Transavia begint eigen vliegopleiding

Heeft iemand enig idee hoeveel mensen er over zijn gebleven van de laatste 40 kandidaten? Kan me haast niet voorstellen dat iedereen de EPST-selectie gehaald heeft...
 
Iemand een idee/indicatie wanneer de volgende selectieronde is?

Zo nu en dan heb ik contact met een jongeman die zowel niet afgewezen als aangenomen is. Hij gaf als indicatie ergens in de herfst.

Een andere jongeman waar ik contact mee heb gezocht was door de selecties maar is afgewezen omdat hij zijn financiering niet rond kreeg.
 
Mailtje van transavia

Beste geïnteresseerde,



Noteer de volgende datum in je agenda! Maandag 10 juni 2019!



Vanaf maandag 10 juni 2019 kun je je inschrijven in onze database om te solliciteren op een van de plekken aan onze opleiding.

We zijn op dit moment hard aan het werk om alle puntjes op de i te zetten om het systeem zo goed mogelijk te laten functioneren.



Om te voorkomen dat er, bij problemen, geen ondersteuning is in het weekend hebben we ervoor gekozen om maandag de tool te openen en jullie dan tot en met 30 juni 2019 de tijd te geven om je in te schrijven. Wanneer je solliciteert ontvang je e-mails vanuit onze database. Deze mails willen nog wel eens in een SPAM mailbox terecht komen. Houd deze daarom ook goed in de gaten de aankomende tijd.



Aanstaande maandag gaan wij de officiële wervingscampagne starten via onze socialmedia kanalen.

Wij wensen je heel veel succes mochten je solliciteren.



Groet,
...
 
Ik zit eraan te denken me aan te melden, maar wat mij tegen houdt is dat je voor mpl wordt opgeleid en niet voor atpl. Betekent mpl nou dat je alleen voor de maatschappij die jou opleidt (Transavia dus) kan vliegen? Of betekent mpl dat je alleen mag vliegen op het type kist waarvoor je bent opgeleid? En in dat laatste geval kan je dus in de toekomst, met je mpl, bij andere maatschappijen aan de slag die met de 737 vliegen?

En weet iemand hoe het zit met de financiering op dit moment? Ik weet dat je jaren geleden ook geld om van te leven kon lenen. Kan dat nog steeds? Is er qua accomodatie iets geregeld of moet je dat geheel zelf uitzoeken? Word je na de opleiding op een thuisbasis in NL geplaatst of kan dit ook in het buitenland zijn?
 
Met een MPL mag je niet op kleine (Mickey Mouse) vliegtuigen vliegen na afronden opleiding. In principe kan je alleen bij Trans aan de slag op de 73. Echter mocht je kunnen overstappen naar bijv. Cor&Don (ook op 73) dan kan dat gewoon icm een standaard omscholing (OCC: Operator Conversion Course) of Tui op 78 na omscholing en type training (OCC & TQ).

Voor alle vragen omtrent huisvesting en financiering kan je het best contact opnemen met de opleiding.

Transavia heeft (op dit moment) alleen standplaatsen in Nederland (AMS, RTM, EIN)
 
Met een MPL mag je niet op kleine (Mickey Mouse) vliegtuigen vliegen na afronden opleiding. In principe kan je alleen bij Trans aan de slag op de 73. Echter mocht je kunnen overstappen naar bijv. Cor&Don (ook op 73) dan kan dat gewoon icm een standaard omscholing (OCC: Operator Conversion Course) of Tui op 78 na omscholing en type training (OCC & TQ).

Voor alle vragen omtrent huisvesting en financiering kan je het best contact opnemen met de opleiding.

Transavia heeft (op dit moment) alleen standplaatsen in Nederland (AMS, RTM, EIN)

Bedankt voor je reactie! In de vacature staat echter wel dat ze vliegen vanaf zes bases (bijv. Parijs staat ertussen). Maar dat is dan weer anders dan een standplaats als ik het goed begrijp?

En denk je dat zo’n omscholing betaalbaar is als je een beetje normaal leeft? Je hebt natuurlijk wel die €61.000 die je af moet lossen. En hoe moet ik zo’n OCC met type rating precies zien? Breid je dan als het ware je MPL een soort van uit of behaal je daarmee je ATPL?
 
