Totalen en bijzonderheden 2022 ✈️???

V1Rotate

Well-known member
Hallo allemaal,

Het is natuurlijk weer de tijd van het jaar, en traditionelerwijze de laatste jaren start ik altijd het draadje van totalen en bijzonderheden ?✈️.

Ten eerste wens ik jullie allemaal hele fijne feestdagen en een heel gelukkig en gezond nieuwjaar.

Ook wens ik iedereen vele happy landings en diegene die opzoek zijn naar een baan heel veel succes. Het ziet er beduidend beter uit dan gedurende de Corona tijd.

Velen verloren hun vliegende baan en daar was ik er ook een van. Op hoogte punt had ik 4 verschillende banen om mn hoofd boven het water te houden.

PPLers piloten die wellicht ook financieel wat krapper kwamen te zitten en dus helaas hun mooie hobby niet konden doen, ik wens dat jullie komend jaar weer veel mogen vliegen.

2022 begon al in Januari heel goed. Op hoge uitzondering ( had op dat moment welgeteld 750 uur op de 737-300/400 ) werd ik uitgenodigd voor een Assessment bij een 747 Club als FO. Deze heb ik ook gehaald en ben in Februari begonnen met de grondschool, in april in de sim en mei op de lijn. 2 Juli uitgecheckt.

Het was echt een jongensdroom die uitkwam om te mogen vliegen op de B747-400. Wat een mooie kist is dat.

Heel veel leuke bestemmingen gehad en wat mogen zien van verschillende delen van de wereld, van Nairobi tot Johannesburg, Accra, Singapore, Atlanta, Chicago, Anchorage, New York, Dubai en nog veel meer.

Heel veel leuke collegas ook in deze firma.
Ik heb het er enorm naar mijn zin.

Nu dan het belangrijkste, de totalen:
1x Initial TR Skill Test
1x OPC
1x Low Vis Training
1x UPRT
2x Autoland, waarvan 1x Actual wegens Zandstorm in DWC en 1x Simulated voor training purposes
0x Go Around

- Op moment van het posten van dit draadje heb ik 410 uur op de 747-400.
- Nog te gaan tot 31 December: kleine 40 uur
- Totaal rond 31 December bijna 450 On Type

Verdere bijzonderheden:
- Mooie Rolls Royces getransporteerd ??
- Paar weken geleden 32 Paarden aan boord gehad op weg naar het Midden Oosten

Ik zal nog wel wat vergeten zijn, maar die voeg ik dan later nog wel toe ?✈️

Proost en ben reuze benieuwd naar jullie totalen en bijzonderheden.

Mvg,

V1
 

Attachments

  • Screenshot_20221219_180908_Gallery.jpg
    Screenshot_20221219_180908_Gallery.jpg
    575.5 KB · Views: 19
Bedankt V1?
En dat zijn bijzondere vrachten die je aan boord hebt gehad! Gefeliciteerd met je nieuwe baan.

Ik heb zelf ook een mooi jaar gehad.
Het eerste volledige kalenderjaar met brevet (PPL-A). En ervan genoten heb ik zeker!

Hoop leuke vluchten gemaakt, zoals de Fly-in cinema op Texel en de AOPA Fly in op Beek. (Helaas de Texel fly in moeten missen omdat de kist in onderhoud stond...)
Ik ben aanvullend uitgecheckt op de DV-20 en Aerosubaru. Heb ook nog 9 verschillende velden in NL bezocht.

De uren vallen 'relatief' mee ten opzichte van de aantal vluchten. Dat komt omdat ik afgelopen zomer mijn Aerobatics rating heb gehaald en aan het begin van de wintertijd mijn Night Rating.
En een ieder die aerobatics vliegt of UPRT courses gedaan heeft weet dat dat geen tochten zijn van n lekkere 2 of 3u, dat zijn intensieve 30-45min stints.

