Total Electrical Failure C172

All the more reason why single engine IFR should be prohibited....

Night VFR - not allowed. IFR in a single engined aircraft with no redundency? No problem!

That BS. Done more that enough SE IFR and/or Night myself.

Yes SE IF or Night is not without it's risks but the same can be said of ME IF and Night.

In both cases you have to know what the f@ck you're doing.
 
In general, I think IFR and Nightflying should be prohibited, at least looking at the statement 19 of 77 makes. Most currently build multi engine aircraft do not really have any redundancy either. Most of these airplanes will not really fly, they just don't drop out of the sky when an engine fails.

Oke, oke, ik weet het, ik zet de dingen nu wellicht heel sterk aan, maar feit is gewoon dat de meeste meermotorige kisten niet meer gebouwd worden om echt op N-1 te vliegen. Als je je dat realiseert, is het natuurlijk wel een goede vraag of moderne kisten nog zo veel redundancy aan boord hebben, dat je een motor kwijt kan raken.

Aan de andere kant denk ik ook dat er soms wel erg veel waarde gehecht wordt aan meerdere systemen, waar dat niet altijd noodzakelijk is. De motoren die in Cessna's e.d. zitten, daarvan weten we ondertussen hoe betrouwbaar die zijn. Die betrouwbaarheid is natuurlijk wel van een andere orde dan de betrouwbaarheid van motoren uit zeg de jaren veertig en vijftijg.
 
Jullie overdrijven nu wel een beetje hoor. Single engine IFR en night, of over water of bergen is goed te doen. Natuurlijk, er is een risico aan verbonden, maar dat beslis je zelf. Commercieel luchtvervoer mag in elk geval niet zo, dat is denk ik wel terecht.
Hoeveel ongelukken gebeuren er nu helemaal doordat de motor er s'nachts of in solid IMC mee stopt ? Valt wel mee denk ik. De meeste IFR single pilot ongevallen zijn CFIT of het het uit elkaar vallen van het vliegtuig door het airframe te overstressen. Daar helpt ook geen tweede motor aan.
Wat die twins betreft, elke twin moet een missed approach kunnen vliegen, anders wordt hij niet eens gecertificeerd.
Iedereen moet zelf weten wat voor een risico hij wil nemen. Maar ga mij alsjeblieft niet verbieden een door mij aanvaardbaar geacht risico te nemen.
 
De extra motor is niet zaligmakend, het is niet de enige of zelfs de belangrijkste redundantie bij vluchten 's nachts/in IFR-IMC/over water/over bergen/enz.

Wij vliegen IFRNight in onze single. Jawel. En over water. Maar niet zonder goed vertrouwen in ons materiaal, niet zonder stringent preventief onderhoudsschema, niet zonder redundantie in ons instrumentarium, niet zonder een goede uitrusting, met twee paar ogen en handen in de cockpit, in geschikt weer voor onze minima, en voldoende uitwijkmogelijkheden. Anders vliegen we simpelweg niet.

Een tweede motor voegt veiligheid toe maar geeft ook weer meer risico bij marginale single engine performance, dat maakt lichte twins niet echt veiliger.

@on topic: Ook wij hebben een ontoereikend oud Piper systeem, wat wij noodgedwongen tijdelijk aangevuld hebben met een plug-in metertje dat under- dan wel over-voltage aangeeft. Dit metertje zit wel op een onhandige plek, je wilt een waarschuwingslampje voor je neus hebben, en het liefst knipperend.

Die knop is top, Jesse.
 
Commercieel luchtvervoer mag in elk geval niet zo, dat is denk ik wel terecht.
Wat denk je van een Cessna Caravan. Denk je dat die voor prive gebruik wordt verkocht aan bijvoorbeeld Fedex of al die andere kleinere en grote vracht bedrijfjes.
 
Ik was wat kort door de bocht, ik bedoelde commercieel personenvervoer (IFR) zoals bijvoorbeeld luchttaxi en JAA/EASA regelgeving.
 
Commercieel vervoer boven 5700 kg moet 2 motoren hebben.

Mag je met een Caravan of PC12 geen luchttaxi en ander commercieel vervoer doen?
 
Lucht taxi mag ook SE.
Je moet alleen even buiten de landsgrenzen denken.
Ik ken bijv. een bedrijf, in Europa, dat met SE luchttaxi aanbiedt onder JAA/EASA regelgeving.

En buiten Europa zijn er genoeg die dit ook doen. Vooral met de Amfibische versie van de Caravan.
 
Ik ken bijv. een bedrijf, in Europa, dat met SE luchttaxi aanbiedt onder JAA/EASA regelgeving.

Ik dacht dat dat alleen met een shared ownership kan. Of je moet VFR blijven, wat in sommige landen best kan natuurlijk.
 
Last edited:
Heb even gekeken wat de EU-OPS zegt: (eigen woorden)

Single engine ops mag niet:
- 's nachts
- IMC (wel SVFR)
- boven een gesloten wolkendek die lager is dan de minimaal voorgeschreven vlieghoogte

Dus blijkbaar wel goed weer IFR.

Maar als je zoekt op het internet schijnen ze in Spanje en in de Scandinavische een uitzondering te maken waardoor het wel kan voor vracht ops (cessna caravan). Wat betreft Part. 135, airtaxi, kan ik nergens terug vinden of dat mag.
 
Back
Top