FrequentFlyer99
New member
Heeft iemand enig idee hoeveel mensen er over zijn gebleven van de laatste 40 kandidaten? Kan me haast niet voorstellen dat iedereen de EPST-selectie gehaald heeft...
Iemand een idee/indicatie wanneer de volgende selectieronde is?
Met een MPL mag je niet op kleine (Mickey Mouse) vliegtuigen vliegen na afronden opleiding. In principe kan je alleen bij Trans aan de slag op de 73. Echter mocht je kunnen overstappen naar bijv. Cor&Don (ook op 73) dan kan dat gewoon icm een standaard omscholing (OCC: Operator Conversion Course) of Tui op 78 na omscholing en type training (OCC & TQ).
Voor alle vragen omtrent huisvesting en financiering kan je het best contact opnemen met de opleiding.
Transavia heeft (op dit moment) alleen standplaatsen in Nederland (AMS, RTM, EIN)
Ik zit eraan te denken me aan te melden, maar wat mij tegen houdt is dat je voor mpl wordt opgeleid en niet voor atpl. Betekent mpl nou dat je alleen voor de maatschappij die jou opleidt (Transavia dus) kan vliegen? Of betekent mpl dat je alleen mag vliegen op het type kist waarvoor je bent opgeleid? En in dat laatste geval kan je dus in de toekomst, met je mpl, bij andere maatschappijen aan de slag die met de 737 vliegen?
En weet iemand hoe het zit met de financiering op dit moment? Ik weet dat je jaren geleden ook geld om van te leven kon lenen. Kan dat nog steeds? Is er qua accomodatie iets geregeld of moet je dat geheel zelf uitzoeken? Word je na de opleiding op een thuisbasis in NL geplaatst of kan dit ook in het buitenland zijn?
Bedankt voor je reactie! In de vacature staat echter wel dat ze vliegen vanaf zes bases (bijv. Parijs staat ertussen). Maar dat is dan weer anders dan een standplaats als ik het goed begrijp?
Hi Waterspoon, welkom op Airwork, er zijn verschillende manieren om je voor te bereiden. Bij Transavia maken ze gebruik van de selectie van EPST. Je kan hun bellen om op een doordeweekse dag de COMPASS test te maken voor €50. (Vliegaanleg, wis- en natuurkunde testen). Dezelfde test gebruikt Transavia namelijk ook. Je kan de COMPASS online voorbereiden via websites zoals latestpilotjobs. Verder is het handig als je hoofdrekenen, wis- en natuurkunde weer een beetje op peil brengt. Ik had voor de EFA selectie destijds SkyTest aangeschaft, een programma waar je IQ testen en wis- en natuurkunde kan oefenen.
Ik heb zelf ook positieve verhalen gehoord over het boek: de lucht in, maar waarom met u? Ik heb dit boek nog niet gelezen, dat ben ik nog van plan. Dit boek kan je helpen met je motivatiebrief en aanname gesprekken.
Volgens mij heeft Transavia ook een selectieronde met de Sim, je kan eventueel net zoals ik, lid worden bij de KLM Aeroclub op Lelystad om tegen een gereduceerd tarief te mogen simmen op de A320 Sim. Hier tref je ook veel (beroeps)piloten, handig en leuk om eens mee te gaan praten.
When the holder of an ATPL(A) has previously held only an MPL, the privileges of the licence shall be
restricted to multi-pilot operations, unless the holder has complied with FCL.405.A(b)(2) and (c) for
single-pilot operations.
historisch is 30% failure van fATPL piloten op de lijntraining geen zeldzaamheid.
Dan ben je (voorlopig) net te laat. 1 juli is de inschrijving weer gesloten (klas 2) en van de 500 inschrijvers voor het primaire deel selectie (thuis-assessments) zitten er nu 69 in de eindselecties bij EPST. Onder hen zijn 12 Transavia-opleidingsplekken te verdelen.
Volgende ronde voor klas 3 : geen idee... Weer over negen maanden?