USAF vlieger

GijsVZC

New member
Heey Amerika kenners,

Misschien een stomme vraag, maar wat zijn de mogelijkheden om als Nederlander gevechtsvlieger te kunnen worden bij de USAF of de Navy?

Moet je dan een aantal jaar inwoner zijn van Amerika?
En wat zullen nog meer de eisen zijn?
Zijn ze trouwens net zo hard aan het bezuinigen daar op defensie als hier?

Dit is puur hypothetisch trouwens, ik moet nog de selecties doen voor de KLu in jan/feb.
Ik weet dat het in België wel mogelijk is om te solliciteren.

Greetz,
Gijs :airforce:
 
Je bent in Amerikaanse krijgsdienst (USAF/USN) een commissioned Officer en dus Amerikaans staatsburger.

Als enlisted (onderofficier) zijn er wel mogelijkheden om een andere nationaliteit te hebben, maar dus niet als "gevechtsvlieger".
 
Er zijn een tweetal mogelijkheden:

  • Amerikaams staatsburgerschap (succes daarmee)
  • Uitwisselingsprogramma met de Klu

In mijn Klu (ATC) tijd kende ik verschillende vliegers die door deel te nemen aan uitwisselingsprgrammas bij ander NAVO luchtmachten terecht kwamen.
Je wordt omgeschoold op hun materieel en vliegt een paar jaar "active duty" voordat je weer terug naar NL komt.
 
Naar mijn weten zijn er in de VS ook onderofficieren werkzaam als vlieger in de Army(heli's)
 
Sort of...het zijn Warrant Officers.

Een soort adjudanten als je het wilt vergelijken met de NL krijgsmacht.

WO & CWO's (Chief Warrant Officers) zijn LDO's - Limited Duty Officers.
Kunnen verder niet doorstromen in de 'ranks' en hebben maar 1 specialiteit.
Momenteel loopt deze proef ook bij de USN voor NA en NFO.
Volgens mij zijn er maar een paar plekken per jaar en alleen voor de zgn 'priors'.
Priors zijn onderofficieren die de kans gekregen hebben (na een zeer strenge selectie) om LDO te kunnen worden.

Niet bereikbaar voor iemand van buiten af.
En zeker niet voor iemand zonder het Amerikaanse staatsburgerschap.

Vwb het Engelse leger de heb je helemaal gelijk, daar vliegen nog steeds Flight Sergeants op de Heli's (net als onze KM in de jaren '80).
 
Het enige wat je kunt doen is dit:

- Green card krijgen door de loterij of door een Amerikaanse te trouwen.
- Je aanmelden als enlisted bij het leger of bij de luchtmacht. Dit kan als buitenlander.
- Na de eerste dag in actieve dienst tijdens uitzending je amerikaans staatsburgerschap aanvragen die je vervolgens heel snel krijgt. Als dank dat je de oorlog in gaat mag je dus snel je paspoort.
- Wanneer je college of universiteit hebt kun je vervolgens je aanmelden voor OCS, Officer Candidate School, waarna je zou kunnen solliciteren voor een pilot slot.
- Of, je solliciteert voor het Warrant Officer Program, soort van non-commissioned officier, niet aangesteld door de president (?), die helicopters vliegt bij de landmacht.

Op zich is het Warrant Officer zijn best mooi want dan blijf je vliegen.
 
Heb het uitgebreid bij de USNA (United States Naval Academy) en de amerikaanse ambassade hier in Den Haag en kan je vertellen dat het zeer moeilijk is. Je zou eerst in actieve dienst bij de enlisted personel inderdaad moeten gaan om daar 3 jaar vol te maken.
Vervolgens zou je paspoort kunnen krijgen. Zeg express kunnen want je bent er nooit zeker van.
Dit is hetzelfde bij alle krijgmachts onderdelen.

Je kan ook nog lief aan de minister van defensie vragen of zij je willen sponsoren voor het 'foreign exchange programme'. Maar wens je veel succes met de huidige bezuinigingen, je gaat het zo niet krijgen.

Jammer maar waar.

Succes! Mocht je nog een manier vinden, do tell!

Yorick.
 
Gewoon uit nieuwschierigheid: tot welke leeftijd kan men zich aanmelden voor vlieger bij The AirForce in de VS?
Geloof dat het bij de KLU tot 27 jaar is...
 
Gewoon uit nieuwschierigheid: tot welke leeftijd kan men zich aanmelden voor vlieger bij The AirForce in de VS?
Geloof dat het bij de KLU tot 27 jaar is...

32 als WO bij de landmacht. Maar die vliegen van alles, van Blackhawks tot aan Apache's en ook wel wat fixed wing, maar dat is met name transport.
 
Wauw, wat een reacties al.
Super, bedankt!

Ik heb 25 januari mijn PO1 en die maand die erop volgt zal ik pas weten of ik nog door moet zoeken.
Vrees het ergste met de huidige bezuinigingen, maar opgeven doen we niet aan!

Mijn ultieme doel is natuurlijk jachtvlieger, maar aangezien mijn Frans en Duits niet optimaal is is de keuze in principe beperkt tot de RAF, BAF, USAF en uiteraard de KLu.

Is het overal even moeilijk een zitje te bemachtigen?
 
