[U]De Ontknoping[/U]

Status
Not open for further replies.
de amigoe schrijft..........

maar vandaag ook alweer daar in de krant dat american eagle op de loer ligt....

the story continue.....





WILLEMSTAD/AMSTERDAM — Met de overname van de onafhankelijke Nederlandse luchtvaartmaatschappij DutchBird heeft Exel ineens vijf vliegtuigen en 250 man personeel voor de middellange afstand. Twee splinternieuwe Airbus 320-vliegtuigen uit de vloot komen richting Curaçao voor de ‘Caribische operatie’. Beide partijen tonen zich tevreden over de overname met ingang van 1 november, die gisteren in een intentieverklaring is vastgelegd.
_
Dankzij de aanwinst van de Airbus-vliegtuigen kan wat Exel betreft, versneld op regionale bestemmingen worden gevlogen. Daartoe had de Nederlandse luchtvaartgroep eerder al een Boeing 737 aangekocht. Directeur Harm Prins: “Die voorbereidingen kunnen we nu in alle rust voortzetten en de benodigde certificaten aanvragen bij de Directie Luchtvaart”. Met het oog op het wegvallen van DCA zou CuraçaoExel versneld – per 1 november – kunnen participeren op de weggevallen regionale routes. Exel doelt hier op de route naar Miami. Hiervoor zou dan gebruik worden gemaakt van een wet lease-constructie met DutchBird. Dit houdt in dat de vliegtuigen onder hun huidige Nederlandse registratie kunnen blijven vliegen.
In tegenstelling tot de overname van het nagenoeg failliete Air Holland eerder dit jaar, neemt de razendsnel groeiende luchtvaartonderneming van de zakenlieden Erik de Vlieger en Niek Sandmann nu een gezond luchtvaartbedrijf over. “Dit voegt alleen maar toe”, aldus een tevreden Harm Prins. “Het kost wat meer, maar hierdoor kunnen we de rest van de Caribische operatie versneld opstarten. Dat scheelt weer kosten.”
De overname van DutchBird, dat veel prijzen kreeg voor de beste service, past volledig in de bestaande ExelAviationGroup. Behalve de vloot doelt de Exel-topman ook op de mentaliteit binnen DutchBird. “Heel belangrijk. Die is net als bij ons lean and mean. We kijken hier al meer dan een jaar naar”, zegt Prins.
Geruchten dat andere partijen geïnteresseerd waren om onder de vlag van DutchBird de mid-Atlantische operatie te gaan vliegen zeggen Prins niets. “Er zijn wel honderd partijen die zeggen dat ze naar Curaçao vliegen. Zoveel partijen die zeggen DCA te willen overnemen. Het zal allemaal wel.”
De voor het publiek verrassende overname gebeurt op een moment dat Exel in een afrondende fase verkeert om Winair te kopen. De deadline voor deze overname is 15 oktober, volgende week vrijdag. Zowel de Antilliaanse regering als enig aandeelhouder, de privatiseringscommissie als Exel bevestigen dat de overname nagenoeg rond is. Ondertussen bereid Exel ook de officiële vergunningprocedure voor CuraçaoExel voor. Op dit moment wordt gevlogen onder de papieren van het op Bonaire gevestigde Dutch Eagle Express, met de handelsnaam BonairExel. “De vergunningaanvraag voor vluchtuitvoering (air operators certificate, red.) is in voorbereiding.”__
_
ONAFHANKELIJK
DutchBird-eigenaar Hans Mosselman is content met de verkoop van het luchtvaartbedrijf waarin hij 100 procent van de aandelen bezet. De geestelijk vader van de in 2000 opgerichte onafhankelijke maatschappij vindt het belangrijk dat het bedrijf in Nederlandse handen blijft. Een van de belangrijkste redenen van het opzetten van DutchBird was dat er een onafhankelijke maatschappij in Nederland zou bestaan naast de gevestigde orde van KLM en dochterondernemingen Transavia (100 procent) en Martinair (50 procent).
Beide partijen willen geen bedrag noemen dat met de overname gepaard gaat. “Het is een goed contract”, aldus Mosselman die doorgaat met zijn reisorganisatie Südtours. Prins: “We hopen tot in lengte van dagen met Mosselman te blijven samenwerken.” Dutchbird heeft een jaaromzet van 160 tot 180 miljoen gulden en vervoert jaarlijks zo’n 700.000 passagiers naar populaire vakantiebestemmingen als Turkije, Griekenland en Spanje. Exel krijgt met de overname ook de rechten als officieel vervoerder van Ajax bij wedstrijden van de voetbalclub in het buitenland.
 
