vergelijking scholen NL

RJVR

New member
Hey,

Ben verschillende Nederlandse scholen (KLS/NLS/EPST/EAA) uitgebreid aan t vergelijken en mis daarbij nog wat info. Wie kan antwoord geven op de volgende vragen:

- Is er bij de KLS en NLS sprake van een wachtlijst en zoja, hoelang is gemiddeld de wachttijd na opleiding? weet dat je bij andere scholen in pool komt maar voor NLS/KLS??
- Hoeveel vlieguren (+sim) maak je totaal gedurende de opleiding bij de KLS? nergens in info trug te vinden...
- In hoeverre is opleiding nog fiscaal aftrekbaar (%)? info KLS heeft het nog steeds over oplopend tot 42%. In hoeverre geldt dit ook voor NLS, EPST en EAA/Aero Madrid?
- Is er bij EAA/Aero MAdrid ook sprake van nazorg/begeleiding bij zoeken van een baan?
-iemand nog bijzonderheden ten aanzien van KLS/NLS/EPST/EAA ten aanzien van financien (bijkomende kosten waarover in brochures niet wordt gesproken zoals bijv. herexamens), baanvooruitzichten (bijv. nieuwe contacten met maatschappijen), typeratings (kosten na afronden opleiding), etc.

Ik zet alles in een excel-bestand en zal deze ook hier op het pbb gooien zodra alle info compleet is. Dus help jezelf door mee te helpen aan een goede vergelijking en post als je denkt bij te kunnen dragen!

Thanxx
 
Re: vergelijking scholen NL

Kosten KLS 107.500 Euro ( naar mijn weten !)
Kosten NLS 99.500 Euro

Doordat je bij de nls gedurende 17 maanden ( zomervakantie maanden tellen niet mee ) studiefinaciering krijgt kan je 4080 Euro van de totale kosten van 99.500 Euro aftrekken.

Dit komt erop neer dan de NLS 12.080 euro goedkoper is dan de KLS..

Bij de kosten van de NLS zitten 9 (van de 19) maanden onderdak inbegrepen. Bij de kosten van de KLS zitten maar 5 ( van de 22? )maanden onderdak inbegrepen

Mischien iets om bij je keuze in overweging te nemen.

Succes met je keuze...
 
Last edited:
Re: Re: vergelijking scholen NL

Re: Re: vergelijking scholen NL

Boyashaka! said:
Doordat je bij de nls gedurende 17 maanden ( zomervakantie maanden tellen niet mee ) studiefinaciering krijgt kan je 4080 Euro van de totale kosten van 99.500 Euro aftrekken.

Dit komt erop neer dan de NLS 12.080 euro goedkoper is dan de KLS..


Toch zou ik hier niet zo zeker van zijn. Is het niet zo dat als je geen studiefinanciering krijgt, je ouders nog recht hebben op kinderbijslag ? Dit is meer dan jij aan studiefinanciering krijgt ! Als je het op een akkoordje gooit met je ouders aangezien je niet meer thuis woont ben je beter af !

suc6
 
Kls is 107.500 euri incusief bridge course, doe je geen bridge course maar alleen de MCC cursus kan je van dit bedrag 10.000 euri aftrekken.

Ik weet trouwens niet of je bij de nls ook de keuze daartussen hebt.
 
NLS

NLS

Hai RJVR.

Voor wat betreft de wachtlijst bij de NLS. Ja die is er en ik moet zeggen dat er aardig beweging inzit, zeker laatste jaar. Echter ben je niet verzekerd van een baan via de wachtlijst. Ik bedoel je moet snel reageren op post op het forum bij de wachtlijst want, wie het eerst reageert wie het eerst maalt. Ryan air en tyrolian zijn bijna vaste afnemers van deze lijst. Ook moet je natuurlijk wel door de psycho en grading komen.

Mischien ook handig om te weten dat het hele vlieg gedeelte naar portugal gaat (AAE) en dat verandert een hoop. Er is ook sprake van dat de theorie daar heen gaat en ik vraag me af wat er dan met de studifinanciering gaat gebeuren.