Plan voor volgend jaar is om iets minder vaak, maar wel langere vluchten te gaan maken. Verwacht dus dezelfde uren te vliegen alleen in een mindere hoeveelheid vluchten.
Daarnaast wil ik volgend jaar nog minstens 4 nieuwe Nederlandse velden bezoeken. (Ik hoop dat de AOPA fly in op Schiphol is, anders is die handling fee me net even te duur om 'voor de leuk' in m'n logboek te kunnen noteren! Als er iemand van de AOPA of LVNL meeleest, dan weten jullie nu wat ik voor kerst wens.)

Nou daar komen de totalen:
Flights: 48
Landings: 83
Hours: 53:50
 
21 Jan mijn eerste vlucht nog na bibberen van de COVID
22 Sept mijn voorlopig laatste vlucht op een 747-8F gedaan ANC - CVG 06:08
Dit jaar;
368 uur 747-4/8F
18 landingen
8 uur 172/182, 20+ landingen en night current.


Dieptepunt, na twee jaar toch niet ontkomen aan COVID, 6 weken symptomen gehad.
Dieptepunt, nose wheel steering gebroken tijdens taxi in Qatar na 4 uur delay en cockpit temperaturen van 40C.
Dieptepunt, €80K water schade aan mijn huis na Hurricane Ian 28 Sept.
Hoogtepunt, huis afbetaald in Juli na 15 jaar op een hypotheek van 30 jaar.
80% daarvan in de laatste 5 jaar vliegen bij huidige werkgever na 30+ jaar kerk rat.
Hoogtepunt, aandeel gekocht in een C182 en een C172, vorige week voor het eerst in 11-12(?) jaar solo gevlogen.
Hoogtepunt….de upgrade naar de linker stoel 777 bij dezelfde werkgever…..jammer van de training delays dus ik ben waarschijnlijk pas op de lijn in
Maart ‘23.
 
Last edited:
32:10 totaal, waarvan
15:25 Piper Archer (P28A) en
16:45 Robin DR40
03:10 IFR

Veel ferryvluchten EHRD-EHMZ v.v. voor onderhoud bij Transal. Hoogtepunten: clubweek in Duitsland (Stadtlohn EDLS) en Hoogvliegersdag EHSE-EHGR.

Fijne feestdagen allen!
 
29:55 Totaal
25:45 PIC
04:10 DBO voor Night Qualification

Hoogtepunt dus het halen van de NQ na 1 avondles in november, 3 maanden lockdown en 2 avondlessen in maart. Night werd pas bijgeschreven toen KIWA er tijd voor had, dus pas in oktober voor het eerst gebruik van gemaakt.

Ondanks de COVID crisis, de Oekraïense crisis en de energiecrisis het hoogste aantal uren in één jaar gemaakt sinds het afronden van mijn PPL-opleiding.
 
Ik zal net onder de 80 uur eindigen dit jaar.

Grootste verandering: voor het eerst in 9 jaar niet professioneel gevlogen (niet door Corona, eigen keuze). Viel heel wat beter mee dan gevreesd!

Hoogtepunt: een bucket list item afgestreept, namelijk de Atlantische Oceaan overgestoken in een Cessna 310, in beide richtingen. Dat smaakt naar meer!
 
14:50 Totaal
Waarvan... tromgeroffel...
14:50 DUAL voor PPL/A; DV20 ?

46 landings.
2 go-arounds; 1x birds on the runway (EHLE) en 1x unstabilized (EHTE). (simulated tel ik niet)
Eerste log entry 3 september, laatste 3 december.

Door weer en feestdagen gaat het daarbij blijven voor 2022.

Hoort er een beetje bij natuurlijk, als je in Nederland lest en in September begint ?

Hoogtepunt? Eigenlijk waren dat er een stuk of vijftien, van ongeveer een uur per stuk...

Maar een bijzondere was een mid downwind simulated engine failure. Dwars over de taxibaan, tussen de windzakken door, mid-runway oplijnen en neerzetten op het laatste stuk. Daar vlieg je normaal niet zegmaar.

