[U]De Ontknoping[/U]

Status
Not open for further replies.

arthorizon

New member
De Ontknoping

Een van de “Strategem” van Sun Tzu, Chinees krijgsheer in zijn, "The art of war", is,
“Maak herrie in het oosten, sla toe in het westen”

Heren Erik de V. en Roberto S. hebben zich al enige tijd geleden gevonden.
Tijdens een eenvoudige doch voedzame maaltijd met een stevige 76’ chavreux chambertin, is waarschijnlijk een ragfijn spel gewoven.

En hier is het resultaat.
DBird overnemen als running concern. Met een scr*w de crediteuren constructie, overnemen van de assets van VBird.
DBird en de 757’s integreren in E$xel, en de DBird busjes zijn voor de nieuwe VBird.

Voila, E$xel vergroot moeiteloos zijn capaciteit en een nieuw WhateverBird komt sterker terug op NRN en pikt AMS mee met gebruik making van de DBird slots.

Wat denkt U, zit ik er ver naast ?

Groeten
Art
 
Last edited:
arthorizon

eens
met daarbij de opmerkingen:-
- iMCA heeft een (in)direct belang van luchthaven NRN en is gebaat bij inkomsten op lange termijn
- Crediteuren zijn de lul. Kunnen fluiten naar hun geld. Voor Vbird wordt (is men mee bezig) een sterfhuisconstructie gebouwd. SVerliesgevende onderdelen/ businesses/ produktiemiddelen (de mens met name) wordt in een aparte BV gestopt, laat deze failliet gaan en de mensen mogen opnieuw solliciteren bij Vbird 2. (zie air holland 3)
- Exel zeer eenvoudig nachtslots verkregen, nemen echter wel event schulden van dbr over. Gevolg: binnen nu en een half jaar wordt dbr ook opgedoekt in hudige vorm, schulden in een aparte bv en een nieuwe start (zonder schulden) voor dutch exel met als specialisatie europese charters. holland exel blijft alleen ica uitvoeren. Ander gevolg is dat het personeel van dbr ongewis zijn over hun toekomst
 
PHEHEH

Aha, dat wist ik nog niet dat imca ook aandeelhouder van NRN is. Maakt het nog wat meer plausibel. Is het overigens ook zo dat imca enkele dagen geleden nog 5 ton Euro in VBird gestopt heeft.? Voor wat dan, om ze het weekend door te helpen? Die 5 ton zijn dus weg nu. Nou, dat kan ik nu net niet geloven, wie gooit er nu, en zeker Erik niet, willens en wetens 5 ton over de balk, want dat is het toch. Ik heb me gisteren nog laten vertellen dat als je in een Amsterdamse kroeg van Erik een biertje kan los praten je al een hele kampioen bent.
Zoals ik al zij, er is denk ik een masterplan maar ik zit er te ver, 7000 km, vandaan om er precies de vinger op te leggen. Dat het endspiel nog moet beginnen houd ik nog even staande.
En nog een kleinigheid, de hele E$xel group, met alle overnames en plannen, zonder bancaire input, want die doen niet mee heb ik begrepen, moet toch klauwen met geld kosten.
Nu is de imca group niet onbemiddeld, maar ze zijn toch ook niet te vergelijken met de Qatari Al Thani familie. Zelf geld drukken doen ze niet dus wie betaald er nog meer mee.?

Any takers?

Cheers
Art
 
Ik neem aan dat niemand van jullie ooit van het begrip 'reversed take-over' gehoord heeft?

Wat is dat? Een (veel) kleiner bedrijf neemt een groter bedrijf over.

Hoe kan dat kleinere bedrijf dat betalen? Het voert te ver om alle 'technicalities' hier in detail te gaan bespreken, maar kort uitgelegd betaald de partij die overgenomen wordt eigenlijk zijn eigen overname.

Ik denk niet dat er bij de overname van Dutchbird sprake is van een reversed take-over. Hoewel ik wel denk dat de positieve cashflow van Dutchbird een rol speelt bij de overname.
Maar ik wil hier wel mee aangeven dat de overnemende partij niet per definitie over een geweldige bak met cash hoeft te beschikken om de overname te financieren. Zolang er geen financiele details naar buiten worden gebracht zou ik niet speculeren over wat dan ook.

Verder denk ik dat het samengaan een goede zaak is. Met z'n tweeën staan ze een stuk sterker tegenover het Air France blok. Hoewel ik me met alle respect kan voorstellen dat sommigen ( bijv. 19 of 77) er 'arbeidstechnisch' niet blij mee zijn.

gr
 
Last edited:
Als het om overname gaat en niet om failliesement, blijf je op je originele contract van je oorspronkelijke werkgever als ik mij niet vergis. Bijv. salaris, vakantie dagen etc. !

Dit is in ieder geval in de UK zo en ik neem aan dat dit een europese wet is.

Dat zou betekenen dat 19 of 77 niks heeft te vrezen, toch ?
 