Ik zit eraan te denken me aan te melden, maar wat mij tegen houdt is dat je voor mpl wordt opgeleid en niet voor atpl. Betekent mpl nou dat je alleen voor de maatschappij die jou opleidt (Transavia dus) kan vliegen? Of betekent mpl dat je alleen mag vliegen op het type kist waarvoor je bent opgeleid? En in dat laatste geval kan je dus in de toekomst, met je mpl, bij andere maatschappijen aan de slag die met de 737 vliegen?

En weet iemand hoe het zit met de financiering op dit moment? Ik weet dat je jaren geleden ook geld om van te leven kon lenen. Kan dat nog steeds? Is er qua accomodatie iets geregeld of moet je dat geheel zelf uitzoeken? Word je na de opleiding op een thuisbasis in NL geplaatst of kan dit ook in het buitenland zijn?

Financiering dient door de student te worden geregeld, HV heeft nog geen regeling hiervoor op dit moment.
 
Bedankt voor je reactie! In de vacature staat echter wel dat ze vliegen vanaf zes bases (bijv. Parijs staat ertussen). Maar dat is dan weer anders dan een standplaats als ik het goed begrijp?

Transavia Nederland heeft 3 standplaatsen, AMS/EIN/RTM
Transavia Frankrijk heeft 3 standplaatsen, ORY/LYS/NTE

Beide bedrijven betreffen verschillende entiteiten. Als je bij HV aangenomen wordt kun je dus niet op de 3 bases van Transavia Frankrijk geplaatst worden.
 
Ik ben me momenteel aan het oriënteren om in te schrijven voor de selectie. Heb echter nul ervaring en ook geringe kennis.
Hoe kan ik mezelf het best voorbereiden op de eerst selectieronde?
 
Hi Waterspoon, welkom op Airwork, er zijn verschillende manieren om je voor te bereiden. Bij Transavia maken ze gebruik van de selectie van EPST. Je kan hun bellen om op een doordeweekse dag de COMPASS test te maken voor €50. (Vliegaanleg, wis- en natuurkunde testen). Dezelfde test gebruikt Transavia namelijk ook. Je kan de COMPASS online voorbereiden via websites zoals latestpilotjobs. Verder is het handig als je hoofdrekenen, wis- en natuurkunde weer een beetje op peil brengt. Ik had voor de EFA selectie destijds SkyTest aangeschaft, een programma waar je IQ testen en wis- en natuurkunde kan oefenen.

Ik heb zelf ook positieve verhalen gehoord over het boek: de lucht in, maar waarom met u? Ik heb dit boek nog niet gelezen, dat ben ik nog van plan. Dit boek kan je helpen met je motivatiebrief en aanname gesprekken.

Volgens mij heeft Transavia ook een selectieronde met de Sim, je kan eventueel net zoals ik, lid worden bij de KLM Aeroclub op Lelystad om tegen een gereduceerd tarief te mogen simmen op de A320 Sim. Hier tref je ook veel (beroeps)piloten, handig en leuk om eens mee te gaan praten.
 
Hi Waterspoon, welkom op Airwork, er zijn verschillende manieren om je voor te bereiden. Bij Transavia maken ze gebruik van de selectie van EPST. Je kan hun bellen om op een doordeweekse dag de COMPASS test te maken voor €50. (Vliegaanleg, wis- en natuurkunde testen). Dezelfde test gebruikt Transavia namelijk ook. Je kan de COMPASS online voorbereiden via websites zoals latestpilotjobs. Verder is het handig als je hoofdrekenen, wis- en natuurkunde weer een beetje op peil brengt. Ik had voor de EFA selectie destijds SkyTest aangeschaft, een programma waar je IQ testen en wis- en natuurkunde kan oefenen.

Ik heb zelf ook positieve verhalen gehoord over het boek: de lucht in, maar waarom met u? Ik heb dit boek nog niet gelezen, dat ben ik nog van plan. Dit boek kan je helpen met je motivatiebrief en aanname gesprekken.

Volgens mij heeft Transavia ook een selectieronde met de Sim, je kan eventueel net zoals ik, lid worden bij de KLM Aeroclub op Lelystad om tegen een gereduceerd tarief te mogen simmen op de A320 Sim. Hier tref je ook veel (beroeps)piloten, handig en leuk om eens mee te gaan praten.

Bedankt voor de tips!
 
