Topilots

Q10

New member
Beste airworkers,

Ik heb in Juli mijn BU voor de LFT en wil er daarom alles aandoen om dit te halen ben nu nog steeds druk bezig mijn Duits naar een niveau te krikken waarmee ik de testen kan begrijpen(Niveau is bijna bereikt).

Ik heb mijn keus laten vallen op Topilots, attc schijnt een bende te zijn heb ik van meerdere mensen gehoord en S&P schijnt prima te zijn maar daar is te wachtlijst te lang voor mij(7 maanden). En een familielid heeft de FQ seminar bij topilots gedaan en schijnt een prima ervaring geweest te zijn.

Nu heb ik de hele site al doorgelezen(Begrijp niet alles 100% maar ik denk te weten wat erop staat) en heb al een infomappe laten bezorgen en deze doorgelezen.
Maar nu blijf ik toch met 1 vraag in mijn hoofd zitten kan iemand mij vertellen hoe het eraan toegaat bij zo een Seminar? Ik krijg de indruk dat het zowiezo een standaard cursus is van een bepaald aantal dagen en mocht je na die dagen nog met issues zitten kun je altijd nog lessen volgen in de onderdelen die je niet snapt en dat je daarna software mee naar huis krijgt om te oefenen tot aan de BU. Klopt dit ?
Kan iemand mij hierbij helpen uit ervaring ? En klopt het dat het van maandag t/m vrijdag is en dan klaar dus 5 dagen lang ?

Alvast bedankt!

Q10

Site Topilots: http://www.topilots.de/
 
Ja klopt avian :) Was alleen even bang dat het topic ondergesneeuwd zou rakendoor het topic: "Opleiding Lufthansa".

Maar je hebt gelijk verontschuldiging voor mijn ongeduldigheid.

Q10
 
Last edited:
Hey 3bergen en avian,

Ja daar kijk ik ook dagelijks op ik denk dat ik in het begin mijn vraag verkeerd heb gesteld :)

Ik was eigenlijk meer opzoek naar mensen die ook de BU cursus hadden gedaan en hun ervaringen wilden delen met miss evt tips & tricks.
En tuurlijk staan er op pilotenboard.de ervaringen van duitsers beschrijven maar was benieuwd of iemand op Airwork er misschien was geweest en zijn/haar ervaring wilde delen.

Bedankt voor de succes!
 
Ik heb gisteravond tot diep in de nacht Pilotenboard doorgespit(7-8 Stunde Deutsch gelesen).

Maar onze duitse buren zijn er echt van overtuigd dat een Seminar boeken voor de BU totaal onnodig is en degene die er geweest zijn hebben het ook als redelijk nutteloos ondervonden.

Dus die richtige vorbereitung ist CBT's en Skystest zoals die gasten op pilotenboard zeggen ?:)
En ik ben er bijna 100% van overtuigd dat er bij de BU(let op geen GU) geen simsessie zit maar door de info cd van Topilots ben ik in twijfel gebracht omdat je een redelijk jonge jongen(lijkt mij een AI) in de sim, circuitjes ziet oefenen. Zou dit toevallig een R/E zijn die voor zijn FQ oefent ?

Q10
 
Die mening heb ik ook. De BU is 2 dagen achter een schermpje klikken, dat kan je op dezelfde manier voorbereiden. Volgens mij zijn de oefenprogramma's van de DLR + eventueel nog de Skytest CD genoeg om te oefenen.

In de FQ zit een procedure trainer waar je bochtjes moet vliegen, stijgen dalen enz. met nog wat dingetjes om je af te leiden. Bij de BU zit een coordinatietest die wel wat weg heeft van vliegtuiginstrumenten, maar wat redelijk weinig met vliegen te maken heeft. Bij die test gaat het trouwens vooral om het leereffect, save the best for last.

Het enige waar zo'n testvoorbereiding bij de BU handig kan zijn, is als je niet meer zo fit in wis- en natuurkunde bent, en dat op wil laten frissen. Kan je natuurlijk ook thuis met een goed boek doen. Veel Duitsers hebben ook een harde dobber aan het Engels, maar voor een Nederlander is dat makkelijker (Duitsers horen nooit Engels op TV).

Voor de FQ vind ik een voorbereiding wel nuttig, zeker als je nog nooit een assessment center of een training ervoor hebt bezocht. Bij de groepsopdrachten blijven bedenken dat je niemand hoeft te verslaan (ook al suggereren ze wat anders). Het resultaat van de groep voorop stellen, dan kom je er wel.
 