Let wel, imca heeft geen enkele affiniteit met de luchtvaart, voor hen is het een money making opportunity.

Als je de weblog van Erik de Vlieger goed leest dan heb ik hier niet zoveel vragen over.

Hij is er als investeerder op de achtergrond bij betrokken en zegt o.a. zelf over onvoldoende kennis te beschikken over de luchtvaart om direct betrokken te kunnen zijn bij de onderhandelingen.
Verder zegt hij het prachtig te vinden als een business 'groot wordt'. Hij zou er zeer trots op zijn een belangrijke speler te worden.

Naast het feit dat het een, zoals arthorizon zegt, "money making opportunity" is, levert het een hoop financieel risico voor de IMCA groep op. Zij hebben geld in HXL zitten en als HXL plat gaat verliest IMCA een hoop geld. Winstkansen gaan altijd samen met kans op grote verliezen! Het is geen spel zonder 'nieten'. Een 'free ride' bestaat niet. Ook niet voor de IMCA Groep en Erik de Vlieger. Wie investeert loopt het risico zijn investeringen kwijt te raken en meer.

Dus wat is het belang van IMCA en de Vlieger? Dat HXL geld gaat maken! En wanneer gaat HXL geld maken? Als er de juiste beslissingen genomen worden bij HXL om op de juiste manier te groeien en de concurrentie van AF groep het hoofd te kunnen bieden. Dat is het belang van IMCA!

En als dat allemaal op de juiste manier gebeurd dan ontstaat er een grotere luchtvaartmaatschappij met een grotere werkgelegenheid en ook meer banen voor piloten.

En tegen de tijd dat De Vlieger er aan toe is om zijn inversteringen te gelde te gaan maken, bevinden we ons hopelijk in een situatie met HXL dat ofwel een majeure overname aan de orde is of zelfs een beursgang overwogen kan worden. En dat hoeft geen van beiden nadelig te zijn voor werknemers.

Ik heb altijd begrepen dat Dutchbird, naast dat het een leuke en goede maatschappij is, altijd één hoofdprobleem had. Namelijk dat andere reisorganisaties zoals TUI en Thomas Cook grote moeite hadden, zoniet het compleet verdomden, om stoelen te kopen bij de 'concurrent Sudtoers'. Tja, dan wordt het ontzettend moeilijk om groter te worden in de Nederlandse chartermarkt. Dus kende Dutchbird een groot groeiprobleem. En dat probleem is nu uit de wereld door deze overname. Mosselman blijft met Sudtoers stoelen kopen bij HXL. En alhoewel ik geen details ken, kan ik me niet anders voorstellen, dan dat die stoelen van Sudtoers een belangrijk onderdeel vormen in de overnamedeal. Op wat voor een manier dan ook.

Bedenk verder dat door deze overname er een belangrijke bedrijfseconomische schaalvergroting gecreëerd wordt. Het is wat betreft de 'overhead' van een maatschappij bedrijfseconomisch veel voordeliger om met meer vliegtuigen te vliegen. De vaste kosten kunnen worden uitgesmeerd over meer vlieguren, waardoor de vaste kosten per vlieguur belangrijk lager worden, waardoor het financieel beter wordt. En dus makkelijker om te overleven!

Ik blijf met bijzondere belangstelling deze ontwikkeling volgenen geef ze absoluut een goede kans dat het gaat lukken! Bovendien komt er economische 'tailwind'. De economie is langzaam uit het dal aan het klimmen. Wat dat betreft kon deze overname qua timing niet beter.

