur. 5% zijn eikels, so what! Zorg dat je geen bruggen achter je reet verbrand. De mensen die je onderweg naar boven tegenkomt zijn de zelfde mensen die je onderweg naar beneden tegenkomt. Zonder netwerken had ik mn eerste charter en corporate job nooit gehad.

==Van FAA naar JAA brevet==
Je haalt al je FAA brevetten, dan doe je JAA ATPL theorie en dan JAA CPL ME IR en klaar is kees.

==Dagelijks leven==
You will take a shower and you will NOT enjoy a nice long warm douche in the morning. Het verschil is namelijk groot.
Ook al ben je het zo oneens met alles in de Verenigde Staten en zie je de oppervlakkigheid, domheid en rassendiscriminatie nog zo hard bevestigt in daily life, spui niet zo maar je (negatieve) mening over hun land. Je bent tenslotte gast. En je weet nooit hoe de Amerikaan tegenover je zal reageren (of wat hij voor je had kunnen doen)

Voorbeeld van horen zeggen. Tijdens het job hunten ergens in een luchthaven in NJ komt een NLer in gesprek met een Amerikaan tijdens de lunch in een restaurant. In dit gesprek komt al het kromme en slechte van Amerika aan bod. Amerikaan hoort het aan en zegt verder weinig.
Even later zit die Amerikaan in een stoel van een chief pilot die misschien wel een baantje had. Weg kleine kans.
En denk eens na, hoe krom zit Nederland nu ook alweer niet in elkaar?

==Naar Nederland met Amerikaanse echtgenote==
Naar Nederland emigreren met Amerikaanse echtgenote, is het eerste de bedoeling om het huwelijk te registreren om het process makkelijker te maken.

- Birth certificate van beide partijen met apostille stempel niet ouder dan 1 jaar
- Marriage certificate met apostille stempel niet ouder dan 1 jaar
- Passport van beide partijen en indienen in Den Haag et voila!
 
Back
Top