Q10, DLR heeft zelf CBT vrijgegeven zodat je niet onnodig dure seminars volgt. Ik zou zeggen, gebruik deze ook goed! Van wat ik heb gehoord, is de software van ATTC/ToPilots/SundP exact hetzelfde als Skytest....

De enige oefening die niet voorkomt in de DLR CBT is MIC (coordinatie test waar cpt Oveur over praat) en deze kan je oefenen met Skytest.

Viel Erfolg!
 
Last edited:
Hey,

Ja precies gewoon de CBT's oefenen en skytest voor de MIC. Ik heb ook nog het boek Der Pilotentest kunnen lenen van een familielid maar nu las ik heel veel posts op Pilotenboard dat die erg out dated is weten jullie hier iets meer van ?

Ja ik wilde de Seminar ook deels doen om gedwongen te worden om duits te spreken maar dan ga ik maar een weekje op vakantie in Deutschland! :)

Hebben jullie trouwens enige tips voor het plannen van het leerwerk ? Ik heb dus ergens in Juli(officiele uitnodiging komt 6 a 8 weken van tevoren) mijn BU en ik kan dus nu bv. pilotenboard/der spiegel redelijk goed lezen en begrijpen en kan met redelijk vloeiend basic duits praten spreken/schrijven. Zal ik nu al beginnen met de cbt's ? Lijkt mij des te eerder des te beter right of zal ik toch nog even met mijn duits aan de gang gaan, voelt atm als een waste of time.

Engels maak ik mij inderdaad helemaal geen zorgen om maar ik heb ook gehoord dat engels voor de duitsers toch soms een kritiek punt is haha(heerlijk om die DLH piloten op liveatc engels te horen praten met zon duits accent).
Ik ben ook inderdaad van plan om wel een Seminar te volgen voor de FQ aangezien iedereen dat aanraad die ik heb gesproken en Die leute auf pilotenboard.

Valt er trouwens nog iets te vergelijken met een selectie voor een Nederlandse school ik bedoel is de selectie voor een KLS,NLS,Stella etc te vergelijken met een DLR of is de DLR toch echt een stuk schwieriger ?

Bedankt alvast voor alle informatie en reactie! Word zeer gewaardeerd!

Q10
 
Little update.

Ik heb nu alle testen goed onder controle alleen RMS is echt een hel en VMC ook maar daar heb ik een trucje voor. Vraag voor R/E's en AI's hoe hebben jullie de RMS aangepakt ? Ik onthoud nu rijtjes van 4 laat die weer vallen en onthoud er weer 4 maar als de stem dus ergens stopt en ik heb er maar 2 moet ik de volgende dus 6 onthouden, which is pretty hard!

Nu was ik benieuwd hoe de AI's zich hebben vorbereid op de TVT test en de RAG test ? Want ik kan een aardig woordje duits spreken en begrijpen maar Natuurkundige en Wiskundige termen ken ik uiteraard niet. Hoe hebben jullie dit voorbereid mbv duitse natuurkunde boeken o.i.d ?

Begin nou toch weer te twijfelen of ik misschien niet die BU cursus bij Topilots moet doen om toch die natuurkundige en wiskundige termen en principes+formules te horen en leren. En het is een hoop geld maar laat ik voorop stellen money is not an issue(voordat ik replay's krijg met: "zonde van geld").

En die psycho test is dat makkelijk te doen als je een goed woordje duits spreekt of is het qua duitse taal gebruik wel een pittige test ?

Alvast bedankt weer voor de feedback!

Q10

ps. pm's mag ook uiteraard
 
RMS heb ik ook geoefend met groepen van 3/4. Enige wat ik je kan adviseren is VEEL oefenen. Ik had gemiddeld bij de CBT's 25%-30%

Als money geen issue is voor het volgen van een Seminar ... Waarom niet ... ga maar zal ik zeggen... Of je zoekt een duitstalige wiskunde/natuurkunde leraar via Marktplaats ofzo...

Bij de Psycho vragen had ik bij sommige vragen ook zoiets van ... wat wordt hier nou in hemelsnaam bedoeld?. Ik heb gewoon mijn gevoel gevolgd en de vragen beantwoord zoals ik denk dat ze bedoelen...
 
Hey rick,

Bedankt voor je antwoord! Ja ik ga waarschijnlijk toch maar even 700 euries bij topilots brengen om er zeker van te zijn dat ik optimaal ben voorbereid.

Lucky R/E's dat jullie die TVT test niet hoeven te maken, moet je voor de grap is downloaden uit sommige vragen is echt helemaal niks te maken.

Maar heb jij tijdens je BU dan elke keer max 4 cijfers in getypt ?

Greetz
 
Back
Top