Transavia fuel emergency 17 april Barcelona

Carelines,

Ik neem altijd de wettelijk minimum fuel tenzij vanwege het weer, infrastructuur, ATC etc. Het is al een paar keren geweest dat ik merktte dat géén holding fuel was op de flight plan. Of een fout was van de software of van de dispatcher kan ik niet zeggen. Het was mijn verantwoorlijkheid de brandstof te bepalen maar ik mag nooit met minder dan de wettelijk minimum vertrekken.
Óok gebeurde dat de payload op nul stond. Als ik niet gemerkt had en vertrokken was met een payload van 10ton op een 3 uur langdurig vlucht was ik wel in de problemen terecht gekomen.

Nee dat betwijfel ik ook helemaal niet. Ik snap wel dat je op z'n minst je min fuel meeneemt. Sorry , dan begrijpen wij elkaar verkeerd daarin denk ik. Ik dacht dat jij commentaar gaf op jouw flightplan omdat daar geen 'holding fuel' in meegenomen was. Daaruit concludeerde ik (blijkbaar dus fout) dat jij holding fuel als onderdeel van je min fuel ziet... Maakt allemaal niet uit , zo lang we maar happy & safe zijn :) :) :)

Kan je misschien wel uitleggen wat jij bedoelt met ' ik heb al een paar keer gemerkt dat er geen holdin fuel op de flightplan was ' ?
 
Last edited:
Maakt wettelijk gezien geen deel uit van je min. fuel. En anders zou ik graag weten waar dat precies staat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
4.3.6.3 'Turbine-engined aeroplanes' - The fuel and oil carried in order to comply with 4.3.6.1 shall , in the case of turbine-engined aeroplanes , be at least the amount sufficient to allow the aeroplane

4.3.6.3.1 - When a destination alternate aerodrome is required , either: a) to fly to and execute an approach , and a missed approach , at the aerodrome to which the flight is planned , and thereafter: 1) to fly to the alternate aerodrome specified in the operational and ATS flight plans ; and then 2) to fly for 30 minutes at holding speed at 450 m (1 500 ft) above the alternate aerodrome under standard temperature conditions , and approach and land ; and 3) to have an additional amount of fuel sufficient to provide for the increased consumption on the occurrence of any of the potential contingencies specified by the operator to the satisfaction of the State of the Operator ; or b) to fly to the alternate aerodrome via any predetermined point and thereafter for 30 minutes at 450 m (1 500 ft) above the alternate aerodrome , due provision having been made for an additional amount of fuel sufficient to provide for the increased consumption on the occurrence of any of the potential contingencies specified by the operator to the satisfaction of the State of the Operator ; provided that fuel shall not be less than the amount of fuel required to fly to the aerodrome to which the flight is planned and thereafter for two hours at normal cruise consumption
4.3.6.3.2 - When a destination alternate aerodrome is not required: a) in terms of 4.3.4.3 a) , to fly to the aerodrome to which the flight is planned and additionally: 1) to fly 30 minutes at holding speed at 450 m (1 500 ft) above the aerodrome to which the flight is planned under standard temperature conditions ; and 2) to have an additional amount of fuel , sufficient to provide for the increased consumption on the occurrence of any of the potential contingencies specified by the operator to the satisfaction of the State of the Operator ; and b) in terms of 4.3.4.3 b) , to fly to the aerodrome to which the flight is planned and thereafter for a period of two hours at normal cruise consumption.
 
Holding fuel? Hebben we het hier niet over final reserve? Op zich kan je naar bcn wel met min fuel weg als alle condities goed zijn. Hier en daar een shot cut + wat van de contingency zou je een rondje in de hold moeten geven. Alternate is reus of girona en final reserve 1100 kg dus min fuel aan de grond 1800 kg. Niet heel comfortabel maar die 700 kg alternate fuel kan je gebruiken voor extra app op bcn en je land nog met final reserve. Ik ben dan ook van mening dat ze uiteindelijk met 1100 kg aan de grond stonden.
 
Transavia fuel emergency 17 april Barcelona

Die holding fuel waar je denk ik op doelt is je final reserve fuel en moet idd onderdeel zijn van je minimum fuel. Echter, dat moet zelfs nog in je tanks zitten als je land en kan je dus niet zien als simpel 'holding fuel'...

Holding fuel is echt puur extra fuel, ofwel je gebruikt het van je alternate fuel en bent committed to stay, maar niet alle airlines hanteren die commited policy dacht ik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Whitelabel en Jet Man,

Ja, ik doelde op de final reserve. Bij ons de final reserve staat op de flight plan verder opgesplitst. Ik heb een paar keren gehad dat de hoeveelheid peut voor die 30 min op 1500ft op nul stond.
 
Final reserve en holding fuel zijn wel echt per definitie verschillend van elkaar. Als jouw company de final reserve op 0 zet, gaat er iets behoorlijk mis en lijkt me dat zeker de moeite om te onderzoeken of op zn minst te reporten?

Daarnaast, bij ons is er niet eens een specificatie voor 'holding fuel' op het Flightplan, alleen voor 'extra fuel'.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoe wordt final reserve dan opgesplitst bij jullie? Als je de definitie volgt dan is dat bijna onmogelijk.
 
Whitelabel en Jet Man,

Ja, ik doelde op de final reserve. Bij ons de final reserve staat op de flight plan verder opgesplitst. Ik heb een paar keren gehad dat de hoeveelheid peut voor die 30 min op 1500ft op nul stond.

Wat voer je dan in op de PERF page 2 van de PERF INIT bij Final reserve fuel? Daar gaat toch gewoon de 850kg in voor de E190/E195 of laten jullie dat dan leeg?
 
Jet Man,
Op ons flight plan staat het volgende:
Taxi fuel
Trip fuel
Alternate
Contingency (hier is 10%)
Holding fuel (onderdeel van de final reserve)
Extra fuel
Ballast Fuel
Tankering fuel
Minimum fuel over destination
Verder staat ook: landing fuel en de final reserve (optel van de holding + contingency)
Als ik fuel voor een holding meeneem omdat ik verwacht een delay dan valt ie bij extra fuel. Het wettelijk geeist (30min op 1500ft) staat bij ons op het veld "holding".

D-AEBB,
Ik voer gewoon de final reserve bij per init (ligt meestal rond de 1100kg). Als ik niks zou invullen dan zou ik een te laat scratch pad msg krijgen.

Ik heb zeker aan de Safety geraporteerd. Ook toen het payload op nul stond.
Ik heb de kans nog niet gehad om te zien hoe de dispatcher de vluchtplan maakt dus ik durf niet te zeggen waar is fout gegaan.

49015, mischien heb ik het woord "opgesplitst" verkeerd gebruikt. Ik bedoelde dat de total fuel wordt verder in detail gepresenteerd en juiste op het veld "holding" op nul stond wat invloed heeft gehad op de final reserve.
 
Brasileiro, om er nog even op terug te komen: bij ons staat géén holding fuel op het flightplan vermeld. Enkel Final Reserve. Het lijkt me verwarrend als er holding fuel gespecificeerd wordt op je flightplan (als het eigenlijk een onderdeel van Final Rsv is), omdat dat suggereert dat je het kan gebruiken tijdens een 'normale holding' voor je arrival of iets dergelijks. Echter als deze holding fuel op jullie flightplan onderdeel is van je final reserve, kan je dit niet daadwerkelijk gebruiken tijdens je holding fuel. In het ergste geval (go around+uitwijk+contingency) eindig je dan nl onder je final reserve. Of mis ik nu iets?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Back
Top