Een ander momentje was klimmen naar FL55. Duurt effe met de Rotax, maar dan heb je ook wat - een 'live' landkaart van een best flink deel van de omgeving.

En de eerste écht mooie helemaal-zelf-gevlogen landing is natuurlijk een goed gevoel. Alleen jammer dat ze niet daarna opeens allemaal perfect zijn ;-) Oefenen, oefenen...
 
Last edited:
2022, het jaar waar ik meer gevlogen heb dan de voorgaande jaren.

Mijn eerste vluchten in Nederland gemaakt, zowel elektrisch als op normale brandstof. De eerste uren als instructeur gemaakt en daarna mijzelf unrestricted gemaakt.

306:39 totaal
296:39 in het echt, 10:00 in de sim
293:14 PIC
292:44 FI

1x “RTO” doordat er een vos de baan op liep in Rotterdam
1x bijna een haas geraakt net na touchdown in Rotterdam
1x first solo mogen supervisen!

678 landingen mogen meemaken, dat gaat aardig snel als je enkele dagen lang 4x per dag 6-9 touch and goes maakt.

De langste vlucht was van Rotterdam, touch and go op Texel en weer terug naar Rotterdam met een bloktijd van 2:00.

250:25 op de DA40 mogen vliegen
25:56 op de PA28
20:18 op de Pipistrel Velis Electro

2023 zal een jaar worden met fors minder uren als FI, omdat ik als FO op de 737 ga beginnen!
 
510:39 in de linker stoel, B737 700/800 , excl. 20:00 sim.
-Langste block time AMS-Dubai 6:41. (terug langer, maar in twee stretches)
-Kortste block time AMS - RTM 0:20. ( 0.08 airtime met de 737! )

Geen diversions of G/A. Één keer op last van ATC op 1000’ de nadering afgebroken en een soort van 360 moeten draaien om op 1500‘ weer in de nadering in te voegen (Brussel). O ja, en één actual TCAS RA op FL280 boven de Griekse eilanden.

Het állerbeste voor 2023 gewenst!
 
801:04 uur op de A319/320 rechterstoel, excl. 16 uur sim. (niet slecht, voor 80% deeltijd contract :poop:)
Langste vlucht: PRG - LIS 7:25 (gepland was Praag - Madeira, maar na een uurtje holden diverted naar LIS)
42319 passagiers aan boord mogen verwelkomen.
>5000 mins delay gehad.
2x diverted
Helaas ontelbare passagiers (vooral Nederlanders..) van boord moeten gooien omdat wat je ook van mondkapjes vindt: Als ze opmoeten, moeten ze op...
18 keer DUS-PMI gevlogen.
1.8 miljoen kilo brandstof verstookt.
 
Ook mijn laatste vlucht zit er op. Het was weer een bewogen jaar, met een mega drukke zomer en een redelijk rustige winter.

700+ uur B737 vanuit de linker stoel
20:00 uur simulator

2x uitgeweken
3 nieuwe bestemmingen aan gedaan
07:09 langste vlucht
00:08 kortste vlucht
31.061 pax vervoerd
1.4 miljoen kg brandstof verstookt

Hopelijk volgend jaar iets rustiger in de zomer, en wat drukker in de winter ;)

Fijne jaarwisseling allemaal!
 
Last edited:
Even het jaar gebroken in Moscow maar de totalen zijn bekend;

771:10hrs PIC B737-800/MAX8/9
21hr sim

Op een Male, Maldives trip de 10,000uur Total hrs gepasseerd met een 737 MAX 9.

