Transavia MPL - selectieprocedure

Roerom

New member
Goedemorgen,

Ik lees al een tijd mee op dit forum, maar denk dat mijn oude account te lang niet gebruikt is :).
Recent is de sollicitatie van de MPL opleiding van Transavia opengegaan. Onderdeel 1 is online waaronder
de Quiz over FO, het invullen van het aanmeldformulier en "psychometrischte testen."

Weet iemand waar dat laatste onderdeel uit bestaat, en of je dit kunt oefenen?

Ik heb in de kennisbank informatie kunnen vinden over de EPST selectie, maar die info lijkt meer toepasselijk op fase 2 van de selectie:
Pilot aptitude screening (compass);
Personality test;
Technisch inzicht test;
Groepsopdracht;
Simulator training om te zien of je in staat bent om de opleiding goed te doorlopen;
Interview met selecteurs van EPST;
Interview met selecteurs van Transavia
Zijn er mensen op het forum die de eerste keer gesolliciteerd hebben of de opleiding bij Transavia doorlopen hebben?

Dank!
 
in Principe gewoon hetzelfde proces als bij EPST "gewoon". Alleen het interview met selecteurs van Transavia is anders. Maar bereid je uiterst goed voor want ze zullen uit honderden aanmeldingen jou moeten kiezen. Over het eerste onderdeel kan ik niet veel zeggen maar dat zal wel meevallen aangezien het online is.
 
In het verleden maakte Transavia voor de online test gebruik van cut-e (Aon) airline pilot test / assessment. Deze online test bestond uit ongeveer 9 verschillende subonderdelen. Denk aan de volgende Aptitude testjes in willekeurige volgorde:
  1. Spatial orientation,
  2. Reaction speed,
  3. Applied numeracy,
  4. Monitoring ability,
  5. Multitasking,
  6. Complex control,
  7. ....

Na het succesvol doorlopen van de bovenstaande online selectie zal je uitgenodigd worden voor de selectie van EPST. Deze selectie bestaat uit drie verschillende fases op locatie bij EPST in Maarssen.

Fase 1
De eerste fase bestaat uit 4 onderdelen; de 6 testen van de Computerized Pilot Aptitude Screening System afgekort COMPASS, 15 vragen in de vorm van een tech test (havo natuurkunde), een persoonlijkheidsonderzoek (beantwoorden van 225 stellingen) en tot slot een Engelse test (logisch redeneren en tekstverklaring)

Fase 2
Deze tweede fase bestaat uit een test over de basisbeginselen van het vliegen en de simulator. Overigens ontvang je ter voorbereiding op deze test een theorie PDF van EPST. Vervolgens een grading op een Boeing 737NG fixed base flight simulator. Denk hierbij aan stijgen en dalen met een bepaalde stijg- en daalsnelheid en wat bochten naar links en rechts. Vervolgens een combinatie van deze twee in de vorm van een paar stijgende of dalende bochten. Verwacht ook steep turns en tijdens het vliegen enkele rekenvragen.

Fase 3
Deze laatste fase bestaat uit een wiskunde test (zonder rekenmachine ;) ), de groepsopdrachten en interviews met zowel de selecteurs/HR vanuit EPST als die van Transavia.

Let op! Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, onderschat de selectie niet, aanvullingen zijn welkom en Google is your best friend.

Succes allemaal!
 
Last edited:
Dank voor jullie reactie. Ik zal mij eerst eens verdiepen in de cut-e test want dat is het eerste wat er aan zit te komen. Ik hoop dat je even de tijd hebt na het insturen van je sollicitatie om dit te doen.

Las inderdaad dat er vorige keer 12 plaatsen waren en 500 aanmeldingen..
 
Dank voor jullie reactie. Ik zal mij eerst eens verdiepen in de cut-e test want dat is het eerste wat er aan zit te komen. Ik hoop dat je even de tijd hebt na het insturen van je sollicitatie om dit te doen.

Las inderdaad dat er vorige keer 12 plaatsen waren en 500 aanmeldingen..
Heb je al iets kunnen vinden?
 
Hi Roerom,

We zitten in hetzelfde schuitje. Ik blijf het een enorm groot begrip vinden wat nou "ongeveer" de psychometrische testen kunnen zijn. Hoe dan ook, dit zijn online testen en zullen naar mijn idee niet te veel vragend zijn. Wel bereid ik mij voor via assessment websites met logisch redeneren, cijferreeksen etc.