Nou, de piloten van KLM Era Helicopters die indertijd door Schreiner zijn overgenomen, zijn toch ook op een Schreiner contract terecht gekomen. En dat contract was minder dan de KLM contracten. En ook bij Schreiner zijn ze lid van de VNV. Dus dat hielp niet veel.

Dat dit waarschijnlijk bij de Dutchbird piloten ook gaat gebeuren op termijn, hou je waarschijnlijk niet tegen.

Ik had in mijn vorige post arbeidstechnisch tussen haakjes gezet, omdat ik er ook 19 of 77's morele bezwaar tegen HXL mee bedoelde ;) (als ik het goed begrepen heb).
 
Lezers en deelnemers aan de discussie.

Laten we vooral eerst proberen op de centerline te blijven.
19 of 77 is de issue niet, die kan best voor zich zelf opkomen.

Terug naar topic.
Er speelt zich een kleine aardverschuiving af in het Nederlanse vliegwereldje.
KLM is gone, LvW kan nog zo beweren dat het anders is, feit is dat de salaris stroken nu al van Air France komen.
Erik de V. c.s. is in opmars en een groot aantal vliegers wordt hiermee direct geconfronteerd. Je kan je daarom als direct betrokkene maar beter even verdiepen in de kijk op de vliegwereld die Erik heeft en jezelf afvragen of je het hier nu allemaal voor gedaan hebt. Het verbaasd mij ook een beetje dat de direct betrokkene, vliegers van D en V Bird zich op dit forum niet hardop afvragen wat nu eigenlijk de bedoeling is. En kunnen de vliegers nu in opleiding zich wel realiseren dat ze straks of in Parijs moeten solliciteren of bij Erik.?

Ik zelf ben benieuwd naar de achterliggende gedachte van de coup plegers.
Zoals het er nu naar uitziet hebben we straks twee blokken in Nederland, Air France en E$xel Holland, waarvan de bedrijfsfilosofie van A.F. duidelijk is, we want it all.
Blijft over de rol van imca. In de euforie van de succesvolle overnames willen we nogal eens de kritische realiteit uit het oog verliezen. Wat wil imca, wat is het masterplan,
Let wel, imca heeft geen enkele affiniteit met de luchtvaart, voor hen is het een money making opportunity.

Help me eens een beetje op weg hier, het zal toch hopelijk niet zo zijn dat ik de enige ben die bij deze ontwikkeling wat vraagtekens zet?
Of wilt U over een jaartje wakker worden met de Telegraaf die meld dat U verkocht bent aan Etihad?

Cheers
Art
 
MY GOD !!

Heb de weblog van Erik even ingezien. Had al een bepaald idee, maar dit overtreft alle verwachtingen. Heb mezelf een dubbele black label met een klontje ijs ingeschonken om dit narcisme even te verwerken.
Voor degene die hem als toekomstige baas krijgen, God help you all.

Cheers
Art
 
Nice one Art

Nice one Art

Oorspronkelijk gepost door arthorizon
Lezers en deelnemers aan de discussie.

Laten we vooral eerst proberen op de centerline te blijven.
19 of 77 is de issue niet, die kan best voor zich zelf opkomen.


All I've done is state my opinions - and tried to back them with facts. It's nothing personal. This is obviously too confrontational for some people - some of whom aren't going to be happy until I'm horse-whipped through the streets of AMS :D

Terug naar topic.
Er speelt zich een kleine aardverschuiving af in het Nederlanse vliegwereldje.
KLM is gone, LvW kan nog zo beweren dat het anders is, feit is dat de salaris stroken nu al van Air France komen.
Erik de V. c.s. is in opmars en een groot aantal vliegers wordt hiermee direct geconfronteerd. Je kan je daarom als direct betrokkene maar beter even verdiepen in de kijk op de vliegwereld die Erik heeft en jezelf afvragen of je het hier nu allemaal voor gedaan hebt. Het verbaasd mij ook een beetje dat de direct betrokkene, vliegers van D en V Bird zich op dit forum niet hardop afvragen wat nu eigenlijk de bedoeling is. En kunnen de vliegers nu in opleiding zich wel realiseren dat ze straks of in Parijs moeten solliciteren of bij Erik.?

Ik zelf ben benieuwd naar de achterliggende gedachte van de coup plegers.
Zoals het er nu naar uitziet hebben we straks twee blokken in Nederland, Air France en E$xel Holland, waarvan de bedrijfsfilosofie van A.F. duidelijk is, we want it all.
Blijft over de rol van imca. In de euforie van de succesvolle overnames willen we nogal eens de kritische realiteit uit het oog verliezen. Wat wil imca, wat is het masterplan,
Let wel, imca heeft geen enkele affiniteit met de luchtvaart, voor hen is het een money making opportunity.

