Traumahelikopter vlieger(Selectie/Opleidingscyclus)

Flymetothemoon?

New member
Hoi,

Ik ben 19 jaar oud en heb diploma's VWO profiel: Natuur en Gezondheid en Natuur en Techniek (Wis B + M&O)

Van te voren heb ik nooit nagedacht over een specifieke richting waarnaar ik toe wou werken (carrière technisch gezien). Echter ben ikzelf wel altijd geïnteresseerd geweest in traumahelikopters (omgeving waar ik woon vliegen ze nogal eens voorbij). Laatst zag ik zo een toestel tamelijk laag vliegen, wat een spectaculair gezicht vond ik dat zeg! De geluid, lichtjes en zo een gele heli die prachtig strak rond cirkelen...

Bovenstaande is natuurlijk nog geen reden om heli vlieger te willen worden, echter heeft dit mij wel genoeg motivatie gegeven om hier wat extra's over te willen weten. Ik kon beperkt informatie vinden, wel genoeg om de basiseisen te bemachtigen en natuurlijk jullie informatieve forum te vinden.

De basiseisen:

De minimumeisen zijn: 1. 1000 vlieguren als pilot in command van vliegtuigen, waarvan minimaal 500 vlieguren als pilot in command van turbinehelikopters. Of minimaal 1000 vlieguren als copiloot in HEMS-operaties, waarvan 500 vlieguren als pilot in command onder supervisie en 100 vlieguren als pilot in command van helikopters; 2. 500 vlieguren ervaring in helikopters, opgedaan in een vergelijkbare operationele omgeving als de toekomstige HEMS-operatie; 3. 20 nachtvlieguren als pilot in command.

Ik heb het idee dat vlieger bij de marine een functie is waarmee je deze eisen mooi haalt? Echter is vlieger worden bij de marine natuurlijk geen functie die je maar even doet om traumahelikoptervliegertje te gaan spelen... Marine vlieger lijkt mij prachtig, maar moet er mijzelf toch nog wat extra in verdiepen.

Kan iemand mij alstublieft meer informatie geven over de selectie/opleidingstraject tot trauma vlieger. Ook het type man dat hiervoor in aanmerking komt (karakter, ervaring), hiernaast zou ik graag te weten komen welke mogelijkheden er naast de marine (krijgsmacht) er nog meer zijn relevante ervaring op te doen om in aanmerking te komen voor een functie als traumavlieger

Mvg,

Flymetothemoon?

Bronvermelding traumavlieger: https://www.anwb-maa.nl/
 
Hej flymetothemoon?

Altijd goed om te horen dat je interesse voor het helikopter vliegen is gewekt. Ik denk dat jouw motivatie juist wel een reden is om helikopter te gaan vliegen. Immers, zo begint het voor elke vlieg(st)er, geinspireerd raken door de techniek en de indrukken die een vliegmachine op je heeft bij de eerste kennismaking.
Laat ik vooropstellen dat ik niet op de traumahelikopter vlieg, maar wel veel collega's door de jaren heen heb zien vertrekken naar de ANWB.

Een opleiding tot specifiek vlieger op een traumahelikopter bestaat zover ik weet niet. Met name als je kijkt naar de ureneis is dat onhaalbaar voor een opleider.
Wel zijn er verschillende trajecten waarbij je je optimaal kan voorbereiden op het werk als vlieger op een traumahelikopter. De meest voor de hand liggende is vlieger bij defensie. Dit betekent echter niet dat je door een ander traject te volgen geen kans maakt op een baan bij deze mooie club.

Vliegen bij de Marine is een mooi begin en zal je in ieder geval de nodige ervaring en vliegerschap geven dat nodig is voor het werken op de traumahelikopter. Met name het single-pilot opereren is een overeenkomst tussen de Marine en de traumahelikopter. Daarnaast is het afwachten of op het moment dat jij defensie kan verlaten, de ANWB op dat moment op zoek is naar vliegers.

Volgend jaar bestaat de Marineluchtvaartdienst 100 jaar, hoe mooi zou het zijn om in ons jubileum jaar te kunnen starten met je vliegopleidng bij defensie. ;-)

Succes met je keuze!
 
Beste Wepz,

bedankt voor uw reactie.

Na mijzelf ingelezen te hebben in de werkzaamheden van een Marine vlieger ben ik uit dat ik graag zou willen solliciteren (functie op zich spreekt mij zeer aan). Echter zit in twijfel of ik niet eerst een WO studie zou moeten oppakken, dit zal mij incl. master minstens 4 jaar kosten....

Aan de andere kant sta ik te popelen om mijzelf direct in te schrijven en ervoor te gaan! Maar tja voor mij is de vraag dan of ik op 30/40 jarige leeftijd (als ik de Marine verlaat) nog wel trek heb om als vlieger aan de slag te gaan (ANWB of elders).

De keuze is moeilijk...
Ik neig naar een opleiding technische wiskunde/geschiedenis, dit om mijzelf (in de toekomst) nog genoeg mogelijkheden te geven.

Thanks for the info!

Mvg,
Flymetothemoon?
 
Hier is nog een mogelijk traject:

1) Studie doen (wiskunde, geschiedenis)
2) Veel geld verdienen (toch maar geen wiskunde of geschiedenis dan)
3) Opleiding tot helikopter piloot volgen
4) ?
5) Aanname als piloot op een traumahelikopter
 
Beste rotorusa,

bedankt voor uw reactie.

