Turbulentie

Fokkeneer

New member
Een vraag voor de Fokker kenners bij VLM. Hoeveel turbulentie kan een Fokker-50 hebben?
Waar ligt ergens een grens, tot waar je doodleuk nog een storm kunt doorvliegen?
 
Is de hoeveelheid turbulentie dan in een getal uit te drukken?
Het gaat toch om de maximale hoeveelheid (kortstondige) G-krachten die de kist kan hebben totdat 'ie zegt KRAK
 
Als het enigszins turbulent wordt dan terug tot zo'n 180 knopen, wordt het echt te gortig dan ga je terug naar 165 knoopjes.

Kort samengevat uit het AOM, gij zult proberen uit turbulente gebieden te blijven door visuele of via radar herkenning. Fasten seatbelt sign moet aan als turbulentie verwacht kan worden (Duh) .
Vlieg met de autopiloot en wanneer je verandert van hoogte doe dit dan met een basic pitch mode (uit ervaring is IAS een hopeloze mode bij dalingen).
Indien de AP inop is, rustig met uitslagen van de roeren en als het kan de Yaw damper aan.

Er is denk ik geen waarde te geven aan wat we maximaal kunnen hebben. In het algemeen zijn er volgens mij geen piloten die zeggen: "Oh een level 5 Tstorm, daar kunnen we nog lekker doorheen denderen want het toestel kan het toch wel hebben".

Ik denk dat de enige te verzinnen limiet (voor elk toestel) Va is. En dat is bij de Fokker 175 knopen. (Vra, rough air is 165 knopen)

PS Vrachtvliegers hebben andere definities. :grijns: :grijns: :grijns:
 
Awel, vervoeren die vrachtvliegers niet soms dezelfde 'dieren' als die jongens in ANR? :D :D :D Lang haar en zweterig...
 
Ligt de structurele belastings grens niet bij 66 ft per seconde? B1 theorie... maar ja, da's inmiddels 12 jaar geleden... :)

Ik heb geen idee...
 
Hahaha,

ja volgens mij moet die 66ft./sec wel kloppen ja...
(voor Altitudes tussen sea level en 20.000ft.)

Zaken omtrent Load Factor Information vs. Gust Envelope komt voort uit JAR 25.335. Misschien heb je er wat aan, maar ik neem aan dat het uiteraard per type verschilt :p:
 
Ik kan niet verifiëren dat ze rood of magenta waren (nl geen wx rdr aan boord) maar in Texas heb ik er genoeg gezien. Als vrachtvlieger ben je daar wat gemakkelijker met cb's dan met paxen maar eerlijk gezegd ben ik er nooit dwars doorheen gedenderd (met opzet). Wel een keer tussen twee van die mega bloemkool cb's doorgevlogen, en dat was eigenlijk zeer rustig, enkel een paars blauwe gloed om je heen is wel apart.
Oh ja, een keer per ongeluk toch door zo'n cb heengedenderd. In de buurt van El Paso met een Bonanza. Mijn benen haalden het tot boven het dashboard en mijn hoofd ontdekte dat de headliner niet echt veel meegeeft.
Toen ik de vraag terugkreeg of het echt severe turby was zei ik yes and I have the bruces to prove it. Okay.
Net voor landing vroegen ze of ik medical assistance nodig had. Duurde even voordat ik doorhad dat dat door mijn pirep kwam.
 
Heb altijd begrepen dat de vliegers nog de meest limiterende factor zijn. Die kunnen minder hebben dan de kist.
Heb het echter nooit getest en hoop het ook zo te houden.
Misschien is er iets te vinden over die F28 die bij de Moerdijk naar beneden is gekomen?
 
Oorspronkelijk gepost door superpilut
Heb altijd begrepen dat de vliegers nog de meest limiterende factor zijn. Die kunnen minder hebben dan de kist.

Dat geld vooral voor militaire kisten, zou niet proberen met een burger kist jezelf bewusteloos te vliegen.
 
Back
Top