Go HXL!! Beat the French!!

Vr gr
 
DBird overnemen als running concern. Met een scr*w de crediteuren constructie, overnemen van de assets van VBird.

Ja, je zit er helemaal naast met deze opmerking.

HXL heeft helemaal geen assets van Air Holland overgenomen. Juridisch kan dat helemaal niet bij een surseance van betaling of faillissement. Dan moet je ook de schulden overnemen.

Men heeft personeel van Air Holland 'overgenomen' door ze gewoon in dienst te nemen met nieuwe arbeidscontracten en andere zaken die buiten het competentiegebied van de bewindvoerders lagen, zoals de deals met de reisorganisaties. Een bewindvoerder kan een klant (reisorganisaties) niet dwingen zaken te blijven doen met een in surseance van betaling verkerend bedrijf. Die staat het geheel vrij naar een ander te gaan. En ach, kijk, toevallig was daar ineens HXL!

Met V-bird ligt het anders. Daar bestaan geen deals met reisorganisaties, omdat het geen chartermaatschappij is. Je hoeft ze ook niet over te nemen om een Airbus te leasen, want dat kan via de normale weg uiteraard net zo goed of misschien nog wel beter. Die slots op NRN kan waarschijnlijk iedereen zo krijgen, omdat er nog zat capaciteit over is. Dus je koopt feitelijk alleen een berg schulden voor de naam V-Bird. Dan kan je net zo goed als je dat zou willen, van scratch af aan opnieuw beginnen met een nieuwe maatschappij. Zonder de schulden. Maar dan moeten er opnieuw een hoop investeringen tegenaan. Met het enige verschil dat er direct ervaren en gemotiveerd personeel beschikbaar is.

Overigens voel ik als mens absoluut mee met het personeel van V-Bird. Dit zijn vreselijke tijden voor ze en ik wens ze alle succes en voorspoed met wat er ook in de toekomst voor ze komt.

Vr gr
 
P51D

Hoewel ik het op een aantal punten wel met U eens ben, zie ik toch dat u minstens zoveel vragen hebt als ik.
Dat Erik zich niet echt met de overnames bemoeit is een red herring, een imago soundbite. En ook niet alles veranderd in goud, zie Air Liberte. Wat ik wel koop is dat hij een grote speler wil worden, niet uit affiniteit met de luchtvaart, maar uit affiniteit met het valutair positiespel. Dat mag, daar hoort u mij ook niet over. "Pecunia non olet" zoals Vespasiamus vroeger al zij.

Echter, als overnames, zoals vaker bij imperiumbuilding, worden gedaan door middel van creative financing, en daardoor marginaal gefinancierd, is de kans groot dat bij de minste tegenwind de stekker er weer uit gaat.

Ik mag u nu wel even citeren:
quote
Dus wat is het belang van IMCA en de Vlieger? Dat HXL geld gaat maken! En wanneer gaat HXL geld maken? Als er de juiste beslissingen genomen worden bij HXL om op de juiste manier te groeien en de concurrentie van AF groep het hoofd te kunnen bieden. Dat is het belang van IMCA!
En als dat allemaal op de juiste manier gebeurd dan ontstaat er een grotere luchtvaartmaatschappij met een grotere werkgelegenheid en ook meer banen voor piloten.
unquote

U schetst de ideale situatie. Zo zou het moeten gaan. Ik blijf echter nog wat skeptisch op het moment, niet omdat ik een zwartkijker ben of dat ik het een ander niet gun, nee, ik probeer eerst nog een paar stukjes van de puzzel te plaatsen.
Waar u en ik het over eens zijn is dat om dit conglomeraat structureel op te bouwen en in stand te houden er niet alleen een grote mate van expertise aanwezig moet zijn, maar ook very deep pockets.

Overigens vind ik het een goede zaak dat ook een bedrijfseconoom aan de discussie meedoet.
Wij vliegers, en ik zeker, vinden dat wij van overal en alles verstand hebben. :D

Cheers
Art

ps
P51D, ik had uw laatste post nog niet gezien, vandaar even deze correktie, Ik had het in het door u aangehaalde citaat niet over HXL maar over VBird toch ?
 
