Vliegen en voetbal

DNMNR

New member
Eerder dit jaar, ik geloof in Maart ofzo streken we met onze halve gare turboprop plus een paar kratten cargo neer in Newcasle. van de 8 duty dagen zaten er nu 5 op en allemaal gevlogen bij nacht en ontij natuurlijk. Op die bewuste donderdag ochtend slenterden we om 3:00 's morgens het klassieke airport hotel binnen.

Na een paar uurtjes gemaft te hebben waren we om 09:55 bij het ontbijt dat om 10:00 afliep. Opeens viel het me op dat er vrij veel Nederlands gesproken werd om mij heen. Toen ik na het ontbijt naar de lounge ging om even een sigaret te roken met een koffie (breakfast of champions), zat het halfvol bierdrinkende Nederlanders. En toen werd het natuurlijk allemaal snel duidelijk. UEFA CUP Newcastle vs AZ Alkmaar. Allemaal voetbal fans.

Ik zei tegen mijn collega piloot, Heb je zin om naar die wedstrijd te gaan. Hij zei natuurlijk ja. Probleem was dat er wel een risico aan zat omdat we 's avonds weer gebeld konden worden voor duty. We besloten om de gok te wagen.
Wedstrijd begint om kwart voor acht wist de veel te zware receptioniste te vertellen en je kunt nog tickets krijgen bij het stadion.

Om 17:00 besloten we richting stad te gaan. De opgewekte Pakistaanse taxi driver wist al dat het een spannende wedsrijd ging worden. Ik kreeg er steeds meer zin in. Niet veel later kwamen we aan bij het zeer indrukwekkende stadion van Newcastle en een drukte van belang natuurlijk. We gingen naar binnen om kaarten te kopen. Two tickets in the AZ area please, want ook al ben ik SC Heerenveen fan, vind ik het ook niet erg om AZ een beetje aan te moedigen.(Afgelopen zondag wel met 1-0 gewonnen van AZ maar dat terzijde) Twenty pounds krijste de kaartjesverkoopster. Here you go, have a nice time. Welcome. We gingen naar buiten en keken op de kaartjes om te zien waar onze plaatsen waren toen opeens de telefoon ging, zegge de company phone.

Ik stond aan de grond genageld. Diverse donderslagen bij heldere hemel. Bloed dat uit je hoofd wegtrekt. benen en handen die beginnen te trillen. Unidentified emotions die je niet meteen kunt plaatsen. Opeens word er aan mijn schouder getrokken en hoor ik in de verte een stem. R. , R., pick up the phone. Langzaam begint de wereld weer te draaien. Ik graai in mijn zak en tover het gehate device tevoorschijn. Het schreeuwt nog steeds om mijn aandacht dmv een deuntje uit een Clint Eastwood movie. Yes hello? Ah hello R. How are you. Ik besloot deze vraag niet eerlijk te antwoorden. You have a flight, departure in one hour. You go to Katowice and then to Goteborg. Een seconde flitste de gedachte door mijn hoofd. QUIT YOUR JOB maar dat is natuurlijk niet reeel.

We belden de Pakistaan om ons terug te brengen naat het hotel. Hij vond het verschrikkelijk en vond dat wij een hele gemene baas hadden wat ik natuurlijk direct met hem eens was. Anderhalf uur later stegen we op. Departure route langs het stadion natuurlijk om nog wat zout in de wonden te strooien. Gewoon doorvliegen en niet meer omkijken. Richting pampus over de Noordzee. Voor ons is alles donker.

Tegenwoordig.

Ik zit op dit moment in mijn hotelkamer in Kiev, nieuw vliegtuig (zakenjet) en een nieuwe wedstrijd. Vanavond Champions leage Dynamo Kiev VS Manchester united. Ik heb tickets maar er is iets tussengekomen en ik moet weg. Morgen maak ik het verhaal af.
 
Dat gebeurdt altijd als je ergens op een leuke bestemming zit of je hebt wat langer vrij dan de vereiste 12 uur. Zit je 3 dagen in Lagos of zo dan krijg je nooit een telefoontje dat je eerder weg moet (mag).
 
Tsja, soms heb je grootse plannen bij aankomst. Maar dan zit je opeens op een industrieterrein met je hotel of is het tig kilometer buiten de stad.

Of soms gewoon na een drop-off denk je even in de teminal iets te gaan eten. Nee slot, een ops die wacht totdat het toestel weer op home base is of kan het gewoon niet door de bijkomende kosten. Helaas.

Maar gelukkig overheersen meer de mooie momenten. Kempinsky München, op een marktje in Parma een vers brood en een groot stuk echte parma ham halen, in Venetië een pizzaatje eten in de lentezon of op een kasteeltje ergens in de middle of nowhere in Frankrijk met de crew genieten van een goede maaltijd.
 
Wat jammer.....

