Trip reports california/Nevada/Arizona

JulietWiskey

New member
Allen,

Ik ben met wat vrienden een USA trip aan het plannen, maart of april 2010.

globale route;

Palo Alto of San Jose (CA)-Santa Monica (LA, CA), San Diego-Yuma (AZ)-Grand Canyon-Las Vegas-Yosemite-Palo Alto. Kist Piper Arrow of C182.

Heeft iemand nog way (links) van trip verslagen of wat tips voor onze trip? Vooral benieuwd naar radio coms / routings door MOA s (is al weer heel lang gelden) tips airspace penetration ed.

Hoop van jullie nog wat do s en don't s te horen! Tips welcome.

JW :cool:
 
Kleine tip voor Yuma, vraag een PAR-approach aan, is leuk om een keer te doen.
Lake Havasu is aardig voor een stopover, tussen Yuma en Grand Canyon. Ook leuk in de buurt zijn Flagstaff en Sedona.

qua planning: http://skyvector.com/ erg handig.
 
MOAs zijn eigenlijk nooit een probleem, het is alleen aan te raden dat je flight following hebt voordat je er doorheen vliegt. Altijd mooi meegenomen als ATC je op een formatie F-15s wijst.
 
Zou wel een Turbo arrow nemen voor die trip. De "normale" Arrow is nu niet bepaald een rocket ship.
Lijkt me een hele leuke trip trouwens.
Ben zelf ooit een keer vanaf FL naar Las Vegas gevlogen.
Was ook zo'n vlucht waar ik eigenlijk een Turbo Arrow voor nodig had.
 
Heb ooit eens heel lang geleden een paar maand in Vegas gewoond. Zou er voor kiezen om KVGT North Las Vegas te gebruiken en Niet KLAS Mc Carren Int. De brandstof bij de GA FBO is daar knetter duur. Met een beetje geluk kun je een courtesy car naar de strip krijgen indien die nog voorhanden zijn.
 
piper arrow 201Turbo

piper arrow 201Turbo

Tsja ik probeer ook een te vinden. Vond wel een high performance Bonanza V35 maar die was wel erg duur. Tot nu toe in de bay area alleen een standard arrow gevonden (PA28R 200). Maar dit is altijd beter dan een Cherokee of een Archer. Mocht iemand nog een Turbo Arrow weten in de Bay Area hou ik me aanbevolen...

JW
 
Tips:

Van San Jose naar San Diego:
KMRY (Monterey peninsula airport)
KSBA (Santa Barbara) een mooi veld. Vooral als je via het water richting het veld vliegt...
KHHR (Hawthorne) niks te beleven maar ligt vlakbij LAX dus altijd wat te zien.

Over LA: Shoreline transition route (over LAX heen via de kust).

KVGT (North Las Vegas prima veld, en gratis shuttle service naar de strip)

KCGN (Grand Canyon, elevation 6500 ft.) vooraf een gedetailleerde kaart kopen ivm de restricted areas is een must.

KBCE (Bryce Canyon, elevation 7600 ft.) mooi park. Op het veld kun je een shuttle bus bellen van het holiday inn die je naar de ingang van het park brengt. Vroeg in het seizoen zal je wel met een huurauto het park in moeten.

Voor planning ed heb ik www.airnav.com gebruikt.

Flight following is altijd handig om aan te vragen.

Have fun!
 
Thanks!!!

FlySundance in Palo Alto heeft wel een mooie Mooney M20 in de verhuur ; ) Wel verplichte grondschool en 3-5 uur met een instructor voor dat je los mag.

Gr. JW
 
Op Palo Alto hebben ze een verschrikkelijk mooie Mooney M20K staan. Tis de N252ZC.
website: www.flysundance.org. Nog nooit in zo`n mooie cleane kist gevlogen... Wat een genot.

Eigenaar is een aardige oudere kerel (Evan). Voor een check-out instructeur kan ik je ook nog wel iemand aanraden.

Zie PM ;)
 
KSEZ Sedona is een aanrader, veld ligt op een bergje met een fantastisch uitzicht op de red rock mountains en een leuk typisch Amerikaans aviators restaurantje waar je wat kan eten of drinken.
Als je van gokken houd is het misschien grappig om Laughlin/bullhead aan te doen; KIFP
Dit ligt op de grens van Nevada en Arizona, geen landingsfee en als je op ongeveer 10 mile zit kun je aan de toren vragen om vervoer naar de casino's, staan ze met een golfkarretje voor je klaar als je land.
MOA's flightfollowing is idd handig. Je kan ook even vragen of de specifieke MOA active is al je je flightplan doorbelt.
Veel plezier!
 
