Transavia

Diana

Active member
transavialogo.gif


UPDATE APRIL 2018:

Via de website [URL="https://www.pilotattransavia.com/]pilotattransavia.com[/URL] kun je een profiel aanmaken voor je sollicitatie bij Transavia. Hier vul je al je gegevens in met betrekking tot brevetten, kwalificaties, eerdere werkervaring, opleidingsachtergrond, enz. Alleen voor degenen zonder (of met te weinig) vliegervaring geldt dat je je vliegopleiding bij EPST, KLM Flight Academy of Martinair Flight Academy gedaan moet hebben. Alle andere vereisten staan ook op deze website vermeld.

Als je geluk hebt, word je uitgenodigd voor de twee dagen durende selectie die bij EPST in Maarssen plaatsvindt. Deze selectie bestaat uit:

  • Advanced COMPASS
  • ATPL-test
  • Persoonlijkheidstest
  • Engelstest
  • Wiskundetest
  • Grading (fixed-base Boeing 737-800)
  • Groepsopdracht
  • Interview met twee medewerkers Transavia
  • Interview met twee EPST-selecteurs

Advanced COMPASS

De Advanced COMPASS is vergelijkbaar met de gewone COMPASS die op heel veel plekken wordt gebruikt. De slalom-opdracht is echter vervangen door een 20-tal ATPL-theorievragen (allemaal meerkeuze), en de control-opdracht, waarbij je pedalen en een joystick moet gebruiken, ziet er net even iets anders uit. Er is hiervoor via internet genoeg oefenmateriaal te vinden, en voor het wiskunde-onderdeel is het ook zeker aan te raden om te oefenen met staartdelingen, simpele formules, enz.

ATPL-test

De geschreven ATPL-test bestaat wederom uit 20 vragen, maar deze keer zijn ze allemaal open. De vragen kunnen overal over gaan, van ILS-minima per categorie tot het decoderen van een (lange) TAF, en van Mass & Balance (traffic load, variable load, basic empty mass, etc.) tot het omschrijven van een stable approach. Je hebt een uur de tijd, dus drie minuten per vraag, maar je moet flink doorschrijven om alle vragen te kunnen beantwoorden.

Persoonlijkheidstest

Bij de persoonlijkheidstest krijg je 225 keer een tweetal stellingen te zien waarvan jij moet aangeven welke het beste bij jou past. Bijvoorbeeld:

  • Ik bepaal het liefst zelf op welke manier ik een taak uitvoer.
  • Als iemand mij beledigt, spreek ik diegene erop aan.

Jouw antwoorden worden verwerkt in een rapport, en aan de hand daarvan kan worden bekeken of je over de eigenschappen beschikt die Transavia zoekt.

Engelstest

Deze test (ook op de computer) mag voor de gemiddelde kandidaat geen probleem zijn. Het begint met simpele zinnen waarbij je moet kiezen welk woord op de lege plek past. Daarna komt een luisteronderdeel waarbij je steeds informatie uit radio calls of een ATIS moet halen. Het eindigt met een stukje lezend begrijpen, waarbij je moet aangeven of een bepaalde stelling wel of niet overeenkomt met de tekst, of dat er niets over gezegd wordt.

Wiskundetest
De wiskundetest bestaat uit 30 meerkeuzevragen op papier waarbij je geen rekenmachine mag gebruiken. Veel simpele formules, staartdelingen, vermenigvuldigingen en andere sommen die je gewoon thuis kunt oefenen tot je erbij neervalt. Voor degenen die hier moeite mee hebben is de ervaring vaak dat de 30 minuten snel voorbij zijn.

Grading

De grading doe je op een fixed-base Boeing 737-800 met twee selecteurs van EPST. Voor EPST-studenten zit er ook nog iemand van Transavia bij. De vlucht begint op Schiphol met het opvragen van de ATIS en de clearance, waarna je kort de tijd krijgt om je SID voor te bereiden en te briefen. De hele grading vlieg je raw data, dus de route hoef je niet in je FMC te programmeren (performance is al gedaan). Je vliegt de SID dus ook alleen met behulp van navaids. Ergens in de departure krijg je een nieuwe heading en doe je een aantal steep turns, gevolgd door een paar keer klimmen en dalen met een bepaalde climb/descent rate. Vervolgens krijg je tenminste één radiaal, QDM of QDR om te intercepten, waarna je weer teruggestuurd wordt naar Schiphol voor een ILS die met een go-around zal eindigen. Op je missed approach altitude krijg je een engine fire/failure, waarna je eventueel nog een single-engine ILS krijgt.

