Veelgestelde vragen (FAQ)

Diana

Active member
Naar aanleiding van het topic "Altijd diezelfde vragen, hoe dit te voorkomen?" hieronder een eerste aanzet, met dank aan Talsma. Graag aanvullen met andere vragen en vooral antwoorden. Verwijzingen naar andere pagina's in de Kennisbank mogen ook.

- Wat moet ik doen, eerst studeren of gelijk een vliegschool?


- Wanneer kan ik selectie doen?
Dat kan al in je examenklas.

- Maken mensen die ouder zijn minder/meer kans?

- Maak ik nog kans als ik 30+ ben?
meestal niet. Elke vliegschool heeft zijn eigen leeftijdsgrens. Bij de luchmacht mag je niet ouder zijn dan 25 en als je de lange opleiding wilt doen max 22. Tenzij je bij de KLu hebt gezeten bieden ze je na de dienstijd een studie aan naar civiel vlieger (inmiddels de leefdheid 30+ gepasseerd).

Sommige scholen leiden wel mensen van 30 plus op zoals de KLS, EPST, of Stella. Maar als je als dertig plusser op de vrije markt bent aangewezen, heb je veel te maken met leeftijdsdiscriminatie. Vooral in Nederland. Als 30 plusser zijn je kansen in het buitenland wellicht iets beter, maar het ' houdt nog steeds niet over'.

Een oplossing kan zijn om een opleiding modulair te doen om zo de kosten laag te houden, dit is echter nog steeds een hele (risicovolle) onderneming. Of probeer bij de KLS binnen te komen Daar mag de overgrote meerderheid bij de KLM solliciteren, ook 30plussers, en ben je niet helemaal aan de grillen van de vrije markt overgeleverd. De selectie van de KLS is echter streng!



- Maak ik al kans als ik 17 ben?
Ja, als je 17 bent maak je kans op een plaats bij een vliegschool, mits je in je examenjaar zit.

- Waar kan ik op rekenen bij de selecties?
Dat verschilt per selectie. Maar in het algemeen krijg je altijd een psychologische test, een vliegaanlegtest en een medische keuring.

- Waar kan ik mijn natuurkunde deelcertificaten halen?
Dat kan onder andere bij het James Boswell Instituut.

- Waarom zijn die scholen zo duur?
De vliegscholen zijn zo duur omdat een vliegschool een commerciele opleiding is, en niet als hbo's of universiteiten een filantropische instelling. Bovendien zitten je vlieguren in de prijs meegerekend. Deze zijn nl. ook erg prijzig.

- Wat is de beste studie om daarna nog te gaan vliegen?

- Gaan zweefvliegen... Helpt dat bij de selectie?
 
Last edited by a moderator:
Back
Top