MPL vs. ATPL

MPL vs. ATPL

Het valt mij op dat er nog steeds voor veel mensen onduidelijkheid is over de beperkingen met een MPL licentie. Hieronder even een overzicht:

De eerste 1500 uur met je MPL ben je beperkt op het type en de maatschappij waar je op getraind bent. Maatschappij gaat dan strikt over de OAC (Air Operator Certificate), dus je kan ook niet worden overgezet naar Transavia France o.i.d. Onder de IATA guidelines moet de luchtvaartmaatschappij ook een contract geven voor minstens die 1500 uren voor aanvang van de training.

Na die 1500 uur kan je EASA een verzoek doen om je licentie om te zetten naar een ATPL, net als met je CPL+ME/IR+MCC (Frozen ATPL). Als je aan alle vereisten voldoet krijg je een normale ATPL licentie met de volgende beperking (EASA Part-FCL.505.A):

When the holder of an ATPL(A) has previously held only an MPL, the privileges of the licence shall be
restricted to multi-pilot operations, unless the holder has complied with FCL.405.A(b)(2) and (c) for
single-pilot operations.

Het is dus mogelijk om met een MPL uiteindelijk een unrestricted ATPL te halen, echter zitten hier flinke extra trainingsvereisten aan, die alleen zinvol zijn als je ook hobbymatig wil kunnen vliegen. Momenteel bied alleen Alpha Aviation Academy (Air Arabia MPL) deze mogelijkheid standaard aan.

Na de omzetting naar ATPL ben je vrij om te solliciteren bij andere luchtvaartmaatschappijen, of over te gaan op andere types (uiteraard met de juiste conversietraining zoals elke piloot). Ook het pad tot gezagvoerder staat dan open.

Het grootste voordeel voor de student is uiteraard de commitment voor 1500 uur werk, en soms lagere opleidingskosten t.o.v. een geintegreerde ATPL-opleiding van degelijke kwaliteit. Voor de luchtvaartmaatschappij is het interessant omdat nieuwe piloten veel eerder fatsoenlijk op de lijn kunnen vliegen. Het levert maatschappijen ook personeelszekerheid op (historisch is 30% failure van fATPL piloten op de lijntraining geen zeldzaamheid.

Al met al een interessante optie indien je een weloverwogen keuze maakt. Een is niet per se beter dan de andere maar het gaat er vooral om wat je zelf belangrijk vind in je opleiding. Kijk dus uit voor impulsieve inschrijvingen en maak (zoals altijd) een weloverwogen keuze.
 
Last edited:
Als ik nu kijk in de industrie bij andere maatschappijen en ook bij de maatschappij die dit MPL aanbiedt is er zeker geen 30% die afvalt bij line training de afgelopen jaren.

Historisch misschien wel, dat weet ik niet. Maar ik schat dit nu op zo'n 1 tot maximaal 5 procent.
 
Iemand enig idee wanneer ze weer een volgende ronde gaan starten? Ik wilde mijn PO's bij de KLS eerst afwachten voordat ik wat ging doen, helaas onlangs een negatief advies vanuit daar gehad dus nu verder kijken. Transavia lijkt mij wel een goed alternatief van wat ik lees en heb gehoord
 
Dan ben je (voorlopig) net te laat. 1 juli is de inschrijving weer gesloten (klas 2) en van de 500 inschrijvers voor het primaire deel selectie (thuis-assessments) zitten er nu 69 in de eindselecties bij EPST. Onder hen zijn 12 Transavia-opleidingsplekken te verdelen.
Volgende ronde voor klas 3 : geen idee... Weer over negen maanden?
 
Dan ben je (voorlopig) net te laat. 1 juli is de inschrijving weer gesloten (klas 2) en van de 500 inschrijvers voor het primaire deel selectie (thuis-assessments) zitten er nu 69 in de eindselecties bij EPST. Onder hen zijn 12 Transavia-opleidingsplekken te verdelen.
Volgende ronde voor klas 3 : geen idee... Weer over negen maanden?

Ja daar was ik ook al bang voor. Ondertussen maar verder orienteren en in de gaten houden wanneer ze bij transavia weer open gaan.

Begrijp ik uit je bericht dat van de 500 mensen die de thuis-assesment gedaan hebben maar 69 ze gehaald hebben? of zijn er nog mensen in de tussenperiode afgevallen op andere punten?
 
De geschreven info aan mij is, dat er van de 500+ aanmeldingen (uiteindelijk 414 volledig ingediende assessments) er 69 uitgekozen zijn voor een driedaagse selectie bij EPST, waarvan er uiteindelijk 12 geplaatst worden voor de opleiding (Transavia baangarantie 737 dus, niet de reguliere EPST opleiding)
 
Last edited:
Back
Top