Succes in iedergeval en wie weet komen we elkaar tegen bij de volgende ronde!
 
Last edited:
Bij de uitnodiging van het assessment zit een link waarbij ook staat wat je kan verwachten qua tests. Dat logisch redeneren is zeker een onderdeel. Staat ook uitleg bij met videos en pdf.
 
Last edited:
Ik heb vandaag de Compass test gedaan voor Transavia. Het viel mij reuze mee wat je allemaal moest doen. Een basiskennis wiskunde, natuurkunde, technisch inzicht en engels is zeker van belang. Ik ben in ieder geval door naar de Interviews bij Transavia. Is er toevallig iemand anders hier die ook naar de interviews mag?
 
Ik heb vandaag de Compass test gedaan voor Transavia. Het viel mij reuze mee wat je allemaal moest doen. Een basiskennis wiskunde, natuurkunde, technisch inzicht en engels is zeker van belang. Ik ben in ieder geval door naar de Interviews bij Transavia. Is er toevallig iemand anders hier die ook naar de interviews mag?
Hoi Dutchflyer,

Hoe heb jij je voorbereid op de eerste voorselectie van Transavia en Fase 1? Heb zelf gisteren helaas te horen gekregen dat ik niet door ronde 3 ben bij de KLM FA. Ik wil dan ook graag de aankomende selectie van Transavia gaan doen maar begreep al dat die wat anders in elkaar zit dan die van de KLM FA.
 
Als de selectie weer open gaat (zal volgend jaar weer zijn gok ik) dan kan je solliciteren. Als je uitgekozen wordt mag je een online assessment doen. Dit lijkt op de Compass test. Als je deze positief afrond mag je de Compass test doen bij EPST. Je moet oefenen met hoofdrekenen, basis natuurkunde in relatie tot de luchtvaart en voor de rest wat multitask dingen. Ik heb geluk dat ik in mijn werk veel met cijfers werk en heb interesse in technische dingen, waardoor de basis van natuurkunde er wel in zit.

voor het Engels gedeelte, ga ATC luisteren op Youtube. Begrijp wat er gezegd wordt, dan zijn de oefeningen makkelijk. Verder grammatica kennen en begrijpend lezen.

Online kan je veel oefeningen vinden om mee te oefenen.
 
Ik heb vandaag de Compass test gedaan voor Transavia. Het viel mij reuze mee wat je allemaal moest doen. Een basiskennis wiskunde, natuurkunde, technisch inzicht en engels is zeker van belang. Ik ben in ieder geval door naar de Interviews bij Transavia. Is er toevallig iemand anders hier die ook naar de interviews mag?
Gefeliciteerd! Ik heb de Compass test ook behaald en mag ook door naar de volgende ronde. Ben benieuwd.
 
Wanneer heb je het interview en hoe ga je je voorbereiden? Veel succes iig!
Ik heb hem 16 mei, als aller laatste volgens mij.. ik ben op dit moment het boek “De lucht in, maar waarom met U?” Van Jaap Schellinger aan het lezen. Hier staan nuttige tips in voor het hele selectietraject met praktische tips.

Wanneer heb jij hem en hoe bereid jij je voor?
 
Last edited:
Ik heb hem 16 mei, als aller laatste volgens mij.. ik ben op dit moment het boek “De lucht in, maar waarom met U?” Van Jaap Schellinger aan het lezen. Hier staan nuttige tips in voor het hele selectietraject met praktische tips.

Wanneer heb jij hem en hoe bereid jij je voor?
Hoi Dutchflyer,
Hoe vond je het gesprek gaan?
 
Gesprek ging goed. Fijne sfeer tijdens het gesprek. De insteek is om je te leren kennen en erachter te komen of je beschikt over de competenties van een vlieger. Het is geen kruisverhoor. Ik heb inmiddels bericht gekregen dat ik door ben naar de volgende ronde!
 
Top!
Gesprek ging goed. Fijne sfeer tijdens het gesprek. De insteek is om je te leren kennen en erachter te komen of je beschikt over de competenties van een vlieger. Het is geen kruisverhoor. Ik heb inmiddels bericht gekregen dat ik door ben naar de volgende ronde!
Top! Gefeliciteerd. Nu de laatste loodjes nog en wie weet vlieg je volgende maand alweer rond. Succes!
 
Back
Top