Even nog, in verband met de verdere ontknoping.

Ik heb op mijn spelers lijstje onder andere de volgende namen staan,
Erik de V. Roberto S. Henny P. Hans M. Harm P. Cees v. D. Herman B.
Naar aanleiding van posting clipper, kan iemand mij vertellen wie Niek Sandmann is en op welke positie hij speelt ?

Cheers
Art
 
Who's who at Exel?

Who's who at Exel?

Art,

As far as I know Niek Sandmann is one of the Investors in Bonaire Exel. From what I gathered he's Erik's man in the Caribbean. There was an article featuring him in one of the local papers in Curacao recently.

I don't think Cees v. D. is involved in any way - but if anyone knows differently please advise.

Henny P. Isn't that the director of V-Bird? Also a shareholder.

What's Roberto S. doing these days? His departure at V-Bird wasn't as "voluntary" as he'd like you to believe :grijns:

I'm sure I'm going to be dealing with some of these people in the not too distant future.
 
Beste Arthorizon,

In de eerste plaats, je hoeft me beslist niet met U aan te spreken. Ik ben ook maar gewoon één van de deelnemers hier.

Ik merk dat er op dit bulletin board vrij snel wat geroeptoetert wordt over dit soort ontwikkelingen (overname Dutchbird) en dat piloten inderdaad denken dat ze overal verstand van hebben is mij gevoegelijk bekend. Ze kunnen over het algemeen goed vliegen (behalve dan sommige vierbanders van die blauwe Franse maatschappij bij mij op de vliegclub, die zichzelf zo hoog verheven voelen boven het gepeupel, dat ze niet eens contact kunnen krijgen met zichzelf) maar vergeten wel eens dat je voor kennis over andere materie ook gewoon moet leren (net zoals ik).
Ik denk overigens dat er een heleboel vliegers zijn (nee, ik heb niet gezegd allemaal!) die ook een universitaire studie zouden kunnen doen.

Ik probeer met mijn 'andere' achtergrond daarom een wat meer voorlichting achtige bijdrage te leveren aan dit bulletin board.

Nee, beslist niet alles gaat goed bij IMCA. Daar heb je gelijk in. Dat zou ook wel al te mooi zijn.

Ik heb in een vorige post al aangegeven dat ook ik niet weet hoe de zaak gefinancierd is. Het heeft geen zin daarover te speculeren. Daarom valt er ook geen enkele conclusie te trekken over het financiele risico van deze deal. Wat ik echter ook al aangegeven heb, is dat ik denk dat het bedrijfseconomisch een schaalvoordeel oplevert. Dat kan niet anders, omdat het voordeliger is te vliegen met negen vliegtuigen ipv met vijf of vier kisten ivm met de verdeling van de overhead over het aantal vlieguren.
Daarmee is dus het financiele risico van de combinatie afgenomen in vergelijking met de situatie waarbij twee onafhankelijke ondernemingen bestonden.

Als er bij economische tegenwind de stekker er uit gaat, zal IMCA dat als verlies moeten nemen. Volgens mij zitten ze daar niet op te wachten.

Je kunt het een beetje als volgt bekijken. Als jij een ton leent van de bank, dan heb jij een probleem. Als jij 500 miljoen leent van de bank, dan heeft de bank een probleem. Lees: als IMCA voldoende geïinvesteerd heeft in HXL (en dat hebben ze), kan het een molensteen om hun nek worden als het daar niet goed gaat.

Nogmaals, de stekker er uit trekken betekent een zeer lelijk cijfer op de resulatenrekening bij IMCA. En dat betekent per definitie ook bekennen voor de directie van IMCA dat ze een foute beleggingsbeslissing genomen hebben door in hun luchtvaartactiviteiten uit te breiden. Dus dat is ook een hand in eigen boezem moeten steken. En ik kan je verzekeren dat mensen dat niet graag doen.

