De extra motor is niet zaligmakend, het is niet de enige of zelfs de belangrijkste redundantie bij vluchten 's nachts/in IFR-IMC/over water/over bergen/enz.
Wij vliegen IFRNight in onze single. Jawel. En over water. Maar niet zonder goed vertrouwen in ons materiaal, niet zonder stringent preventief onderhoudsschema, niet zonder redundantie in ons instrumentarium, niet zonder een goede uitrusting, met twee paar ogen en handen in de cockpit, in geschikt weer voor onze minima, en voldoende uitwijkmogelijkheden. Anders vliegen we simpelweg niet.
Een tweede motor voegt veiligheid toe maar geeft ook weer meer risico bij marginale single engine performance, dat maakt lichte twins niet echt veiliger.
@on topic: Ook wij hebben een ontoereikend oud Piper systeem, wat wij noodgedwongen tijdelijk aangevuld hebben met een plug-in metertje dat under- dan wel over-voltage aangeeft. Dit metertje zit wel op een onhandige plek, je wilt een waarschuwingslampje voor je neus hebben, en het liefst knipperend.
Die knop is top, Jesse.