Even een update, eind april gaan we de plas over met de KL naar San Francisco. De shortlist van rental companies die zijn overgebleven ; de professionele west Valley Flying Club op Palo Alto (een mooie nieuwe Archer III) en de wat goedkopere Squadron2 op San Jose, Ca (een oude Arrow II) . Na wat tips op het forum, gaan we idd Sedona en Flagstaff opnemen in de tour, en ook als alles meezit een rondleiding tourtje op Mojave Airport en een bus tour op Tucson/Davis Monthan AFB, waar die B52 s in de woestijn staan ; )

Begin er zin in te krijgen! Wel is de AVGAS 5 Dollar geworden per Gallon, maar nog altijd goedkoper dan in Nederland!


@Wouter; die Mooney is schitterend maar was idd beetje boven budget. Performance wise zijn we gelukkig met z'n drieen.

JW
 
Archer III is uiteraard een fijne kist om mee te vliegen, echter kom je er de Sierra Nevada niet mee over met 3 man vrees ik, ook word het performance wise krap als je echt OVER de Canyon wil vliegen (VFR corridors liggen op 10,500 en 11,500' )

Dit was voor ons de reden om de Mooney te nemen....

Zoals al eerder gezegd, als je het een beetje goed voorbereid maak je echt een "trip of a lifetime". Ik begin er zelf ook weer helemaal zin in te krijgen ;)

Nog een paar kleine tips (kan het niet laten):
- De bus tour op Davis Montham is alleen doordeweeks....
- Gewoon naar Las Vegas international gaan, al is het maar voor de ervaring.
Ze doen totaal niet moelijk over VFR verkeer. Het kan echter zijn dat je even moet wachten op een VFR release als je weg wil tijdens piekuren (wij hebben 10 minuten moeten wachten)
- Ga NIET naar Grand Canyon West. Word gerund door een stelletje gefrustreerde onvriendelijke indianen. Ook helemaal niks te zien.
- AVGAS op KLAS kost +- $7 (december 2009). Zorg dat de vliegclub je 1-op-1 de fuel terug betaald en niet naar een " fixed rate".....
- Laat je niet afschrikken door " tiedown fees". Hoogste Tiedown fee voor ons was $20 op KLAS. Dit geld vaak ook alleen als je overnight blijft.
- Plan langs "Marble Canyon" (ten noord oosten van de Grand Canyon, net onder Page) Dit is een vliegveld wat IN de Grand Canyon ligt. Spectaculaire foto's gegarandeerd...
- Heb ik al gezegd dat je gewoon naar Las Vegas International moet gaan ipv Las Vegas North????
- Als je in de buurt bent van Los Angeles: ga even op en neer naar Catalina Island. Mooi eiland en een nog mooier(uitdagend) vliegveld.
- Op langere/verlaten routes - hoe afgezaagd ook: File een flightplan en vraag flight following... Beter 10 keer teveel dan 1 keer te weinig.
- De MillionAir FBO op Tucson heeft een verschrikkelijk mooie dame achter balie - Tara - doe haar de groeten!

Pff en zo kan ik nog wel even doorgaan....
Veel plezier met de voorbereiding, das de halve pret ;)
 
Ben weer terug van een supertrip uit de USA! Uiteindelijk onze kist, een Archer II gehuurd in Palo Alto bij de West Valley Flying Club (http://www.wvfc.org/aircraft.html) , niets dan lof hierover!Veel papierwerk, grondige check out maar goede vloot, clubregelementen helder en fair, kortom, aanrader. Leuk; ze hebben een vloot van cessna tot Mooney M20. Uiteindelijk met een Archer ons verlanglijstje afgewerkt, het was af en toe performance goed uit rekenen maar we hebben alles kunnen vliegen zoals we geplanned hadden. Ook de Grand Canyon tour gedaan, wel een kwartier ge-orbit om onze vlieghoogte van 11500 voet te bereiken ; )

Groetjes en bedankt voor de tips!

JW
 
HEERLIJK HE! Gewoon lekker vliegen en geen gezeur!... Come on and lets just take off, fly VFR for a while, and we will pick up our IFR clearance later before the FIR boundry! Ben de laatste tijd weer aan het vliegen in FL en Caribbean op een 20 pax turboprob, ipv een heavy widebody, en was eigenlijk vergeten hoe lekker makkelijk en relaxed alles is in de kleine luchtvaart. En dan heb ik het over mijn USA! Zo ongelooflijk gericht op de pure fun van flying! Proud te be a US citizen, en to have fun in this wonderfull country!
 
Back
Top