BAF is redelijk 'simpel'. Ze gaan daar van IQ testen uit en is dus niet zo gek moeilijk te halen. vlieg-aanleg kijken ze pas later naar.
 
Volgens mij moet je ook een 4 year college degree hebben voor een officiersfunctie in de VS. Dus met staatsburgerschap alleen red je het niet. Wil je dit trouwens echt. Heb de USAF en USN van dichtbij meegemaakt en er zijn - heel voorzichtig uitgedrukt - culturele verschillen. Veel Gung-Ho, Waving the flag, Kickass, Shock and Aw, God is on our side en God Bless America. Deze gasten vonden George W. het beste wat de VS ooit was overkomen dus tel uit je winst. Je enlisted collegas komen vaak uit een trailerpark dus verwacht geen gesprekken op niveau. Je ziet er wel coole dingen, bewakingshonden met Oakley zonnebrillen.

Bij de USN loop je een hele grote kans om op een Seahawk of turboprop terecht te komen, fast jets worden daar ook schaarser.

De RAF, die parkeren de hele Harrier vloot, de Nimrod vloot een aantal Tornado squadrons, denk niet dat ze echt op Jan Kaas zitten te wachten.
 
Last edited:
Daar doe je toch bij bijv. de Navy de Naval Academy voor?

Dat was althans in Speed and Angels het geval.
 
Mijn ultieme doel is natuurlijk jachtvlieger, maar aangezien mijn Frans en Duits niet optimaal is is de keuze in principe beperkt tot de RAF, BAF, USAF en uiteraard de KLu

Ik denk dat je het hele idee maar moet laten varen.
Je komt echt niet zomaar bij een buitenlandse krijgsmacht binnen.
Heb je eraan gedacht dat je met in "vreemde krijgsdienst" gaan je het Nederlands staatsburgerschap wordt afgenomen?
 
Idee laten varen....De gouveneur van Californie is een Oostenrijkse B-acteur....

Denk dat je nog teveel in termen van vliegtuigen denkt. T'is goed om ambitie te hebben, maar snap je het concept van in dienst treden van een buitelands leger. Je moet eens flink wat soul-searching gaan doen. De USAF snapt wel dat jij jezelf toegang wilt verschaffen tot hun materiaal, want wie wil dat niet. De grote vraag is of jij je leven in de waag wil leggen voor de VS en de belangen van de VS. Waarschijnlijk willen ze weten wat jouw binding is met de VS en jouw motivatie om daar in dienst te treden. Denk dat je weinig indruk maakt als je enige antwoord F-15 vliegen is. Ben je wel eens langere tijd in de States geweest. Ken je de samenleving, hun normen en waarden. Vliegen doe je maar zo'n 250 uur per jaar, kun je ook leven met de rest van het leven daar.
 
Daar doe je toch bij bijv. de Navy de Naval Academy voor?

Dat was althans in Speed and Angels het geval.

Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden in dit geval.

Volgensmij zijn het er 6. Je moet officier zijn wil je in aanmerking komen en de volgende mogelijkheden daartoe zijn:

USNA (United States Naval Academy)
NROTC (Naval Reserve Officer Training Corps)
NOCS (Navy Officer Candidate School)
United States Merchant Marine Academy
MCOCS (Marine Corps Officer Candidates School)
En LDO&CWO courses (Limited duty officer/Chief Warrant Officer)

De USCG heeft ook nog 2 mogelijkheden verder.

USNA is wel de meest prestigieuze optie en geeft je ook de meeste opties verder in je carriere.
 
Een green card verkrijgen is in mijn optiek niet mogelijk voor dit beroep.
Tenzij je er eentje wint met de loterij.

Je krijgt in het algemeen namelijk alleen maar een green card als jij iets kunt wat een amerikaan niet kan. Of moeilijk te vinden is in de states.
Tja en piloot zijn in amerika is niet echt zeldzaam, dus volhouden dat jij beter bent dan een amerikaan zal je niet snel lukken.

Dus deze weg lijkt me onhaalbaar.
Tenzij je de greencard loterij wint.
 
Mijn ultieme doel is natuurlijk jachtvlieger, maar aangezien mijn Frans en Duits niet optimaal is is de keuze in principe beperkt tot de RAF, BAF, USAF en uiteraard de KLu.
Voor de BAF moet je ook franstalig zijn. Tijdens de selecties is er een franse taaltest waar je ook batig gerangschikt moet zijn als ik me niet vergis.
 
Het hele feest in de VS gaat gewoon niet door. Je krijgt niet zomaar een Green Card, en enkel als je geluk hebt via de loterij. Daar kun je uberhaupt niet van uitgaan. Dan moet je ook nog HBO of Universiteit hebben, en daarna als soldaat gaan dienen. Echt veel tijd heb je ook niet dus dan mag je gaan vechten. Die tour of duties duren niet 3 tot 6 maanden, maar 12, en ik ken ook iemand die net klaar is met het leren vliegen op een Apache en voor 2 aan eengesloten uitzendingen van een jaar naar Afghanistan moet. Dat is dus 2 jaar.

Enige wat je reel zou kunnen proberen is de belgische luchtmacht of de nederlandse. Rest kan in theorie misschien wel, maar kun je beter niet je tijd aan verpesten.
 
Back
Top