Had ik wat meer geluk in Manchester. Had daar een stopje en ik wist dat Man City moest spelen tegen Leeds United. Ik had een dag eerder het hotel al gebeld om te vragen of ze een kaartje voor mij konden regelen. Dat wilde ze wel doen. De prijs was echter zo hoog dat ze mij aanraden om gewoon naar het stadion te gaan om een goedkoper kaartje te kopen.......

Zo gezegd, zo gedaan. Kom ik paar uur voor de wedstrijd bij het stadion aan.......is het uitverkocht. Dan maar de zwarte markt proberen. Bestaat niet, aangezien de kaartje (soort credit cards) op naam staan. Vervolgens sprak ik paar 'die hard' fans aan om te vragen of zij nog een idee hadden om aan een kaartje te komen.
Het antwoord: 'why don't you ask Paul Bosvelt, he's Dutch'. Een half uur later komt hij er daadwerkelijk aangelopen. 'Hé Paul, alles goed?' 'Heb jij misschien nog een kaartje voor mij, het is nl. uitverkocht?'........'Natuurlijk, hier aub.' Nog effe samen op de foto en een dik uur later zit ik op de eerste rij. Echt fantastisch.....

Succes in Kiev....
 
Dat is het nadeel van charter dat je nooit precies weet wanneer of hoe snel je weer weg moet. Ik heb ook op de industrietereinen gezeten, maar het is waar dat de mooie momenten overheersen.

Afgelopen Zondag kwamen we na een weekendje weg weer terug naar Kiev en ik wist dat de wedstrijd Dynamo-Manchester U dinsdag avond was. Ik vroeg aan mijn collega of hij mee wou naar de wedstrijd maar Dieter had geen zin. De volgende morgen na het ontbijt ging ik naar de receptie. en vroeg waar het stadion was. Mijn plan was om daar heen te gaan en een kaartje te kopen net als toen in Newcastle. De knappe dame zei dat het vlakbij was en vroeg of ik al tickets had. Ik vertelde haar wat ik van plan was. Zij bood aan om de kaarten te bestellen en vroeg hoeveel ik nodig had. Ik zei van 1, maar als je zin hebt om met me mee te gaan, doe dan maar 2. Zegt ze dat het tegen de regels is om als personeel met gasten om te gaan. Nu was zij toevallig de manager of guest relations en ik zei tegen haar dat ik het wel een beetje raar vind dat je als guest relation manager geen relation kunt hebben met een guest. Not allowed zegt ze en loopt naar haar office om een kaartje te bestellen voor mij. 2 minuten later is ze terug en zegt dat ik om 21:00 beneden zijn voor pickup met de hotel auto, o ja en er waren nog 2 tickets dus ik heb ze beide maar besteld zegt ze met een knip oog. hihi royal flush.

Diezelfde avond gaat de telefoon. Ja hallo it,s der Dieter ich habe good news, we have a flight tomorrow. Hallo, R. are you there, can you hear me? How is this possible, why is this happening to me? Deja-f**king-vu!! You call this good news? Yes yes Dieter, I,m here, where are we going? First to hvgisbue at 10:00, stay there for 3 hours, then to tuysfboj , stay there for 1 hours and then back to Kiev. Total flight time about 2 hours. OK, thanks. Sh*t, why is this sh*t happening to me twice. Maar ja, je bent on duty dus moet je er mee leven. Je smeert per slot van rekening ook geen pepermunt olie op een rotte kies om dan te zeggen dat het leed geleden is.

Snel reken sommetje: waarschijnlijk zijn we op tijd terug in het hotel, maar ik weet inmiddels ook wel dat die mensen altijd te laat zijn. Kan ik het risico nemen? Het kan wachten tot morgen en dan zien we wel verder. Als de trend slecht is om 13:00 bel ik af.

De volgende morgen vertrekken we om half acht naar het vliegveld. Daar aangekomen word ons verteld dat de pax nu alleen naar evansville vliegen en terug naar Kiev. HA!! Noe da,s proat. Dat scheelt al een flinke slok op een borrel. This thing might just work out PG. Anyway, we fly to evansville, een uurtje en daar zegt de pax dat ze een uur later weer terug willen omdat ze alleen maar een meeting doen at the airport. Een uur later zijn we op weg terug, en om 3 uur 's middags zijn we weer in het hotel.

Om 21:00 zijn we naar het stadion gegaan en persoonlijk vind ik het altijd weer een spectaculaire belevenis, vooral als richting stadion loopt, duizenden mensen om je heen schreeuwen, joelen, zingend (overal gelijk). Vervolgengs doemt dit enorme stadion op waar geluiden uitkomen alsof de slag bij Gettysburgh aan de gang is. De wedstrijd was spectaculair met 6 goals, dus al met al goed afgelopen en een geslaagde avond.
 
Back
Top