Totalen en Bijzonderheden 2021

V1Rotate

Well-known member
Hallo AW Community,

We zitten weer tegen het einde van het jaar en en DUS is het weer de traditie dat er weer een nieuw draadje opgestart wordt voor de totalen en bijzonderheden.

Helaas heeft C19 velen van ons getroffen. In het Prive vliegen alswel in de commerciele luchtvaart. Desalnietemin zien we dat langzaam weer wat beweging komt in de luchtvaart. GODZIJDANK. Want eenmaal aangestoken met het vliegvirus, dan kom je er ook nooit meer vanaf ;) .

Vliegen is een deel van ons leven, voor de prive vliegers als ook de beroepsvliegers en valt niet te veranderen.?‍✈️?‍✈️.

Hier mijn totalen:
- LPC B737 in PRG: 2:00 uurtjes
- SEP verlenging in STR: 1:00

Bijzonderheden:
- Meerdere solli's gestuurd, meerdere afwijzingen
- 1 Assessment gehad, niet aangenomen > 2 jaar geleden bij zelfde club ook assessment gehad en toen wel baan aangeboden gekregen, maja, had toen 3 aanbiedingen waarvan 1 op de 747. 747 club ging helaas failiet en vloog in tussentijd bij een ACMI Club op de 737-300 tot C19 ons allemaal een oor aan naaide :cry:. Had ik toen geweten dat dit zou gebeuren, dan had ik voor die club gekozen waar ik nu voor op assessment was. Was namelijk een Cargo club en had ik nu nog gevlogen.

Ik blijf positief en laat mij niet kennen.
In de tussentijd gewerkt als Selfstandig Freelance Limousine Chauf, B737 Sim instructeur ( Recreational B737NG Sim ), Paket bezorger bij een van de grootste Parcel movers, Eten bezorger bij Lieferando /Thuisbezorgd, en dan sinds 3 maanden soort van Jet Verkoper :ROFLMAO:,,,,,,Vorwerk Stofzuiger Vertegenwoordiger.

Ow en begin dit jaar gescheiden ( Standaard verhaal bij ons piloten denk ik :ROFLMAO: ). Geen kids in the game, dus ben vrij man en flexibel met de zoektocht naar een baan in de cockpit :cool:.

Ik ben reuze benieuwd hoe jullie jaar verlopen is. Ik hoop dat velen van jullie weer een baan in de cockpit hebben weten te bemachtigen.

Verder wens ik jullie allemaal een vrolijk kerstfeest en een gelukkig en gezond 2022 met hopelijk betere vooruitzichten en enigsinds terugkeer naar een normaal leven.
 
Wow, intense periode voor je.
Werk zelf nog tot de 30e en verwacht rond de 650 uur uit te komen. Ongeveer 100 uur onder mijn verwachting voor dit jaar.
 
Opvallend hoe weinig verschil Covid-19 maakt voor mijn totaal aantal uren, maar ik ben dan ook maar een private pilot. Ik heb in totaal 21:19 gemaakt, vergelijkbaar met de vorige jaren. Vandaag een hoogvliegertje afgezegd vanwege laaghangende bewolking, anders was ik 2.5 uur hoger uitgekomen, inclusief de vluchten van en naar het veld waar hij op mij zou wachten.

Nieuw dit jaar zijn de 1:40 aan NQ instructie eind november. Daarna de avondlockdown, want zo'n virus is na 17:00 natuurlijk veel actiever en dan is het gevaarlijk om met een instructeur in één toestel te zitten. Helaas kun je je NQ niet overdag halen, dus dat staat nu in de ijskast. Hopelijk half januari weer verder. Cursus moet verplicht binnen zes maanden afgerond worden, anders moet je alles opnieuw doen, inclusief de theorieles. Moet ik opnieuw drie uur lang aanhoren dat je 's nachts minder ziet.
 
Ik kan dit jaar voor het eerst ook wat schrijven :)

Begin dit jaar gestart met de praktijk voor PPL (Theorie vorig jaar afgerond). Inmiddels 39 vlieguren achter de rug, waarvan 6 solo uren. Erg veel mogen leren en prachtige vluchten gemaakt.