Voor mij is helikopter piloot in de civiele luchtvaart geen optie, financieel/type jobs/opbouw van ervaring. Het specialistische werk van de Marine vliegers spreekt mij zeer aan, natuurlijk is het toekomstperspectief na 10/15 jaar ook ontzettend mooi (lijkt mij als leek). De opgebouwde ervaring (uren/klimatologische/geografische omgeving/ s'nacht bij slecht weer landen op een boorplatform etc.)

Via civiel vlieger een proberen een kans te maken om traumavlieger te worden lijkt mij enorm riskant en zal zeker veel langer duren dan bij de Marine.

Tja, ik moet eerst maar überhaupt binnen de opleiding te geraken...
Laat staan dat ik als 19 jarige over het traumavliegen moet denken.

Duurt helaas nog een hele tijd voordat dit op de agenda staat: https://www.youtube.com/watch?v=n9ZUXNeBoHo

Mvg,
Flymetothemoon?
 
Zoals je zelf al denkt is het misschien beperkend om een heel nauw omschreven carriere doel ('piloot op een trauma helikopter') na te streven, als de weg naar dat doel zo lang is (meer dan tien jaar waarschijnlijk, in dit geval).

Er is het gevaar dat een zo strak omlijnde verwachting van het 'ideale' carriere pad er toe leidt dat je onderweg kansen en andere mogelijkheden laat liggen. Maar ook doet die nadruk op het eindstation van je carriere af van de waarde van alle tussenstations op je reis. Misschien is vliegen op een trauma helikopter wel helemaal niet de leukste baan als vlieger en eindig je op een heel andere, veel interessantere plek. Zoals men in Amerika zegt: 'it's about the journey; not the destination'.

Hoe goed het ook klinkt (Gratis opleiding! Zie de wereld!), er zijn maar een heel beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor vliegers bij de Marine. Aan de andere kant kun je zeggen, ik streef naar een goedbetaalde baan na mijn schooltijd, spaar al mijn geld op en neem op een gegeven moment de opleiding tot piloot in eigen hand. Alle leuke ervaringen die je noemt (werken in verschillende lokaties; s'nachts naar booreilanden vliegen) staan op die manier ook voor je open als je maar doorzet.

(bron: ik heb gewoon lessen genomen, heb over de hele wereld gevlogen; heb s'nachts bij slecht weer op booreilanden geland en werk nu als piloot op een trauma helikopter)
 
Hi rotorusa,

bedankt voor de andere perspectief op de situatie. Helpt mij zeer om een goed beeld te kunnen schetsen...

De civiele weg lijkt mij super pittig, tegen de tijd dat ik het geld heb ben ik midden 30. Nu ben ik 19, dan wil ik graag een gezin hebben en is het toch zonde om zulke bedragen over te maken naar een loze droom lijkt mij zo...

In midden 30 onderaan de ladder beginnen lijkt mij zo een gedoe..
Als ik dan een goed betaalde baan heb koop ik liever een mooi auto, mooie vrijstaande huis dan dat ik in mijn ogen een ontiegelijke risico loop. Daarvoor zou ik absoluut niet een goed betaalde baan laten gaan.

Mensen als u bewijzen dat het inderdaad mogelijk is en waarschijnlijk ook een mooie ervaring kan worden. Ik twijfel er nu al aan of het wel de pad is die ik moet kiezen wegens toch een eenzijdige beeld/motivatie, en als dat nu het geval is lijkt het mij dat ik er niet eens aan moet proberen te beginnen

Hartelijk dank voor het meedenken

Mvg,
Flymetothemoon?
 
al aan offshore gedacht? Lijkt me hier in dit gedeelte van Europa, vooral de sector waar niet-militair met heli's wordt gevlogen. En zeker wel uitdagend.
 
Hi Tuiuiui,

bedankt voor uw antwoord.

Ja, ik heb al aan offshore gedacht. Maar om daar binnen te komen zijn wel hele strakke eisen aan verbonden. De geïnvesteerde geld is offshore vliegen natuurlijk wel waard. Echter de opbouw van ervaring (het verlaten van een vaste baan en dan een risico lopen) is een pijnpunt.

Waar überhaupt te beginnen als piloot is natuurlijk de hoofd vraag...

Mvg,

Flymetothemoon?
 
Contact
ANWB MAA
Emoeweg 16
8218 PC Lelystad

T 0320-229660
info@anwb-maa.nl
SOLLICITATIES NAAR: officemaa@anwb-maa.nl

Open sollicitatie (vraag:antwoord)

Ik ben piloot en wil graag vliegen op een traumahelikopter. Kan ik bij jullie solliciteren?

Ja, als u voldoet aan de minimumeisen kunt u een open sollicitatie, inclusief cv, e-mailen naar officemaa@anwb-maa.nl. De minimumeisen zijn: 1. 1000 vlieguren als pilot in command van vliegtuigen, waarvan minimaal 500 vlieguren als pilot in command van turbinehelikopters. Of minimaal 1000 vlieguren als copiloot in HEMS-operaties, waarvan 500 vlieguren als pilot in command onder supervisie en 100 vlieguren als pilot in command van helikopters; 2. 500 vlieguren ervaring in helikopters, opgedaan in een vergelijkbare operationele omgeving als de toekomstige HEMS-operatie; 3. 20 nachtvlieguren als pilot in command.



Vacatures:
https://www.anwb-maa.nl/vacatures/

Bron:
https://www.anwb-maa.nl/
 
Last edited:
Back
Top