TUI Airlines, het andere blauw in Europa’s luchtruim

Status
Not open for further replies.

Autobrake

New member
DRIEBERGEN - Of het werkelijkheid wordt is nog niet te zeggen, maar de kans is aanwezig dat KLM niet meer het alleenrecht heeft om Nederlands ‘blauwe’ luchtvaartmaatschappij te zijn. In Europa vliegt namelijk nog een andere, grote blauwe luchtvaartreus rond, die wellicht in de nabije toekomst ook in Nederland haar intrede doet: TUI Airlines. Met een grote financiële injectie van het reisconcern in HollandExel zou ook op Nederlandse luchthavens de bekende rode smile van TUI een bekend gezicht kunnen worden.

Zoals gezegd is nog niets zeker over een eventuele start van een Nederlandse tak van het TUI luchtvaartbedrijf. Het concern heeft in Nederland merken als Holland International, Kras en Arke. De vluchten voor deze touroperators worden uitgevoerd door een veelheid aan luchtvaartmaatschappijen, waaronder Martinair, KLM, Transavia en het Turkse Inter Express. Mocht het moederbedrijf echter besluiten om een eigen maatschappij op te richten, dan komt de nieuwe airline terecht in een grote familie van Europese maatschappijen die reeds onder de vlag van TUI vluchten uitvoeren.

Zelfstandig opereren onder één merknaam
Moederbedrijf TUI A.G. besloot drie jaar geleden om alle maatschappijen die eigendom waren van de Duitse onderneming centraal aan te sturen. De verschillende airlines opereren zelfstandig maar worden op strategisch gebied gecontroleerd door TUI Airline Management in Hannover. Vlootplanning, vluchtuitvoering, technisch onderhoud en een homogeen serviceniveau zorgen ervoor dat de maatschappijen zo efficiënt mogelijk vliegen en daarnaast duidelijk een gezamenlijke identiteit uitdragen.

Die identiteit bestaat ondermeer uit één type beschildering van de luchtvloot. Alle toestellen die bij de verschillende TUI-maatschappijen in gebruik zijn worden voorzien van een blauwe beschildering, waarbij het logo van TUI op de staart prijkt.

Op dit moment telt de vloot van TUI meer dan honderd toestellen die worden gevlogen door zeven maatschappijen. Een kort overzicht.

Britannia Airways UK
Britannia Airways werd in 1962 opgericht als Euravia en is één van de grootste chartermaatschappijen van Groot-Brittannie. Met een vloot van achttien Boeing 757-200ER’s, vier 767-200ER’s en negen 767-300ER’s vliegt de maatschappij vanaf twintig Britse luchthavens naar 96 zonbestemmingen in 37 landen in Europa, Afrika, Noord- en Zuid-Amerika en het Caribisch gebied. Per jaar vliegen meer dan acht miljoen reizigers met de maatschappij.

In 2004 besloot TUI om alle vliegtuigen van Britannia in het TUI-blauw te kleuren en de merknaam Thomson.co.uk op de toestellen te voeren. Thomson is een belangrijk onderdeel van de Duitse reisorganisatie in het Verenigd Koninkrijk. In hetzelfde jaar werd ook de low cost dochter van Britannia Airways opgericht: Thomsonfly.com.

Thomsonfly.com
Prijsvechter Thomsonfly.com vliegt sinds 2004 met een vloot van vier Boeing 737-500’s vanuit Doncaster/Sheffield, Bournemouth en Coventry naar twintig Europese bestemmingen. Vanaf Bournemouth en Coventry vliegt de maatschappij onder meer naar Amsterdam.

Britannia Nordic
Britannia Nordic, de Scandinavische divisie van Britannia Airways, werd in 1985 opgericht als Transwede Airways. De maatschappij vliegt vanuit Noorwegen en Zweden naar dertien vakantiebestemmingen in het Middellandse Zeegebied, Afrika, Azië en Zuid-Amerika. De vluchten worden uitgevoerd met een viertal Boeing 737-800’s, een 757-200 en een 767-300. De naam die op de vliegtuigen wordt gevoerd is Fritidsresor.se.

Hapag-Lloyd
Het Duitse Hapag-Lloyd heeft een geschiedenis die terugvoert tot 1972. Gestart met een klein aantal zonbestemmingen die werd aangevlogen met een Boeing 727, is de maatschappij in meer dan dertig jaar fors gegroeid. Op dit moment telt het netwerk maar liefst 39 bestemmingen in negen landen. De belangrijkste aangevlogen regio’s zijn het Middellandse Zeegebied en Afrika, waar 552 keer per week naar wordt gevlogen vanaf 21 Duitse luchthavens. De vloot bestaat uit 29 Boeing 737-800’s, vier Airbus A310-200’s en een A310-300.

In 2002 betrad Hapag-Lloyd de low cost markt met de oprichting van Hapag-Lloyd Express. Dit markeerde tevens de toetreding van TUI in de Europese low cost arena.

Hapag-Lloyd Express
Hapag-Lloyd Express (HLX) specialiseert zich in het uitvoeren van low cost vluchten. De maatschappij vliegt vanaf zes Duitse luchthavens (Köln/Bonn, Hannover, Stuttgart, Hamburg, Berlijn Tegel en München) naar 28 Europese bestemmingen in negen landen. De vloot bestaat uit vijf Boeing 737-500’s, acht 737-700’s en een tweetal Fokker 100’s. De Fokkers worden gehuurd van Germania. De toestellen van HLX zijn opvallend geel gekleurd, met een zwart-wit geblokte balk, net als een New Yorkse taxi. Dit past overigens uitstekend in de strategie van het bedrijf: “Fly for the price of a taxi”. In 2004 maakten 2,7 miljoen passagiers gebruik van Hapag-Lloyd Express.