In 2022 hoop ik in Q1 mijn PPL af te ronden en daarna verder te gaan voor de NQ. Daarna lekker uurtjes maken met familie en vrienden.

Fijne feestdagen toegewenst!
 
In 2022 hoop ik in Q1 mijn PPL af te ronden en daarna verder te gaan voor de NQ. Daarna lekker uurtjes maken met familie en vrienden.

Na Q1 met NQ beginnen? Dan is het lente! Voor NQ moet je wat tijd uittrekken: vliegen in de avonduren zolang het nog kan, maar vooral met veel onderbrekingen omdat de weersomstandigheden in de winter niet altijd optimaal zijn. En dan heb ik het nog niet eens over lockdowns. Mijn advies: ga lekker een half jaartje uren maken, dan kom je ook beter voorbereid op die NQ training in november.
 
Eerste deel van het jaar nog met lagere werklast en in de eerste 6 maanden ongeveer 130 uur gevlogen. Daarna weer volle bak en ben nu klaar voor dit jaar met zo'n 504 uur in het log.

Weinig bijzonders, los van alles dat wij mogen aanschouwen vanuit ons 'kantoor'. Geen huge tech issues, geen unruly pax ofzo. Alles lekker z'n gangetje. Gaat hopelijk nog even zo door, al hoor ik dat boekingen alweer flink gedaald zijn voor januari vanwege nieuwe maatregelen en Omikron angst.
 
Hee, leuk zo'n thread.
(Qua uren doe ik zeer zeker niet mee met de honderdtallen die de beroepspiloten (hopelijk) vliegen, maar voor een GA piloot klaag ik zeker niet!)

Vorig jaar november ben ik gestart met mijn PPL (mja, lockdown van december tot maart....)

Totalen:
Sinds maart heb ik dus een totaal van 59:50u. gevlogen. Dat is Dual & PIC.
Ik heb mijn laatste vlucht van dit jaar er alweer opzitten, dus dat worden er helaas geen 60. (was toch leuk geweest)
PIC = 19:25u. ik neem aan dat dat hier de uren zijn die 'echt' tellen?
172 T/O's en LNDG's

En voor het onderdeel "bijzonderheden":
In Oktober heb ik mijn PPL gehaald!
En ben uitgecheckt op een C172 en DA40

Mijn doelstelling voor volgend jaar:
- Night Rating, die stond eigenlijk voor deze winter op de kalender, maar aangezien de kans erg klein is dat dat nog lukt... Is mijn hoop gevestigd op Q4 '22, voordat ze ook daarin weer een lockdown verzinnen.
- Aerobatics Rating, Áls ik voor de zomer voldoende PIC uren gevlogen krijg. Anders wordt dat een 2023 project.
 
2021 was wel een geslaagd jaar ondanks COVID-19. Ik heb net m’n boekje weer ingevuld en toch bijna 30 uur gemaakt. 20 uur IFR en 10 VFR. De reis mijn dochter naar Salzburg was het onvergetelijke hoogtepunt en verder wat bezoekjes aan de eilanden.

Leuk om weer lid te zijn van de VC Teuge, al gooit COVID wel een rem op het clubgebeuren, voor 2022 hoop ik wel wat meer te kunnen doen voor de club. 2021 was ook het jaar dat ik het vliegen wat meer ben gaan filmen voor YouTube en op zeer beperkte schaal is dat ook wel een succes al heb ik mijn doel van 100 abonnees bij lange na niet gehaald. :)
Het was bovendien het eerste jaar zonder eigen toestel, maar in de praktijk valt het leed me alleszins mee en merk ik ook wel wat tijd over heb nu.

Al het beste voor 2022! Fijne dagen en happy landings.
 
Het was weer een bijzonder jaar, van de eerste paar maanden stil staan tot hollen in de zomer en nu weer een redelijk rustige winter. Ook positief getest geweest, maar gelukkig bij milde klachten gebleven.

