Vertraagde bagage

Riesenhorst

New member
Afgelopen dinsdag ben ik met British Airways naar Phoenix gevlogen voor mijn opleiding. Bij aankomst in PHX bleek dat een van mijn koffer was achter gebleven (en die van drie van mijn mede-studenten). Uiteindelijk hebben we 58 uur zonder koffer gezeten en heb dus al die tijd met slechts een set kleren en zonder uniform moeten doen. Nu hoor ik aan alle kanten dat ik recht heb op een schadevergoeding. Op de website van BA staat dat ik bonnetjes voor eventuele kleding die ik in de tussentijd gekocht heb kan claimen. Kleding heb ik toen niet gekocht, maar het heeft wel erg veel ongemak veroorzaakt. Kent iemand de procedure voor dit soort gevallen?? Alvast bedankt voor de info!

Riesenhorst
 
RH,

heb je een creditcard? Creditcard maatschappijen hebben vaak een ingebouwde reisverzerkering die een paar tientjes per dag uitkeert voor zoiets. Ook kan je eens kijken of je eigen reisverzekering dit dekt.

Overigens nog een praktische tip: je kunt je ondergoed ook binnenstebuiten, achterstevoren en binnenstebuiten+achterstevoren dragen. Dan ben je al vier dagen verder. Daarna kun je altijd nog ruilen met anderen in hetzelfde schuitje. ;)

Erik.
 
flyboy.nl said:
RH,

heb je een creditcard? Creditcard maatschappijen hebben vaak een ingebouwde reisverzerkering die een paar tientjes per dag uitkeert voor zoiets. Ook kan je eens kijken of je eigen reisverzekering dit dekt.

Creditcardmaatschappij betaalt alleen als je ook je ticket hebt betaald met de credit card!
 
Je hebt volgens mij niet zonder meer recht op een bepaald bedrag, maar mag gemaakte kosten (bonnetjes!) wel tot een maximum per dag declareren. Dat was althans een paar jaar geleden de regeling.
 
Denied Boarding Compensation

Denied Boarding Compensation

Sinds 1 januari is een nieuwe regeling van kracht; de zogenaamde "denied boarding compensation" regeling. Deze regeling is via de EU opgelegd. Deze regeling voorziet ook (maar niet hoofdzakelijk) in een compensatie voor zoekgeraakte koffers. Via de IATA en IACA sites kan je de inns en outs bekijken.

Deze regeling heeft nogal wat ophef binnen de IACA veroorzaakt omdat er buiten de luchtvaart om is onderhandeld. Er loopt nog steeds een procedure tegen de EU om deze regeling te blokkeren. (leuk voorbeeld: bij meer dan 4 uur vertraging; geld terug aan pax maar de vervoerplicht blijft gehandhaafd! Ook bij vertraging door weer, overmacht, ATC etc.)
 
Back
Top