Traject naar CPL.. en dan..

ParaJesper

New member
Goedendag,



Het volgende: na 25+ jaar in de luchtvaart gewerkt te hebben (TD) ben ik me nu aan het oriënteren op het traject naar het CPL+ (instructeur en IFRa). Dit met als doel om uiteindelijk een living te maken van het beroepsmatig vliegen in de kleine luchtvaart, denk aan ferryflights, instructie-, foto-, rondvluchten etc. . Dit laatste is, denk ik, wel een belangrijke toevoeging. In mijn tijd bij de TD heb ik genoeg over de wereld meegevlogen.

Ik ben natuurlijk niet de jongste (46) maar dat mag geen limiet zijn (vind ik zelf ? ). Op dit moment ben ik fervent paramotorpiloot.

Ondertussen met meerdere scholen contact gehad en in het kort heb ik het traject nu zo op papier staan.

  • Eerste stap is het PPL + theorie (2 kleine aantekeningen (LPE(6) en RT heb ik reeds) à min. 45 uur. Theorie en praktijk kan tegelijkertijd beginnen (geldigheid van theorie is 18 maanden).
  • Overgang naar CPL+ komt er nog eens ongeveer 185 uur bij.
  • Totaal zou het (idealiter) met 230 uur te doen moeten zijn.
Er zijn een aantal opties:
  • Integraal
  • Modulair
Waarbij per optie dan weer de optie aanwezig is om het fulltime te gaan doen.
  • Zien jullie het zitten om dit traject (fulltime) binnen een jaar af te ronden?
  • Wie heeft er ervaring met 1 van (of wellicht beide opties)?
  • Hoe zien jullie de kansen voor het vinden van werk na afronding van het CPL+?
  • Hoe vinden mensen die nu reeds hun CPL hebben werk? Ben je ZZPér, zijn er websites (buiten deze om) waar werk op wordt aangeboden, ben je werkzaam bij 1 werkgever?
Vanzelfsprekend zijn de vragen hier hier niet mijn enige bron van informatie, echter wel een zeer waardevolle vanwege het potentiële bereik.

dank alvast voor alle op/ aanmerkingen.
 
Ik zou aanraden om dit ‘modulair’ te doen en erbij te blijven werken zodat je het schuldenvrij kan doen.
Je zal het meer voor de lol moeten doen dan voor het geld.
Van de mensen die ik kende in de kleine luchtvaart: les vlucht hier, sleep vlucht daar, para’s droppen net over de grens en je bent je de godganse dag aan het haasten van vliegveld naar vliegveld.
Leuk dat je het gaat doen en vooral ook doorgaan maar hou we in de gaten dat dit geen vetpot is.
Misschien leuk om ook je FAA CPL SE en Instructeurs bevoegdheden te halen zodat je prof checks en IPC’s kan doen voor FAA brevet houders in Europa.
Probeer je ook te specialiseren in bv Cirrus en staartwiel en SE Turbine.
 
Last edited:
Ik zou aanraden om dit ‘modulair’ te doen en erbij te blijven werken zodat je het schuldenvrij kan doen.
Je zal het meer voor de lol moeten doen dan voor het geld.
Van de mensen die ik kende in de kleine luchtvaart: les vlucht hier, sleep vlucht daar, para’s droppen net over de grens en je bent je de godganse dag aan het haasten van vliegveld naar vliegveld.
Leuk dat je het gaat doen en vooral ook doorgaan maar hou we in de gaten dat dit geen vetpot is.
Misschien leuk om ook je FAA CPL SE en Instructeurs bevoegdheden te halen zodat je prof checks en IPC’s kan doen voor FAA brevet houders in Europa.
Probeer je ook te specialiseren in bv Cirrus en staartwiel en SE Turbine.
Hoi,

dank voor je reply. Goede suggesties!!

Enig idee wat het dienstverband is van je kennissen? Zijn die ZZP'er of hebben die gewoon meerdere dienstverbanden (al dan niet op oproepbasis)?
 
Geen idee, dat was allemaal eind jaren ‘90 voor die term, ik ben al 20+ jaar uit NL weg.
Maar het aantal vlieg clubs, para centra en sleep bedrijven zijn niet noemenswaardig toe of afgenomen in de laatste 20 jaar.
Para’s droppen en (zweef)slepen is sowieso meestal liefde werk oud papier.
 
Last edited:
Back
Top