Transavia begint eigen vliegopleiding

De geschreven info aan mij is, dat er van de 500+ aanmeldingen (uiteindelijk 414 volledig ingediende assessments) er 69 uitgekozen zijn voor een driedaagse selectie bij EPST, waarvan er uiteindelijk 12 geplaatst worden voor de opleiding (Transavia baangarantie 737 dus, niet de reguliere EPST opleiding)

Dat laatste is verwarrend. Transavia baangarantie B737 of EPST garantie? Lopen naast de MPL klassen ook ATPL klassen via EPST?
 
Is drie dagen Transavia-selectie bij/door EPST, waarbij er uiteindelijk 12 toegelatem worden voor de Transavia-opleiding (Co-737). Is met Transavia-baangarantie.
 
Twee MPL jongens hebben de theorieopleiding niet gehaald en zijn gestopt met de Transavia opleiding.

Steekt Transavia de hand in eigen boezem? Had de selectie niet bij AMC moeten plaatsvinden, net als KLM?
 
Ah, dus van de twaalf beste kandidaten vallen er nu twee tijdens de opleiding af? Lekker geselecteerd EPST
 
Twee MPL jongens hebben de theorieopleiding niet gehaald en zijn gestopt met de Transavia opleiding.

Steekt Transavia de hand in eigen boezem? Had de selectie niet bij AMC moeten plaatsvinden, net als KLM?


Hoe kom je aan deze info? En om welke klas gaat het? Klas 1 die vorig jaar is geselecteerd, of klas 2 maar dat lijkt mij sterk aangezien die pas zijn begonnen...
 
Bron is Transavia en de klas is voorjaar 2019 begonnen.

In de aanloop zijn altijd onvoorziene factoren maar dit vraagt om een grondige evaluatie. Twee per jaar is veel, twee per klas is exorbitant….
 
Ik weet niet welke eisen transavia stelt wat betreft percentages en maximale aantal fails op examens van de theorie... bij integrated opleidingen self funded is de student de klant, dus het niet halen van vakken is dan ook zijn eigen probleem en pakkie aan. Stoppen mag je dan zelf beslissen. Bij een sponsored programma ligt dat natuurlijk anders.

Om meteen de selectie de schuld te geven van 2 uitvallers lijkt me een beetje heel erg overdreven.
 
Ik weet niet welke eisen transavia stelt wat betreft percentages en maximale aantal fails op examens van de theorie... bij integrated opleidingen self funded is de student de klant, dus het niet halen van vakken is dan ook zijn eigen probleem en pakkie aan. Stoppen mag je dan zelf beslissen. Bij een sponsored programma ligt dat natuurlijk anders.

Om meteen de selectie de schuld te geven van 2 uitvallers lijkt me een beetje heel erg overdreven.


De Transavia B737 opleiding met een baangarantie is niet een general-self funded opleiding.

Een nauwkeurige evaluatie bij uitval van 2 studenten op een klas van 12 ‘geselecteerde’ studenten, is meer dan opportuun. Het is aan Transavia hieraan conclusies te trekken. De KLM heeft de selecties voor SO en FO bij AMC.
 
Last edited:
Ik probeer te zeggen dat het bij een self funded opleiding het pakkie aan is van de student en niet van de opleider. In 99% van de gevallen zal de student dus na een aantal fails van theorievakken gewoon alsnog doorgaan en zie je doorgaans dat bijna iedereen die begint aan een vliegopleiding uiteindelijk ook gewoon zijn CPL haalt. De één met meer fails dan de ander.

Omdat Transavia een baangarantie biedt en ook deels sponsort stellen ze hier eisen aan de studenten.

Uiteraard is het goed om te evalueren waar het mis gaat, maar het is een beetje overtrokken om meteen de vinger te wijzen naar de selectie. Ik ben dus benieuwd of er überhaupt heel andere resultaten behaald zijn door de 12 studenten dan een gemiddelde bij een self funded opleiding.
 
KLS is self-funded. Afgelopen jaren meermaals mensen van de opleiding gestuurd vanwege het niet halen van de ATPL theorie. Het blijkt lastig om een 100% waterdichte selectie te hebben. Betekent niet dat de selectie slecht is. Goede opleidingen stellen eisen.
 
Op de EMVO op woensdrecht worden ook gewoon mensen naar huis gestuurd.
Is de selectie van de luchtmacht dan ook slecht ?

Begrijp alle fuzz niet zo om heel eerlijk te zijn.
Lijkt wel of sommige mensen de opleiding graag zien falen om een of andere reden.
 
Het systeem bij de luchtmacht werkt anders, bij de EMVO is uitval bekend. Compleet andere beroepsgroep. Intern word je door Defensie opgeleid waarbij opleiding ook selectie kan zijn.

Transavia biedt een ‘bij falen’ clausule. https://www.vnv.nl/word-piloot/voor-je-opleiding/vliegscholen
“Garantiefonds keert volledig uit als je buiten je eigen schuld om de opleiding niet af kunt ronden. Er wordt hiervoor € 2.500,- per student betaald.”

De Lufthansa MPL selectie is afgestemd op de MPL opleiding en de ATPL selectie op het CPL brevet. Transavia is niet geïnteresseerd in uitval bij andere opleidingen.
 
Schoenmaker blijf bij je leest

Een rammelende opleiding opgezet bij drie verschillende toeleveranciers. Dit alles ook nog eens in een halfbakken MPL omgeving.
De eerste scheuren beginnen zichtbaar te worden. Zou het aan de kleur groen liggen ?
 
Last edited:
De KLM Flight Academy heeft de selectie nu ook ondergebracht bij AMC, de selectieprocedure staat daarmee in één lijn met de KLM
 
https://www.aviationpros.com/educat...raft-delivered-to-zelf-vliegen-flight-academy
Two Blackshape Gabriél Trainer Aircraft Delivered to Zelf Vliegen Flight Academy


Zelf Vliegen Flight Academy at Lelystad Airport is the launching customer of the new Italian Blackshape Bk160 Gabriél.

Mar 5th, 2020

Two new Blackshape Bk160 Gabriél trainer aircraft have been delivered from Italy to Zelf Vliegen Flight Academy in the Netherlands. The Gabriél is the first aircraft if this type to be used for the new Transavia Airline Pilot Program, that was started by Transavia in 2019.
...meer via
https://www.aviationpros.com/educat...raft-delivered-to-zelf-vliegen-flight-academy
/
https://www.aviation24.be/airlines/...cademy-for-transavia-airline-pilot-programme/
 
Goedenmiddag,

Iemand iets meer inzicht op de online testen voor de MPL assessment? Vraag dit voor een kennis.. ik kwam zelf een aantal jaren geleden al met uren binnen bij Transavia maar toen alleen de Compass test moeten doen, geen online gedeelte.

Wat kan er een beetje verwacht worden voor Engels, behendigheid of welke info dan ook, alles is welkom.

Thanks
 
Back
Top