Ik heb het inderdaad over gehad hoe ze het zouden moeten doen. Ik weet uiteraard ook niet of het ze gaat lukken. Maar ik hoop het wel voor ze. Expertise zal er inderdaad zeker nodig zijn om de groei te realiseren, en deep pockets? Dat hangt weer af van de financiele situatie zoals die in de komende periode zal ontstaan en hoe goed de inkomsten zullen zijn.
Zolang de onderneming een positieve cashflow genereert (lees goed: er staat met opzet geen winst, want dat is een ander begrip) kunnen de uitbreidingsinvesteringen gefinancierd worden uit de eigen middelen. Hopelijk zal dat lukken.

Ja, je had het in mijn laatste aangehaalde citaat over V-Bird en niet over HXL. Dat klopt. Maar ik haalde het Air Holland voorbeeld erbij om uit te leggen dat je niet zomaar assets uit een failissement kunt overnemen. Het personeel, de klanten en zo zijn vrij om te gaan en staan waar ze wilen. Maar die assets van V-Bird (lees: debt) zou ik ook niet willen hebben.

Niek Sandman is volgens mij een partner van Erik de Vlieger. En inderdaad wat 19 of 77 zegt de man in de Carribean.

Behalve dan de mannen bij IMCA en de voorzitters van Dutchbird, HXL en Sudtoers, zijn er naar mijn idee geen anderen betrokken bij de deal.

Ik lees vanavond nog in de berichten dat er mogelijk investeerders zijn voor V-Bird. Ik hoop het echt van harte, maar ik moet nog zien wie er € 10 - € 15 mln schuld wil slikken om verder te vliegen met V-Bird. Terwijl er veel minder nodig is om iets nieuws te starten met vier kisten.
Ik hoop voor het personeel dat er iets 'gecontrueerd' wordt met een nieuwe firma.

Vr gr
 
19 of 77
Thanks for that.

As for the ‘ontknoping”, interesting money trail is developing here. The more I dig in to it, the more exotic it gets. Nice material for a non fiction business thriller. (later).
As for Roberto S. Didn’t you know that he is operating at arms length for Erik de V.? And that where Roberto operates, a certain Freddy B. pops up, as he did indeed. Seems to be a small world in Dutch aviation circles.
Would not be surprised if plans were developed in a skybox in the Amsterdam Arena some time ago. The place were money talks. Maybe I am on to something.

On the other hand, if it all develops into a genuine, well managed and properly financed aviation business conglomerate, which will put AF/KLM to shame, I will take of my hat, bow deep and leave the room walking backwards. But somehow, I don’t hold my breath on that.

You will let me know when your T and C’s are amended do you?

Cheers
Art
 
P51D

Ik ben waarschijnlijk iets ouder dan u, (jij,) en ben vroeger opgevoed met de idée dat je iemand pas tutoyeerd als dat door de ander zo gevraagd word. Ook in mijn Duitse tijd is er dat ingehamerd, “nein, wir duetsen uns noch nicht.” Moest je als jonge F/O niet proberen den Hern Kapitaen met du aan te spreken, had je gelijk crm voor die sector het raam uitgegooid.
O.K. Jij dus.

Zoals je inmiddels wel begrepen hebt ben ik zeer wel geinteresseerd in de financiele aspecten van deze, en wellicht nog te volgen deals. Nu kan je wel stellen dat ik daar niets mee te maken heb en dat dat mijn zaken niet zijn etc, maar ik denk daar toch anders over.
Zeker nu de kaarten voor luchtvaart Nederland geschud worden in een atmosfeer van bankruptcies en mergers.
Zoals ik al in mijn reply aan 19 of 77 heb verwoord, als een en ander een goed doordachte, gedegen gefinancieerde venture oplevert zonder hidden agendas, ben ik de eerste die een staande ovatie geeft.