Van tevoren krijg je een briefing-pack met verschillende flight profiles, kaarten en informatie over de 737, zodat je niet helemaal in het diepe belandt als je op een ander type vliegt. Aan de andere kant ligt de nadruk ook op TEM en non-technical skills, dus als je af en toe even moet zoeken op je overhead panel is dat niet erg. Als pilot non-flying ben je vrij passief, zodat de pilot flying de kans krijgt om zijn eigen grading te vliegen en zijn eigen denkproces kan laten zien aan de selecteurs.

Groepsopdracht

De groepsopdracht spreekt eigenlijk voor zich. Je krijgt een scenario of opdracht waarbij je als groep tot een oplossing of antwoord moet komen. Het gaat hierbij uiteraard om de manier van samenwerken, dus het is belangrijk dat iedereen erbij wordt betrokken. De kunst is om niet helemaal naar de achtergrond te verdwijnen, maar ook niet te veel te willen zeggen of bepalen. Over het algemeen zijn deze opdrachten erg leuk waardoor je je niet al te druk hoeft te maken om de selecteurs die meekijken en -schrijven.

Interview met medewerkers Transavia

Het eerste interview doe je met twee medewerkers van Transavia. Dat is altijd één iemand van het Transavia Recruitment Committee (TACO) en iemand van de HR-afdeling. De vragen zijn zoals je die kan verwachten bij een normaal sollicitatiegesprek, dus je kunt je redelijk goed voorbereiden. De interviewers doen er bovendien alles aan om je op je gemak te laten voelen. Zorg dat je in ieder geval antwoord kunt geven op vragen als:

  • Waarom wil je voor Transavia werken?
  • Waar moet een piloot volgens jou aan voldoen?
  • Hoe zie jij jezelf over 5 jaar?
  • Heb je weleens een moeilijke periode gehad tijdens je werk of opleiding?
  • Als wij een goede vriend(in) van jou zouden bellen, hoe zou diegene jou dan omschrijven?
  • Wat doe je als je captain op de decision height zegt dat hij visual is, terwijl jij nog helemaal niets ziet?

Interview met EPST-selecteurs

Het tweede interview doe je met twee selecteurs van EPST, waarbij één van de twee de 'good guy' speelt en de andere de 'bad guy'. Zorg dus dat je met je antwoorden niet in een bepaalde hoek geduwd kunt worden, want daar zijn ze uiteraard naar op zoek.

Uitslag

Na alle onderdelen ben je klaar met de selectie. De uitslag hoor je ongeveer een week later, afhankelijk van het aantal kandidaten en eventuele vrije dagen. EPST maakt voor alle kandidaten een rapport met daarbij een advies en stuurt dit naar Transavia. Transavia neemt dit advies mee in hun besluit en neemt contact met je op bij een positief resultaat.

Hopelijk heeft iedereen hier iets aan en alvast succes voor degenen die worden uitgenodigd! :)

Greetzz

-----------------------------------------------------------------------------------------

De volgende info is gebaseerd op mijn ervaring in september 2008.

De grading wordt gedaan op de Martinair Vliegschool te Lelystad. 2 Heren van Transavia zijn hiervoor aanwezig. Er wordt begonnen met een briefing over wat ze van je verwachten en je krijgt de plates van een aantal vliegvelden. Kandidaat 1 vliegt van A naar B en kandidaat 2 van B naar C. Het belangrijkst vinden ze dat ze zien dat je een goede scan-rate hebt. Daarnaast wordt er gelet op je CRM/briefings en situational/positional awareness.

Ik kreeg een SID vanaf EBBR met als destination EDDK. SID zo goed als helemaal gevlogen. Daarna normal & steep turns. Vervolgens kreeg ik een radial op die aansluit op de procedural ILS voor baan 32. Zelf indraaien volgens de procedure en de localizer/GS intercepten. Op DA geen runway te zien dus in de GA. Radar vectors naar de hold over COL. Parallel Entry gedaan, 1 volledige hold gedraaid en de NDB-approach voorbereid eveneens voor 32. COL verlaten op de gepubliceerde radial en weer zelf indraaien om QDM 317 op te pakken. Ongveer 300' voor MDA visual gekomen en de sim aan de grond gezet.