Edit: toch nog een extra vlucht gehad, maar nu echt klaar voor dit jaar. Ik ben uitgekomen op het volgende:
399 uur PIC B737
34 uur simulator (veel uithelp sessies gedraaid)
61 Take offs gedaan
62 landingen gedaan
29 verschilende bestemmingen

Kortste sector: 00:10
Langste sector: 06:25

Bijzonderheden:
Paar unruly pax ivm covid regels
Atlantic crossing gedaan met de B737
Paar keer bijna gestrand, maar net op tijd opgelost
1x een groep pax moeten laten staan doordat er een CCM uitviel op outstation
3 nieuwe bestemmingen toegevoegd in m’n logboek


Voor iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar, met meer uren en landingen en minder restricties op het reizen!
 
Last edited:
Helaas dit jaar te weinig gevlogen, maar 5 uur VFR. Wel mijn PPL weer verlengd.
Voor iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar!
 
Tot in juni stil gestaan wegens COVID gevolgen bij het vliegerscorps.
Daarna 265.00 hr PIC Boeing 737 NG, en daarnaast nog wat simulator-sessies.
Langste vlucht AMS-DXB 6.54 block
Kortste vlucht. RTM-AMS 0.20 block (0.08 airtime ! )

Alle goeds gewenst voor 2022 !
 
Alright we zijn er klaar mee dit jaar:

Totaal : 666:21 uur 747-400/-8F
Sectoren : 105
Landingen : 35
Gemiddelde vlucht duur: 6:18
Langste vlucht: 15:05 MEM-ICN
Kortste vlucht : 01:09 NEU-POZ

Denk rond 10-12 pax vluchten.
5-6x deice
Paar birdhits
Paar gate returns
Paar keer mod/sev turbulence
Paar keer holding,
Twee keer go-around op hetzelfde vliegveld, eerste keer unreliable braking action report en tweede keer te hoge tailwind component van 19kts. Derde poging geland.
Een keer AOG….in AMS
Atlantic crossing met hoogste snelheid M.88
 
Totaal aantal uren: 54h13m A380-800

Uren daarvoor op kantoor: te veel......

Na m'n redundancy in oktober 2020 in december 2020 aan de slag gegaan voor Dunlop Conveyor Belting als transportbandenverkoper. Op 21 augustus kwam het verlossende telefoontje van m'n voormalig werkgever dat ik weer aan de slag kon in m'n oude functie, hier op 15 november weer begonnen en na een aantal sims en een paar sectoren linetraining op 29 december m'n final line check gedaan en weer volledig "los".

Enorm blij weer in de cockpit te zitten na een heel relativerend jaar.

Iedereen een goed 2022 toegewenst, wat hopelijk een jaar gaat worden waarin veel anderen hun plek in de cockpit ook weer terug krijgen.
 
Last edited:
Na heeul veel roosterwijzigingen ga ik niet klagen. 2021 zit erop en net na middernacht mag ik me weer aanmelden.
Total: 550:30hrs PIC 737NG/MAX.

Sectoren: 146
Landingen: 75
Gemiddelde vlucht duur: 3:40
Langste vlucht: 06:15
Kortste vlucht: 00:55

Twee maanden onbetaald stil thuis gezeten.
737 MAX Return To Service training gedaan. Voor het eerst weer een MAX gevlogen na 810 dagen afwezigheid.
Eerste maal 737 MAX 9 gevlogen.
Nu onderdeel van het recruitment team.
En Autoland qualified. Voorheen was low kiss handmatig op de HUD.

7 x Deadheads
5 x Nieuwe bestemmingen aangevlogen
4 x RNP-AR in Kathmandu
2 x Go-Around
2 x Holding. Max tijd 24 minuten
1 x Circling
1 x De-Icing
1 x Day off gevlogen
1 x Standby callout
Geen Low Viss.
Geen Autoland

Veel cargo only runs gedaan.

Mag dus absoluut niet klagen. Het hele Covid verhaal is erg goed en humaan opgepakt door m'n werkgever.

Hoop dat vele mensen hun weg terug weten te vinden naar een stoel in de cockpit in 2022. Nu tijd voor minder Covid gez**k in 2022!
 
Nadat in 2020 mijn vliegopleiding werd gepauzeerd (en gestopt) door Corona, ben ik begin 2021 verder gegaan bij een NL'se vliegschool om de integrated opleiding af te maken.

