tweedehands VFR kaarten

Flying Chicka

New member
Ivm het plannen van reizen voor aankomend jaar, zou ik graag tweedehands VFR-kaarten willen. Het ligt in de planning om naar Noorwegen, noordkaap, te vliegen, naar Griekenland en naar Spanje, Marokko. Als ik nu al zeker zou weten dat we de trips inderdaad dit jaar gaan maken, dan zou ik de nieuwe kaarten gaan kopen maar aangezien het net zo goed pas in 2009 kan zijn dat we op reis gaan, is dat wat zonde.

Ik heb geen kaarten van:

- Noorwegen, Zweden, Finland (als er een stukje noord-Finland op de andere kaarten staat is dat ook al goed)
-Zwitserland
-Italië
-Griekenland
-Spanje
-Marokko

Is er iemand die nog een oudere kaart heeft liggen en daar toch niks mee doet? Mij maak je er blij mee!
 
Je hebt met de huidige kaarten toch zeker tot mei 2008? Ik dacht dat ze dan ergens vervangen zouden worden. Enne...is het niet slimmer om te plannen op actuele kaarten? Je kunt nu wel legs tekenen op oude kaarten en dan voor je vlucht nieuwe kaarten kopen, maar kleine kans dat je al die ini-mini verschilletjes kan vinden en dus perongeluk misschien iets toch niet helemaal goed gepland hebt.

Aan de andere kant, als je heel europa vfr wilt gaan ontdekken is het wel slim zo vroeg mogelijk te beginnen. Ik kan je er niet bij verder helpen, maar in ieder geval succes.
 
Last edited:
Als ik je een advies mag geven: ga niet met verlopen kaarten vliegen. Vroegah, kon je op Rotterdam bij de FIO de VFR gidsen van andere landen inzien. Ik meen dat je ze nog steeds bij de meteo balie in kunt zien. Even vantevoren bellen is misschien wel verstandig, aangezien mijn info gedateerd is.
 
...en dat allemaal VFR? :1855:

VFR ja, ben jij wel van deze wereld? Als je denkt dat dat niet kan? Het is al heel erg veel gedaan hoor... Goed weer in de gaten houden en gaan als het lang genoeg oké lijkt (met name voor de trip naar de noordkaap, dat wordt een hit en run, en ja toch lijkt me dat fun).

Naar Griekenland denk ik dat we via Frankrijk, Corsica, Italië gaan; zoveel mogelijk de echte bergen vermijden. Wat weer betreft is het eerste stuk (NL, B) dus nog het minst zeker.

Je kan ook lekker rondjes boven NL en misschien zelfs een stukkie Duitsland (ahhh spánnend) gaan vliegen. Leuk :snore:
 
Je hebt met de huidige kaarten toch zeker tot mei 2008? Ik dacht dat ze dan ergens vervangen zouden worden. Enne...is het niet slimmer om te plannen op actuele kaarten? Je kunt nu wel legs tekenen op oude kaarten en dan voor je vlucht nieuwe kaarten kopen, maar kleine kans dat je al die ini-mini verschilletjes kan vinden en dus perongeluk misschien iets toch niet helemaal goed gepland hebt.

Aan de andere kant, als je heel europa vfr wilt gaan ontdekken is het wel slim zo vroeg mogelijk te beginnen. Ik kan je er niet bij verder helpen, maar in ieder geval succes.

Het is beter om het met de nieuwe kaarten te doen maar aangezien ik niet weet of het in 2008 lang genoeg mooi weer zal worden, weet ik niet of we deze trips direct kunnen doen. Ik denk toch dat ik de verschillen zal zien als ik de lijnen op de nieuwe kaarten teken. Ik weet dat het me veel voorbereidingstijd gaat kosten, daarom wil ik graag snel beginnen.
 
Als ik je een advies mag geven: ga niet met verlopen kaarten vliegen. Vroegah, kon je op Rotterdam bij de FIO de VFR gidsen van andere landen inzien. Ik meen dat je ze nog steeds bij de meteo balie in kunt zien. Even vantevoren bellen is misschien wel verstandig, aangezien mijn info gedateerd is.

Merci!

enne, nee ik ga niet vliegen met verlopen kaarten... alleen de grote lijnen alvast plannen...
 
Als je dat soort vluchten gaat maken zie ik het nut niet in van tweedehands kaarten. Ik maak regelmatig internationale vluchten en die paar euro voor een goede up-to-date kaart maakt dan het verschil echt niet meer qua kosten. Dus mijn advies, investeer een bedrag in de juiste kaarten en koop een goed softwarepakket waarmee je de eerste grove planning kunt doen. VFR is geen kattepis en een goede voorbereiding is belangrijk zoals je ongetwijfeld weet.

VFR ja, ben jij wel van deze wereld? Als je denkt dat dat niet kan? Het is al heel erg veel gedaan hoor...

Waar deze sneer vandaan komt begrijp ik al helemaal niet.

Groeten en veel plezier tijdens je vluchten. Ziet eruit als een ambitieus maar erg leuk plan!
Eelco
 
Als je dat soort vluchten gaat maken zie ik het nut niet in van tweedehands kaarten. Ik maak regelmatig internationale vluchten en die paar euro voor een goede up-to-date kaart maakt dan het verschil echt niet meer qua kosten. Dus mijn advies, investeer een bedrag in de juiste kaarten en koop een goed softwarepakket waarmee je de eerste grove planning kunt doen. VFR is geen kattepis en een goede voorbereiding is belangrijk zoals je ongetwijfeld weet.

Wat verzendkosten betreft zijn die kaarten hier voor bijna niks, en bijna niks vind ik veel verschil met honderden euro's. Kijk, ik zou mijn eigen oude kaarten niet weggeven tenzij ik meer dan één oude heb, de oudste zou ik dan net zo lief aan iemand opsturen als diegene daar blij mee is. Dat is mijn vraag dus gewoon, of er iemand is die daar ook zo over denkt en ze naar mij wil sturen :)


Waar deze sneer vandaan komt begrijp ik al helemaal niet.

Nou ja, het komt idd niet aardig over maar ik vond het irritant dat de eerste twee berichten zo lekker behulpzaam en constructief waren. "...en dat allemaal VFR?"

Ja, allemaal VFR ja. Lijkt me een stúk leuker dan IFR ;-) Veiliger ook, met een éénmotorig vliegtuig.

Groeten en veel plezier tijdens je vluchten. Ziet eruit als een ambitieus maar erg leuk plan!
Eelco

Dank je wel!! Ik heb er ook zeker veel zin in! (btw ik ben van plan om twee van deze vluchten te doen in het volgende jaar, niet alle drie maar welke we doen hangt van de weersomstandigheden af).
 
:rt: Naja, het gaat er meer om dat het (natuurlijk) wel kán, maar dat de meeste hier op het PBB niet het geld, en/of tijd, hebben om VFR heel Europa in "korte" tijd rond te vliegen.

Wat betreft VFR-Kaarten, zou ik persoonlijk de Jeppesen VFR-kaarten nemen. Dat zijn inderdaad niet de beste kaarten (maar wel correcte kaarten, natuurlijk) maar het voordeel is dat iig de symboliek alsmede de schaal over heel Europa gelijk blijft, en je niet bij elke lokale kaart weer nieuwe tekens moet gaan ontcijferen.
 
Back
Top