Hierna hebben de heren van Transavia even overlegd en kregen we gelijk de uitslag dat het advies positief zou zijn. Vervolgens even de vlucht doorgenomen wat er goed en fout ging.

De simulator is een citation. Als je er nog nooit in gezeten hebt dan zal het niet mee vallen om deze te besturen. Ergonomisch gezien is niet alles logisch en je moet er echt even mee oefenen om normaal te kunnen vliegen en redelijk alles te kunnen vinden. Het is natuurlijk niet verplicht want ze kijken naar een learning curve. Echter, voor je zelfvertrouwen tijdens de grading is het wel erg prettig als je je min of meer thuis voelt in de sim. Je kan contact opnemen met de martinair vliegschool en vertellen dat je de grading voor Transavia moet doen. Ze kunnen je dan in contact brengen met degene die je hiervoor kan trainen op de bewuste simulator. Goedkoop is het niet: €375,- per uur. Transavia is hiervan op de hoogte en vindt het geen probleem. Bij mijn grading vonden ze het zelfs wel prettig omdat ze dan niet alles meer moeten vertellen en laten zien.

Voor meer vragen kun je altijd even contact met me opnemen! Hopelijk kan een ieder hier wat mee!!

Gr. RR


AHFC september 2008

Gesprek met psycholoog, het is redelijk vergelijkbaar met een sollicitatiegesprek, wordt wat meer doorgevraagd naar je sterke en vooral je zwakke eigenschappen. Zorg dat je voorbeelden hebt waarmee je je sterke punten kunt onderbouwen.
Afsluitend op het gesprek krijg je een case voorgelegd: De regel bij de maatschappij is dat je 15 minuten voor STD geen passagiers meer mag accepteren. Er is nog 1 passagier die ontbreekt, en er is reeds opdracht gegeven om naar de koffer van die persoon te zoeken. Je hebt te horen gekregen dat het zoeken naar de bagage een half uur gaat duren. 11 minuten voor STD komt de passagier met zijn See buy fly tassen bij de gate aanzetten en wil aan boord. Wat doe je. en vooral waarom.

Vervolgens krijg je een Fact Finding opdracht. Ik kreeg het verzoek van 2 vliegers om de volgende dagen vrij te hebben. Je krijgt 15 minuten om vragen te stellen, en wordt dan geacht een beslissing te nemen en die te onderbouwen.
Andere case die je kunt krijgen: Captain heeft tijdens een vlucht problemen met een FO gehad, en wil niet meer met hem vliegen. Zelfde opdracht


Volgende opdracht is het voeren van een slecht nieuws gesprek: Je hebt een van je collega's een profcheck afgenomen die hij niet heeft gehaald, en het is jou taak om hem dit mee te delen, en hem te vertellen dat hij ontslagen is als gevolg hiervan. Dit gesprek voer je met een 'acteur' en de psych observeert.

Daarna zijn de computer testen aan de beurt. De volgende testen kun je verwachten:

Redactie-rekensommen: 28 sommen, in veel te weinig tijd

Begrijpend lezen: Je krijgt een stuk tekst en moet vragen of de conclusies die getrokken zijn waar / onwaar / onzeker zijn. Ook een aantal logisch redeneren opdrachten (1. Alle vogels zijn zwart; 2: alle vliegtuigen zijn zwart. A: Alle vogels zijn vliegtuigen; B: Sommige vogels zijn vliegtuigen; c: geen vogels zijn geen vliegtuigen d: geen conclusie mogelijk)

Zoek de verschillen in cijfer en letterreeksen. Deze test krijg je 2 keer, een keer zonder tijdsdruk, 1 keer met. Het varieerd van 'waypoint' vergelijkingen (ARNEM - ANREM, 2 verschillen) tot langere reeksen. De tweede keer krijg je maar heel weinig tijd.