Resultaten:
- CPL(A) met ME/IR en SE/IR en sinds kort ook FI(A)!
- MCC APS op de 737-800

Totalen:
Totaal 136:22 in het logboek mogen noteren:
- 71:00 Simulator (66h B738 en 5h Alsim)
- 65:22 Actual

Nadat ik in 2020 alleen de SR20 en DA42 heb gevlogen, heb ik in 2021 de DV20, DA40, DA42, C152/172 en de PA28 mogen besturen.
In het najaar de DV20 voor de eerste keer gevlogen nadat ik mijn papieren had ontvangen, met mijn vriendin als eerste passagier!

Uiteraard mijzelf meteen tussen de vele andere werkzoekenden gegooid, veel gesolliciteerd, helaas zonder positief resultaat(of antwoord). Natuurlijk geef ik het niet op en blijf ik zoeken naar die ene kans in de cockpit!
Ondertussen wel veel aan het werk geweest in het OV rond Schiphol en hopelijk binnenkort als instructeur aan de slag!
 
@B77W
Gefeliciteerd met het afronden van je opleiding! Als ik je iets aan mag raden, probeer een baan Airside te krijgen, of bij Ops of bij een van de beveiligings bedrijven die airside werken.
Blijf je in elk geval dicht bij het vuur en het is (zijdelings) relevante werkervaring.
Ik heb ooit in een vorige leven bijna 6 jaar op Schiphol gewerkt.
Het is voor mij een grote steun geweest om de moed en het einddoel niet te verliezen.
Op het vliegen na ook de leukste baan geweest die ik ooit gehad heb.
 
Last edited:
Halverwege oktober ben ik 18 maanden na m'n ontslag weer begonnen bij mijn voormalige werkgever. Omdat ik mijn rating current had gehouden kon ik na een weekje groundschool en twee sessies in de simulator gelijk de lucht weer in voor mijn line training. De score na tien weken vliegen op de A220:

187:29 vlieguren
67:05 uren in de nacht
96 vluchten
49 takeoffs/landings
5x CATII (1x simulated tijdens line training)
3x CATIIIa autoland (1x simulated)
1x return to gate
1x go-around

Gemiddelde bloktijd: 01:57
Kortste bloktijd: 00:42
Langste bloktijd: 04:37

De beste wensen voor 2022 allemaal! Succes met de opleidingen en/of sollicitaties.
 
Allemaal de beste wensen! Voor mij was het een niet heel best vliegjaar. Totaal maar 12 uur en 50 minuten gevlogen. Corona, maar ook een nieuw bedrijf hebben niet geholpen. Gelukkig was het wel voldoende om mijn brevet te verlengen.
Op de valreep ben ik wel uitgecheckt op een DA40, dat vliegt fantastisch!
 
Na heeul veel roosterwijzigingen ga ik niet klagen. 2021 zit erop en net na middernacht mocht ik me weer aanmelden.
Total: 550:30hrs PIC 737NG/MAX.

Sectoren: 146
Landingen: 75
Gemiddelde vlucht duur: 3:40
Langste vlucht: 06:15
Kortste vlucht: 00:55

114 x B737-800
26 x B737 MAX 8
06 x B737 MAX 9

Twee maanden onbetaald stil thuis gezeten.
737 MAX Return To Service training gedaan. Voor het eerst weer een MAX gevlogen na 810 dagen afwezigheid.
Eerste maal 737 MAX 9 gevlogen.
Nu onderdeel van het recruitment team.
En Autoland qualified. Voorheen was low kiss handmatig op de HUD.

7 x Deadheads
5 x Nieuwe bestemmingen aangevlogen
4 x RNP-AR in Kathmandu
2 x Go-Around
2 x Holding. Max tijd 24 minuten
1 x Circling
1 x De-Icing
1 x Day off gevlogen
1 x Standby callout
Geen Low Viss.
Geen Autoland

Veel cargo only runs gedaan.

Mag dus absoluut niet klagen. Het hele Covid verhaal is erg goed en humaan opgepakt door m'n werkgever.

Hoop dat vele mensen hun weg terug weten te vinden naar een stoel in de cockpit in 2022. Nu tijd voor minder Covid gez**k in 2022!
 
Back
Top