Transavia & TWY D....

https://www.youtube.com/watch?v=tSt0zSFDMHc

Fouten zitten natuurlijk in een klein hoekje.....

Wel jammer dat ATC in AMS, wederom door het gebruik van NL en non-standard phraseology misschien de kans heeft gemist om dit eerder op te pikken. Als ze misschien gewoon de route naar W2 "from C via C1 en D to W2" hadden gegeven had de crew misschien hun SA weer terug kunnen krijgen. Tweede keer in vrij korte tijd dat ATC in AMS niet geheel volgens het boekje handelt in combinatie met een serieus incident.

Ik ben er niet van overtuigd dat het vanuit een human factors perspectief een verstandige keuze is geweest om als crew te besluiten vrij snel weer proberen te vertrekken. Maar goed, juist de hele startle van dit incident, zal er waarschijnlijk voor gezorgd hebben dat de initiële beslissingen na dit event niet de sterkste zullen zijn geweest.

Hoe zijn de LOSA studie resultaten binnen Trans?
 
Sorry maar ben het daar toch niet helemaal mee eens.

De crew is hun SA verloren en die hadden het kunnen herstellen toen tower opmerkte dat W2 toch wel even een omweg was. Daarbij, taxiway lighting is toch anders dan de runway? Gelet op het incident een paar jaar terug toen KLM vanaf de taxiway opsteeg en de Onderzoeksraad uiteindelijk ATC op hun donder gaf omdat de controller het safer achte om ze te laten opstijgen ipv ze te stoppen, snap ik de actie van de controller deze keer.
 
Ja de crew had dit kunnen opmaken uit het feit dat ATC het een omweg noemt, maar was het niet nog duidelijker geweest in combinatie met normale ATC instructies? Daar doelde ik een beetje op, het is een omweg via “ xyz “.

En tsja, runway vs taxiway lighting, positive runway identification, eventueel gebruik van de loc deviaties bij de line-up etc etc, het kan natuurlijk gebeuren maar erg netjes is het niet.

Misschien speelt een bepaalde mate van complacency mee op je home base?
 
Ja de crew had dit kunnen opmaken uit het feit dat ATC het een omweg noemt, maar was het niet nog duidelijker geweest in combinatie met normale ATC instructies? Daar doelde ik een beetje op, het is een omweg via “ xyz “.

En tsja, runway vs taxiway lighting, positive runway identification, eventueel gebruik van de loc deviaties bij de line-up etc etc, het kan natuurlijk gebeuren maar erg netjes is het niet.

Misschien speelt een bepaalde mate van complacency mee op je home base?

Inderdaad, "negative, taxi W1" of "affirm, turn left C1, left D1, hold short W2" zou vermoedelijk de verwarring voorkomen hebben.

Er is (bijna?) nooit een reden om af te wijken van standard phraseology. Het bestaat voor een reden. Engels spreken zelf is daar geen excuus voor, in de VS heb je ook vaak non standard clearances die alleen maar verwarring scheppen.
 
Back
Top