Voor wat betreft de consequentie voor imca als ze de stekker er uit trekken lopen onze visies ietwat uiteen denk ik. Men ligt niet zo snel wakker van other peoples money.
In het verleden zijn er grotere bedrijven ten onder gegaan die met creatief boekhouden “debt servicing” synoniem maakten met positive cashflow.
Is het overigens niet zo dat alle exels, een stuk of tien, in aparte bv’s zijn ondergebracht?

Open to be educated further.

Overigens, is de P51D je favoriete vliegtuig, zo ja dan hebben we dat zeker gemeen.
Heb op het punt gestaan een jaar of vijftien geleden er een te kopen van een collega bij de Confederate Air Force, maar mevrouw Horizon ging dwars liggen. Heb er nog last van.

Groeten
Art
 
Oorspronkelijk gepost door arthorizon
P51D

Ik ben waarschijnlijk iets ouder dan u, (jij,) en ben vroeger opgevoed met de idée dat je iemand pas tutoyeerd als dat door de ander zo gevraagd word. Ook in mijn Duitse tijd is er dat ingehamerd, “nein, wir duetsen uns noch nicht.” Moest je als jonge F/O niet proberen den Hern Kapitaen met du aan te spreken, had je gelijk crm voor die sector het raam uitgegooid.
O.K. Jij dus.

Overigens, is de P51D je favoriete vliegtuig, zo ja dan hebben we dat zeker gemeen.
Heb op het punt gestaan een jaar of vijftien geleden er een te kopen van een collega bij de Confederate Air Force, maar mevrouw Horizon ging dwars liggen. Heb er nog last van.

Groeten
Art

Art,

Geweldig om uw verhalen hier te lezen.. Thanks for the good laugh! Inmiddels wat koeler geworden in de zandbak?

Weet trouwens dat er een T 34 voor een leuk prijsje te koop staat.. Iets voor u?

Regards,
FD

(sorry voor het off-topic gaan)
 
Sun Tzu,.......en het Westen?......................
Heeft iemand idee'n wat ze van plan zijn in 't Caribische gebied behalve van alles Exel noemen!
 
Oorspronkelijk gepost door arthorizon

You will let me know when your T and C’s are amended do you?

This going to be the first test as to whether this is going to be a serious airline or not.

DutchBird staff in general enjoy better T &C's than their counterparts at Exel. This is especially true for schedules and pensions.

The big question is whether my conditions are going down or if the Exel conditions will go up.

I have a very simple theory:- You can tell exactly what kind of company it is by the way they treat their employees
 
Ik ben waarschijnlijk iets ouder dan u, (jij,) en ben vroeger opgevoed met de idée dat je iemand pas tutoyeerd als dat door de ander zo gevraagd word.

En ik ben met moderne 'management technieken' opgeleid waarin de afstand met het personeel vooral verkleind dient te worden. Minder autoritair en meer meewerkend en tussen de collega's gaan staan. Zeer onduits inderdaad.

Overigens, is de P51D je favoriete vliegtuig

Als ik het geluid van die RR Merlin met fluitende turbo alleen al hoor, daar krijg ik echt kippevel van. Wat een schitterend toestel.

Wat flauw nou van mevrouw horizon. :D Gun meneer Horizon nou z'n verzetje!!

Men ligt niet zo snel wakker van other peoples money.

Nee, dat kan ik me voorstellen. Ik ben ook niet verantwoordelijk voor wat anderen met hun eigen geld uitspoken.
Maar, ...... in dit geval betreft het hun eigen geld wat in HXL geïnvesteerd zit.
Je kunt nooit eigenaar/aandeelhouder van een onderneming zijn zonder zelf financieel risico te lopen. Ze zijn eigenaar/aandeelhouder, dus ze dragen ten volle zelf het financiële risico.

In het verleden zijn er grotere bedrijven ten onder gegaan die met creatief boekhouden

Ach ja, de leukste voorbeelden van de laatste tijd zijn natuurlijk het Amerikaanse Enron en WorldCom. Beide bedrijven zijn slachtoffer geworden van 'creatieve' boekhouders. En beide bedrijven waren bedrijven met een waarde van miljarden genoteerd op Wall Street.