Corsair
Het Franse Corsair, in 1981 door een Corsicaanse familie opgericht als Corse Air International, is sinds 2002 in handen van TUI. De maatschappij vliegt charters en lijndiensten naar verschillende Europese en Afrikaanse bestemmingen en verbindt een aantal Franstalige overzeese gebieden als Sint Maarten (Saint Martin), La Réunion en Montreal met Frankrijk. De korte vluchten worden uitgevoerd met twee Boeing 737-400’s en voor de langere vluchten worden twee Airbus A330-200’s en drie Boeing 747-300’s ingezet. Het komende jaar voegt Corsair tevens drie Boeing 747-400’s aan haar vloot toe.

TUI Airlines Belgium
TUI Airlines Belgium staat in België beter bekend als Jetair, TUI’s grootste touroperator in dat land. De maatschappij voert vluchten uit vanaf ondermeer Brussel met een vloot van drie Boeing 737-400’s en twee Boeing 737-800’s. Jetair vervoert overigens niet al haar passagiers met TUI Airlines Belgium; ook maatschappijen als SN Brussels Airlines en het Turkse MNG Airlines vliegen voor de reisorganisatie.

Neos
In 2001 richtte TUI samen met de IFIL-groep, één van de grootste Italiaanse financiële en industriële bedrijven, de maatschappij Neos op. Met een vloot van Boeing 737-800’s werden vluchten uitgevoerd van diverse Italiaanse luchthavens naar zonbestemmingen in het Middellandse Zeegebied en de Canarische Eilanden. IFIL kocht in 2004 alle aandelen van Neos op, waardoor de maatschappij nu niet meer onder de vlag van TUI vliegt.

Topmaatschappij in Europa
De verschillende maatschappijen van TUI vervoeren volgens de meest recente cijfers jaarlijks meer dan achttien miljoen passagiers, waarbij het aantal passagiers van Hapag-Lloyd Express nog niet is meegerekend. Daarmee verwerft TUI Airlines zich een plaats in de top-20 van de wereld en zelfs in de top-5 van Europa.
 
Re: TUI Airlines, het andere blauw in Europa’s luchtruim

Autobrake said:

Vlootplanning, vluchtuitvoering, technisch onderhoud en een homogeen serviceniveau zorgen ervoor dat de maatschappijen zo efficiënt mogelijk vliegen en daarnaast duidelijk een gezamenlijke identiteit uitdragen.

Dus de volgende interieurupgrade komt er al weer aan. Hoeveel stoelen stonden er ook al weer in die Brittania 767's? 340? Ouch.
 
Ze zouden gasten zoals autobrake moeten verbieden om zulke posts te plaatsen. Geef zelf eens een mening over iets ipv het kopieren en plaatsen van artikelen, de krant lezen we zelf wel.:mad: :mad:
 
9712,

Dat doe jij, misschien doe ik dat ook wel, misschien doet 80% dat, maar wat maakt het uit dat hij voor die overige 20% dit bericht plaatst?
Daarnaast lees ik ook wel een krant, maar zeker niet alle kranten. Jij doet dat misschien wel, maar toch is het leuk om hier eens een berichtje te lezen uit een andere krant.

En dan kan jij je mening geven, dat vind jìj blijkbaar weer heel leuk. Fijn toch? :D

Slambam is daar ook goed in, vooral in het onderbouwen ;).
 
Dus men mag hier alleen maar negatieve berichten uit de krant citeren begrijp ik?
Tsss, eens een keer wat positiefs en meteen moet het verboden worden, nee JIJ moet verboden worden!:grijns:
 
En de conclusie is... ...

En de conclusie is... ...

@vliegzerk : Ik ben zo benieuwd hoe jij uit het voorgaande concludeerd dat er niets positiefs gequote mag worden. Dat staat er dus absoluut niet. Op geen enkele wijze wordt maar gesuggereerd dat er niets positiefs mag worden gepost. Het gaat om copy-paste mentaliteit. Ik ben het niet eens met 9712, maar begrijp wel z'n intentie. En jij zit alweer met je "ze pesten me weer" jankstem alweer kniezend in een hoekje hetze, hetze, hetze te roepen. Negatievelingen zoals jij zou misschien beter geweerd moeten worden.
 
Last edited:
Arne said:
Lijkt hier wel een kindercreche. Play nice!

Groetsch,

Arne

Héé die Arne!!!!! Ouwe volwassen kerel!! Echt een wereldbijdrage!!!!!!!!!

Groeten, Leij
 
Het grootste deel van deze discussie gaat over (het niveau van) de discussie. Ik sluit af en een nieuwe poging mag gedaan worden in een nieuwe thread.

Verder is het wel een idee om áls je een copy/paste doet van een artikel, hier meteen een eigen mening bij te zetten om de discussie mee te starten. Anders kan ik me voorstellen dat mensen zich afvragen wat ze met de bijdrage aan moeten en komt er niets los (behalve dan discussie over de discussie).
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top