Turkish Airlines Roadshow

Even reageren op iets;

Echt schandalig hoe (sommigen) van jullie je "iets" oudere collega's durven af te zeiken die bij KLM niet meer kunnen doorvliegen en nu bij de concurrent zitten;

Jullie begrijpen echt *niets* van marketing- politiek en vrije marktwerking.

Airfrance/KLM "slaapt" commercieel al jaren, is een "logge" zware organisatie en Air France dacht door de overname/reorganisatie met KLM alles op de rit te hebben met twee directies in Parijs en Amsterdam.
(Cq Knoflook en bitterballen)

Rippleseven laat in de praktijk zien hoe marktwerking/ politiek en marketing in elkaar zit en geeft oa (zelfs jullie!) een kans om -ook- te blijven vliegen.

Dat doet jullie pijn zo te zien maar ligt niet aan hem en het is absurd hem als "overloper" of nog erger te definiëren. (Schandalig)

Waarom zou hij een "doodsteek" geven aan zijn ex-baas? Het is namelijk de vraag van de markt die eea bepaalt.

Dan had KLM hem maar moeten houden maar dat kon/mag niet (pensioen)

Denk je dat Rippleseven om deze situatie heeft gevraagd? Moet die dan achter de geraniums gaan zitten terwijl Emirates en Turkish hier 100x per dag overheen vliegt en mensen met ervaring zoekt die jullie (waarschijnlijk nu) niet hebben?

Hij laat gelukkig! zien dat hij vrolijk doorvliegt omdat KLM hem laat gaan op zijn 56e. (Zonder concurrentiebeding etc)

Tevens laat Ripleseven zien dat hij jullie een baan aanbiedt bij zijn niewe maatschappij waarbij je bij KLM over 3 of 4 jaar geen baan meer hebt of een Fransman het overneemt in jou cockpit ?

Sterker nog;

Rippleseven probeert Turkish groter te maken omdat KLM/Airfrance (die marketingtechnisch niet wakker wordt en financieel aan de grond zit) hem de kans heeft gegeven lekker door te vliegen.

Dat KLM gevoel bestaat al lang niet meer. Wordt eens wakker.

Klant is koning en zit achterin.
Jullie in de cockpit zijn nu -soms- de klant.

Emirates, Turkish en vele andere partijen zijn klaar om de boel op te pakken.

Hou svp op met bashen van collega's
 
Hoop einsatz om hier een alias voor aan te maken Atlas. De persoonlijke aanvallen snap ik ook niet zo. Maar ben het er mee eens dat de package die Turkish biedt als cpt 737 voor een ervaren vlieger niet echt competitief is, maargoed, dat zal de vrije marktwerking wel uitwijzen ;-)
Ik blijf iig nog even zitten waar ik zit, en zie dergelijke opties voorlopig nog even als last-resort option.
 
Heer of mevrouw atlas zal 9 jaar geleden vast geweten hebben dat deze discussie zou gaan losbarsten...

Laat je/jullie niet afleiden, Rippleseven, atlas et al.
 
My bad jongens, fijn dat er ook inhoudelijk op de arbeidsvoorwaarden wordt ingegaan. Hoe zijn diezelfde getallen eigenlijk voor de 777/a330?
 
Ter aanvulling van bovenstaande vraag: kan voor de volledigheid een staatje worden gepost voor CPT / FO posities met bijbehorende getallen?

De getallen die ik heb vernomen van de collega's die zijn geweest lopen wat uiteen en zijn misschien subject of misinterpretation.
 
180backtrack, als je van die 100 maand die weg zouden lopen bij EK , 100 per jaar maakt kom je dichter bij de waarheid in de buurt.........

Attrition bij EK ligt tegen de 4% aan, dit in inclusief pensioners. Ze schatten dat de pensioners rond de 1.5 % liggen, de rest zijn weglopers. Het korps is jong dus van pension wave is geen sprake. Maar dit is bij expat tokos moeilijk te bepalen. Iemand die in de goede tijd ( lees command in 1 tot 3 jaar) bij EK is begonnen, zal na zo een 15 dienst jaren financieel onafhankelijk zijn. Dan ga je heel andere besslisingen nemen. Ik heb collegas die met 50 de handdoek in de ring gooien. Anderen gaan part timen bij een low cost om zo in het land te gaan wonen waar ze willen semi retiren.

Dit is een heel andere wereld dan die jij gewend bent. Zo neemt EK veel short haul pilots van Turkisch aan. Maar andersom heb ik EK collegas ( niet veel eerlijk gezegd) die de bijna 45% pay cut pakken om als LH Capt nog een paar jaar verder te fietsen bij THY omdat ze dan alvast in hun Casa aan de spaanse of franse kust kunnen gaan settelen.