Ze hebben mij nog niet in de boeken laten kijken bij HXL (;) ), dus ik kan je helaas niet vertellen of ze daar creatief rekenen.

Is het overigens niet zo dat alle exels, een stuk of tien, in aparte bv’s zijn ondergebracht?

Dat zou kunnen, ja. Om één reden is dat nog zo gek nog niet. Als één van de Exels om mocht vallen, dan sleept die ene Exel de andere Exel niet mee in z'n failissement. Dus als bijvoorbeeld AlsaceExel het financieel niet red, dan kunnen de schuldeisers van deze Exel niet hun hand gaan ophouden bij bijvoorbeeld HollandExel. En dat, omdat ze er gewoon aparte juridische entiteiten van gemaakt hebben. Met andere woorden, het verlaagt het financiële risico van het geheel bij narigheid. Bovendien vanuit managementoogpunt kan je de verschillende entiteiten hun eigen winstverantwoordelijkheid geven, waardoor je als holdingdirectie in Amsterdam de zaak veel doorzichtiger kunt aansturen. Er ontstaat dan een veel helderder beeld van hoe de verschillende onderdelen werkelijk presteren en kan je daar sneller op anticiperen.
In andere sectoren, bijvoorbeeld het bankwezen, wordt er al veel langer gebruik gemaakt van dit soort constructies van BV's.

Stel je toch eens voor, dat een valutahandelaar van ABN Amro een deal doet die even fout gaat en het kost de bank een verschrikkelijke bak met geld. Dan kan het toch niet zo zijn dat de afdeling hypotheken geen geld meer kan verstrekken aan huizenkopers. Dat soort verschillende afdelingen van een bank zitten feitelijk ook in verschillende juridische entiteiten. Anders wordt het financiële risico veel te groot.

Ik heb dus zeker niet zomaar een reden om ExelAviationGroep te wantrouwen vanwege hun bedrijfsstructuur.

Ik kan je vertellen dat ik overigens volledig bekend met de hoe een luchtvaartmaatschappij financieel in elkaar steekt. Wat voor kosten er bij komen kijken, hoe de kostenstructuur in elkaar steekt, waar management specifieke aandacht aan dient te besteden etc..

De meest voorkomende fout die directies van luchtvaartmaatschappijen maken, is dat er ruim onvoldoende rekening gehouden wordt met onvoorziene uitgaven.

Een birdsstrike met motorschade als gevolg, een cateringtruck die vergeet op tijd te remmen en schade veroorzaakt, zelfs een moeten uitwijken vanwege het weer, wat extra kosten met zich meebrengt. Maar al te vaak worden dit soort zaken onvoldoende meegenomen in de financiële planning. En als je eens wist wat dergelijke geintjes kosten!!

In een aantal gevallen ben je er wel voor verzekerd, maar korte termijn kan het behoorlijk in je cashflow vreten als je het even moet voorschieten. Want je moet doorvliegen. En als je er onvoldoende reserves voor gereserveerd hebt, kan je er op failliet gaan.

De concurrentie is scherp in de luchtvaart en de marges zijn laag. De meeste start-ups zijn in dit verband vaak te krap gefinancierd en hebben te weinig reserves om dit soort dingen op te vangen. Dus het is inderdaad mogelijk dat een maatschappij een voldoende positieve ontwikkeling heeft in de passagiersaantallen, maar toch failliet gaat. Door slecht cashflow management.

Vr gr
 
ugh!

ugh!

Yep,

te krap budgetteren en wel een goed produkt.
Zie Vbird!

Net nu het de goede kant op gaat is cash het grootste probleem. En dan red je het dus niet....

Zoals 19 of 77 altijd zegt: show me the money!

Drago
 
Re: ugh!

Re: ugh!

Oorspronkelijk gepost door Drago
Yep,

te krap budgetteren en wel een goed produkt.
Zie Vbird!

Net nu het de goede kant op gaat is cash het grootste probleem. En dan red je het dus niet....

Zoals 19 of 77 altijd zegt: show me the money!

Drago

Famous last words...

Ik sluit af, nieuw topic ishier te vinden.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top