Op de NLS maak je 165 uur als je het programma volgt en extra uren kosten geld. Ik zelf ben erg tevreden over de NLS. Was feb 2004 klaar en ben door aanname van 2 maatschappijen gekomen.

Suskes als je niet al een keuze hebt gemaakt.








feb van dit jaar
 
Als je naar www.nls.nl gaat dan kun je daar een informatiepakket aanvragen waar alles in staat over het reilen en zeilen op de NLS.

P.S. Stuff check je PM...
 
Als ik alles over zou moeten doen, zou ik twee keuzen afwegen:

1) Wil je via een naam later ergens binnenkomen: KLS of NLS zonder meer.

2) Wil je het financieel zo aantrekkelijk mogelijk doen, ga dan direct of naar de VS of naar spanje. Wees creatief, durf zelf stappen te nemen, neem een ouwe rot in het vak in de arm (oud student, die het traject al eens gelopen heeft). Doe geen zaken met bemiddelingskantoren. Die kosten kun je je besparen.
Remember: je zult het toch altijd zelf moeten waarmaken, daar kan niemand je op dat moment bij helpen.


Windshear; weet dat hoge bomen veel wind vangen.
 
- Hoeveel vlieguren (+sim) maak je totaal gedurende de opleiding bij de KLS? nergens in info trug te vinden...

Oude syllabus (van twee jaar terug):
Piper Archer (Florida)
80
Piper Arrow (Florida)
65
Bonanza simulator
20
Bonanza
10
Baron
22
A310 Simulator
63

Totaal: 155 uur SE, 22 uur ME en 83 uur sim.

Intussen zit er ook zo'n 15 a 20 uur sim in het Florida traject. De Bonanza Sim en Bonanza zijn ingeruild voor de Baron (FNPT-2) sim, de hoeveelheid uren hiervan weet ik niet. De totalen zullen het staatje hierboven echter niet veel ontlopen denk ik.

Zoals elders vermeld op het board zijn er nu wat klassen omgegooid naar andere locaties waardoor ook de syllabi aangepast zullen zijn (gedeeltelijk). Ook hier geld dat je ongeveer op hetzelfde totaal uit zult komen.
 
Fenceman said:
Kls is 107.500 euri incusief bridge course, doe je geen bridge course maar alleen de MCC cursus kan je van dit bedrag 10.000 euri aftrekken.

Ik weet trouwens niet of je bij de nls ook de keuze daartussen hebt.

ik zou het eigenlijk moeten weten..:grijns:
maar wat houdt die aanvullende bridge course precies in??
 
De bridge course houdt in dat je in plaats van 6 beurtjes van 3 uur (MCC) 18 beurtjes van 3,5 uur op een A310 sim/b737.
 
Beetje late reactie, maar even in aanvulling op de post hierboven:

- de MCC cursus belicht puur het 'samenwerken' aspect, en niet het opereren van een Jet. Tijdens deze beurtjes vlieg je de sim puur op de autopilot.
- de bridgecourse gaat een stapje verder en belicht ook het verschil in vliegeigenschappen tussen een Seneca/Baron en een Jet, en gaat verder in op het opereren van een toestel tijdens een lijnvlucht. Tijdens de BC belicht je meer aspecten van het opereren van een A310/B737.

Als je alleen een MCC doet voldoe je in principe aan de minimum eisen (op papier). De BC is bedoeld om het gat te dichten tussen een CPL ME/IR examen op een Baron/Seneca + een MCC en de start van een Typerating course voor een B737 klasse toestel (of groter).
 
Volgens mij is een Bridge Course pure geldklopperij. Als jeje MCC gedaan hebt, is een BC echt overbodig. De BC is volgens de wet ook niet verplicht. Dus laat je niet door een vliegschool aanpraten dat hun ervaring is dat het beter is om die te doen want blablabla. Vroeger bestond zo'n cursus ook niet en toen was het meestal ook geen probleem om van een kleine kist op een jet over testappen.

Cheers!
 
Vroeger hadden ze de BC niet inderdaad. Maar vroeger hebben de maatschappijen ook verzocht om daar iets aan te doen. De overstap was te groot, merkte zij. Nu gaat die een stuk vloeiender. Lufthansa en de KLM eisen hem zelfs.
 
Back
Top