UV & Kosmo straling

Tim

New member
Laatste tijd merk ik op dat er vaker naar voren komt dat piloten minder oud worden dan mensen die gewoon op de grond werken. Ik kom verschillende dingen tegen, de ene zegt dat de kans op huidkanker 4 x zo groot is en dat veel piloten binnen 5 jaar na pensioen overlijden. Er is echter (naar wat ik kan vinden) nog niet heel veel studie naar gedaan. Weten jullie hier wat meer over? Ik ben benieuwd! :)
 
It’s about quality of life, not quantity of living.

Maar antwoord op je vraag heb ik niet.
Meer blootstelling tot uv en andere straling lijkt mij in theorie logisch. Je zit hoger in de atmosfeer, theoretisch dus minder ‘gefilterd/teruggekaatst’. En ja als je je daar vaak begeeft dan heb je daar mogelijk meer last van. Aan de andere kant heb je daar boven maar weinig last van al die auto en brommer uitlaatgassen waar je hartje centrum van de meeste steden weer last van zou kunnen hebben.
 
Mensen met zware beroepen leven korter. En dat geldt niet alleen voor fysiek zware beroepen als vuilnismannen en stratenmakers. Ik heb in het onderwijs gewerkt en daar is ook bekend dat leraren vaak wel hun pensioen halen, maar daarna niet veel meer over hebben. Airline pilots hebben variabele werktijden en dat is (ongemerkt) toch slopend. Het zou me niks verbazen als die ook korter leven. Ik zou daar geen kosmische straling achter zoeken.
 
Kosmische straling is ongeveer gelijk aan 1 röntgenfoto per maand extra.
Ik vlieg zelf ultra long haul en geregeld erg ver Noord (77N) wat het allemaal wat versterkt door de lagere tropopauze.
Wij hebben een van de meest ongezonde beroepen met de volgende risico factoren:
  • Onregelmatig slapen
  • Onregelmatig eten
  • Onregelmatige werktijden
  • Weinig beweging
  • Kosmische straling
Ik denk dat redelijk onwetenschappelijk in de goede volgorde staat van negatief effect.
Werkstress met opzet even uit het lijstje gelaten omdat het eigenlijk een handvol verschillende factoren zijn:

  • Acute stress (moeilijke vlucht)
  • Langdurige stress ( carrière onzekerheid)
  • Relatie stress
  • Kinder stress ( scholing, verjaardagen)
  • Financiële stress
Die laatste lijkt misschien een beetje misplaats vanwege het (scheve) beeld van inkomen maar lang niet iedere baan als piloot verdient goed en zelfs met bakken geld kan je een te duur huis kopen, te dure auto, te dure school , te dure hobbies, te dure vakanties om goed te maken dat je veel weg bent…dure scheidingen.

Al met al een beetje het kaarsje aan twee kanten branden en anekdotisch redden veel van mijn longhaul collega’s het niet langer dan 5-7 jaar na pensioen (65 in USA).
Komt ook bij dat die oudere garde er ook een wat ongezondere levensstijl op na hebben gehouden.
 
Dat de oude garde een wat ongezondere levensstijl had hoor ik ook al langer Europe-American maar ik kan mezelf er toch niet echt in vinden. Toendertijd hadden ze ook gewoon langere rusttijden dan wij tegenwoordig hebben (moet je eens kijken wat voor discussies er wel niet gevoerd worden in Brussel over de zomertijd kankerverwekend dat uurtje tijdsverschil) Om een eerlijk antwoord te krijgen zou er eens een gedegen onderzoek moeten worden uitgevoerd naar de risico's van ons vak.
 
Back
Top