Een van de testen is een 'Multi-task test'. Je moet met behulp van de muis een 'vliegtuigje' in het midden van een rood vlak houden dat over het scherm beweegt. Het volgt een 'tunnel' die op de achtergrond getekend is. Je kunt zelf de snelheid aanpassen met de pijltjestoetsen. Je krijgt daarnaast een aantal opdrachten:
-Rekensommen
-als er een rood vliegtuig verschijnt moet je enter drukken
-en als er een aantal verschillende kleuren vliegtuigen op het scherm verschijnen moet je ze in de juiste volgorde wegdrukken.
Eerst krijg je deze opdrachten los van elkaar, daarna allemaal tegelijk,

De volgende test is ook een multi-task test, maar dan met wat andere opdrachten. Je moet met je muis een vliegtuig besturen. Er beweegt een klein vierkantje over een AI, en het is jou taak om de 'flightdirector' lijnen over het vierkantje te houden. Dus niet zoals een flightdirector waar je het vierkantje over het kruis moet houden. Erg verwarrend, zeker als je telkens 'afgeleid' wordt met de andere opdrachten:
er zijn linksboven op het scherm twee lichten, als de groene uit gaat moet je op F5 drukken, komt de rode aan moet je op F6 drukken.
daaronder zijn 4 verticale balkjes waar zich een driehoekje over heen beweegt. ze bewegen zich constant tussen +2 en -2, op het moment dat ze daarbuiten komen moet je F1-F4 drukken om dit aan te geven.
Je hebt 4 radio's, 2coms en 2navs, en op een headseat krijg je instructies door om deze te tunen. Reageer alleen op de instructies voor jou callsign
Je moet verder aan de hand van 8 pompen het brandstofniveau van 2 main-tanks op 2500 proberen te houden. de pompen hebben elke een capaciteit van 600l/m, en uit de maintanks wordt 800l/m gebruikt. De pompen gaan stuk en dan kun je ze dus tijdelijk niet gebruiken. Een aantal van die pompen zijn crossfeed pompen.
deze test krijg je 2x, en volgens mij duurde het 2 keer 10 minuten. Redelijk intensief, zeker omdat die flightdirector verkeerd om werkt

Je krijgt aantal oriëntatie vragen. Je krijgt een kaart te zijn met een kompasroos, en aan de hand daarvan moet je zeggen wat de positie van plaats A is tov B, dus bijvoorbeeld noord-noord-oost. Ook krijg je hier een helikopter die een bepaalde richting op vliegt, en er wordt weer gevraagd waar een plaats zich bevind t.o.v. het helicoptertje.

Je krijgt een vragenlijst (200 vragen) over je persoonlijkheid, vragen als "ik ben altijd tijd", "Ik kijk liever TV dan dat ik met vrienden weg ga".

Je krijgt een aantal vliegspecifieke persoonlijkheids vragen, bijv "Jij bent F/O, en de captain houdt zich niet aan de SOPS wat is je reactie: A. Ik zeg het meteen B. ik zeg niets C. Ik zeg het na de vlucht D. Het hangt ervan af of de situatie de vliegveiligheid in gevaar brengt. Deze vraag krijg je ook maar dan bij je de captain. En zo nog een vraag of 20 geloof ik.

Verder krijg je een plan-opdracht. Je moet een werkrooster opstellen voor 8 personeelsleden die een aantal producten moeten testen. Er zijn 2 testen die beiden verschillende tijd vragen, het personeel gedeeltelijk part-time, heeft vrij, en is ziek (ja, dat weet je van tevoren, altijd makkelijk . Verder kan niet iedereen alle testen uitvoeren. Je krijgt hiervoor 20 minuten de tijd, en houdt de tijd goed in de gaten. Geen pen/papier of rekenmachine, enkel het kladblok in windows.

stroom diagrammen. Je krijgt een stroom diagram te zien (eentje is van een bagageafhandeling systeem, een van een catering-voorziening en een crewingsysteem), waarbij een geautomatiseerd proces wordt beschreven. Een aantal van de hokjes zijn leeg, en aan jou de vraag om aan te geven wat er in had moeten staan.

Ik hoop dat ik niks vergeten ben, de volgorde is niet correct. Mocht ik me nog iets herinneren, dan vul ik het nog aan

grtz, H

Ter voorbereiding zijn de IQ tests van www.123test.nl best goed. Onder meer Syllogismen (te vinden onder meer iq tests)

Grt
 
Last edited by a moderator:
Back
Top