Wat THY aan pay bied voor de 737 is inderdaad marginal. Maar bedenk je dat 8000 euri in NL gelijk staat aan zo een 160.000 euro bruto per jaar..... Dat in de verhouding met de geringe ervaring die ze vragen ( 500 PIC) praat je dus over een knaap van bv Ryanair van een jaartje of 27. Die heeft tijd genoeg om zijn pension bij mekaar te sprokkelen door als expat vermogen op te bouwen als latere widebody Captain.

Moet zeggen dat de spruitjes geur en wereldvreemdheid mij hier voor een pilotenforum erg tegen valt, nog niet te praten over het bijna communistisch gedachte goed van sommige posters.

Denk je nu echt dat bv BALPA, als de IAG group straks helemaal strak in de steigers staat en een jaartje of wat super zwarte cijfers schrijft, achter over gaat leunen? Nee jongen die pakken gewoon weer terug waar ze recht op hebben. Check American Airlines, 25% increase en dat zal echt niet ophouden de komende jaren. Beetje anglo saxisch denken van KLM staff en niet te vergeten management zou de boel nog kunnen redden alhoewel ik persoonlijk denk dat het een SN Brussels of SAS scenario zal worden. Daar is dat contract van Turkisch nog een zegen bij........
 
@UAE

Point taken, zoals gezegd had ik de info via via; 100 vliegers per maand is idd ook wel heel erg veel. Bedankt voor de overige info.

Met de enorme expansie, het vertrek/pensioneringen vliegers en de al zeer strakke roosters, hoe gaan ze ooit de productie bij EK rondkrijgen?
 
180, daar raak je gelijk de kern waarom EK het zo goed doet. Cost control hier , daar is Michael O, Leary nog een koor knaapje bij vergeleken. Ze schakelen van een aanname van mischien 100 man zo weer naar een aanname van 400 man.

De kanidaten vinden is het probleem niet, vlieg met Iberia en Aitalia jongens van in de 40 met 11000 op de klok. Het aantal jonge gasten met 737 en a320 uren en bizarre studie schulden staan in rijen voor de deur. Het trainings apparaat elke keer aanpassen dat is de grootste klus. Hoe ze het doen weet ik niet maar heb jaren meegemaakt met aanname van 600 man! Daarbuiten natuurlijk nog interne upgrade opleidingen enz, bizar! Maar alles van hoog trainings niveau, daar worden kosten nog moeite gespaard.

Jou nummers komen denk ik van Cabin Crew verloop. Hoor dat het op zo een 300 per maand ligt. Daar is het business model van EK op gebased. Die willen dat die meisjes en jongens maar een jaartje of 3 blijven hangen anders krijg je hetzelfde als bij KlM, Dl enz.

Wat betreft expansie, die is denk ik voorlopig voorbij bij EK. Hebben altijd gezegd 250 tot 280 kisten in 2020. Zitten nu op iets van 230. Rest is vervangingen van ouwe 777 en 340. Dubai airport zit aan zijn taks. Kan niet veel meer bij. Moet DWC af gebouwd worden en daar is volgens mij geen poen voor. En vent van 30 of ouder met uren in zijn logbookje kan zich beter bij EY aanmelden, daar moet het feest pas beginnen.

There you have it, the middle east in a nutshell!

Good luck met je eigen strijd, vergeet niet, het is geven en nemen in het leven!
Ik doe nog een glaasje rood, ook belangrijk!
 
Ik was gewoon even verbaasd over de geboden arbeidsvoorwaarden in relatie tot de ambities van Turkish. De copiloot van vandaag is de captain van de toekomst, een goede en duurzame arbeidsrelatie is in mijn ogen daarom onbetaalbaar.

I looked at Turkish in 2013.

Getting paid in Lira is an issue - currency has lost 25%+ of its value in 1 year against the Euro. Exchange rate is very volatile.

Don't fool yourself - this is not a career position. It's a contract job. As with all contract jobs when they have enough of their own people trained your contract will not be renewed. The only thing that is unclear is at what point this will happen.

Whether this is for you or not will depend on your personal circumstances.
 
Case reopened!

Peer, is het misschien wel is in je opgekomen dat er andere forumleden wel profijt hebben van de posts van rippleseven?

Heb je niks nuttigs te zeggen, zeg dan niks!

@rippleseven, thanks voor de info!
 
Back
Top