Totaal 220 vluchten
Kortste vlucht: 55 min van Bandar Abbas (Iran) naar Dubai
Langste vlucht: 06:05hrs op 30 DEC naar Moscow VKO

Aantal landingen: 74 dag en 37 nacht
Aantal starts: 68 dag en 40 nacht


9 x Recruitment dagen gedaan
4 x De-Ice (2 x Moscow, Astana & Almaty)
2 x Go-Around. (Yerevan en Tel Aviv)
3 x Low viss ops. (2x CAT II Autoland en 1 CAT IIIA Autoland)
2 x Nieuwe bestemming (Al Ula, Saudi Arabia en Namangan, Uzbekistan)
2 x Standby callout
1 x Commit to destination (DXB)
1 x Zieke FO op de return sector near DXB
1 x Inaugurele vlucht op 737 MAX 9 met water kanon saluut in Al Ula, Saudi Arabia.
1 x Return to Stand in DXB door zieke passagier
1 x AOG door birdstrike in Tbilisi op 737 MAX 8
1 x Covid positief in Juni. Kak.

Al met al een rustig jaartje. Zo'n 40 uur weg gegeven over de zomer om lekker lang in NL op vakantie te gaan met de familie.
Verder genoeg zeer slecht nieuws gehad in de nabije familie qua ziektes etc. Dus hoop op was positief nieuws in 2023 om eerlijk te zijn.

Iedereen het allerbeste en veel gezondheid gewenst!
 
196 uur totaal, alles op de Falcon 900EX EASy

35 uurtjes ’s nachts
29 day landings and 9 night landings
Slechts 3 Atlantic crossings

0 Go-arounds
0 Diversions
168 passengers
246.000 liter brandstof

3 maanden in onderhoud vastgezeten vanwege een tekort aan onderdelen en personeel

1 keer een ferry vlucht gedaan op een verwaarloosd toestel en dat was toch wel even een momentje van plakkerige handjes de eerste paar minuten na de start. Dit toestel was in onderhoud ergens in Zuid Florida en was zo goed & kwaad als het kon “luchtwaardig” gemaakt om naar een gerenommeerd onderhoudsbedrijf gevlogen te worden.

45 knots airspeed fluctuation tijdens de nadering in Mykonos, maar dat schijnt daar redelijk normaal te zijn in de zomer.

Ook 16 keer kunnen duiken (Barbados, St. Maarten, St Vincent & The Grenadines en Belize )en dat was goed voor zo’n 10 uur en 49 minuten “bottom time.”
 
Mooie cijfers bij iedereen! Grappig hoe snel aviation weer terug is gekomen na/tijdens covid.


Lekker! Van de 56 standby dagen ben ik 14x niet gebeld
Haha, ja toch! Klein overschot aan Captains gehad dit jaar. FO’s worden echt 3 vd 4 keer gebeld. Maar die balans wordt langzaam recht getrokken heb ik begrepen, dus wie weet voor 2023. Daarnaast binnenkort ook nog veel meer werk erbij. Maar voor nu blijf ik een stby als day off beschouwen. ?
 
Hallo Allemaal,

Goed om te zien dat jullie toch weer enigsinds teruggekomen zijn op aantal uren voor de gehele Covid situatie. Zowel de PPLers als de Airline en GA piloten.

Voor sommige zelfs stappen in hun carriere. Ik hoop ondanks de looming Crisis dat we verder mogen gaan op de huidige voet en dat er ook dit jaar weer veel gevlogen mag worden.

Ook wens ik een ieder die in opleiding is, het zij PPL, Ultra Light, CPL/F ATPL heel veel succes, en ik wens dat jullie allemaal mogen slagen voor jullie examens.

Hopelijk tot snel on the VHF ;)
 
Afgelopen jaar nieuwe firma en nieuwe kist, tweede type in mijn werk en de eerste jet dus wel bijzonder voor mij.

- 1 x type rating Citation Ladydude (Latitude)
- 433 blokuurtjes
- 270 sectoren

Specialen:
- 1 x G/A vanwege weer
- 4 x diversions, 2 vanwege weer en 2 tijdens de vlucht voor ops redenen

Veel goeds voor het komende jaar aan iedereen gewenst!
 
Back
Top