Help me eens een beetje op weg hier, het zal toch hopelijk niet zo zijn dat ik de enige ben die bij deze ontwikkeling wat vraagtekens zet?
Of wilt U over een jaartje wakker worden met de Telegraaf die meld dat U verkocht bent aan Etihad?


I have been asking these questions. I was opposed to a DutchBird/Exel merger for these very reasons. However I'm just along for the ride like everyone else. My only option if I don't like developments is to "vote with my feet". It's still far too early for this step but I've done it before and if necessary i'll do it again.

I talk with Exel staff from time to time and they do share a lot of the concerns you have raised. Not everyone is prepared to go "public" on this Forum for obvious reasons. Not everyone is at Exel by choice. Some people have nowhere else to go.
 
Air France we want it all!!

Eric de V: I don't .........only the profit!!

Inderdaad, interesse van de V was tot nu toe geld "investeren" in een bedrijf en vervolgens met winst verkopen. Dit hoeft niet verkeerd te zijn zolang de V. e.e.a. dan weer verkoopt aan een goed draaiende en gerenomeerde organisatie, die wel de expertise heeft en weet hoe een luchtvaartmaatschappij te runnen.

Ik hoop voor een ieder die er nu werkt dat zij niet als inventaris in een sterfhuisconstructie geduwd worden maar dat het hun voor de wind gaat.

Anderzins moet je ook realiteitszin hebben. In een klein land als Nederland is de kans groot dat je als zelfstandige luchtvaartmaatschappij niet overleeft.
Het lukte KLM nauwelijks (niet voor niks in de handen gedreven van Air France) Air Holland na 3 of 4 faillissementen niet en in Belgie Sabena, Sobelair en Citybird niet.
Er zijn te veel geluks zoekers die denken hier grote scheppen met geld te kunnen verdienen, vaak tegen beter weten in.

Alleen als de maatschappijen van de V. een niche in de markt weten te vinden, hebben zij kans van overleven.
Ik hoop ook van harte dat de V. en goed doordacht strategisch plan heeft om deze maatschappijen stuk voor stuk met winst verder te kunnen laten opereren en niet middels sanering en verkooop van zijn assets voor het snelle geld gaat. Dit was tenslotte tot nu toe wel zijn werkwijze.

Wellicht reageren onze collega's van D en V Bird niet omdat ze zelf nog niet weten hoe het verder gaat en ze zich nu eerst afvragen of ze blij moeten zijn met de V. of niet.
 
Even tussendoor, dit las ik vanmiddag op zijn site:
Erik 3 okt 2004 20:03
Pieter. Volg het nieuws .Wellicht over twee weekjes mooie dingen.We gaan ervoor met de nederlandse luchtvaartmaatschappij.
Stella: So sorry dat doe ik niet .
En we hebben nog geen 737's .Jawel goed gelezen NOG GEEN
 
Not surprised

Not surprised

737-400 is almost obsolete.

It is too performance limited to operate from the smaller Greek islands.

They are cheap to lease - probably why this was being looked at.

With a 757/A320 fleet there is no longer the need for this option.
 
My god, what a teamplayer you are 19!
Allready thinking in the interest of your new chief!
"the king is dead, long live the king".


:cool:
 
Hoi,

Ik weet ook niet goed hoe ik er tegen aan moet kijken.

Veel van mijn collega's hebben al 1 of meer faillisementen meegemaakt en dan wordt en blijf je sceptisch in veel dingen totdat het tegendeel bewezen is.

Ikzelf ben aangenomen bij easyJet, echter een startdatum is nog niet bekend. Ik heb vanaf 1996 bij 5 Nederlandse maatschappijen gevlogen waarvan er 3 niet meer bestaan en waarvan er nu 1 overgenomen is. Ik ga het maar eens in het buitenland proberen......

Groeten,

Chris
 
Oorspronkelijk gepost door B757
Ik ga het maar eens in het buitenland proberen......

Verstandig ! Je verliest de "home sweet home" situatie maar qua bedrijf ga je een zekere toekomst tegemoet ! En met easyjet staff travel in NL niet zo heel ver weg !

suc6 !
 
Oorspronkelijk gepost door P51D
Nou, de piloten van KLM Era Helicopters die indertijd door Schreiner zijn overgenomen, zijn toch ook op een Schreiner contract terecht gekomen. En dat contract was minder dan de KLM contracten. En ook bij Schreiner zijn ze lid van de VNV. Dus dat hielp niet veel.

Dit ligt iets genuanceerder! (maar dat valt gelukkig buiten dit topic....:grijns: )


Groeten, Leij
 
dutchbird nu ook onder exel aviation vlag, zal gaan samensmelten met holland exel. de naam dutchbird zal verdwijnen. er komt 1 vliegers en 1 cabinecorps. kantoorbanen zullen verdwijnen door de synergie. als holland exel zal er een een onafhankelijke Nederlandse maatschappji komen tegenover het KLM blok. daar waar air holland II vijf jaar geleden al plannen naar had, wordt nu eindelijk bewerkstelligd middels deze overname.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top